De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2024 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 12 februari 2024 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §2 en artikel 41.
Het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, voorziet in actie 350 de opmaak van een handhavingsplan voor omgevingsmisdrijven.
Via een beleidsplan handhaving kan het lokaal bestuur extra inzetten op de naleving van de regels inzake ruimtelijke ordening en milieu, en dit zowel preventief als repressief.
Het college van burgemeester en schepenen gunde de opdracht voor de opmaak van het handhavingsplan aan Veneco. Bijgevoegd handhavingsplan voor omgevingsmisdrijven werd opgemaakt door de door Veneco aangestelde handhavingsambtenaren die ook door de gemeenteraad werden aangesteld als verbalisant en stedenbouwkundig inspecteur, i.s.m. de gemeentelijke omgevingsambtenaren. Het document is dan ook gebaseerd op de ervaringen van de intergemeentelijke handhavingscel die actief is in onze regio sinds 2018.
In het handhavingsplan zijn bepaald:
Het handhavingsplan biedt een kader en handleiding voor de aanpak van omgevingsmisdrijven.
Art. 1: |
Het "handhavingsplan omgevingsmisdrijven” goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Veneco en de afdeling Ruimte. |
Op de zitting van 20 november 2023 keurde de gemeenteraad het ontwerp, het bestek met nr. 2037 SCOUTS*BD-02-AP-144-ACT-311, de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking) goed voor de opdracht "Asper scouts - bouwen van een nieuw scoutslokaal".
De raming voor deze opdracht werd goedgekeurd als volgt:
De opdracht werd gepubliceerd en er werden 9 offertes ingediend. Na de prijsvergelijking bleek dat de prijzen schommelen tussen € 544.044,06 en € 755.111,56 btw inclusief. Er is een verschil van € 211.067,50 btw incl. tussen de duurste en goedkoopste offerte. Er is een prijsverduidelijking gevraagd bij alle inschrijvers. Nadien gebeurt opnieuw een prijsvergelijking en zal er een BAFO (Best And Final Offer) worden gevraagd.
Het is wenselijk om zich voor de raming te baseren op de gemiddelde prijs van de duurste en goedkoopste offerte, zijnde € 649.577,81 btw incl.
Het huidig beschikbaar krediet op actie 311 "Asper scouts - bouwen van een nieuw scoutslokaal" is en blijft toereikend, heden bepaald op € 900.000 btw incl.
Art. 1: |
De raming voor de opdracht “Asper scouts - bouwen van een nieuw scoutslokaal - Ruwbouw”, goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 november 2023, in overeenstemming te brengen met het resultaat van de aanbesteding. De raming wordt gewijzigd van € 354.850,00 excl. btw of € 429.368,50 incl. btw naar € 536.841,17 excl. btw of € 649.577,81 incl. btw. |
Art. 2: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 en 2025, op budgetcode 0752-00/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-311 (ACT-311). |
Art. 3: |
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling Interne Zaken, dienst Financiële Organisatie. |
Voorwerp van de aanvraag
Het project bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Gavere, meer bepaald in de deelgemeente Asper (Kadastraal: Gavere 6e Afdeling (Asper) Sectie A). Het projectgebied beslaat een deel van de Luxemburgstraat (buurtweg nr. 6 volgens de atlas der buurtwegen), tussen de Stationsstraat en de Bernstraat. De Luxemburgstraat geeft ontsluiting op de Stationsstraat, op de Bernstraat en ontsluit een groot deel van het verkavelde gebied gelegen tussen de N60 en spoorlijn L86 Ronse – De Pinte. Het projectgebied heeft betrekking op het deel van de Luxemburgstraat, dat gelegen is ten noorden van de Stationsstraat. Het deel van de Luxemburgstraat ten zuiden van de Stationsstraat is niet betrokken in de aanvraag.
Met de aanvraag is het de intentie om een wegenis- en rioleringsproject (collector) te realiseren voor de herinrichting van de Luxemburgstraat (Noord). Volgens de beschrijvende nota worden volgende doelstellingen voorop gesteld:
1) Rioleringswerken ten behoeve van de verplichte sanering van de afwatering door het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en de daarmee gepaard gaande aanpassingswerken aan de nutsleidingen.
Momenteel zijn er verschillende lozingen van afvalwater op de waterloop ‘Leebeek’, gelegen ten westen van de Luxemburgstraat. Met de voorziene aanleg van de collector worden de bestaande lozingspunten opgeheven en zal het afvalwater worden aangesloten op de RWZI in Gavere. Daarnaast worden de afvalwater- en regenwaterriolering gescheiden voorzien, zodat voldaan wordt aan de normen inzake afkoppeling en zuivering van afvalwater en wordt regenwater gebufferd om pieklozingen op de waterloop terug te dringen.
Hiervoor zullen er onder de rijweg van de Luxemburgstraat nieuwe rioleringen aangelegd worden (2 x afvalwater + regenwater). Dit zal alle ruimte onder de huidige verharding innemen, zodat nutsleidingen die momenteel onder de asfaltstroken liggen naar de zijberm moeten worden verplaatst.
Gezien de nutsmaatschappijen hun leidingen in openbaar domein moeten aanleggen zullen de zijbermen in het openbaar domein moeten worden opgenomen en dit door het vestigen van een nieuwe rooilijn en het realiseren van bijkomende innemingen.
2) Herinrichtingswerken van de openbare weg, vernieuwen van de versleten wegenis, bijdragen tot de bevordering van de verkeersveiligheid met oog voor een maximale ontharding.
Rekening houdend met de voornoemde werken, wordt de volledige opbraak van de verhardingen voorzien. De bestaande verhardingen – aangelegd in verschillende materialen over het tracé - worden vernieuwd. Door de mogelijkheid van een heraanleg van de bovenbouw wordt ook een grondige herinrichting in het kader van een betere verkeersveiligheid nagestreefd. Het is daarbij eveneens de intentie om meer en veiligere fietsruimte te voorzien waar mogelijk (afhankelijk van de beschikbare ruimte).
Het tracé van de heraanlegwerken werd daarvoor opgedeeld in een drietal deelzones, waarvan steeds een typedwarsprofiel werd meegeleverd in het dossier:
Deel 1: Tussen Stationsstraat en Heedstraat : enkelrichtingsverkeer voor auto’s en dubbelrichting fietsverkeer (lengte ±75m). – Typedwarsprofiel 1
De huidige rooilijnbreedte varieert tussen 6,6m en 8,5m. De ontworpen rooilijnbreedte is eveneens variërend met een minimum van +/- 8,76m. De feitelijke situatie en rooilijnbreedte tussen de bestaande gevels in dit deel ten noorden van de Stationsstraat wordt doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
Ontworpen rooilijnbreedte: veranderlijk - minimaal 8,76m. De wettelijke breedte biedt onvoldoende ruimte om het gemengd verkeer op een veilige manier te laten plaatsvinden. Tevens moet in deze smalle straat naast de 2 rioleringen (RWA & DWA) ook nog ruimte voorzien worden om de overige nutsleidingen aan te leggen. Daarom wordt de feitelijke rooilijnbreedte tussen de gevels ten noorden van de Stationsstraat doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
Deel 2: Tussen Heedstraat en Pontweg (lengte ±215m) – Typedwarsprofiel 2
Voor dit deel werd geopteerd om een wegprofiel te realiseren met fietssuggestiestroken. In de zijbermen wordt volop ingezet op ontharding met aanleg van grindgazon en grasbetontegels. De rijweg bezit een breedte van 5,6m tussen de borduren. Teneinde de fietssuggestiestroken maximaal verkeersveilig te maken, wordt het parkeren verschoven naar de zijbermen. Hier is voorzien om afgebakende parkeerplaatsen aan te leggen in waterdoorlatende grasbetontegels.
De huidige rooilijnbreedte is veranderlijk tussen 8,6m en 10,7m. De ontworpen rooilijnbreedte is eveneens variërend met waar mogelijk een breedte tot ongeveer 11m. Plaatselijk werden beperkte aanpassingen doorgevoerd in functie van zichtbaarheid of door knelpunten met de bestaande bebouwde toestand.
Deel 3: Tussen Pontweg en Bernstraat (lengte ±515m) – Typedwarsprofiel 3
Dit deel wordt gekenmerkt door een smaller profiel in bestaande toestand. Er zijn plaatselijk knelpunten met bestaande constructies, woningen, enz. Voor deel 3 is eveneens een wegprofiel met gemengd verkeer incl. fietssuggestiestroken voorzien. Verder worden afgescheiden parkeervakken gerealiseerd, zodat straatparkeren niet meer tot de mogelijkheden behoort.
De huidige rooilijnbreedte varieert tussen 6,6m en 10,8m. De ontworpen rooilijnbreedte is eveneens veranderlijk met minimaal een breedte van 8m. Binnen de rooilijn is er ruimte voor nutsleidingen in de bermen. Waar extra ruimte is door de plaatselijk (bestaande) bredere rooilijn, worden parkeervakken in waterdoorlatende materialen ingeplant. Door het gebruik van afgescheiden parkeervakken kan straatparkeren op de fietssuggestiestroken vermeden worden, hetgeen de fietsveiligheid verhoogt.
Verder worden voor de werken nog enkele gedetailleerde stedenbouwkundige handelingen aangevraagd, waaronder het rooien van enkele bomen, het aanleggen van een infiltratiebekken, het inrichten van een tijdelijke werfweg en het tijdelijk gebruik/aanleg van een terrein voor grondverbeteringswerken gedurende de heraanleg.
In functie van de aanvraag werden waar nodig bijkomende innemingen voorzien ten opzichte van de bestaande toestand. Het dossier omvat een ontwerp van rooilijnplan met aanduiding van alle deelstukken waar er intenties zijn tot inneming van gronden om het project te kunnen realiseren. Dit plan kwam tot stand na onderzoek van de bestaande juridische grenzen, die grotendeels hun oorsprong vinden in de Atlas der Buurtwegen voor het besproken tracé of door plaatselijk ontstane praktijken of grensvastleggingen (vb. verkavelingen, ..). Op vandaag is er immers geen rooilijnplan van toepassing op het tracé.
Bij de omgevingsvergunningsaanvraag werd een ontwerp van rooilijn- en innemingsplan ‘Rooilijnplan Luxemburgstraat – Noord’ gevoegd, opgemaakt op 09/06/2023 door landmeter-expert Bert De Saedeleer (studiebureau Astroplan), waardoor een beroep kan worden gedaan op artikel 12 §2 van het Decreet betreffende de gemeentewegen (geïntegreerde procedure). Met het voorliggende rooilijn- en innemingsplan is het de intentie om het openbaar domein over het volledig tracé eenduidig af te bakenen.
Zoneringsgegevens - planologische bestemming
De percelen zijn deels gelegen in woongebied en deels binnen woonuitbreidingsgebied volgens het gewestplan “Oudenaarde”, goedgekeurd bij K.B. van 24.02.1977 en latere wijzigingen.
De woongebieden zijn bestemd voor: “wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving” (artikel 5, par.1.0 van het KB van 28.12.1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen + omzendbrief dd. 08.07.1997 terzake).
Artikel 1.1: Woonuitbreidingsgebieden : De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
De percelen zijn – voor een beperkt gedeelte ten zuiden binnen het projectgebied - gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, nl. RUP ‘Stationsstraat’, dd. 22/12/2011. Volgende bepalingen zijn relevant voor de aanvraag :
ART. 0: ALGEMENE BEPALINGEN 1.
Werken en constructies van openbaar nut
Werken en constructies in functie van openbaar nut en milieutechnische ingrepen kunnen in alle zones toegelaten worden mits ze qua volume en voorkomen niet storend zijn en qua uitbating geen abnormale hinder en/of risico betekenen voor de omgeving.
ART. 5: ZONE VOOR OPENBARE WEGENIS 1.
BESTEMMINGSVOORSCHRIFTEN 1.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden.
Het projectgebied is verder voor een zeer beperkt deel gelegen binnen een goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling, nl. verkaveling van 17 loten (ref. 44020/4113/V/1964/6026), afgeleverd door CBS op 09/01/1964 – deel achtertuin lot 7. De verkaveling is ouder dan 15 jaar en vormt geen weigeringsgrond meer.
De beoordeling van de verenigbaarheid met de bestemming en de voorschriften is een gewestelijke bevoegdheid (Vlaams project), voor wat betreft de zaak der wegen ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.
Zaak der wegen
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de opname in het openbaar domein.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om:
In het kader van de omgevingsvergunningsprocedure verzocht het departement Omgeving op 23 januari 2024 de gemeente Gavere om de zaak van de wegenis voor te leggen aan de gemeenteraad. Het wijzigen van de rooilijn met het bijhorend innemingsplan, dat deel uitmaakt van deze geïntegreerde omgevingsvergunningsprocedure conform artikel 12§2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, is samen met de aanleg en wijziging van de gemeenteweg zelf het voorwerp van voorliggende beslissing. De gemeenteraad spreekt zich uit over de (nieuwe) rooilijn, het openbaar domein en toekomstig openbare wegenis in het project.
Bij het dossier werd een rooilijn- en onteigeningsplan gevoegd, alsook alle plannen en dossierstukken inzake de heraanleg van de openbare wegenis.
De gewijzigde gemeenteweg wordt aangelegd in diverse materialen (asfalt, kleinschalige materialen), afhankelijk van de wensen per deelsegment. De aanleunende fietssuggestiestroken worden aangemerkt in een specifieke kleur/markering. De wegenis- en rooilijnbreedte variëren naar gelang de locatie en de mogelijkheden volgens de bestaande, bebouwde omgeving. Dit alles zoals weergegeven op bijgevoegde plannen en de uitgebreide motivering per segment.
De gekozen (verhardings-)materialen zijn hedendaags, kwalitatief en duurzaam, waardoor een hoge kwaliteit van het toekomstig openbaar domein wordt nagestreefd en gerealiseerd. Er is voldoende aandacht voor waterinfiltratie en de eventueel extra noden die nodig zouden zijn door het project. De RWA-rioolbuizen kunnen niet als een infiltrerende riool uitgevoerd worden gezien de ondiepe ligging van het grondwaterpeil. Het gevraagde buffervolume wordt voorzien in de RWA-rioleringen en in een ondiepe infiltratievijver, te realiseren als infiltratiebekken achter de woningen Luxemburgstraat 19-21 vooraleer de RWA aan te sluiten op de Leebeek. De conclusies in de omstandige technische nota kunnen worden bijgetreden.
Op basis van de aangeleverde plannen en motivering is het ontegensprekelijk een zaak van algemeen belang om het openbaar domein heraan te leggen en (beperkt) uit te breiden met het oog op de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners en met het oog op de verbetering van de globale infrastructuur voor gebruikers op dit tracé.
Motivatie vanuit de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (artikel 3).
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Bij elke beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstelling vermeld in artikel 3 van dit decreet.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 decreet gemeentewegen):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrens-overschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg.
In het kader van artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen werd rekening gehouden met de vooropgestelde principes, en kan de wijziging en uitbreiding van het openbaar domein als volgt worden gemotiveerd:
1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang:
Binnen de voorliggende aanvraag worden heraanlegwerken voorzien inzake riolering en de volledige bovenbouw. De werken kaderen binnen een bredere doelstelling voor het verbeteren van de waterkwaliteit in de waterlopen en het afkoppelen en afvoeren van vuilwater richting de daarvoor voorziene RWZI op het grondgebied.
Door de benodigde breedte voor de uitwerking van de voorziene infrastructuur (rioleringen, andere nutsleidingen en wegopbouw) is per deelsegment een rooilijn met een welbepaalde minimale breedte ontworpen. De heraanleg en beperkte uitbreiding van het openbaar domein in dit gebied kan gekaderd worden binnen het algemeen belang. Indien volgens artikel 2 van het rooilijndecreet de rooilijn “de huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” afbakent en de rooilijn dus in relatie moet gezien worden tot deze openbare weg, getuigt het enkel van goed bestuur om bij deze afbakening rekening te houden met de vereisten van een hedendaagse weginrichting. De werken zijn duidelijk ten dienste van het algemeen belang.
2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd:
Voor de vaststelling van de nieuwe rooilijn werd rekening gehouden met heel wat facetten. Naast de noodzakelijke ruimte voor het nieuwe ondergrondse rioleringsstelsel is eveneens voorzien in een grondige heraanleg van de bovenbouw. Om te kunnen voldoen aan de hedendaagse standaarden inzake verkeersveiligheid worden gewijzigde profielen voorgesteld, die geleid hebben tot voorliggend rooilijn- en innemingsplan bij de aanvraag.
De aanvraag tot rooilijnwijziging bevat verder ook een formalisering van een aantal historisch gegroeide gebruiken (feitelijke inname/gebruik als openbaar domein). De herziening representeert een correct ruimtegebruik, waarbij rekening gehouden wordt met de bestaande toestand en de gewenste, toekomstige situatie. Het planopzet toont duidelijk een aantal ingrepen aan om dit op te vangen. Uit voorliggende plannen blijkt eveneens dat het vastleggen van een rooilijn niet gelijk staat met een volledige inname door verharde oppervlaktes. De vorm van de rooilijn wordt vastgelegd en waar nodig aangepast in functie van een globale kwaliteitsvolle en duurzame inrichting van het openbaar domein. De gevraagde (rooilijn)wijzigingen zijn voldoende doordacht uitgetekend en ontworpen en werden in het aanvraagdossier voldoende gemotiveerd.
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
Door de nieuwe aanleg wordt bijgedragen aan de optimalisatie van de structuur, de samenhang, de toegankelijkheid en de veiligheid van het lokaal wegennet (artikel 3 Decreet gemeentewegen) en wordt tevens een belangrijke bijdrage geleverd tot een verbeterde infrastructuur voor de zachte mobiliteit (artikel 3 Decreet gemeentewegen). De heraanleg tracht een positieve impact te hebben op de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid (artikel 4, 3e Decreet gemeentewegen).
Door de verhoging van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers wordt voldaan aan de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit (artikel 3 en 4, 3e Decreet gemeentewegen). Met de heraanleg wordt ook meer comfort en veiligheid beoogd voor doorgaand (functioneel) fietsverkeer (artikel 4, 3e Decreet gemeentewegen). Op die manier kan de nieuwe aanleg ook zijn rol spelen in de ambities die door gemeente voorop worden gesteld tot een verdere realisatie van de modal shift in de richting van het stimuleren van niet-gemotoriseerd verkeer, nl. trappers en stappers (artikel 3 Decreet gemeentewegen).
4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrens-overschrijdend perspectief:
De voorgestelde wijziging heeft geen impact op het wegennet van naburige gemeenten. Het betreft een herinrichtingsproject op schaal en volgens de noden van de bestaande, directe omgeving. De uitbreidingen zijn beperkt en hebben enkel betrekking op het lokaal functioneren van de gemeenteweg.
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen:
Het wegenis- en rioleringsproject voorziet een volledige herwaardering en vernieuwing zoals voorzien in de doelstellingen van het decreet houdende de gemeentewegen. Een kwalitatieve, comfortabele aanleg met groen en publieke parkeerplaatsen draagt verder ook bij aan het verhogen van de belevingskwaliteit. Het verwerven van de bijkomende gronden is noodzakelijk voor de realisatie van het project. Er werd bij de opmaak van het rooilijnplan "Luxemburgstraat" gekozen om het wegprofiel aan te passen om zodoende woningen, gebouwen en tuinen zoveel mogelijk te vrijwaren. Uit de bijgevoegde motivering en plannen blijkt dat het voorwerp van de onteigening tot een minimum werd beperkt. De motivering in het aanvraagdossier kan worden bijgetreden.
De gewijzigde gemeenteweg wordt aangelegd in diverse materialen (asfalt, kleinschalige materialen), afhankelijk van de wensen per deelsegment. De aanleunende fietssuggestiestroken worden aangemerkt in een specifieke kleur/markering. De wegenis- en rooilijnbreedte variëren naar gelang de locatie en de mogelijkheden volgens de bestaande, bebouwde omgeving. Dit alles zoals weergegeven op bijgevoegde plannen en de uitgebreide motivering per segment.
Op basis van de aangeleverde plannen en motivering is het ontegensprekelijk een zaak van algemeen belang, conform artikel 4, 1° van het Decreet gemeentewegen, om het openbaar domein heraan te leggen en (beperkt) uit te breiden met het oog op de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners en met het oog op de verbetering van de globale infrastructuur voor gebruikers op dit tracé.
Op deze wijze wordt uitvoering gegeven aan een geïntegreerd beleid gericht op de uitbouw van een veilig (wegen)net op lokaal niveau en het voorzien van een kwalitatief openbaar domein, zoals bedoeld in artikel 3 Decreet gemeentewegen. De gevraagde wijzigingen kaderen in een duurzame ruimtelijke ontwikkeling om het wegennet kwalitatief uit te bouwen i.f.v. een veilige mobiliteit. Met andere woorden is de wijziging en heraanleg van de gemeenteweg een toekomstgerichte handeling die het wegenbeleid van de gemeente Gavere ten goede komt en geen afbreuk doet aan toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Er worden immers door de wijziging geen andere projecten (bouwprojecten of verbindingen) in het gedrang gebracht.
Adviezen
In het kader van de aanvraag werden adviezen gevraagd:
De adviezen zullen gebundeld en besproken worden op de GOVC, die een gecoördineerd advies dient te geven aan de vergunningverlenende overheid over de aanvraag.
Openbaar onderzoek
Het project werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het project valt immers onder het toepassingsgebied van de gewone vergunningsprocedure zoals vastgelegd in artikel 11 t.e.m. 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het project, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn/wegenis volgens het Decreet gemeentewegen, werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 02/02/2024 tot en met 02/03/2024.
Conform artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Art. 1: |
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het (wegenis)dossier inzake het (toekomstig) openbaar domein inclusief de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘zaak der wegen’ in het kader van de geïntegreerde omgevingsvergunningsaanvraag tot het heraanleggen van openbare wegenis en het realiseren van het rioleringsproject ‘Luxemburgstraat-Noord’, gelegen te Gavere - Asper (OMV_ 2022151956). |
Art. 2: |
Het rooilijnplan zoals opgenomen in de aanvraag, opgemaakt op 09/06/2023 door landmeter-expert Bert De Saedeleer (studiebureau Astro-plan), wordt goedgekeurd. Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit. Voormalig goedgekeurde rooilijnen komen te vervallen indien strijdig met voornoemd en bijgevoegd plan. |
Art. 3: |
De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van de betrokken gronden in het openbaar domein, zoals aangegeven op het rooilijn- en onteigeningsplan. |
Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet de aanleg van een collector in de Luxemburgstraat (deel Noord) (BD01-AP-128-ACT-363).
Aquafin zal in opdracht van het Vlaams Gewest (VMM) een collector aanleggen in de Luxemburgstraat om het afvalwater aan te sluiten op de riolering van de Stationsstraat, zodat ook dit afvalwater wordt gezuiverd in het waterzuiveringsstation aan de Schelde.
Het project omvat 2 fasen:
Onderhavig besluit heeft betrekking op fase 1.
Het lokaal bestuur maakt van de gelegenheid gebruik om de rijweg volledig te vernieuwen, met aandacht voor fietsvoorzieningen en het afkoppelen van het hemelwater.
Studiebureau Astroplan werd aangesteld als ontwerper en maakte een ontwerp op.
Op de infomarkt georganiseerd op 4 mei 2022 werd het ontwerp voorgesteld aan de bewoners.
Naar aanleiding van deze infomarkt werden verschillende opmerkingen van bewoners ontvangen, onder meer over de aanleg van een stuk aanliggend fietspad dat werd voorzien in de berm, sluipverkeer en te hoge snelheden.
Bijgevolg werd aan de mobiliteitsdeskundige van Veneco advies gevraagd over het wegenisontwerp. Dit advies stelde enkele wijzigingen aan het ontwerp voor.
De ontwerper paste het ontwerp aan op basis van voormeld advies.
Tijdens de vergadering van de overlegstructuur voor verkeer en mobiliteit van 25 september 2023 werd het wegenisontwerp voorgesteld.
De uitgave voor de totale opdracht wordt geraamd op € 3.409.850,80 excl. btw onderverdeeld als volgt:
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Aquafin nv treedt op als opdrachtgevend bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-363 (ACT-363).
Art. 1: |
Het ontwerp voor collectorwerken "Luxemburgstraat Noord", omvattende het grondplan, dwarsprofielen en lengteprofielen, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Het bestek met nr. 21798 en de raming voor de opdracht collectorwerken "Luxemburgstraat Noord” goed te keuren, zoals gezien in bijlage. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor het gemeentelijke aandeel bedraagt € 453.111,00 excl. btw of € 548.264,30 incl. 21% btw (€ 95.153,310 btw medecontractant), zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. |
Art. 4: |
Aquafin nv treedt op als opdrachtgevend bestuur. |
Art. 5: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-363 (ACT-363). |
Art. 6: |
Afschrift van dit besluit wordt aan Aquafin nv, Farys en aan de afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 werd het ontwerp voor het project "Wegenis- en Rioleringswerken Aansluiting Luxemburgstraat - Noord" goedgekeurd.
In hetzelfde gemeenteraadsbesluit zijn het rooilijnplan en de zaak der wegen goedgekeurd in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het project "Wegenis- en Rioleringswerken Aansluiting Luxemburgstraat-Noord".
Om deze rooilijn te realiseren zijn er grondinnames noodzakelijk.
Studiebureau Astroplan uit Aalst maakte het grondinnameplan op. Door landmeter expert Benny Linden werd een schattingsverslag opgemaakt.
De totale vergoeding voor de eigendommen wordt geschat op € 24.546,00.
Art. 1: |
Het grondinnameplan, opgemaakt door studiebureau Astroplan bvba, voor het project "Wegenis- en Rioleringswerken Aansluiting Luxemburgstraat - Noord", zoals gezien in bijlage, wordt goedgekeurd. |
Art. 2: |
Akkoord te gaan met de voorgestelde vergoeding voor de grondinnames voor het project "Wegenis- en Rioleringswerken Aansluiting Luxemburgstraat - Noord" zoals bepaald in het schattingsverslag van 30 september 2023, opgemaakt door de heer Benny Linden (beëdigd landmeter-expert), zoals gezien in bijlage. |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
In het gemeentelijk klimaatplan zijn 5 pijlers opgenomen waaronder de verschillende actiepunten zijn onderverdeeld. Ontharden en vergroenen in bebouwd gebied is één van deze pijlers.
Het aanleggen van een straatgeveltuin past in dit kader. Een groene gevel zorgt ervoor dat gevels minder opwarmen bij hitte en bijdragen aan verkoeling door verdamping van water. Bovendien stimuleert de aanleg van een straatgeveltuin extra ontharding.
Een straatgeveltuin kan aangelegd worden door een particuliere aanvrager mits melding en naleving van de technische voorwaarden.
De adviesraad voor leefmilieu verleende op 16 januari 2024 een gunstig advies.
Doel |
|||||||||||||||||||||||
Art. 1: |
De gemeente Gavere wil extra kwaliteitsvol groen in de gemeente en in de dorpskernen. Daarom stimuleren we de aanleg van straatgeveltuintjes. |
||||||||||||||||||||||
Definities |
|||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
|
||||||||||||||||||||||
Toepassingsgebied | |||||||||||||||||||||||
Art. 3: | §1. Het reglement is van toepassing op het grondgebied van Gavere. Alle gebouwen op het grondgebied van Gavere, die gelegen zijn aan een weg in het beheer van de gemeente, komen in aanmerking voor de aanleg van een geveltuin. §2. De aanleg van straatgeveltuinen kan niet op plaatsen waar een voetpad in natuursteen werd voorzien. §3. De aanleg van straatgeveltuinen kan niet voor gebouwen die als monument zijn geklasseerd of die op de inventaris van bouwkundig erfgoed staan. Gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed kan men raadplegen op de website www.inventaris.onroerenderfgoed.be. §4. Gebouwen die rechtstreeks grenzen aan een openbare weg zonder voetpad, komen niet in aanmerking voor de aanleg van een geveltuin. |
||||||||||||||||||||||
Voorwaarden voor de aanleg van een straatgeveltuin | |||||||||||||||||||||||
Art. 4: | §1. Het is toegelaten een straatgeveltuin aan te leggen onder volgende voorwaarden:
§2. De beheerder dient bij de aanleg de nodige voorzichtigheid in acht te nemen om de aanwezige kabels en leidingen niet te raken. Het plantvak wordt maximaal 30 cm diep uitgegraven. De uitgraving gebeurt enkel met manueel gereedschap en nooit machinaal. Mogelijke schade aan leidingen en kabels en/of lichamelijke letsels of ongevallen vallen onder de verantwoordelijkheid van de beheerder en te zijnen laste. §3. De beheerder dient bij de aanleg van de geveltuin een worteldoek langs de zijkanten van het plantvak te voorzien. Dit om te voorkomen dat de wortels van de beplanting de tegels van het voetpad of andere bestrating omhoog tillen. §4. De straatgeveltuin moet worden afgeboord in een vloeiende lijn met betontegels of grijze betonboordstenen. De uitgebroken betontegels kunnen gebruikt worden als afboording van de straatgeveltuin. De tegels steken minimaal 2 cm en maximaal 10 cm uit boven de trottoirverharding. De breedte van de afboording is inbegrepen in de maximale breedte van 30 cm. §5. De beheerder moet de straatgeveltuin en de verharding errond zodanig onderhouden dat ze geen hinder of gevaar opleveren voor het voetgangersverkeer. De planten mogen niet buiten de rand van de straatgeveltuin uitspringen (max. 30 cm tot 2,5 m hoogte en max. 60 cm vanaf 2,5 m hoogte). De bevoegde gemeentediensten herstellen eventuele schade aan de openbare weg veroorzaakt door de straatgeveltuin op kosten van de beheerder. De beheerder verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden en zelf voorlopig de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen. §6. Alle dood of levend materiaal in de straatgeveltuin verwerkt, blijft eigendom van de beheerder. De beheerder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen die voortspruiten uit de aanwezigheid van de straatgeveltuin of het niet naleven van het reglement. De beheerder zal de door de bevoegde gemeentedienst opgelegde herstellingswerken of aanpassingswerken, op eerste verzoek, onmiddellijk uitvoeren. De beheerder vrijwaart de gemeente Gavere en de betrokken nutsmaatschappijen tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde straatgeveltuin. §7. De bevoegde gemeentedienst of operator op het openbaar domein is gerechtigd de al dan niet tijdelijke verwijdering van materialen en planten te eisen ten behoeve van werkzaamheden. Het gemeentebestuur betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder. Het gemeentebestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke verandering of beschadiging veroorzaakt aan de straatgeveltuin. De bevoegde gemeentedienst zal het plantvak van de straatgeveltuin herstellen zonder vergoeding aan de beheerder. De beheerder zorgt indien nodig voor nieuwe beplanting. §8. Wordt de straatgeveltuin helemaal of gedeeltelijk weggebroken dan moet de dienst bevoegd voor het beheer van het openbaar domein daarvan op de hoogte gebracht worden. De gemeente zal de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. Hieraan zijn geen kosten verbonden voor de beheerder. §9. Niet-reglementair aangelegde straatgeveltuinen worden op kosten van de beheerder uitgebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering zonder dat de gemeente tot enige schadevergoeding verplicht kan worden. §10. De gemeente kan steeds een reglementair aangelegde straatgeveltuin op haar openbaar domein verwijderen en de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. De gemeente betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder, maar hieraan zijn ook geen kosten verbonden voor de beheerder. §11. Uitgebroken betontegels of -klinkers die kunnen hergebruikt worden, worden door de gemeente opgehaald. De beheerder dient dit te melden bij de gemeente zodat de betontegels of -klinkers, na de aanleg van de straatgeveltuin, kunnen worden opgehaald. |
||||||||||||||||||||||
Toelating of weigering van de aanvraag |
|||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De aanvrager zal binnen de 60 kalenderdagen een antwoord krijgen met betrekking tot zijn aanvraag. |
||||||||||||||||||||||
Slotbepalingen |
|||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Het reglement gaat in op 1 mei 2024. |
||||||||||||||||||||||
Art. 7: |
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten op openbaar markten en op het openbaar domein wordt geregeld bij gemeentelijk reglement. De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Het reglement moet ingevolge het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 aangepast worden.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
De machtiging of zogenaamde 'leurkaart' is afgeschaft. Voortaan volstaat een bewijs van inschrijving in de KBO.
In het KB van 24 september 2006 werden tal van bevoegdheden toegewezen aan de 'gemeente of concessionaris'. In het gemeentelijk reglement werd dit vertaald naar 'college van burgemeester en schepenen'. De wijziging van het KB wijst een aantal bevoegdheden nu expliciet toe aan de burgemeester.
De termijn van de vooropzeg wordt verdubbeld naar 12 maanden in het geval van een definitieve opheffing.
Deze wijzigingen treden grotendeels in werking op 1 april 2024.
Afdeling 1 - algemene bepalingen |
|
Art. 1: |
Toepassingsgebied §1. De uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt geregeld door:
Dit reglement bevat aanvullende voorschriften op de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. Wat niet in dit reglement geregeld is, verloopt bijgevolg overeenkomstig de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. §2. De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare markt, kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen. De bepalingen inzake toewijzing, identificatievereiste, geldigheidsduur, opheffing, overdracht, schorsing of intrekking van abonnementen op de openbare markt gelden tevens op het openbaar domein. |
Art. 2: |
Definities
|
Art. 3: |
Bevoegdheden §1. De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om - binnen de grenzen van het vastgestelde plan van de standplaatsen - de markt in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens bevoegd om de markten in geval van hoogdringendheid tijdelijk te verplaatsen. §2. Het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde kan:
|
Art. 4: |
Verplichte documenten De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten op het grondgebied van de gemeente en buiten de vestigingen van de verkoper wordt pas toegelaten als de verkoper al de volgende elementen aantoont:
Deze documenten worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11 §1 van de wet, en artikel 3 van onderhavig reglement. Het college van burgemeester en schepenen zal de documenten bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren. |
Art. 5: |
Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken. Het bord bevat volgende vermeldingen:
|
Afdeling 2 - organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten | |
Art. 6: |
Gegevens van openbare markten De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in: Wekelijkse maandagmarkt
|
Art. 7: |
Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen § 1. De standplaatsen op de openbare markt kunnen enkel toegewezen worden aan:
§2. Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot twee. |
Art. 8: |
Voorwaarden inzake inname standplaatsen De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen opgesomd in b. tot e. kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd. |
Art. 9: |
Verhouding abonnementen – losse plaatsen De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
|
Art. 10: |
Toewijzingsregels voor losse plaatsen §1. De aanvragen van losse standplaatsen voor de marktdag worden toegewezen volgens de chronologische volgorde van hun indiening en, in voorkomend geval, op basis van gevraagde standplaats en specialisatie. Als twee of meer aanvragen gelijktijdig ingediend worden, wordt de volgorde van toewijzing bij loting bepaald. De kandidaatstelling gebeurt door middel van het ter beschikking gestelde formulier. Voor de voorafgaande inschrijving en toewijzing houdt het college van burgemeester en schepenen een openbaar register bij. De burgemeester maakt de toewijzing van de standplaats bekend aan de aanvrager:
§2. De toewijzing van losse plaatsen op de marktdag gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting. De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn. |
Art. 11: |
Toewijzingsregels per abonnement 11.1. Bekendmaken vrijgekomen standplaats Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen. Als het register geen geschikte kandidaten bevat, zal deze vacature bekend gemaakt worden door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving gebeurt minstens door middel van een bericht in de gemeentelijke nieuwsbrief en/of via de gemeentelijke website. 11.2. Kandidatuurstelling standplaats De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature of op elk ander tijdstip door middel van de ter beschikking gestelde formulier. Onvolledige aanvragen zullen niet in aanmerking worden genomen. Op deze aanvraag volgt de onmiddellijke afgifte of het versturen van een ontvangstbewijs met vermelding van datum van inschrijving en volgorde in het register van de kandidaten en de informatie over zijn recht om het register van de kandidaturen te raadplegen. 11.3. Register van de kandidaturen Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst chronologisch bijgehouden in een register van kandidaturen. Zij worden geklasseerd volgens de categorie en dan, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post of ontvangst op duurzame drager (bijvoorbeeld e-mailbericht met lees- en ontvangstbevestiging)). De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur. Om de 2 jaar dienen de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur te bevestigen om in het register opgenomen te blijven. Dit register kan steeds geraadpleegd worden overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen inzake openbaarheid van bestuur. 11.4 Volgorde van toekenning van de standplaatsen De kandidaten hebben in eerste plaats voorrang volgens categorie:
Verder worden binnen elke categorie de standplaatsen toegewezen, in voorkomend geval, volgens specialisatie en de gevraagde standplaats en de chronologische volgorde van indiening van de aanvragen. Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :
11.5. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
11.6. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement Een plan en een register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
Dit register kan steeds geraadpleegd worden overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen inzake openbaarheid van bestuur. |
Art. 12: |
Duur abonnement De abonnementen worden toegekend voor de duur van 1 kwartaal. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd. |
Art. 13: |
Opschorting van het abonnement De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen. Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats. De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
|
Art. 14: |
Afstand van het abonnement De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was. De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
|
Art. 15: |
Schorsing of intrekking van abonnement §1. Het abonnement kan door de burgemeester geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
§2. Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen. |
Art. 16: |
Vooropzeg vanuit de gemeente Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van 12 maanden. Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement. |
Art. 17: |
Overdracht standplaats De overdracht van standplaatsen met abonnement is toegelaten als de overnemer in de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten en de specialisatie van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats, tenzij als het college van burgemeester en schepenen een wijziging van specialisatie toestaat. Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester. De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd. De inname van de overgedragen standplaatsen door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester heeft vastgesteld dat:
|
Art. 18: |
Na te leven schikkingen van de standhouders Volgende richtlijnen dienen door elke standhouder nageleefd te worden:
|
Afdeling 3 - organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten |
|
Art. 19: |
Toepassingsgebied §1. Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein, op tijdelijke vaste wijze of op rondtrekkende wijze, buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen dient dit voorafgaand aan te vragen bij de burgemeester. Het op tijdelijk vaste wijze een standplaats innemen op het openbaar domein buiten de openbare markten voor het uitoefenen van ambulante activiteiten is slechts toegelaten op de volgende locaties:
Het op tijdelijk vaste wijze een standplaats innemen op het openbaar domein buiten de openbare markten voor het uitoefenen van ambulante activiteiten is beperkt tot
De locaties worden door het college van burgemeester en schepenen afgebakend in tijd en ruimte door middel van een aanvullend politiereglement.
§2. Deze toelating dient minstens één maand voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden door middel van het ter beschikking gestelde formulier. |
Art. 20: |
Toekenning standplaats In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een toelating met daarin vermeld:
De gevraagde toelating kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
De burgemeester zal deze reden(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep. In alle geval kunnen geen ambulante activiteiten worden ingericht op de openbare weg op:
|
Art. 21: |
Na te leven schikkingen De ingenomen plaats van de handelaar en die van zijn klanten mogen geen belemmering betekenen voor andere - door de gemeente goedgekeurde - georganiseerde activiteiten. Bovendien mag noch de handelaar noch zijn klanten enige verkeershinder veroorzaken. |
Afdeling 4 - ambulante activiteiten die niet onder de toepassing van de wet vallen | |
Art. 22: | §1. De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van goederen die aan de verkoper toebehoren is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet, in zoverre deze occasioneel blijft en betrekking heeft op goederen die de verkoper niet heeft aangekocht, gefabriceerd of geproduceerd met het oog op de verkoop en zij het normaal beheer van een privaat vermogen niet te buiten gaat. Onder occasioneel wordt begrepen: éénmalig, zonder vaste periodiciteit of beperkt tot maximaal 6 maal per jaar (al dan niet met vast periodiciteit). §2. De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van goederen die aan de verkoper toebehoren is onderworpen aan de toestemming van de burgemeester in de volgende gevallen:
|
Art. 23: | §1. De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling van producten of diensten met een niet-commercieel karakter is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet. Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
§2. De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling van producten of diensten met een niet-commercieel karakter is niet onderworpen aan de toestemming van de burgemeester.
De burgemeester beperkt de toestemming in de tijd, zonder dat de duur van de toestemming 1 jaar mag overschrijden.
De burgemeester kan de toestemming onder meer weigeren op basis van risico's inzake openbare orde, veiligheid en gezondheid of rust of op basis van de moraliteit van de aanvragers. |
Afdeling 5 - slotbepalingen |
|
Art. 24: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2024 het gemeentebesluit van 29 maart 2021 houdende organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020). |
Art. 25: |
Onderhavig reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten op openbaar kermissen en op het openbaar domein wordt geregeld bij gemeentelijk reglement. De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Het reglement moet ingevolge het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 aangepast worden.
Het huidige reglement bevat nog gegevens van kermissen die de facto niet meer plaatsvinden.
De machtiging of zogenaamde 'kermiskaart' is afgeschaft. Voortaan volstaat een bewijs van inschrijving in de KBO.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 wijzigt de voorwaarden voor toewijzing en overdracht van standplaatsen.
In het KB van 24 september 2006 werden tal van bevoegdheden toegewezen aan de 'gemeente'. De wijziging van het KB wijst een aantal bevoegdheden nu expliciet toe aan de burgemeester.
Deze wijzigingen treden grotendeels in werking op 1 april 2024.
Afdeling 1 - algemene bepalingen |
|
Art. 1: |
Toepassingsgebied §1. De uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt geregeld door:
Dit reglement bevat aanvullende voorschriften op de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. Wat niet in dit reglement geregeld is, verloopt bijgevolg overeenkomstig de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. Dit reglement is niet van toepassing op vaste kermisattracties. |
Art. 2: |
Definities
|
Art. 3: |
Bevoegdheden De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in dit reglement te controleren. |
Afdeling 2 - organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen |
|
Art. 4: |
Gegevens van openbare kermissen De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in: Kermis Asper Centrum
Kermis Gavere
De standplaatsen ingenomen door de foorinrichtingen en kermiskramen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan van woensdag tot maandag van het kermisweekend. |
Art. 5: |
Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen §1. De standplaatsen op een openbare kermis kunnen enkel toegewezen worden onder de volgende voorwaarden:
§2. Nadat de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen de stukken vermeld in §2 voorlegt, worden de standplaatsen op de openbare kermis, via deze persoon, toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat . De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
|
Art. 6: |
Voorwaarden inzake inname standplaatsen §1. De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 5, die een kermisactiviteit uitoefenen, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
§2. De personen, vermeld in het §1 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.
|
Art. 7: |
Verhouding abonnement – losse plaatsen §1. De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. §2. De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
§3. De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname. De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats. |
Art. 8: |
Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen 8.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving. De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden. 8.2. Onderzoek van de kandidaturen Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in art. 5 van dit reglement. De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van de criteria, vermeld in het eerste lid, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk. Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal. 8.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:
8.4. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:
8.5. Spoedprocedure Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein. De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval. |
Art. 9: |
Duur abonnement § 1 Het abonnement heeft een duur van vijf jaar. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. art. 10) of het afstand doen van het abonnement (cf. art. 11). § 2 De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris. |
Art. 10: |
Opschorten abonnement De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
De opschorting gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van het hernemen van de activiteiten. Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.
De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen. De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
|
Art. 11: |
Afstand van het abonnement De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was. |
Art. 12: |
Schorsing en opzegging van het abonnement De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging. |
Art. 13: |
Overdracht standplaats De overdracht van standplaatsen met abonnement is toegelaten als de overnemer in de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie, en als de overnemer de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde. De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 5 §1. |
Afdeling 3 - organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen |
|
Art. 14: | Toepassingsgebied 14.1. Op aanvraag van een kermisuitbater Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te baten dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente. 14.2. Vanuit de gemeente Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in art. 8.5 van dit reglement gevolgd. |
Art. 15: | Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen. |
Art. 16: | Duur machtiging De machtiging wordt door de gemeente toegekend
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname. De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats. |
Afdeling 4 - slotbepalingen |
|
Art. 17: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2024 het gemeentebesluit van 26 november 2007 houdende organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein - vervangen reglement. |
Art. 18: | Onderhavig reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
Decreet van 22 december 2023 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
Sinds het schooljaar 2009-2010 organiseert de gemeente op pedagogische studiedagen en lokale verlofdagen van de Gaverse basisscholen opvang. De onderwijsinstellingen kunnen deze opvang aanbieden aan hun leerlingen, ongeacht het onderwijsnet waartoe zij behoren.
De laatste wijziging van het huishoudelijk reglement dateert van 2011. Het huishoudelijk reglement heeft nood aan een update.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Toepassingsgebied | |
Art. 1: | De gemeente Gavere organiseert buitenschoolse opvang
|
Art. 2: | Begrippen:
|
Inschrijven | |
Art. 3: | De inschrijvingen verlopen als volgt:
|
Organisatie | |
Art. 4: | De gemeente Gavere zet voor de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang vrijwillige begeleiders in. |
Art. 5: | De opvangdag bestaat uit 2 dagdelen:
Ouders en/of verantwoordelijken kunnen de kinderen op elk moment van de dag komen ophalen. |
Art. 6: | §1. De organisator biedt geen dranken, tussendoortjes of maaltijden aan. §2. Het is verboden om gevaarlijke voorwerpen mee te brengen naar de opvang. Indien dit toch gebeurt, worden zij in bewaring genomen door de begeleiders en via de ouders terugbezorgd. §3. De organisator dient in beginsel geen geneesmiddelen toe. Als een kind tijdens de opvang toch geneesmiddelen moet innemen, dan dient de ouder hiervoor voorafgaand een schriftelijke toestemming te bezorgen aan de organisator. Zonder deze toelating mag de organisator de geneesmiddelen niet toedienen. De geneesmiddelen dienen in de originele verpakking met bijsluiter te zitten en dienen persoonlijk aan de begeleiders te worden afgegeven. §4. De ouder die weet dat een kind een medische aandoening heeft die een gevaar kan betekenen voor het kind zelf, voor andere kinderen en/of de begeleiders, dient u de organisator onmiddellijk te informeren. |
Art. 7: | §1. Als een kind de opvang onderbreekt om deel te nemen aan een activiteit, dan dient de ouder hiervoor voorafgaand een schriftelijke toestemming te bezorgen aan de organisator. De organisator is niet verantwoordelijk tijdens de onderbreking. §2. Als een kind tijdens de opvang ziek wordt, dan verwittigt de organisator de ouders met het verzoek om het kind zo snel mogelijk af te halen. §3. Als een kind tijdens de opvang een ongeval heeft, dan verwittigt de organisator - volgens de ernst van de situatie - ofwel eerst de ouders, dan wel onmiddellijk medische bijstand. De dokterskosten worden in eerste instantie betaald door de ouders die zij na tussenkomst van het ziekenfonds kunnen terugvorderen van de verzekering. |
Art. 8: | Elk kind moet persoonlijk afgemeld worden door het ondertekenen van de aanwezigheidslijst. Als een kind zelfstandig het opvanginitiatief mag verlaten, dan dient u de ouder hiervoor voorafgaand een schriftelijke toestemming te bezorgen aan de organisator. |
Verzekering |
|
Art. 9: | De gemeente Gavere is niet verantwoordelijk voor het verlies, diefstal of schade aan voorwerpen van de deelnemende kinderen. |
Art. 10: | De gemeente Gavere is verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid, materiële en lichamelijke schade. |
Slotbepalingen | |
Art. 11: | Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 september 2024 en vervangt met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2011 houdende jeugd – gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang – vaststellen huishoudelijk reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 23 november 2009). |
Art. 12: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 13: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De Cultuurregio Leie Schelde ontvangt werkingsmiddelen ter ondersteuning van de bovenlokale bibliotheekwerking.
Om de werking te professionaliseren en de dienstverlening te verbeteren werd beslist om de samenwerking tussen de bibliotheken verder uit te bouwen in de vorm van een Regiobib. De toetreding tot de Regiobib Leie Schelde werd principieel goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023. Het gaat over een structurele samenwerking tussen de bibliotheken van de Cultuurregio Leie Schelde. Er is geen fusie van bibliotheken tot één instelling, de gemeentelijke autonomie blijft behouden.
De Regiobib betekent voor onze leners:
Een ééngemaakt leenreglement is een basisvereiste voor de opstart van een Regiobib en noodzakelijk voor de technische uitrol in WISE, het bibliotheeksysteem dat alle Vlaamse bibliotheken gebruiken.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Toegang | |
Art. 1: | De bibliotheken zijn voor iedereen vrij toegankelijk. De openingsuren zijn de volgende: Bibliotheek Gavere (Kasteeldreef 48, 9890 Gavere)
Website: https://gavere.bibliotheek.be/ |
Inschrijving |
|
Art. 2: | De inschrijving is gratis voor iedereen. Je schrijft je in op vertoon van het identiteitsbewijs (eID of Kids-ID). De elektronische identiteitskaart geldt als lidkaart. Indien je geen elektronische identiteitskaart gebruikt, ontvang je een lidkaart. Na inschrijving ben je lid van alle bibliotheken in de Cultuurregio Leie Schelde. Als je jonger bent dan 12 jaar is de toestemming van je wettelijke verantwoordelijke (ouder(s)/voogd) nodig om je in te schrijven. Bij verlies van de lidkaart of elektronische identiteitskaart dien je onmiddellijk de bibliotheek te verwittigen om misbruik van de verloren lidkaart te vermijden. Bij elke wijziging van je contactgegevens breng je de bibliotheek op de hoogte. Je lidmaatschap is strikt persoonlijk. Als lener ben je verantwoordelijk en aansprakelijk voor de op jouw naam geleende materialen. Wie om educatieve doeleinden werkt met bibliotheekmaterialen kan een klas-/onderwijskaart aanvragen. |
Lenen en terugbrengen | |
Art. 3: | Het lenen van materialen is gratis. Alle uitleningen zijn persoonlijk. Als lener ben je verantwoordelijk voor het tijdig terugbrengen van de geleende materialen en het respecteren van de leentermijn. De leentermijn voor alle materialen bedraagt vier weken, voor sprinter-collecties twee weken. Je kan voor alle bibliotheken in de regiobib samen maximaal twintig materialen per bibliotheek lenen met je lidkaart. Voor sommige collecties en voor bepaalde klantencategorieën zijn er uitzonderingen. Materialen kan je inleveren via de inleverbus of tijdens de openingsuren van de bibliotheek. |
Verlengen | |
Art. 4: | Je kan de leentermijn van de materialen maximaal tweemaal verlengen, uitgezonderd gereserveerde materialen en sprinters. Je kan de leentermijn verlengen:
|
Reservaties |
|
Art. 5: | Je kan materialen uit de regio reserveren:
Als het gevraagde materiaal beschikbaar is, ontvang je een verwittiging. Een gereserveerd materiaal kan je enkel lenen op de lidkaart waarop het materiaal is aangevraagd. Een gereserveerd materiaal blijft 10 dagen beschikbaar. Materialen die niet aanwezig zijn binnen de bibliotheken van de Cultuurregio Leie Schelde, kan je in een andere bibliotheek buiten de regio aanvragen. |
Overschrijden leentermijn | |
Art. 6: | Je krijgt een herinneringsbericht per e-mail vóór het verstrijken van de leentermijn. Bij het overschrijden van de leentermijn ontvang je:
Telaatgelden zijn verschuldigd zodra de leentermijn overschreden is en staan los van het al dan niet ontvangen van bovenstaande aanmaningen. Eens het totale openstaande bedrag 5 euro overschrijdt, wordt het lidmaatschap geblokkeerd. Pas na betaling van het openstaande bedrag is je lidmaatschap niet langer geblokkeerd. Het gemeentelijke retributiereglement bepaalt de administratieve en/of portkosten. |
Verlies of beschadiging materialen | |
Art. 7: | Elke lener dient zorg te dragen voor de geleende materialen. Bij het lenen van een beschadigd materiaal verwittig je onmiddellijk de bibliotheek, om aansprakelijkheid te vermijden. Bij verlies of beschadiging van een geleend materiaal moet je schade vergoeden. |
Privacy | |
Art. 8: | De bibliotheek verzamelt en beheert alle persoonlijke gegevens volgende de geldende wetgeving op de privacy. We verwijzen ook naar de ‘Privacyverklaring Bibliotheeksysteem CultuurConnect’, zoals gepubliceerd op de website www.cultuurconnect.be. |
Algemene bepalingen | |
Art. 9: | Als bibliotheekbezoeker heb je respect voor de andere bezoekers, de medewerkers, de collectie, de inrichting en het gebouw. Bij storend gedrag kunnen bibliotheekmedewerkers je de toegang ontzeggen. Elke vorm van diefstal, vandalisme, of elke andere strafrechtelijke inbreuk zal de bibliotheek melden aan de politie. De gemeentes waar de bibliotheken uit de Cultuurregio Leie Schelde zijn gevestigd, zijn niet aansprakelijk voor diefstal van persoonlijke bezittingen van de bibliotheekgebruiker of voor schade door het gebruik van geleende materialen of digitale diensten. |
Toepassing | |
Art. 10: | De gebruiker verbindt zich ertoe alle bepalingen omtrent het auteursrecht te eerbiedigen. Door zich in te schrijven in de openbare bibliotheek verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement waarvan deze bij de inschrijving in kennis wordt gesteld. De bibliothecaris regelt alle onvoorziene gevallen. Het college van burgemeester en schepenen van de betreffende gemeente waar de bibliotheek is gevestigd, neemt de definitieve beslissing over het uitsluiten van een gebruiker en het verbieden van de toegang tot de bibliotheek. |
Slotbepalingen |
|
Art. 11: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 15 april 2024 en heft met ingang van dezelfde datum het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019 houdende de aanpassing van het gebruikersreglement van de gemeentelijke openbare bibliotheek op. |
Art. 12: |
Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
Vanaf 15 april 2024 maakte de bibliotheek deel uit van de Regiobib Leie Schelde.
De kostprijs voor een maningsgeld (=boete), reservatie en IBL-aanvraag moeten binnen de regio allemaal hetzelfde zijn. De andere prijzen worden bepaald door de lokale besturen.
De volgende tarieven wijzigen vanaf 15 april 2024:
Art. 1: | Met ingang van 15 april 2024 en voor een onbepaalde termijn wordt een retributie ingevoerd op dienstverlening verricht door de gemeentelijke openbare bibliotheek. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie bedraagt:
|
Art. 3: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door diegene die van de dienstverlening gebruik maakt. Indien dit een minderjarig kind betreft, is de retributie hoofdelijk verschuldigd door beide ouders of de wettelijk aangestelde voogd van het kind. |
Art. 4: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 5: | Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende de retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten wordt opgeheven met ingang van 15 april 2024. |
Art. 6: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst Bibliotheek, de dienst Administratieve Organisatie, de dienst Financiële Organisatie en de Financieel Directeur. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
De Vlaamse Regering besliste op 14 maart 2022 om naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne een taskforce Noodopvang Oekraïne op te richten met als taak beleidscoördinatie van de vluchtelingencrisis.
Voor de registratie en beheer van opvangplaatsen werd er door de taskforce Noodopvang Oekraïne beslist om een Vlaamse Huisvestingstool te ontwikkelen.
De verwerking van persoonsgegevens binnen deze tool heeft als doel opvang te organiseren en te verlenen aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
In dit kader wisselen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken van de Vlaamse Huisvestingstool (het Agentschap Binnenlands Bestuur en het Agentschap Wonen in Vlaanderen) en het lokaal bestuur persoonsgegevens uit.
De Data Protection Officer van het lokaal bestuur verleende op 9 februari 2024 een positief advies voor de laatste ontwerpversie van het protocol.
Het lokaal bestuur dient het ondertekende protocol voor 31 maart 2024 te bezorgen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Art. 1: | Het gemeentebestuur ondertekent het Protocol Vlaamse huisvestingstool (VHT) Oekraïne, zoals gezien als bijlage. |
Art. 2: | Het ondertekende protocol wordt bekend gemaakt op de website van het lokaal bestuur. De voorgenomen gegevensverwerking wordt opgenomen in het verwerkingsregister van het lokaal bestuur. |
Art. 3: | Het afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 5° en 196.
De laatste versie van de beheersovereenkomst dateert van maart 2023.
De beheersovereenkomst wordt aangepast op de volgende onderwerpen:
Art. 1: | De beheersovereenkomst tussen de gemeente Gavere en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 november 2021) wordt opgeheven. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gelet op de aanhoudende Russische aanval op Oekraïne;
Gelet op de meer dan 10.000 burgerslachtoffers die in Oekraïne vielen sinds de start van de grootschalige oorlog op 24 februari 2022;
Gelet op de urgentie die in Europa gevoeld wordt om het voortduren van deze verwoestende oorlog onder druk te zetten door de staatsinkomsten van de agressor te reduceren, getuige daarvan de economische sanctiepakketten die de Europese Commissie genomen heeft;
Gelet op het feit dat België met een volume van 3.77 miljard kubieke meter in 2023 veruit de grootste facilitator van de doorvoer Russisch vloeibaar gas ter wereld was;
Gelet op het feit dat dat gas via de LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge bijna volledig doorgevoerd wordt naar andere continenten (hoofdzakelijk naar Azië), en dus niet noodzakelijk is voor de Europese bevoorradingszekerheid;
Gelet op het feit dat deze dienstverlening van Fluxys aan de Russische gasexportmarkt gebeurd in het kader van een 20-jarencontract dat Fluxys in 2015 afsloot met het Russische gasbedrijf Yamal LNG;
Gelet op het feit dat Fluxys jaarlijks een vaste vergoeding van 50 miljoen euro ontvangt voor deze dienstverlening, terwijl de Russische staatskas in 2023 naar schatting 800 miljoen euro aan belastinggeld ophaalde op basis van het Russische gas dat via de Fluxys-terminal in Zeebrugge naar andere continenten geëxporteerd werd;
Gelet op het feit dat het Russische Yamal LNG zonder de dienstverlening van Fluxys slechts een deel van het geproduceerde gas geëxporteerd zou krijgen naar bestemmingen buiten Europa, en dus ook een significante daling van inkomsten zou ondervinden;
Gelet op het feit dat Novatek, de Russische meerderheidsaandeelhouder van Yamal LNG, rechtstreeks betrokken is bij de oorlog in Oekraïne door het financieren van huurlingen;
Gelet op de publicatie van Fluxys op de lijst van “International Sponsors of War” van het Oekraïens “Nationaal Agentschap ter Preventie van Corruptie” in december 2023 omwille van voorgaande punten;
Gelet op de UN Guiding Principles on Business & Human Rights van 2011, die een duidelijk kader bieden voor hoe bedrijven geacht worden mensenrechtenschendingen te monitoren die in de hele waardeketen van hun bedrijfsvoering plaatsvinden, en er adequaat op te reageren;
Gelet op Guiding Principle 4, dat stelt dat overheden “extra stappen moeten nemen om bescherming te bieden tegen mensenrechtenschendingen door bedrijven waarvan ze eigenaar zijn of waarover ze zeggenschap uitoefenen, of die substantiële steun en diensten ontvangen van overheidsinstanties zoals exportkredietbureaus of officiële agentschappen voor investeringsverzekeringen of -garanties, onder meer door waar nodig due diligence inzake de mensenrechten voor te schrijven”;
Gelet op het feit dat Fluxys een privaat bedrijf is, maar via Publigas en via 12 intercommunales voor 77,4% eigendom is van Belgische steden en gemeenten, goed voor een kapitaal van meer dan 7 miljard euro;
Gelet op het feit dat Gemeente Gavere 0,0034 % van de aandelen van Fluxys in haar bezit heeft, goed voor 318.510 euro van de geconsolideerde balanswaarde van Fluxys van 31 december 2022;
Overwegende dat de gemeente Gavere door haar goede banden met de Belgische Defensie en door de gastvrijheid die zij verleent aan Oekraïense vluchtelingen zich bijzonder betrokken weet bij het door de Russische agressor in Oekraïne aangerichte oorlogsgeweld en de daarbij bedreven schendingen van het internationaal recht en de mensenrechten,
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel tot motie. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 om 22:01.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad