Mon 18/11/2019 - 20:00 Raadzaal
Gemeenteraadslid Pierre Penninck is om medische redenen verhinderd en wil zich laten vervangen. De gemeenteraad neemt akte van de verhindering.
Gemeenteraadslid Pierre Penninck wordt als verhinderd beschouwd en vervangen door zijn opvolger, de heer Peter De Rycke. De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de opvolger, die na de eedaflegging in handen van de voorzitter geïnstalleerd wordt als gemeenteraadslid.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) nam op 18 september 2019 een huishoudelijk reglement aan. De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gecoro goed.
De gemeenteraad bevestigt het mandaat van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van TMVS dv van 10 december 2019 en keurt de voorgestelde statutenwijziging goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van IVM op 11 december 2019.
De gemeenteraad bevestigt het mandaat van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van Veneco op 12 december 2019.
De gemeenteraad bevestigt het mandaat van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 19 december 2019 en keurt de voorgestelde statutenwijziging goed.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 17.936,78 in 2020 naar € 26.785,74 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 145.869,96, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 129.681,27 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 969.715,17.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 6.090,03 in 2020 naar € 14.027,00 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 75.087,03, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 33.965,59 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 32.900.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 8.902,65 in 2020 naar € 20.896,96 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 109.292,72, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 85.191,17 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 89.337,50.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 32.109,34 in 2020 naar € 62.221,31 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 330.613,39, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 193.004,98 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 0.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 13.705,38 in 2020 naar € 24.943,09 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 133.682,61, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 106.757,99 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 35.000.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke exploitatietoelage evolueert van € 2.016,51 in 2020 naar € 14.802,70 in 2025. Het totaal van de gemeentelijke exploitatietoelagen bedraagt € 73.081,10, terwijl dit volgens de afsprakennota maximaal € 39.230,82 mag bedragen.
Het totaal van de gemeentelijke investeringstoelagen bedraagt € 0.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan niet goed.
De gemeenteraad kan noch kennis nemen van het budget noch het budget aanpassen.
De gemeentelijke gewone dotatie aan Politiezone Schelde-Leie wordt gewijzigd van € 1.177.984,18 naar € 826.319,72.
De gemeenteraad stelt de budgetwijziging 2019/2 vast met een resultaat op kasbasis van € 4.754.156,85 en een autofinancieringsmarge van € 1.441.587,93.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een aanvullende belasting op de personenbelasting met een tarief van 7,3 %.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 818 opcentiemen op de onroerende voorheffing.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 100 opcentiemen op de gewestelijke heffing op ongeschikte en/of onbewoonbare woningen.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 100 opcentiemen op de gewestelijke heffing ter bestrijding van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsgebouwen.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de gebouwen, woningen, kamers en overige woongelegenheden die opgenomen zijn in het gemeentelijk leegstandsregister.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de tweede verblijven.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het uitoefenen van een economische activiteit.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het uitbaten van nachtwinkels.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privéterrein en op het illegaal aansluiten op de openbare riolering.
De gemeente Gavere voert een retributie in op het opruimen of verwijderen van sluikstorten met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere voert een retributie in op de aanvragen voor omgevingsvergunningen, meldingen van omgevingsdossiers, aanvragen tot bijstelling van de verkaveling en verzoeken tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het weghalen van huisvuil.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de inzameling, recyclage en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) op het gemeentelijk recyclagepark.
De gemeente Gavere voert een retributie in op de afgifte van asbestkits voor ophaling van asbestplaten aan huis op afroep, compostvaten, beluchtingsstokken en compostbakken met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op de vergunningen die uitgereikt worden voor de exploitatie van een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer.
De gemeente Gavere voert een retributie in op de afgifte van administratieve stukken, getuigschriften en andere stukken vanwege de dienst burgerzaken met ingang van 1 januari 2020.
De gemeenteraad staat het voltrekken van huwelijken op zon- en feestdagen toe.
De gemeente Gavere voert een retributie in op het voltrekken van het burgerlijk huwelijk op vrijdagnamiddagen, zaterdagen, zon- en feestdagen met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere voert een retributie in op lijkbezorging en grafconcessies met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het innemen van een standplaats voor het uitvoeren van kermisactiviteiten op de openbare kermissen.
De gemeente Gavere heft voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het innemen van standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein en op commerciële parkeerplaatsen.
De gemeente Gavere voert een retributie in op de inname van het gemeentelijk openbaar domein met ingang van 1 januari 2020.
De gemeente Gavere voert een retributie in op werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein met ingang van 1 januari 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van het reglement "Fluvius openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen" en hecht zijn goedkeuring aan de beheersoverdracht inzake de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen, met daaraan verbonden de automatische overdracht van de eigendom van de in de toekomst nog op te richten installaties. De gemeenteraad hecht bijgevolg tevens zijn goedkeuring aan de uitbreiding van de huidige aansluiting van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ en zo deel te nemen aan het aanbod Fluvius Openbare verlichting.
De verkaveling kreeg op aangeven van de gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed de voorlopige straatnaam "Jolleveld". Tijdens het openbaar onderzoek werden tegen deze naam geen bezwaren ingediend zodat de gemeenteraad de straatnaam definitief kan vaststellen.
De gemeenteraad stelt een dienstverlener aan voor de uitvoering van de studieopdracht afkoppelingen Leebeeklaan, Pontweg, Nieuwlandstraat. Het gemeentelijk aandeel van deze studieopdracht bedraagt € 63.089,40 inclusief BTW.
De gemeenteraad stelt een dienstverlener aan voor de uitvoering van de studieopdracht afkoppelingen Veldstraat, Gentsesteenweg, Tempelstraat, Galgenstraat. Het gemeentelijk aandeel van deze studieopdracht bedraagt € 41.853,90 inclusief BTW.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De gemeenteraad stelt de gewijzigde rechtspositieregeling vast. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op: de gelijkschakeling van bepaalde daggedeelten in geval van deeltijdse werkhervatting voor de berekening van de vakantiedagen en het vakantiegeld; de invoering van een vergoeding voor loopbaanbegeleiding (in uitvoering van het actieplan psycho-sociale risico's); de invoering van een vergoeding voor begeleiding wegens psycho-sociale klachten (in uitvoering van het actieplan psycho-sociale risico's); de aanpassing van de bedragen van de afscheidspremie bij pensionering; de beperking van de overdracht van jaarlijkse vakantiedagen; de beperking van het onbetaald verlof als gunst; de versoepeling van de opnamemodaliteiten van ouderschapsverlof (stelsel loopbaanonderbreking); de versoepeling van de opnamemodaliteiten van bijstand of verzorging van een zwaar ziek gezins- of familielid (stelsel loopbaanonderbreking); de invoering van de loopbaanonderbreking voor erkende mantelzorg; de versoepeling van de opnamemodaliteiten van palliatief verlof (stelsel loopbaanonderbreking); de aanpassing van de bepalingen inzake tucht; en de bijstelling van de afrondingsverschillen in de weddeschalen van de decretale graden door aanpassing naar de weddeschalen AD0210 en FD0210 zoals medegedeeld door de Federale Pensioendienst.
Lokale besturen die van een mogelijke korting op hun responsabiliseringsbijdrage willen genieten (of een verhoging van hun responsabiliseringsbijdrage willen vermijden) moeten hun personeel een afdoende tweede pensioenpijler toekennen. Momenteel bedraagt de pensioentoelage voor de tweede pensioenpijler 1 %. De gemeenteraad trekt de pensioentoelage voor 2020 op naar 2 % en vanaf 2021 naar 3 %.
De gemeenteraad actualiseert het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en bakent hiermee de bevoegdheden van de algemeen directeur als hoofd van het personeel af. De algemeen directeur rapporteert over het dagelijks personeelsbeheer aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat het gebruik/verbruik van de camperlocatie zal worden opgevolgd en dat hierover zal gerapporteerd worden na afloop van het toeristisch seizoen 2020.
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.