Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Notulen  OCMW-raad

ma 21/11/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 21/11/2022 om 21:41.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 24 oktober 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 24 oktober 2022 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 24 oktober 2022 goed te keuren.

    • Onthaalgezinnen - tussenkomst kinderbegeleider in de groepsopvang - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 7 november 2018)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
      • Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters, artikel 65.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • OCMW-raadsbesluit van 7 november 2018 houdende groepsopvang – tussenkomst kinderbegeleider – vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 november 2016).
      motivering

      De dienst onthaalgezinnen organiseert naast gezinsopvang sinds 2016 ook groepsopvang.

      Op heden zijn er vier groepsopvangen actief, waarvan 1 groepsopvang die stopt op 1 januari 2023 en waarvan 1 groepsopvang waarvan het OCMW de huur van de locatie overneemt vanaf 1 december 2022.

      De dienst onthaalgezinnen beheert zowel groepsopvang in locaties die door het OCMW worden (gehuurd en) ter beschikking gesteld als over locaties die private eigendom zijn van de samenwerkende kinderbegeleiders.

      Voor de kinderbegeleiders die werkzaam in een locatie van het OCMW geldt een reglement van inwendig bestuur. Dit reglement is aan een actualisatie toe.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • verdeling van de kosten voor de locatie volgens prestatiebreuk (in functie van deeltijdse prestaties)
      • minimale prestatie van de kinderbegeleiders in de groepsopvang (minstens 2 VTE in functie van de verdeling van de kosten en van het rendement van de locatie)
      • schrapping van de kosten voor auteursrechten (opvanglocaties zijn intussen vrijgesteld van SABAM en billijke vergoeding)
      • verduidelijking dat de gewone onderhoudskosten, zowel aan het gebouw, als aan de buitenruimte/tuin, ten laste van de kinderbegeleider zijn, naar analogie met de kinderbegeleiders in gezinsopvang.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Verdeling van de kosten inzake groepsopvang
      Art. 1:

      De kinderbegeleider in de groepsopvang die gebruik maakt van een door het OCMW ter beschikking gestelde locatie betaalt aan het OCMW een maandelijkse vergoeding van:


      € 150 x nieuw indexcijfer x prestatiebreuk
                   aanvangsindexcijfer


      waarbij:

      • het aanvangsindexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari 2017
      • het nieuw indexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari van elk daaropvolgend jaar.
      • de prestatiebreuk het aantal halve dagen per week is waarop de kinderbegeleider prestaties levert, gedeeld door 10.
      Art. 2: De kinderbegeleider in de groepsopvang staat in beginsel steeds in voor de betaling van de volgende kosten:
      • water
      • elektriciteit
      • verwarming (gas, mazout, …)
      • telefoon/internet.

      Indien de organisator van de groepsopvang aan de kinderbegeleider in de groepsopvang een locatie ter beschikking stelt waarbij de voornoemde kosten geheel of gedeeltelijk zijn inbegrepen dan betaalt de kinderbegeleider in de groepsopvang aan het OCMW een maandelijkse vergoeding van:


      bedrag x nieuw indexcijfer x prestatiebreuk
                    aanvangsindexcijfer

      waarbij:

      • het bedrag een forfaitair bedrag is tussen € 50 en € 75, naargelang de mate waarin de kosten geheel of gedeeltelijk zijn inbegrepen
      • het aanvangsindexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari 2017
      • het nieuw indexcijfer het gezondheidsindexcijfer is van januari van elk daaropvolgend jaar
      • de prestatiebreuk het aantal halve dagen per week is waarop de kinderbegeleider prestaties levert, gedeeld door 10.
      Art. 3: Voor de berekening van de bedragen bedoeld in artikel 1 en 2 mag de som van de prestaties van de kinderbegeleiders, uitgedrukt in halve dagen, niet minder bedragen dan 20.
      Art. 4:

      De organisator van de groepsopvang staat steeds in voor de betaling van de volgende kosten:

      • keuringen inzake de veiligheid van de voedselketen (FAVV)
      • keuringen van de elektrische installaties
      • keuring inzake brandveiligheid (hulpverleningszone)
      • brandbestrijdingsmiddelen en de keuring ervan
      • verzekering tegen brand voor de ter beschikking gestelde locatie.
      Art. 5:

      De kinderbegeleider in de groepsopvang staat steeds in voor (de betaling van) alle andere kosten verbonden aan de opvang en in het bijzonder voor (niet limitatief):

      • herkeuringen inzake de veiligheid van de voedselketen (FAVV)
      • voeding voor de kinderen
      • inrichting van de lokalen met inbegrip van meubilair en spelmateriaal voor de kinderen, behoudens het materiaal dat door de organisator ter beschikking wordt gesteld
      • onderhoud van binnen- en buitenruimtes.
        Uitvoering
      Art. 6: De afspraken inzake de verdeling van de kosten inzake groepsopvang tussen de organisator enerzijds en de kinderbegeleider anderzijds wordt opgenomen in een addendum aan de overeenkomst tussen de dienst voor onthaalouders en de kinderbegeleider, zoals gezien in bijlage.
        Slotbepalingen
      Art. 7: Onderhavig vervangt met ingang van 1 december 2022 het OCMW-raadsbesluit van 7 november 2018 houdende groepsopvang – tussenkomst kinderbegeleider – vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 november 2016).
      Art. 8: Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      Art. 9:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • de afdeling interne zaken (dient administratieve organisatie en dienst financiële organisatie)
      • de dienst voor onthaalgezinnen.
    • Kennisname auditrapport "Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen"

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 221.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 221 tot en met 224.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 18 oktober 2013 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Audit Vlaanderen" en tot wijziging van diverse besluiten, artikel 4 en 7.
      • Rapport Audit Vlaanderen auditopdracht 1806 036 van 4 februari 2019, ontvangen op 5 februari 2019.
      • E-mail Audit Vlaanderen van 5 februari 2019 gericht aan de voorzitter van de raad.
      • OCMW-raadbesluit van 25 februari 2019 houdende kennisname rapport thema-audit budgetbeheer.
      • Rapport Audit Vlaanderen auditopdracht 2216 009 van 28 oktober 2022, ontvangen op 31 oktober 2022.
      • E-mail Audit Vlaanderen van 31 oktober 2022 gericht aan de voorzitter van de raad.
      motivering

      OCMW Gavere maakte in 2019 het voorwerp uit van een thema-audit op budgetbeheer.

      Het eindrapport gaf het OCMW drie aanbevelingen:

      1. Het OCMW werkt een duidelijk en door de raad goedgekeurd beleid uit voor het budgetbeheerproces (in- en uitstroom) en waakt erover dat de maatschappelijk werkers dit ook toepassen in hun handelingen in het kader van het budgetbeheer.
      2. Het OCMW implementeert een budgetbeheerproces waarin (steekproefsgewijze) controlemomenten worden ingebouwd en waarbij rekening wordt gehouden met functiescheiding. Het OCMW documenteert hierbij alle processtappen.
      3. Het OCMW evalueert periodiek alle lopende budgetbeheerdossiers en maakt een inschatting van de opportuniteit van de verderzetting van het budgetbeheer.

      Audit Vlaanderen beschouwt aanbevelingen 1 en 3 als gerealiseerd, en aanbeveling 2 als lopende. Voor aanbeveling 2 werd een nieuw actieplan opgemaakt, dat werd opgenomen in het auditrapport.

      Audit Vlaanderen kende aan de aanpak van organisatiebeheersing de maturiteitsbeoordeling 'gedefinieerd systeem' toe.

      In de managementreactie geeft de algemeen directeur aan dat het auditrapport een waarheidsgetrouw beeld schetst.

      besluit
      Art. 1: Kennis te nemen van het rapport "Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen" van 28 oktober 2022, auditopdracht 2216 009 uitgevoerd door Audit Vlaanderen, zoals gezien in bijlage.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2022 om 21:52.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad