De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed te keuren. |
Het college van burgemeester en schepenen houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van:
Het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de gemeenteraad minstens eenmaal per jaar op de hoogte wordt gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Het Regiodecreet schrijft voor dat de voorzitter van de gemeenteraad de regiowerking minstens twee keer per jaar inschrijft op de agenda van de gemeenteraad.
Het Regiodecreet bevat geen definitie van 'regiowerking' en laat de wijze van rapportering over aan de lokale autonomie.
Uit de memorie van toelichting bij het Regiodecreet blijkt echter dat de rapportering vooral gericht is op:
De gemeenteraad heeft de opdracht om te waken over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 tweede lid.
Cultuurregio Leie Schelde is een intergemeentelijke projectvereniging die tot doel heeft door intergemeentelijk overleg en samenwerking tussen diverse actoren, meerwaarden te realiseren op vlak van cultuur en erfgoed in de regio.
Volgens de statuten dient de raad van bestuur jaarlijks de jaarrekeningen, samen met activiteitenverslag en het verslag van de accountant, aan de gemeenteraden voor te leggen.
De raad van bestuur keurde de rekening goed in de zitting van 21 maart 2023.
Art. 1: |
De jaarrekening 2022 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, inclusief activiteitenverslag en het verslag van de accountant, goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 20 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 7 juni 2023 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 7 juni 2023 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Farys ov op 16 juni 2023.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 16 juni 2023 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 16 juni 2023. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov van 16 juni 2023. |
Art. 3: |
De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de algemene vergadering TMVW ov van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
|
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Farys ov, hetzij per post p/a Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 2023061 6AVFarvs@farvs.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 20 juni 2023 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 20 juni 2023. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 20 juni 2023. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 20 juni 2023:
|
Art. 4: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVS dv op 20 juni 2023.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2023 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Cfr. artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van TMVS dv van 20 juni 2023. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv van 20 juni 2023. |
Art. 3: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van TMVS dv die plaatsvindt op 20 juni 2023 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv,
|
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd door de kerkraad vastgesteld op 31 januari 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 1.555,42 op exploitatie en een batig saldo van € 4.726,13 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd door de kerkraad vastgesteld op 16 maart 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 6.354,68 op exploitatie en een batig saldo van € 250,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd door de kerkraad vastgesteld op 31 januari 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 12.691,03 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd door de kerkraad vastgesteld op 14 februari 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 14.528,18 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd door de kerkraad vastgesteld op 9 maart 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 15.849,95 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd door de kerkraad vastgesteld op 22 maart 2023.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2023.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd op de gemeente ontvangen op 13 april 2023. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 2 juni 2023 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 8.377,20 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2022 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2022.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De parochiekerk Sint-Martinus wordt sinds februari 2017 niet langer gebruikt voor de eredienst. In het addendum 1 van het kerkenbeleidsplan (2021) werd de parochiekerk Sint-Martinus aangewezen om op de korte termijn (2020-2025) herbestemd te worden. In het addendum 1 van het kerkenbeleidsplan werden over de wijze waarop de herbestemming tot stand kan komen afspraken gemaakt tussen de burgerlijke overheid (gemeente Gavere) en de kerkelijke overheid (bisdom Gent).
Het uitgiftedossier kwam tot stand in samenspraak met verschillende partners (kerkfabriek Sint-Martinus Vurste, bisdom Gent, Agentschap Onroerend Erfgoed, de Intergemeentelijke Onroerend ErfgoedDienst (IOED) Leie-Schelde en Veneco) en bevat:
Het uitgiftedossier voorziet in meerdere mogelijke zakelijke rechten, waarvoor een geldig en recent schattingsverslag aanwezig is die de waarde van de onroerende goederen bepaalt.
Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan. Er zijn geen redenen om af te wijken van het principe van mededinging en transparantie: het uitgiftedossier bevat hiertoe voldoende garanties.
Art. 1: | Het uitgiftedossier voor herbestemming "Sint-Martinus Vurste (Gavere)", goed te keuren zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11° en 269.
De gemeentelijke adviesraad voor ouderen, kortweg Seniorenraad, heeft een actieve werking in trefpunt 't Eiland in de Sportdreef te Gavere. Het trefpunt 't Eiland wordt op korte termijn gesloopt in functie van de omgevingsaanleg van sporthal Scaldis en de verdere uitrol van het masterplan Sportdreef. Er diende dus een nieuwe locatie gezocht te worden voor de werking van de Seniorenraad.
De gemeente en de Seniorenraad zochten actief naar geschikte alternatieven. De Seniorenraad gaf de voorkeur aan een centrale en vlot bereikbare locatie met een benaderende oppervlakte van 200 m².
De werking van de Seniorenraad sluit aan bij de werking van het lokaal dienstencentrum (LDC) Den Oever, in WZC Mariahuis in de Kloosterstraat. Het OCMW heeft een samenwerkingsovereenkomst met het LDC Den Oever, gebaseerd op de taakstelling vanuit het Woonzorgdecreet van 2009. Het Woonzorgdecreet van 2019 verbreedde de doelgroepen en de taakstelling van het LDC aanzienlijk. Hierdoor zijn er meer overlappingen met het beleid van lokaal bestuur Gavere, bijvoorbeeld op het vlak van mantelzorgbeleid, de bemiddeling tussen het informele en het professionele netwerk, de buurtwerking, … De huisvesting van de (gemeentelijke) seniorenwerking past in de (nieuwe) opdracht van het LDC en kan een goed aanknopingspunt zijn om de samenwerking tussen LDC, lokaal bestuur en Seniorenraad te versterken en op elkaar af te stemmen.
WZC Mariahuis kan de 3e verdieping (vlot en via een aparte toegang bereikbaar met een ruime lift) van de oude vleugel aanbieden voor de huisvesting van de Seniorenraad en is bereid hiertoe renovatiewerken uit te voeren. De locatie voldoet aan de meeste randvoorwaarden van de Seniorenraad en biedt tegelijk perspectief op een nauwere samenwerking met het LDC.
WZC Mariahuis biedt de locatie aan voor € 1.250/maand, inclusief verbruik en enkele facilitaire diensten (zoals afval, keuringen,). Het voorstel van overeenkomst is analoog met de overeenkomst die het OCMW reeds eerder afsloot met WZC Mariahuis voor de huisvesting van de groepsopvang De Zeester.
De uitgave is niet voorzien en dient bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing ingeschreven te worden op budgetcode ACT-291/0959-00/610000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1: | De overeenkomst voor de huur van lokalen, gelegen Kloosterstraat te 9890 Gavere, voor de inrichting van een ontmoetingsruimte voor senioren goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: | De uitgave wordt aangerekend op ACT-291/0959-00/610000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Voor budgetjaar 2023 wordt het benodigd krediet van € 3.750 via verschuiving van raming vrijgemaakt van het beschikbaar krediet op 2023/GBB-INF/0670-00/611000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
|
Het college van burgemeester en schepenen stelde op 19 september 2022 "Buro Bossaert" aan als ontwerper voor de omgevingsaanleg van de sporthal.
Deze opdracht omvat enerzijds de opmaak van het ontwerp, bestek en meetstaat voor de buitenaanleg onmiddellijk aansluitend op de sporthal en anderzijds het toezicht op de uitvoering van de werken.
Bijgevoegd ontwerp van Buro Bossaert omvat:
De ontwerper heeft een bestek en meetstaat opgemaakt met als referentie BD-02-AP-145-ACT-317.
De uitgave voor de totale opdracht wordt geraamd op € 429.394,75 excl. btw of € 519.567,65 incl. 21% btw (€ 90.172,90 btw medecontractant).
De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-317 (ACT-317). Het krediet voor de omgevingsaanleg was geraamd op € 423.500, inclusief ontwerp en studie. Het huidige krediet is bijgevolg onvoldoende en kan aangevuld worden via een verschuiving van ramingen binnen de beschikbare budgettaire marge van actie 317 "Realisatie nieuwe sporthal" zodat het voorliggend ontwerp kan uitgevoerd worden.
Art. 1: |
Het ontwerp, het bestek met referentie nr. BD-02-AP-145-ACT-317 en de raming voor de opdracht “Omgevingsaanleg sporthal Scaldis”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 429.394,75 excl. btw of € 519.567,65 incl. 21% btw (€ 90.172,90 btw medecontractant). |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. |
Art. 3: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/220007/BESTUUR/CBS/0/IP-317 (ACT-317). € 140.000 wordt verschoven van de marge voor verrekeningen voorzien op budgetcode 2023/ACT-317/0742-00/221207/CBS/IP-317. |
Art. 5: |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie) en de afdeling Ruimte. |
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.
Het is belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop/vervreemding van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu- en andere informatie over onroerende goederen moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot) en de Vlaamse Regering.
Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Gavere verhaalt op vandaag reeds de kosten voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager, op basis van het retributiereglement op omgevingsvergunningen (met inbegrip van aanvragen in het kader van de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar), en wenst dit ook na de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform zo te behouden.
Het vastgoedinformatieplatform stelt 2 keuzemogelijkheden voor:
Keuze 2 sluit het meest aan bij het huidig retributiereglement.
Er wordt voorgesteld om aan te sluiten bij de 2e keuzemogelijkheid en het huidig bedrag van de retributie (€ 100) aan te houden. De wijziging t.o.v. de huidige retributie is dat het aanrekenen van 1 keer de retributie zich beperkt tot de voorwaarden van keuzemogelijkheid 2, daar waar de huidige retributie € 100 per eigendomsdossier bedraagt.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: |
Definities Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed; 2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert; 3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers; 5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager; 6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid; c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG; 10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming; 11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming; 12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming; 13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming. |
||||
Art. 2: |
Algemeen De gemeente Gavere verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Gavere doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Gavere stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald. Vanaf de aansluiting van de gemeente Gavere op het VIP (vermoedelijk tussen 13 juni en 13 juli 2023) wordt ten voordele van de gemeente Gavere een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. |
||||
Art. 3: |
Verschuldigde retributie De retributie is verschuldigd door de aanvrager. |
||||
Art. 4: |
Bedrag Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen. |
||||
Art. 5: |
Invorderingswijze De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd. |
||||
Art. 6: |
Verwerking van persoonsgegevens §1 In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Gavere voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke. §2 De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3 De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4 De gemeente Gavere bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Gavere verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Gavere bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven. §5 De gemeente Gavere doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Gavere, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage 1. |
||||
Art. 7: |
Ondertekening De vastgoeddossiers die de gemeente Gavere via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
||||
Art. 8: |
Vervanging voorgaande reglementering Dit reglement vervangt vanaf 13 juni 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform. |
||||
Art. 9: |
Bekendmaking Afschrift van dit besluit te bezorgen aan
Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Het GSM-bereik in het centrum van Dikkelvenne is ondermaats te noemen: verbindingen komen niet tot stand of vallen weg midden een gesprek, de oproeper merkt niet dat er geen bereik is, … Ook tekstberichten zijn soms veel langer onderweg, … zonder dat de verzender het beseft … ;
Vanuit professionele, huiselijke, maatschappelijke en veiligheidsoverwegingen is deze gebrekkige communicatie niet alleen ergerlijk maar zelfs onverantwoord te noemen, zowel voor bewoners als voor bezoekers en zelfs passanten;
Vanuit Gavere durft/ N-VA vragen wij hierbij de steun van de gemeenteraad in onze vraag naar de bevoegde instanties om hier op korte termijn in een oplossing te voorzien.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Kennis te nemen van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen met name dat de providers zullen worden aangesproken en dat het college bij hen zal informeren naar de stand van zaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Sinds 1 mei 2023 wordt een nieuw parkeerbeleid toegepast in het centrum van Gavere, met parkeertijd-beperkingen voor méér dan 300 locaties van respectievelijk 0.5u, 1.0u en 2.0u, met boetes @25 euro bij overschrijding.
Het is evenwel sterk aan te bevelen om ook een parkeerkaart in te voeren voor (eerder occasionele) serviceverleners (ruitenwassers, nazicht/ onderhoud van # zaken in het huis van een burger, …), voor wie de tijdsinschatting niet altijd evident is, die soms meerdere klanten in dezelfde buurt hebben, … .
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Kennis te nemen van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen met name dat er een voorstel zal uitgewerkt worden om parkeren voor serviceverleners in de blauwe zone mogelijk te maken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Dit toegevoegd punt refereert naar het toegevoegd punt aan de agenda van de gemeenteraad van 22 nov 2021 omtrent ‘het verstrekken van een parkeerkaart aan zorgverleners om gratis te kunnen parkeren in een blauwe zone’.
De beslissing toen luidde: ‘De gemeenteraad geeft het college de opdracht om de invoering van een parkeerkaart voor professionele zorgverstrekkers aan huis voor te bereiden zodat ze gratis in blauwe zone kunnen parkeren.
Volgende concrete elementen & voorwaarden werden hierbij aangehouden:
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Kennis te nemen van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen met name dat de nood aan een parkeerregime voor zorgverstrekkers zal geëvalueerd worden bij de globale evaluatie van het parkeerbeleid. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De aandacht voor de veiligheid van de fietser is niet afgenomen, integendeel en het verlenen van ‘rugdekking’ bij de overgang van fietspad naar het gemengd verkeer wordt ervaren als zeer belangrijk vanuit veiligheidsoverwegingen.
De recente realisatie van een dergelijke ingreep in de Stationsstraat Gavere wordt als positief ervaren; anderzijds menen wij vanuit Gavere durft/ N-VA dat er in onze gemeente nog andere locaties zijn waar een dergelijke ingreep noodzakelijk is.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen met name dat de vooropgestelde locaties reeds het voorwerp uitmaakten van eerdere studies of ontwerpen en dat de argumentatie voor het uitgevoerde ontwerp zal worden nagezien. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 22:12.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad