Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

Notulen  OCMW-raad

ma 20/06/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de zitting op 20/06/2022 om 21:58.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 23 mei 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 23 mei 2022 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 23 mei 2022 goed te keuren.

    • Verkiezing van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 95 en 105.

      juridisch kader
      • Decreet van 8 juli 2011 houdende organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 58.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 87, 91 tot en met 96, 100, 147.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2018 tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raden voor maatschappelijk welzijn van Voeren en de randgemeenten, leden van het vast bureau van Voeren en de randgemeenten, districtsraadsleden per district in Antwerpen, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, provincieraadsleden per provincie van het Vlaamse Gewest, en tot verdeling van de provincieraadsleden over de provinciedistricten.
      • Omzendbrief KB/ABB2018/3 van 26 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode, deel II - punt 4.2.4.8.
      • OCMW-raadsbesluit van 2 januari 2019 houdende verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • E-mail van 25 mei 2022 van mevrouw Nathalie Vermassen.
      • E-mail van 7 juni 2022 van de heer Jan Vanderstraeten.
      • Akte van voordracht van een kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst op naam van Marie Van Renterghem, door de lijst Open Vld-VOG.
      motivering

      Lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst Pascale Bottequin is ontslagnemend.

      Het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger.

      De opvolger van Pascale Bottequin (lijst Open Vld-VOG) is:

      1. Nathalie Vermassen
      2. Jan Verstraeten

      Mevrouw Nathalie Vermassen heeft per e-mail van 25 mei 2022 verzaakt aan het mandaat. De heer Jan Vanderstraeten is reeds lid van het bijzonder comité, in opvolging van de heer Stany Schamp, en heeft per e-mail van 7 juni 2022 verzaakt aan het mandaat. Er zijn geen andere opvolgers: de verkiezing van het nieuwe lid dient bijgevolg middels voordracht plaats te vinden.

      De akte van voordracht van kandidaat-lid op naam van Marie Van Renterghem werd op 10 juni 2022 overhandigd aan de algemeen directeur.

      De algemeen directeur overhandigde de akte van voordracht aan de heer Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad.

      De voorzitter van de OCMW-raad stelt vast dat de akte van voordracht de gevraagde gegevens van het kandidaat-lid en van de verkozenen van de lijsten die de voordracht doen bevatten, dat de akte van voordracht door het kandidaat-lid ondertekend is, dat de akte van voordracht ondertekend is door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, of, als de voordragen kandidaat deelgenomen hebben aan de lokale verkiezingen, door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen.

      De voorzitter van de OCMW-raad bevestigt bijgevolg de ontvankelijkheid van de akte van voordracht. Het voorgedragen kandidaat-lid en zijn opvolgers worden verkozen verklaard.

      De voorzitter van de OCMW-raad stelt vast dat het bijzonder comité voor de sociale dienst bestaat uit personen van een verschillend geslacht.

      Het verkozen lid is aanwezig.

      De te installeren verkozene heeft tijdig zijn geloofsbrieven ingediend en alle geloofsbrieven werden tijdig ter inzage gelegd. Er werden geen bezwaren ingediend tegen de geloofsbrieven. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de verkozene die uitgenodigd werd om de eed af te leggen voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op eer verklaard heeft zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

      Het verkozen lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft de volgende eed afgelegd in handen van de heer Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”

      De akte van voordracht maakt geen melding van de einddatum van het mandaat.

      De volgende persoon werd als opvolger van het lid aangeduid:

      1. Eva Roosemeyers
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de tijdige en ontvankelijke voordracht van een kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst vanwege de lijst Open Vld-VOG.

      Art. 2:

      De geloofsbrieven van het voorgedragen kandidaat-lid goed te keuren, het voorgedragen kandidaat-lid als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen te verklaren met ingang van heden en akte te nemen van zijn eedaflegging:

      • Mariska (roepnaam Marie) Van Renterghem, met als 1° opvolger Eva Roosemeyers.

      Art. 3:

      Tegen de beslissing over de geloofsbrieven kan beroep ingesteld worden bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Managementrapport 2022-1 - kennisname rapportering en goedkeuren organisatiebeheersingssysteem

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 8°, 171, 177, 178 en 219.

      juridisch kader

      Besluit van het vast bureau van 13 juni 2022 houdende managementrapport 2022-1 - kennisname rapportering.

      motivering

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks vóór 30 juni aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over:

      • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
      • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      • de financiële risico's.

      Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 en de jaarrekening 2021.

      De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.

      De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Kennis te nemen van het managementrapport 2022-1, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage.

      Art. 3:

      Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage.

      Art. 4:

      Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage.

    • Rechtspositieregeling OCMW-personeel - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, artikel 10 en 17.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 164 van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van artikel 8 en 21 van het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeente, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, artikel 1.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 28 januari 2022 tot wijziging van artikel 135 en 209 van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en artikel 98 van het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021 houdende rechtspositieregeling OCMW-personeel - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2020).
      • Verslag van het managementteam van 18 mei 2022.
      • Verslag en protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 1 juni 2022.
      • Ontwerp rechtspositieregeling.
      motivering

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 18 mei 2022 en gaf een positief advies.

      Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 1 juni 2022 en sloot een protocol van akkoord af.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • de omzetting van de eindejaarstoelage ter bevordering van de fietsmobiliteit
      • het aanmerking nemen van de speedpedelec voor de fietsvergoeding woon-werkverkeer
      • het rouwverlof voor de statutaire personeelsleden

      De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 juli 2022.

      Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021 houdende rechtspositieregeling OCMW-personeel - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2020).

      Art. 3:

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 3e lid en 78 2e lid 3°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 11.
      • OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2022).
      • Verslag van het managementteam van 11 maart 2022.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 1 juni 2022.
      • Ontwerp reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement).
      motivering

      Personeelsleden met een glijdend uurrooster kunnen tijdelijk een gelimiteerd debet (tekort) of credit (overschot) aan prestaties opbouwen. De limiet wordt pro rata de prestatiebreuk van het personeelslid berekend. Vooral deeltijdse personeelsleden ondervinden nadeel van deze pro rata berekening: hun mogelijkheden om te 'glijden' worden vooral prestaties op piekmomenten ernstig beperkt. Het is daarom voor de flexibiliteit, zowel voor het personeelslid als voor het bestuur, beter om de pro rata berekening op te heffen.

      Tijdens de covid-pandemie was telethuiswerk vaak verplicht voor alle medewerkers waarvoor dit mogelijk was. Zowel het bestuur als het personeel heeft hier voordelen van ondervonden, zodat ook in periodes met weinig viruscirculatie een basiskader voor telethuiswerk werd aangehouden, met name 2 dagen of 4 halve dagen per maand. Het is wenselijk om dit basiskader ook in de post-covid-periode verder aan te houden, aangezien telethuiswerk meer en meer een factor wordt in de aantrekkelijkheid van het bestuur als werkgever. Het managementteam adviseert om voortaan 4 volle of 8 halve dagen occasioneel telethuiswerk toe te staan per maand: die regeling biedt enerzijds het personeel mogelijkheden die tegemoetkomen aan de gemiddelde vraag en anderzijds voldoende garanties voor de aanwezigheid op de werkvloer, de beschikbaarheid voor de dienstverlening en de coherentie van de organisatiecultuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) treedt  in werking op 1 juli 2022.

      Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2022).

      Art. 3:

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Vaststellen van de gevallen waarbij beroep gedaan kan worden op uitzendarbeid (vervangen OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen, artikel 6.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
      juridisch kader
      • Decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 houdende vaststellen van de gevallen waarbij beroep gedaan kan worden op uitzendarbeid.
      • Verslag managementteam van 21 april 2022.
      • Verslag en protocol van het bijzonder onderhandelingscomité/hoog overlegcomité van 1 juni 2022.
      motivering

      Het is voor lokale besturen toegelaten om uitzendarbeid in te schakelen, weliswaar voor de gevallen opgesomd in artikel 4 van het decreet van 27 april 2018, en voor een maximale periode van 12 maanden.

      De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt binnen de krijtlijnen van het decreet van 27 april 2018 waarvoor uitzendarbeid mogelijk is en kan hierbij nadere regels vastleggen.

      Het is wenselijk is bij ziekte, daar waar mogelijk, te voorzien in vervanging. Het (geplande) werkvolume kan immers niet in alle omstandigheden aangepast worden. Via de normale aanwervingsprocedure (zelfs bij de procedure voor vervangers) duurt het vaak lang voor er in vervanging kan voorzien worden. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt daarenboven niet altijd (tijdig) een geschikte vervanger gevonden.

      Uitzendarbeid kan, naast de reeds opgesomde oplossingen, een oplossing zijn om op korte termijn in vervanging te voorzien, eventueel in afwachting van een definitieve vervanging volgens de normale aanwervingsprocedure (voor vervangers).

      De uitzendarbeid werd aanvankelijk beperkt tot de volgende functies: administratief medewerker. In de praktijk blijkt het echter vooral moeilijk om vervanging van hogere profielen te vinden. Er zijn intussen ook meer aanbieders die zich op deze hogere profielen richten. Het is dan ook wenselijk om de beperking inzake de functies waarvoor uitzendarbeid kan worden ingezet op te heffen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Beroep te doen op uitzendarbeid in de volgende gevallen:

      1° tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;

      2° tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;

      3° tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent;

      4° een tijdelijke vermeerdering van werk;

      voor een periode van maximaal 12 maanden.

      Art. 2:

      De aanstellende overheid licht, voor de uitzendkrachten het werk aanvatten, de leden van het bijzonder onderhandelingscomité/hoog overlegcomité per e-mail in van haar beslissing om beroep te doen op uitzendkrachten.

      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 houdende vaststellen van de gevallen waarbij beroep gedaan kan worden op uitzendarbeid.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie).

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 20/06/2022 om 22:02.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad