Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten op openbaar kermissen en op het openbaar domein wordt geregeld bij gemeentelijk reglement. De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Het reglement moet ingevolge het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 aangepast worden.
Het huidige reglement bevat nog gegevens van kermissen die de facto niet meer plaatsvinden.
De machtiging of zogenaamde 'kermiskaart' is afgeschaft. Voortaan volstaat een bewijs van inschrijving in de KBO.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 wijzigt de voorwaarden voor toewijzing en overdracht van standplaatsen.
In het KB van 24 september 2006 werden tal van bevoegdheden toegewezen aan de 'gemeente'. De wijziging van het KB wijst een aantal bevoegdheden nu expliciet toe aan de burgemeester.
Deze wijzigingen treden grotendeels in werking op 1 april 2024.
Afdeling 1 - algemene bepalingen |
|
Art. 1: |
Toepassingsgebied §1. De uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt geregeld door:
Dit reglement bevat aanvullende voorschriften op de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. Wat niet in dit reglement geregeld is, verloopt bijgevolg overeenkomstig de voornoemde wet en het voornoemde koninklijk besluit. Dit reglement is niet van toepassing op vaste kermisattracties. |
Art. 2: |
Definities
|
Art. 3: |
Bevoegdheden De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in dit reglement te controleren. |
Afdeling 2 - organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen |
|
Art. 4: |
Gegevens van openbare kermissen De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in: Kermis Asper Centrum
Kermis Gavere
De standplaatsen ingenomen door de foorinrichtingen en kermiskramen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan van woensdag tot maandag van het kermisweekend. |
Art. 5: |
Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen §1. De standplaatsen op een openbare kermis kunnen enkel toegewezen worden onder de volgende voorwaarden:
§2. Nadat de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen de stukken vermeld in §2 voorlegt, worden de standplaatsen op de openbare kermis, via deze persoon, toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat . De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
|
Art. 6: |
Voorwaarden inzake inname standplaatsen §1. De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 5, die een kermisactiviteit uitoefenen, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
§2. De personen, vermeld in het §1 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.
|
Art. 7: |
Verhouding abonnement – losse plaatsen §1. De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. §2. De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
§3. De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname. De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats. |
Art. 8: |
Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen 8.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving. De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden. 8.2. Onderzoek van de kandidaturen Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in art. 5 van dit reglement. De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van de criteria, vermeld in het eerste lid, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk. Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal. 8.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:
8.4. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:
8.5. Spoedprocedure Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein. De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval. |
Art. 9: |
Duur abonnement § 1 Het abonnement heeft een duur van vijf jaar. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. art. 10) of het afstand doen van het abonnement (cf. art. 11). § 2 De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris. |
Art. 10: |
Opschorten abonnement De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
De opschorting gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van het hernemen van de activiteiten. Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.
De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen. De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
|
Art. 11: |
Afstand van het abonnement De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was. |
Art. 12: |
Schorsing en opzegging van het abonnement De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging. |
Art. 13: |
Overdracht standplaats De overdracht van standplaatsen met abonnement is toegelaten als de overnemer in de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie, en als de overnemer de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde. De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 5 §1. |
Afdeling 3 - organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen |
|
Art. 14: | Toepassingsgebied 14.1. Op aanvraag van een kermisuitbater Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te baten dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente. 14.2. Vanuit de gemeente Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in art. 8.5 van dit reglement gevolgd. |
Art. 15: | Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen. |
Art. 16: | Duur machtiging De machtiging wordt door de gemeente toegekend
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname. De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats. |
Afdeling 4 - slotbepalingen |
|
Art. 17: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2024 het gemeentebesluit van 26 november 2007 houdende organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein - vervangen reglement. |
Art. 18: | Onderhavig reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |