Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 21/08/2023 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij een wielerwedstrijd WAOD GP Café Tarandus te Dikkelvenne op 16 september 2023

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Declercq, eerste schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288;
  • Nieuwe gemeentewet en in het bijzonder artikel 119 en 135 § 2;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015);
  • Vergunning Agentschap Wegen en Verkeer van 2 juli 2023 betreffende toelating inzake het inrichten van 4 wielerwedstrijden WAOD GP Café Tarandus, deels op N444, op 16 september 2023;
  • Burgemeesterbesluit van 14 juli 2023 betreffende een vergunning voor het organiseren van 4 WAOD GP Café Tarandus wielerwedstrijden te Dikkelvenne op 16 september 2023.
motivering

De organisator van de WAOD GP Café Tarandus vraagt toelating voor het inrichten van 4 wielerwedstrijden op 16 september 2023. Het is wenselijk hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 16 september 2023 van 12u tot 18u zal het verkeer in één enkele richting toegelaten worden in de volgende straten die deel uitmaken van het parcours: deel Saksenboomstraat gelegen tussen de Provinciebaan en de Gaverstraat, deel van de Saksenboomstraat tussen Gaverstraat en H. Donatusstraat, H. Donatusstraat, deel van de Boomstraat en deel van de Ellevestraat. Dit zal aangegeven worden met de nodige borden C1, F19, C31a en C31b

Art. 2:

Op 16 september 2023 van 10u tot 18u30 zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn in beide richtingen in de straten die deel uitmaken van het parcours met name deel van de Saksenboomstraat, H. Donatusstraat, deel van de Boomstraat en deel van de Ellevestraat. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b) en X(d).

Art. 3:

Aan ieder kruispunt met de straten van bovenvermeld parcours zal een signaalgever/politie opgesteld worden.

Art. 4:

De nodige verkeerssignalisatie zal stip aangebracht worden:

  • De borden parkeerverbod en signalisatie worden geplaatst door de aanvrager-inrichter van de wielerwedstrijd, in samenwerking met de gemeentelijke technische dienst. De gemeente stelt hiervoor het materiaal en 2 arbeiders ter beschikking. De aanvrager-inrichter stelt zoveel medewerkers ter beschikking als nodig voor een vlotte en efficiënte werking. De aanvrager-inrichter neemt hiervoor uiterlijk 3 weken vóór de datum van de wielerwedstrijd contact op met dhr. Guy De Coninck ( tel: 09/389.29.96 of via support@gavere.be ).
  • De signalisatieborden dienen door de aanvrager-inrichter op het ogenblik van de wedstrijd op gesteld te worden en verwijderd worden na de wedstrijd.

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners van de straten die deel uitmaken van het parcours schriftelijk en minstens 3 dagen voorafgaand aan de wielerwedstrijd op de hoogte brengen van het éénrichtingsverkeer in hun straat.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden. 

Art. 8:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan :

  • Lokale politie Gavere
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112
  • De Lijn
  • De aanvrager.