Terug
Gepubliceerd op 29/10/2021

Besluit  Burgemeester

do 28/10/2021 - 13:31

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het plaatsen van een stelling op de rijweg voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de gevel en het dak van de woning gelegen in de Sint Rochuswegel 8 in de periode van 8 november tot en met 12 november 2021

Aanwezig: Denis Dierick, Serge Ronsse
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288;
  • Nieuwe gemeentewet en in het bijzonder het artikel 119 en 135 § 2;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties - vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015), artikel 20;
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributiereglement voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

De eigenaar van de woning gelegen in de Sint Rochuswegel 8 vraagt toelating voor het plaatsen van een stelling op de rijweg bij het uitvoeren van herstellingswerken aan de gevel en aan het dak van de woning. Deze werken zullen maximaal 2 dagen duren en uitgevoerd worden in de periode van 8 november tot en met 12 november 2021. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

Deze aanvraag kan niet meer tijdig behandeld worden in een vergadering van het college van burgemeester en schepenen. Het past dat de burgemeester bij hoogdringendheid deze beslissing neemt en zijn beslissing daarna voorlegt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.

besluit

Art. 1:

In de periode van 8 november tot en met 12 november 2021 zal er gedurende een 2-tal dagen een stelling op de rijweg geplaatst worden aan de woning gelegen in de Sint Rochuswegel 8 voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de gevel en het dak. Dit zal aangegeven worden met de nodige bakens en borden A31, D1c en D1d. Voor voetgangers en fietsers blijft er doorgang mogelijk. Dit zal eveneens aangekondigd worden met de borden C3, UPV en F45 op de kruispunten Vossestraat/Sint Rochuswegel,  Sint Rochuswegel/Liefkenswegel en Liefkenswegel/Liefkenswegel.

Art. 2:

Een lokale omleiding zal voorzien worden via Liefkenswegel, Onderstraat, Broeckstraat en Vossestraat. Dit zal aangegeven worden met de borden F41.

Art. 3:

De verkeerssignalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en dient door de aanvrager stipt geplaatst en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Sint Rochuswegel schriftelijk en minstens 3 dagen op voorhand op de hoogte te brengen van de werken en de mogelijke hinder.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt, volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287 en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement ter bekrachtiging voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.

Art. 8:

Afschrift van het politiereglement zal toegezonden worden aan:

- Lokale politie Gavere;
- Brandweerzone Centrum, dienst 100;
- Provinciale GAS-ambtenaar;
- De aannemer.