De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2024 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2024 goed te keuren. |
De jaarrekening wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Samen met de jaarrekening wordt aan de gemeenten een jaarverslag ter beschikking gesteld en ter goedkeuring voorgelegd. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.
De jaarrekening 2023 werd als volgt goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 24 januari 2024:
Art. 1: | De jaarrekening 2023 en het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2024 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 11 juni 2024 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan directie@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 441.
Overeenkomstig artikel 441 van het decreet lokaal bestuur dient een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting te verstrekken bij het beleid van de dienstverlenende vereniging.
Veneco leverde een verslag aan met als onderwerp 'Verslag over de uitoefening van het mandaat als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging Veneco'.
Raadslid Christine De Cooman werd in de zitting van 28 januari 2019 door de gemeenteraad voorgedragen als lid van de raad van bestuur en benoemd door de algemene vergadering in de buitengewone zitting van 28 maart 2019.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder van de dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 13 juni 2024.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2024 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 13 juni 2024 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba op 13 juni 20243.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Zefier cv voor de volledige legislatuur.
De agenda van de jaarvergadering van 13 juni 2024 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Zefier cv die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 13 juni 20243 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier cv op 13 juni 2024 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Zefier cv, per e-mail op info@zefier.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 18 juni 2024 met de volgende agenda:
Ingevolge het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, strategische participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
De raad van bestuur van Gaselwest stelt voor om de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV op te richten en besliste om de beslissing over de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De raad van bestuur van Gaselwest keurde in de zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed.
Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 18 juni 2024. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 18 juni 2024. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 18 juni 2024:
|
Art. 4: |
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden. |
Art. 5:
|
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen. |
Art. 6: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 7: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd door de kerkraad vastgesteld op 1 februari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 14.658,86 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd door de kerkraad vastgesteld op 9 februari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 7.005,86 op exploitatie en een batig saldo van € 250,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is niet in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
Uit de stand van de financiële rekening BE26 09100120 2829 op 31 december 2023 blijkt dat het boekjaar werd afgesloten met een batig saldo van € 7.499,09. Volgens de kastoestand op 31 december 2023 staat € 7.255,86 op vermelde rekening. Het verschil van € 243,23 is niet verantwoord in de toelichting.
Volgens het uittreksel van 31 december 2023 staat er een bedrag van € 11.025,96 op een patrimoniumrekening. Volgens de rubriek 'geldbeleggingen' in de staat van het vermogen is het saldo € 0,00. Dit bedrag moet in de jaarrekening in overeenstemming worden gebracht.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem met de volgende opmerkingen:
|
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd door de kerkraad vastgesteld op 6 februari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 20.572,42 op exploitatie en een batig saldo van € 3.685,70 op investeringen. Er is een batig saldo op investeringen omdat de helft van de subsidie voor het herstel aan het dak van de kapel reeds is ontvangen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd door de kerkraad vastgesteld op 8 februari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 21.903,18 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023. De staat van het vermogen is niet in overeenstemming met het uittreksel van de beleggingen (verschil met intekening op staatsbon).
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere met de volgende opmerking:
|
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd door de kerkraad vastgesteld op 26 februari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 10.906,85 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd door de kerkraad vastgesteld op 26 januari 2024.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2024.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd op de gemeente ontvangen op 29 maart 2024. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2024 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 2.286,95 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2023 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2023.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.
De Sint-Bavokerk van Baaigem huisvest een orgel van orgelbouwer Devolder uit Gent. De orgelpijpen zijn gedateerd 1817, maar de orgelkast is mogelijks ouder (vermoedelijk 16e-eeuws).
Het orgel is beschadigd en volledig gedemonteerd. Het Agentschap Onroerend Erfgoed dringt aan op een spoedige restauratie, in 2 fasen:
In de onderzoeksfase zijn de volgende onderzoeken noodzakelijk:
De kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem heeft reeds veel voorbereidend werk verricht om de onderzoeksfase op korte termijn te kunnen aanvatten.
Omdat de gemeenteraad het bisdom Gent verzocht heeft om de Sint-Bavokerk van Baaigem aan de eredienst te onttrekken is het niet wenselijk dat de kerkfabriek Sint-Bavo het dossier verder behartigt. Bij een onttrekking aan de eredienst wordt de kerkfabriek immers opgeheven. Het is daarom aangewezen dat de gemeente het dossier overneemt.
De onderzoeksfase wordt geraamd op € 25.000 excl. btw en is voor 80 % betoelaagbaar door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Deze inkomsten en uitgaven zijn niet voorzien in het meerjarenplan van de gemeente. Overeenkomstig artikel 269 DLB kan de gemeenteraad zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dat geval worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De uitgave is
Art. 1: | De gemeenteraad voorziet in een uitgave van € 25.000 excl. btw of € 30.250 incl. btw voor de onderzoeksfase m.b.t. de restauratie van het Devolder-orgel. |
Art. 2: | De gemeenteraad voorziet in een ontvangst (toelage van het Agentschap Onroerend Erfgoed) van € 20.000 voor de onderzoeksfase m.b.t. de restauratie van het Devolder-orgel. |
Art. 3: | Deze uitgave en ontvangst op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 en te koppelen aan beleidsactie 343 'Kerkenbeleidsplan'. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing, in het bijzonder met de overheidsopdrachten die uitvoering geven aan de onderzoeksfase. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De kadastrale percelen Gavere, 5e afdeling, sectie B, nr. 238A en sectie B, nr. 898A worden door de eigenaar te koop aangeboden aan het gemeentebestuur.
Er is een geldig en recent schattingsverslag dat de waarde van de 2 percelen samen bepaalt op € 209.000,00. Volgens het schattingsverslag bedraagt de totale oppervlakte 27.454 m² wat de gemiddelde aankoopprijs op € 7,61/m² brengt.
De verkoper wenst een bedrag van € 8,00/m² om tot een verkoop over te gaan.
Een aankoop boven de geschatte prijs van € 7,61/m² kan als volgt gemotiveerd worden:
De aankoop-verkoopbelofte werd goedgekeurd in de zitting van 20 november 2023.
Art. 1: |
De ontwerpakte voor de aankoop van percelen Gavere, 5e afdeling, sectie B, nr. 238A en sectie B, nr. 898A, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur zullen de aankoop-verkoopbelofte namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 3: |
De nodige kredieten voorzien worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan onder BD-01-AP-126-ACT-254. |
Art. 4: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de afdeling Ruimte. |
Op de zitting van 16 oktober 2023 keurde de gemeenteraad het ontwerp, de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze goed voor de opdracht aanleg Egmontpark. De raming bedroeg € 360.322,08 excl. btw of € 435.989,72 incl. 21% btw.
De opdracht werd gepubliceerd en er werden 5 offertes ingediend. Na de prijsvergelijking en gevraagde prijsverduidelijking bleek dat de prijzen schommelen tussen € 509.653,71 incl. 21% btw en € 604.676,17 incl. 21 % btw.
Er werd een BAFO (Best And Final Offer) gevraagd bij de inschrijvers. Na de BAFO schommelen de prijzen tussen € 507.070,36 incl. 21 % btw en € 604.676,17 incl. 21 % btw.
Art. 1: |
De raming voor de opdracht "Aanleg Egmontpark" goedgekeurd door de gemeenteraad 16 oktober 2023, in overeenstemming te brengen met het resultaat van de aanbesteding. De raming wordt gewijzigd van € 435.989,72 incl. btw. naar € 507.070,36 incl. btw. |
Art. 2: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op budgetcode 0340-00/22007/BESTUUR/CBS/O/IP-346 (ACT-346) |
Art. 3: |
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling Interne Zaken, dienst Financiële Organisatie en de afdeling Ruimte. |
Besluit van de Vlaamse Regering van 6 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, artikel 6.
De gemeente Gavere heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 13 september 2021.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering te gebeuren met betrekking tot de voortgang en dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Voor de rapportage wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. De gemeente rapporteert zelf over acties uit werf 1 (bomen planten) en werf 4 (ontharden).
De andere verschillende bronnen die verantwoordelijk zijn voor de rapportage staan vermeld in bijlage.
De kennisgeving aan de gemeenteraad dient in principe te gebeuren vóór 1 mei.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zoals gezien in bijlage. |
Vlaamse codex ruimtelijke ordening, artikel 1.3.3 §3.
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 24 juni 2019 werden de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) benoemd.
Volgende personen werden benoemd tot effectief deskundig lid van de gecoro:
Op 13 juli 2023 nam de heer Tom Rutsaert ontslag. Overeenkomstig artikel 1.3.3 §4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) wordt het lid dat voortijdig zijn mandaat stopzet vervangen door zijn plaatsvervanger, tot een nieuw lid is benoemd.
Er werd een oproep geplaatst op de gemeentelijke website en facebookpagina voor de vervanging van de ontslagnemend deskundige.
Er werd 1 kandidatuur ontvangen op naam van de heer Tom Leyman, 9820 Merelbeke.
De heer Leyman motiveert zijn kandidatuur op basis van het feit dat hij reeds meer dan 25 jaar architect is en zijn kantoor gehuisvest is vlakbij de grens Kruisem/Gavere (Gentsesteenweg 98/1 Zingem).
Er kan gesteld worden dat de kandidaat over het profiel beschikt om als deskundige deel uit te maken van de gecoro.
De algemene vergadering van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren mogen voor ten hoogste twee derden uit leden van hetzelfde geslacht bestaan. Voor de berekening wordt enkel rekening gehouden met de effectieve stemgerechtigde leden, dus niet met plaatsvervangende stemgerechtigde of waarnemende leden.
In zijn huidige samenstelling bestaat de adviesraad uit 5 mannen en 4 vrouwen. Er is bijgevolg aan de opgelegde genderverhoudingen voldaan.
In zijn huidige samenstelling bedraagt het aantal stemgerechtigde leden in totaal 9.
Gaat over tot de geheime stemming: er nemen 21 raadsleden deel aan de stemming en elk raadslid heeft 1 stem en ontvangt één stembiljet.
Gelet op de uitkomst van de stemming: 12 ja-stemmen, 9 neen-stemmen en 0 onthoudingen.
Art. 1: | Dhr Tom Leyman, 9820 Merelbeke, te benoemen tot effectief deskundig lid van de gecoro. |
Art. 2: | Een afschrift van dit besluit over te maken aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, de afdeling Ruimte en de afdeling Interne Zaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gelet op de aanhoudende Russische aanval op Oekraïne;
Gelet op de meer dan 10.000 burgerslachtoffers die in Oekraïne vielen sinds de start van de grootschalige oorlog op 24 februari 2022;
Gelet op de urgentie die in Europa gevoeld wordt om het voortduren van deze verwoestende oorlog onder druk te zetten door de staatsinkomsten van de agressor te reduceren, getuige daarvan de economische sanctiepakketten die de Europese Commissie genomen heeft;
Gelet op het feit dat België met een volume van 3.77 miljard kubieke meter in 2023 veruit de grootste facilitator van de doorvoer Russisch vloeibaar gas ter wereld was;
Gelet op het feit dat dat gas via de LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge bijna volledig doorgevoerd wordt naar andere continenten (hoofdzakelijk naar Azië), en dus niet noodzakelijk is voor de Europese bevoorradingszekerheid;
Gelet op het feit dat deze dienstverlening van Fluxys aan de Russische gasexportmarkt gebeurd in het kader van een 20-jarencontract dat Fluxys in 2015 afsloot met het Russische gasbedrijf Yamal LNG;
Gelet op het feit dat Fluxys jaarlijks een vaste vergoeding van 50 miljoen euro ontvangt voor deze dienstverlening, terwijl de Russische staatskas in 2023 naar schatting 800 miljoen euro aan belastinggeld ophaalde op basis van het Russische gas dat via de Fluxys-terminal in Zeebrugge naar andere continenten geëxporteerd werd;
Gelet op het feit dat het Russische Yamal LNG zonder de dienstverlening van Fluxys slechts een deel van het geproduceerde gas geëxporteerd zou krijgen naar bestemmingen buiten Europa, en dus ook een significante daling van inkomsten zou ondervinden;
Gelet op het feit dat Novatek, de Russische meerderheidsaandeelhouder van Yamal LNG, rechtstreeks betrokken is bij de oorlog in Oekraïne door het financieren van huurlingen;
Gelet op de publicatie van Fluxys op de lijst van “International Sponsors of War” van het Oekraïens “Nationaal Agentschap ter Preventie van Corruptie” in december 2023 omwille van voorgaande punten;
Gelet op de UN Guiding Principles on Business & Human Rights van 2011, die een duidelijk kader bieden voor hoe bedrijven geacht worden mensenrechtenschendingen te monitoren die in de hele waardeketen van hun bedrijfsvoering plaatsvinden, en er adequaat op te reageren;
Gelet op Guiding Principle 4, dat stelt dat overheden “extra stappen moeten nemen om bescherming te bieden tegen mensenrechtenschendingen door bedrijven waarvan ze eigenaar zijn of waarover ze zeggenschap uitoefenen, of die substantiële steun en diensten ontvangen van overheidsinstanties zoals exportkredietbureaus of officiële agentschappen voor investeringsverzekeringen of -garanties, onder meer door waar nodig due diligence inzake de mensenrechten voor te schrijven”;
Gelet op het feit dat Fluxys een privaat bedrijf is, maar via Publigas en via 12 intercommunales voor 77,4% eigendom is van Belgische steden en gemeenten, goed voor een kapitaal van meer dan 7 miljard euro;
Gelet op het feit dat Gemeente Gavere 0,0034 % van de aandelen van Fluxys in haar bezit heeft, goed voor 318.510 euro van de geconsolideerde balanswaarde van Fluxys van 31 december 2022;
Overwegende dat de gemeente Gavere door haar goede banden met de Belgische Defensie en door de gastvrijheid die zij verleent aan Oekraïense vluchtelingen zich bijzonder betrokken weet bij het door de Russische agressor in Oekraïne aangerichte oorlogsgeweld en de daarbij bedreven schendingen van het internationaal recht en de mensenrechten,
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel van beslissing. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Het college heeft de procedure voor de verkoop van deze pastorij in gang gezet. Groen Gavere stelt voor deze procedure stop te zetten of minstens op te schorten, en wel hierom:
Door stopzetting of minstens opschorting van de verkoopsprocedure kan ernstig werk gemaakt worden van een grondig onderzoek naar een zinvolle herbestemming van het volledige complex kerk – begraafplaats – pastorie.
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel van beslissing. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 21:12.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad