De voorzitter opent de zitting om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2020 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2020 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
TMVW biedt de gemeente, als lid van de zuiveringsdivisie (servicelijn AquaRio) een breed aanbod van diensten aan, waarop beroep kan gedaan worden. Het concept van TMVW laat hierbij toe dat onze (technische) diensten verder kunnen worden ingeschakeld. Dit leidt ertoe dat expertise verder optimaal kan worden ingezet en zorgt ervoor dat er geen sociaal passief ontstaat.
TMVW wenst deze samenwerking met de gemeente verder te consolideren. Tegelijkertijd dienen de rol, de modaliteiten en de aansprakelijkheden helder te worden geregeld. Met dit doel werd een overeenkomst opgemaakt.
Kernelementen van de overeenkomsten zijn:
Art. 1: |
De overeenkomst tussen de gemeente Gavere en TMVW goed te keuren, zoals gezien in bijlage. De voorzitter en de algemeen directeur zullen de overeenkomst namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van dit besluit, samen met de ondertekende overeenkomst terug te bezorgen aan Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 2e lid.
Gemeentebestuur Gavere maakt samen met andere buurgemeenten deel uit van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Via het stelsel ‘wijk-werken’ kunnen werkzoekenden met een gebrek aan recente werkervaring, die nog niet in het gewone arbeidscircuit terecht kunnen, tijdelijk werkervaring opdoen in een laagdrempelige werkomgeving dicht bij huis.
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
De raad van bestuur keurde de rekening 2019 goed in de zitting van 1 september 2020.
Bij het dossier ontbrak het verslag van de revisor. Ondertussen werd er een revisor aangesteld maar is het verslag nog niet beschikbaar.
Art. 1: |
De jaarrekening 2019 van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke en aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeente Gavere heeft er in 2010 voor geopteerd om de materiële geschenken bij jubilea te vervangen door waardebonnen. De bedoeling was tweeledig: de jubilarissen zelf de besteding van hun geschenk laten kiezen én de lokale handelaars ondersteunen. In 2020 werd tevens de mogelijkheid voorzien om de waardebon als relatiegeschenk of cadeau te gebruiken bij andere gelegenheden en om derden de gelegenheid te geven om de waardebonnen aan te kopen.
De wijziging van het reglement beoogt een verruiming van het toepassingsgebied:
Algemene bepalingen |
|
Art. 1: | De gemeente Gavere geeft waardebonnen uit met een waarde van € 10,00 per waardebon. |
Art. 2: | De waardebon is herkenbaar aan het gemeentelijk logo en voorzien van een afscheurstrook voor de handelaar. Elke waardebon heeft een uniek nummer. |
Toepassingsgebied |
|
Art. 3: | § 1. Zowel de gemeente als derden kunnen de waardebonnen aanwenden als relatiegeschenk of cadeau. Derden kunnen waardebonnen bestellen en ze, na betaling van de factuur, afhalen § 2. De gemeente wendt de waardebonnen aan als cadeau bij jubilea. Ze reikt aan beide jubilarissen samen het volgende aantal waardebonnen uit:
§ 3. De gemeente wendt de waardebonnen aan als cadeau bij vieringen van honderdjarigen. Ze reikt aan de honderdjarige het volgende aantal waardebonnen uit: 5 waardebonnen. |
Inruiling van de waardebon bij de handelaar. |
|
Art. 4: | De waardebon kan door de houder worden ingeruild bij elke handelaar gevestigd op het grondgebied van de gemeente Gavere. De aankoop is minstens gelijk aan of groter dan de waarde van de bon. De waardebon kan niet gebruikt worden voor aankopen met een mindere waarde. Het is ook niet toegelaten om de ontvangen waardebonnen in te wisselen tegen cash geld. |
Inruiling van de waardebon bij de gemeente. |
|
Art. 5: | De handelaar scheurt voorafgaand het afscheurstrookjes af voor boekhoudkundige of andere doeleinden. De handelaar ruilt de waardebonnen in bij de gemeente Gavere. Enkel volledige waardebonnen zonder afscheurstrookje worden aanvaard. De handelaar ontvangt bij de inruiling van de waardebonnen een ontvangstbewijs. De gemeente stort de tegenwaarde van de ontvangen waardebonnen op het door de handelaar opgegeven rekeningnummer. |
Slotbepalingen | |
Art. 6: | Onderhavig reglement treedt in werking op 01 februari 2021 en vervangt het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 houdende afgifte van waardebonnen - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2010). |
Art. 7: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Handelscentrum Gavere, de afdeling vrijetijdszaken en de afdeling interne zaken (dienst communicatie en dienst financiële organisatie). Onderhavig reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
In principe krijgen alle jubilarissen de gelegenheid ontvangen te worden op het gemeentehuis of in te stemmen met een bezoek ten huize door een delegatie van het College. Bij die gelegenheid worden o.a. als gelegenheidsgeschenk waardebonnen overhandigd, zoals bepaald in het gemeentelijk reglement terzake.
Wegens voorziene of onvoorziene omstandigheden wensen sommige jubilarissen om noch naar het gemeentehuis te komen of noch een afvaardiging thuis te ontvangen, maar dan worden hen geen waardebonnen toegekend.
Gavere durft/ N-VA stelt dat alle jubilarissen – zonder uitzondering - waardebonnen dienen te krijgen.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het voorstel van beslissing is verworpen. |
De fietsen voor de fietsverhuur via het toeristisch onthaalcentrum De Poort werden de afgelopen 10 jaar gehuurd bij het sociaal tewerkstellingsinitiatief vzw Ateljee uit Gent. Deze vzw stond daarbij eveneens in voor het onderhoud van de fietsen.
Het onderhoudscontract met vzw Ateljee voor deze fietsen werd op 31 december 2020 beëindigd om de volgende redenen:
Vzw Ateljee heeft inmiddels de oude huurfietsen opgehaald. Hierdoor is het retributiereglement van 25 januari 2010 op het huren van fietsen zonder voorwerp. Vermits dit reglement van onbepaalde duur is, is het aangewezen om het reglement op te heffen vanaf 1 januari 2021.
Art. 1: | Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2010 houdende vaststellen van een retributie op het huren van fietsen wordt met terugwerkende kracht opgeheven vanaf 1 januari 2021. |
Art. 2: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Het bestuur van vzw GTC Gavere vraagt of er enige vorm van compensatie en/of uitstel van afbetaling van de volgende schijf van de toegestane lening voor de realisatie van de tennishal in overweging kan genomen worden. Dit omwille van wegvallende inkomsten en dus betalingsproblemen bij de tennisclub.
De lopende lening ter financiering voor de bouw van een tennishal die door GTC Gavere aan de gemeente terugbetaald wordt, loopt tot 2024. De oorspronkelijk toegekende financiering bedroeg € 250.000, terug te betalen over een termijn van 15 jaar tegen een vaste rente van 4,00%.
De uitstaande schuld werd in 2016 herzien met behoud van de eindvervaldatum en aanpassing van de vaste rentevoet naar 1,75%.
Het huidig openstaand saldobedrag bedraagt € 78.318,80. De annuïteit bedraagt € 20.443,74. Vzw GTC Gavere ontving € 3.343,36 uit het Vlaams noodfonds.
Omwille van de impact van de coronacrisis is het billijk om tegemoet te komen aan het verzoek van de vereniging door de terugbetaling van de toegestane lening met één jaar te verlengen tot 2025 boven een (bijkomende) geldelijke compensatie aan de vereniging. Bijgevolg zouden in boekjaar 2021 uitzonderlijk geen kapitaalaflossing en intresten op de toegestane lening door het gemeentebestuur aangerekend worden aan GTC Gavere vzw.
Deze faciliteiten dienen als tijdelijke coronamaatregel door de gemeenteraad goedgekeurd te worden en vervolgens inter partes bekrachtigd via een aangepaste leningsovereenkomst tussen de gemeente Gavere en GTC Gavere vzw.
Art. 1: | De leningsovereenkomst met vzw GTC Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing en in het bijzonder met het sluiten van de overeenkomst. De burgemeester en de algemeen directeur zullen de overeenkomst namens de gemeente ondertekenen. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en aan de vzw GTC Gavere. |
Het Agentschap Zorg en Gezondheid stelde initieel drie scenario’s voor aan de lokale besturen:
De lokale besturen dienden hun scenariokeuze aan het Agentschap Zorg en Gezondheid over te maken vóór 31 augustus 2020. De gemeente Gavere koos op 24 augustus 2020 voor scenario 2.
Op basis van het overleg tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en de lokale besturen, is gebleken dat het vasthouden aan drie prototypische scenario’s weinig meerwaarde biedt. Het inzicht groeide dat zorgraden – in nauwe samenwerking met de lokale besturen – de centrale contact- en bronopsporing kunnen versterken door tegelijkertijd van nabij lokale situaties te volgen en aan te pakken.
De lokale besturen konden tot 11 december 2020 kiezen voor 2 opties: complementair en ondersteunend werken of semi-autonoom werken.
De gemeente Gavere werkt sinds de start van de tweede besmettingsgolf actief samen met de zorgraad en het COVID-team van de eerstelijnszone. De gemeente Gavere levert dus al de prestaties die in optie 1 worden gevraagd en het college van burgemeester en schepenen heeft op 7 december 2020 besloten deze prestaties verder te zetten (conform de beslissing van 24 augustus 2020). Ook de andere gemeenten binnen de eerstelijnszone kozen voor optie 1.
Tegenover het engagement van de gemeente plaatst de Vlaamse overheid een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand en dit voor een maximum van 5 maanden (te rekenen vanaf 1 november). Het college van burgemeester en schepenen tekende in voor de volledige periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
De lokale bronopsporing en contactonderzoek dient met een samenwerkingsovereenkomst (met diverse bijlagen) geregeld te worden. De samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen dienen uiterlijk op 31 januari 2021 bezorgd te worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, via het digitaal loket.
De functionaris gegevensbescherming is van oordeel dat de verwerkingsovereenkomst conform is en dat een protocolakkoord in se niet nodig is.
Art. 1: | De samenwerkingsovereenkomst in het kader van de lokale bronopsporing en contactonderzoek voor optie 1 "preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen", samen met de volgende bijlagen:
goed te keuzen, zoals gezien in bijlage. De burgemeester en de algemeen directeur zullen de overeenkomst en de bijlagen namens de gemeente ondertekenen. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing (inclusief de samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen) over te maken aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket. Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de zorgraad en het COVID-team van de eerstelijnszone. |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed stellen unaniem voor om de straat de naam "Korenwind" te geven.
De voorgestelde straatnaam verwijst naar de korenwindmolen Warande of Overbeke (18de tot begin 20ste eeuw) daar in de buurt.
De gemeenteraad stelde de straatnaam "Korenwind" voorlopig vast op 16 november 2020.
Het onderzoek de commodo et incommodo, dat liep van 23/11/2020 tot 23/12/2020, leverde geen enkel bezwaar op.
Art. 1: | De straatnaam voor de verkaveling Durabrik gelegen in de Kapellestraat als volgt definitief vast te stellen: Korenwind. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrijetijdszaken, de afdeling grondgebiedszaken en de dienst communicatie. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed. |
Recentelijk werd ons bestuur in kennis gesteld door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) dat de vernieuwing van de riolering in het kader van het project "herinrichting Markt" in aanmerking kan komen voor subsidiëring. De VMM hanteert echter een strakke timing en eiste dat de voorontwerpnota moest ingediend worden voor het einde van 2020.
Studiebureau Sweco stelde alles in het werk om de gevraagde voorontwerpnota op te maken en er werd overeenkomstig de procedure advies gevraagd aan het provinciebestuur en de Vlaamse Waterweg.
Door de adviserende instanties werd ons bestuur verzocht om een engagement om de missing link in de Scheldestraat aan te pakken, desnoods in de volgende legislatuur. Het engagement van de gemeente om de Scheldestraat in de volgende legislatuur aan te pakken, diende bij het dossier van het huidig project gevoegd te worden, zodat de Vlaamse Waterweg de garantie heeft dat het overstort op korte termijn wordt aangepakt. Onder deze voorwaarde kan er principieel akkoord gegaan worden met het bufferings- en infiltratievoorstel voor het rioleringsproject van de Markt.
Door de krappe timing kon het dossier niet tijdig voorgelegd worden aan de gemeenteraad en werd tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2020 een engagement aangegaan voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Scheldestraat onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad.
Ondertussen werd het dossier ingediend bij Vlaamse Milieumaatschappij en kan de gemeenteraad het engagement inzake de vernieuwing van de riolering van de Scheldestraat bekrachtigen.
Art. 1: |
Het collegebesluit van 21 december 2020 waarbij het engagement werd aangegaan om op een haalbare, zo kort mogelijke termijn rioleringswerken uit te voeren in de Scheldestraat, wordt bekrachtigd. |
Art. 2: |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent en aan de dienst financiële organisatie. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad