De voorzitter opent de zitting op 20/06/2022 om 20:36.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2de lid 4°.
In het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 wordt de rol van de gemeenten als regisseur van het lokale woonbeleid zoals vastgelegd in artikel 28, §1 van de Vlaamse Wooncode benadrukt.
In artikel 10 wordt gesteld dat de minister een subsidie kan verlenen aan de initiatiefnemer van projecten met een werkingsgebied van minstens twee gemeenten met het oog op de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten:
Bij de uitvoering van het project wordt voor elk van de voormelde Vlaamse beleidsprioriteiten bijzondere aandacht besteed aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden. De projecten bevatten minimaal een activiteitenpakket met verplichte activiteiten die in elke deelnemende gemeente van het werkingsgebied moeten worden uitgevoerd.
Om deze beleidsprioriteiten en de bijhorende verplichte activiteiten te realiseren, kozen de gemeentebesturen van Merelbeke, De Pinte, Gavere, Melle, Nazareth en Sint-Martens-Latem er in 2019 voor om een interlokale vereniging op te richten en een subsidiedossier in te dienen. Merelbeke werd de beherende gemeente van de interlokale vereniging.
Na het derde werkingsjaar van de interlokale vereniging (ILV) kan het subsidiedossier aangepast worden. In een brief van 13 januari 2022 gericht aan de ILV Wonen Leie & Schelde geeft lokaal bestuur Destelbergen aan te willen instappen in de interlokale vereniging. De toetreding van Destelbergen zou de organisatie in de breedte versterken en is een budgetneutrale operatie voor de organisatie. De toetreding van Destelbergen dient te worden verankerd in de statuten van de interlokale vereniging.
Daarnaast wensen verschillende lokale besturen de opportuniteit aan te grijpen om in de aangepaste subsidieaanvraag een aantal aanvullende acties in te dienen om hun woonbeleid sterker te maken. Het indienen van aanvullende acties zorgt voor aanvullende subsidie. De acties die vanuit ons bestuur worden aangevraagd zijn:
Art. 1: | De statuten van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage. Deze statuten vervangen de statuten zoals goedgekeurd in 2019. |
Art. 2: | De subsidieaanvraag voor ILV Wonen Leie en Schelde op basis van het besluit van de Vlaamse regering woonbeleid van 16 november 2018 inclusief het engagement tot het naleven en uitvoeren van de bepalingen van de engagementsverklaring met betrekking tot het besluit van de Vlaamse regering lokaal woonbeleid van 16 november 2018 goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen wordt met de uitvoering van dit besluit belast. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 2e lid.
Gemeentebestuur Gavere maakt samen met andere buurgemeenten deel uit van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Via het stelsel ‘wijk-werken’ kunnen werkzoekenden met een gebrek aan recente werkervaring, die nog niet in het gewone arbeidscircuit terecht kunnen, tijdelijk werkervaring opdoen in een laagdrempelige werkomgeving dicht bij huis.
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
De raad van bestuur keurde de rekening 2021 goed in de zitting van 1 juni 2022.
Art. 1: |
De jaarrekening 2021 van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke en aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 en 24 mei 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 en 29 april 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Momenteel voorziet Gaselwest een fysieke bijeenkomst maar men kan niet inschatten in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het effectief fysiek houden van de Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorziet Gaselwest toch ook in de mogelijkheid dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
Art. 1: |
Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere, te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022. |
Art. 2: |
Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadsvoorzitter, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere, te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022:
|
Art. 4: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 5: |
Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering 28 juni 2022.
|
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Oproeping van Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 13 mei 2022 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 29 juni 2022.
Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De agenda van de algemene vergadering van 29 juni 2022 bevat de volgende punten:
De volmacht betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering dient uiterlijk op 19 juni 2019 bezorgd te worden aan de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Gemeentelijke Holding nv in vereffening die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 29 juni 2022 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:
|
Art. 2: |
De heer Denis Dierick, burgemeester, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 29 juni 2022. |
Art. 3: |
De heer Peter Declercq, schepen, wonende te Steenberglos 8, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 29 juni 2022. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 29 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 3°, 249, 260, 261 en 262.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur van Gavere wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening met bijhorende documentatie werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en aanvullende documentatie bij de jaarrekening.
Het boekjaar 2021 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.954.310, een autofinancieringsmarge van € 2.639.181 en een overschot op de staat van opbrengsten en kosten van € 2.691.128.
Overeenkomstig artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur zorgt de gemeente ervoor dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Voor 2021 bedroeg het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW € 661.541. Deze bijdrage is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2021 van het OCMW als aparte budgettaire entiteit.
Het ontwerp van dit beleidsrapport werd tijdig en op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. De financieel directeur maakte de jaarrekening 2021, inclusief toelichting, over aan de raadsleden op 1 juni 2022.
Art. 1: | De jaarrekening 2021, zoals gezien in bijlage, wordt vastgesteld. |
Art. 2: | Het deel van de jaarrekening 2021 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 20 juni 2022 wordt goedgekeurd. |
Art. 3: | De volgende resultaten worden goedgekeurd: Financiële toestand jaarrekening 2021:
Balans:
Staat van opbrengsten en kosten:
|
Art. 4: | De tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente bedroeg in 2021 € 661.541. Deze tussenkomst is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2021 van het OCMW zoals verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening 2021. |
Art. 5: | Dit besluit te hechten aan het beleidsrapport van de jaarrekening 2021. |
Art. 6: | De jaarrekening 2021 wordt neergelegd op dienst financiële organisatie van het administratief centrum waar iedereen er kennis van kan nemen. De jaarrekening 2021 wordt integraal gepubliceerd op de gemeentelijke website. |
Art. 7: | De jaarrekening 2021 en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de Provinciegouverneur en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven digitale vorm. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 7°, 171, 177, 178 en 219.
Collegebesluit van 13 juni 2022 houdende managementrapport 2022-1 - kennisname rapportering.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks vóór 30 juni aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over:
Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 en de jaarrekening 2021.
De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.
De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.
Art. 1: | Kennis te nemen van het managementrapport 2022-1, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage. |
Art. 3: | Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage. |
Art. 4: | Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten, zoals vermeld in het managementrapport 2022-1, gezien in bijlage. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het jaar 2021 0,82% van de te verdelen dotaties.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 27 oktober 2021 zoals wettelijk voorgeschreven de begroting voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Voor de gemeente Gavere waren de in de begroting 2021 opgenomen dotaties als volgt:
De oorspronkelijke begroting 2022 wordt nu voor een eerste keer bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 3 juni 2022 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van 2021. Het volledige begrotingsresultaat van 2021 van ruim 2,8 miljoen euro wordt in deze begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2021). Het aandeel van de gemeente Gavere in het begrotingsresultaat 2021 bedraagt € 23.338,05 . Dit ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staan bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.
Daarnaast worden in de voorliggende begrotingswijziging aan ontvangstenzijde de verwachtingen rond ontvangsten uit prestaties (retributies ziekenvervoer) bijgestuurd en licht opgetrokken. De geraamde subsidie van de FOD Volksgezondheid wordt met € 100.000 opgetrokken naar 1,9 miljoen euro en vanaf 2022 wordt een bijdrage (ontvangst) van Zone Vlaamse Ardennen ingeschreven.
Langs de uitgavenzijde vormt de aanpassing van de personeelsbegroting aan de wedde-index de voornaamste wijziging. In totaal wordt een meerkost van 1,6 miljoen euro verwacht. Binnen de werkingsuitgaven betreffen de voornaamste aanpassingen deze voor de stijgende energiekosten enerzijds (bij werkingskosten voor de gebouwen en voor de voertuigen), en anderzijds het voorzien van de nodige kredieten voor beschrijvende bodemonderzoeken n.a.v. PFAS-vervuiling (binnen de administratieve werkingskosten).
Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke exploitatie dotaties opgenomen in de begrotingswijziging voor het jaar 2021 stijgen.
Binnen de buitengewone dienst worden enkele verschuivingen doorgevoerd. De totale impact is echter budgetneutraal waardoor de gemeentelijke investeringsdotaties nauwelijks wijzigen, zij het zelfs licht dalen.
In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging 2022 en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor boekjaar 2022:
De dotatie voor de exploitatie 2022 stijgt, de dotatie voor investeringen 2022 daalt lichtjes en de bijdrage voor de pensioenen 2022 blijft gelijk. Opgeteld bedraagt het totaal aan dotaties voor 2022 € 441.163,50 (inclusief de bijdrage voor de pensioenen). Vergeleken met de oorspronkelijke begroting 2022 (zie hoger) betekent dit een toename voor Gavere van € 13.881,39.
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2022 door de zoneraad is gepland op 29 juni 2022. Deze gewijzigde dotaties 2022 worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 definitief te kunnen goedkeuren. Een afschrift van deze beslissing wordt daarom overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
De financieel directeur verleende op 1 juni 2022 een voorwaardelijk visum voor de verhoogde exploitatiedotatie 2022 aan Hulpverleningszone Centrum.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld op € 397.368 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2022 blijft gelijk en dus vastgesteld op € 1.312,50 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld op het bedrag van € 42.483 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Op 30 mei 2022 wees het college van burgemeester en schepenen de opdracht tot het leveren van de schoolmaaltijden toe. De leverancier zal daarbij volgende eenheidsprijzen hanteren:
|
incl. btw |
Kleutermaaltijd |
€ 2,35 |
Maaltijd lager |
€ 2,60 |
Soep |
€ 0,22 |
De huidige tarieven van de retributie op schoolmaaltijden van 23 juni 2014 bedragen:
|
retributie |
Kleutermaaltijd |
€ 2,00 |
Maaltijd lager |
€ 2,50 |
Soep |
€ 0,35 |
Deze retributietarieven zijn conform het schoolreglement en ongewijzigd sinds 2014. Het retributietarief voor soep ligt momenteel hoger dan de kostprijs. Het retributietarief voor de maaltijden ligt lager dan de nieuwe prijzen van de leverancier. Rekening houdend met de vermoedelijke hoeveelheden resulteert dit in een verlies van ruim € 8.000 zonder de te verwachten indexeringen die opgenomen zijn in het bestek met nr. 2021-227 dat opgesteld werd voor de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisscholen” en vastgesteld werd door de gemeenteraad op 21 februari 2022.
Bijgevolg is het aangewezen om de retributietarieven voor het nuttigen van schoolmaaltijden niet langer vast te houden, maar te laten evolueren met de prijszetting van de externe leverancier. Zoals bijvoorbeeld bij de tariefbepaling van de toeristische producten die in De Poort worden verkocht is het om efficiëntieredenen nuttig om de het tarief van de schoolmaaltijden door het college van burgemeester en schepenen te laten vast te stellen.
Volgens artikel 41, tweede lid, 14°, van het decreet lokaal bestuur kan de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen, niet worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad kan aan het college van burgemeester en schepenen wel machtiging verlenen om het tarief van de retributies vast te stellen. Zo kan het college bijvoorbeeld tarieven vaststellen voor producten en prestaties van de toeristische dienst, van de bibliotheken of van andere uitleendiensten en voor de volgende diensten en producten van de basisscholen: schoolreizen, abonnementen, maaltijden en dranken, uitstappen en activiteiten en leerlingenvervoer.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 september 2022 en dit voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het nuttigen van schoolmaaltijden. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie op het nuttigen van schoolmaaltijden wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen. Dit bedrag volgt de prijszetting van de leverancier van de schoolmaaltijden. Het college van burgemeester en schepenen wordt niet gemachtigd om verminderingen en vrijstellingen toe te staan. |
Art. 3: | De retributie is verschuldigd door de ouder of voogd van de verbruiker of de verbruiker zelf van de schoolmaaltijd. |
Art. 4: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur of contant via betalingsbewijs. |
Art. 5: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 6: | Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2014 houdende vaststellen van een retributie op schoolmaaltijden wordt opgeheven met ingang van 1 september 2022. |
Art. 7: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de directie en het schoolsecretariaat van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
De bibliotheek beschikt sinds 2021 over een 3D-printer. De aankoop door de Cultuurregio Leie Schelde kaderde in een project om inwoners de kans te geven nieuwe digitale toepassingen te ontdekken in de lokale bibliotheek.
Deze visie sluit aan bij beleidsactie 287 uit het meerjarenplan 2020-2025 waarbij de gemeentelijke bibliotheek infosessies en workshop rond digitale toepassingen organiseert.
Momenteel wordt de 3D-printer gebruikt tijdens workshops en de coderdojo-werking in de bib. Om in de toekomst alle geïnteresseerden de kans te geven om kleine 3D prints te maken in PLA (PolyLactic Acid, een bioplastic) is het aangewezen om een gepaste vergoeding op te nemen in het retributiereglement van de bibliotheek.
De vergoeding wordt per gewicht berekend en bedraagt € 0,15/g.
Het softwareprogramma dat nodig is om de print uit te voeren berekent automatisch het gewicht en de duurtijd van de 3D-print. De kostprijs zal onmiddellijk aan de klant aangerekend worden.
De overige bepalingen van het gemeentelijke retributiereglement blijven behouden. Enkel de mogelijkheid om de 3D-printer te gebruiken wordt toegevoegd.
Art. 1: | Met ingang van 01 juli 2022 en voor een onbepaalde termijn wordt een retributie ingevoerd op dienstverleningen verricht door de gemeentelijke openbare bibliotheek. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie bedraagt:
|
Art. 3: | De retributie is hoofdelijk verschuldigd door diegene die van de dienstverlening gebruik maakt. Indien dit een minderjarig kind betreft, is de retributie hoofdelijk verschuldigd door beide ouders van het kind. |
Art. 4: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 5: | Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 houdende de retributie voor de terugvordering van de kosten van de door de gemeentelijke openbare bibliotheek verrichtte diensten wordt opgeheven met ingang van 01 juli 2022. |
Art. 6: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst bibliotheek, de dienst administratieve organisatie, de dienst financiële organisatie en de financieel beheerder. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
In het meerjarenplan 2020-2025 is invulling gegeven aan het streven naar een duurzame en kwaliteitsvolle invulling van het ruimtelijk beleid in beleidsdoelstelling 1, actieplan 129 (duurzame en kwaliteitsvolle invulling van het ruimtelijk beleid), actie 264 (evaluatie/bijsturing ruimtelijke plannen).
Het ruimtelijk uitvoeringsplan "Markt en omgeving" werd opgemaakt in de periode 2011-2013 en werd bij besluit van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen goedgekeurd op 1 augustus 2013. Ondanks dat dit RUP van een relatief recente datum is dringt een herziening zich op. Met de herziening wil ons bestuur de visie op de gewenste ontwikkelingen in het centrumgebied bijstellen, rekening houdende met actuele tendensen, opportuniteiten en behoeften.
Op de Markt en in de centrumstraten zijn de afgelopen jaren verschillende appartementen opgericht en op basis van de stedenbouwkundige voorschriften van het (huidig) RUP kan deze evolutie zich in de toekomst ongeremd verderzetten. Er zijn reeds verschillende grootschalige en contextloze meergezinswoningen opgericht die breken met het typische DNA van de kern. Daardoor dreigt het typerende historische karakter van het kerngebied, meer bepaald de Markt en de omgevende centrumstraten, verloren te gaan. Met de herziening van het RUP wordt er een restrictiever bouwbeleid gevoerd in het centrumgebied, met als doel de identiteit en het historisch karakter van de Markt en de centrumstraten te bewaren.
Met de herziening van het RUP worden, naast de strengere voorschriften, ook beeldkwaliteitsprincipes opgelegd aan de bebouwing in het centrumgebied in functie van de kwalitatieve verdichting van de kern.
Naast het verstrengen van het bouwbeleid in het centrumgebied worden, ter compensatie van het stringenter beleid rond de Markt, potentiële verdichtingslocaties rond de kern in kaart gebracht. Er is immers nog steeds een actuele en toekomstige behoefte aan kleinere woongelegenheden. Op deze locaties (projectzones) kunnen verdichtingsprojecten worden gerealiseerd, maar deze worden afhankelijk gesteld van de opmaak van een globaal inrichtingsplan. Zodoende kan de gemeente de ontwikkeling ervan actief sturen en kunnen er voldoende garanties geboden worden i.v.m. de ruimtelijke kwaliteit van de ontwikkelingen.
De voornaamste doelstellingen in deze RUP-herziening zijn dus samengevat:
De procesaanpak van het RUP is gebaseerd op de procedure zoals voorzien in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), artikels 2.2.18 t.e.m.2.2.25 en bestaat uit vijf fasen:
Tijdens de gemeenteraad van 25 oktober 2021 werd het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan "Herziening RUP Markt en omgeving" voorlopig vastgesteld.
Het voorlopig vastgesteld ontwerp-RUP werd aan een openbaar onderzoek onderworpen vanaf 15 november 2021 t.e.m. 13 januari 2022. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend.
Tijdens dezelfde periode werd advies gevraagd aan het Departement Omgeving en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Op 06 januari 2022 werd een gunstig advies verleend door de deputatie van de provincie Oost- Vlaanderen.
Op 10 januari 2022 werd een gunstig advies verleend door het Departement Omgeving.
Overeenkomstig artikel 2.2.21 §5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) bundelt en coördineert de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.
De gecoro heeft tijdens de vergadering van 24 maart 2022 de ontvangen bezwaren en adviezen van het Departement Omgeving en de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen besproken en er werd een gunstig advies uitgebracht.
In dit advies van de gecoro zijn alle bezwaarschriften individueel behandeld. Alle bezwaren werden ontvankelijk verklaard. Enkele bezwaren werden gegrond verklaard waarvoor er bijgevolg een aanpassing van het ontwerp-RUP nodig is.
De noodzakelijke aanpassingen hebben betrekking op:
De gecoro adviseert tevens om juridisch advies te vragen m.b.t. de gewijzigde voorschriften en desgevallend de voorgestelde wijzigingen aan te brengen aan het RUP.
Er werd juridisch advies gevraagd en op basis van dit advies werden de nodige tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen aangebracht.
De gemeenteraad sluit zich aan bij de beoordeling van de bezwaren en de tegenargumentatie ten gronde zoals weergegeven in het advies van de gecoro van 7 december 2021.
Art. 1: |
Vast te stellen dat er tijdens het openbaar onderzoek 4 bezwaarschriften werden ingediend en zich aan te sluiten bij de beoordeling van deze bezwaren door de gecoro, zoals verwoord in het advies van de gecoro van 24 maart 2022. |
Art. 2: |
Het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan "Herziening RUP Markt en omgeving", omvattende
|
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing en van het advies van de gecoro per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving. |
Art. 4: |
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Het kadastraal perceel Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 213/A is gelegen in de Legen Heirweg en langs de waterloop OS 239 (Oliekotbeek). De gemeente is eigenaar van de waterloop en van het restperceel in de oksel van het voornoemde kadastraal perceel. De waterloop en het restperceel behoren tot het openbaar domein: ze werden samen met wegenis van het bedrijventerrein door Veneco overgedragen aan de gemeente.
Het kadastraal perceel Gavere, 6e afdeling, sectie A, nr. 213/A is eigendom van Elia en werd gedeeltelijk verkocht aan een ondernemer, met het oog op de bouw en vestiging van een bedrijf. Het bedrijf mag om veiligheidsredenen evenwel niet ontsluiten over het perceel van Elia. Er is bijgevolg enkel een ontsluiting mogelijk over de gronden langs de waterloop OS 239. De betrokken ondernemer wenst daarom de gronden aan te kopen van de gemeente.
De gemeente Gavere heeft op heden geen praktisch of economisch nut aan het perceel. Het perceel kan dus gedesaffecteerd worden aan het openbaar domein. De desaffectatie zal daarenboven het optimaal grondgebruik in het bedrijventerrein bevorderen.
De waterloop OS 239 wordt beheerd door de provincie Oost-Vlaanderen. Voor het beheer van de waterloop geldt een erfdienstbaarheidszone van 5m langsheen de waterloop.
Er is een geldig en recent schattingsverslag dat de waarde van het perceel bepaalt op € 30,00/m². Volgens het opmetingsplan bedraagt de oppervlakte 1.655 m². De minimale verkoopprijs bedraagt aldus € 49.650.
Overeenkomstig artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
Er zijn redenen om af te wijken van het principe van mededing en transparantie:
De verkoop van het goed zal onderhands gebeuren.
Art. 1: |
Het perceel, lot 1 in blauw afgebeeld op het opmetingsplan van 8 juni 2022, te desaffecteren aan het openbaar domein en op te nemen in het privaat domein van de gemeente Gavere. |
Art. 2: |
Het perceel, lot 1 in blauw afgebeeld op het opmetingsplan van 8 juni 2022, onderhands te koop aan te bieden tegen de minimale verkoopprijs van € 49.650. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van het perceel in het privaat domein van de gemeente Gavere. Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2022-2023 plaats op 1 februari 2022.
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:
In het 4de leerjaar zitten 31 leerlingen. Er is een tekort is van 14 lestijden om het 4de leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het kleuteronderwijs:
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV kunnen in het lager onderwijs:
In vestiging Baaigem en Gavere zijn er 15 lestijden te kort om de 1ste graadsklas en het 2de leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
In de 4 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Met ingang van 1 september 2022 is er een tekort van:
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 17 mei 2022 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:
ten laste van het schoolbestuur met ingang van 1 september 2022.
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 17 mei 2022 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:
Art. 1: | Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2022-2023 goed te keuren. |
Art. 2: | De aanvraag van: met ingang van 1 september 2022:
ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.
|
Art. 3: | De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 4: | De aanvraag van een halftijdse kinderverzorgster, tijdens de loop van het schooljaar indien de graadsklas peuters en 1ste kleuters 20 leerlingen overschrijdt, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (administratieve en financiële organisatie) en de schooldirectie. |
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: | Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021) |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: |
Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat. |
Art. 4: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2022 het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019). |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 18 mei 2022 en gaf een positief advies.
Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 1 juni 2022 en sloot een protocol van akkoord af.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.
Art. 1: | De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 juli 2022. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2020). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
Personeelsleden met een glijdend uurrooster kunnen tijdelijk een gelimiteerd debet (tekort) of credit (overschot) aan prestaties opbouwen. De limiet wordt pro rata de prestatiebreuk van het personeelslid berekend. Vooral deeltijdse personeelsleden ondervinden nadeel van deze pro rata berekening: hun mogelijkheden om te 'glijden' worden vooral prestaties op piekmomenten ernstig beperkt. Het is daarom voor de flexibiliteit, zowel voor het personeelslid als voor het bestuur, beter om de pro rata berekening op te heffen.
Tijdens de covid-pandemie was telethuiswerk vaak verplicht voor alle medewerkers waarvoor dit mogelijk was. Zowel het bestuur als het personeel heeft hier voordelen van ondervonden, zodat ook in periodes met weinig viruscirculatie een basiskader voor telethuiswerk werd aangehouden, met name 2 dagen of 4 halve dagen per maand. Het is wenselijk om dit basiskader ook in de post-covid-periode verder aan te houden, aangezien telethuiswerk meer en meer een factor wordt in de aantrekkelijkheid van het bestuur als werkgever. Het managementteam adviseert om voortaan 4 volle of 8 halve dagen occasioneel telethuiswerk toe te staan per maand: die regeling biedt enerzijds het personeel mogelijkheden die tegemoetkomen aan de gemiddelde vraag en anderzijds voldoende garanties voor de aanwezigheid op de werkvloer, de beschikbaarheid voor de dienstverlening en de coherentie van de organisatiecultuur.
Art. 1: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) treedt in werking op 1 juli 2022. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2022 houdende reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2022). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Het is voor lokale besturen voortaan toegelaten om uitzendarbeid in te schakelen, weliswaar voor de gevallen opgesomd in artikel 4 van het decreet van 27 april 2018, en voor een maximale periode van 12 maanden.
De gemeenteraad bepaalt binnen de krijtlijnen van het decreet van 27 april 2018 waarvoor uitzendarbeid mogelijk is en kan hierbij nadere regels vastleggen.
Het is wenselijk is bij ziekte, daar waar mogelijk, te voorzien in vervanging. Het (geplande) werkvolume kan immers niet in alle omstandigheden aangepast worden. Via de normale aanwervingsprocedure (zelfs bij de procedure voor vervangers) duurt het vaak lang voor er in vervanging kan voorzien worden. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt daarenboven niet altijd (tijdig) een geschikte vervanger gevonden.
Uitzendarbeid kan, naast de reeds opgesomde oplossingen, een oplossing zijn om op korte termijn in vervanging te voorzien, eventueel in afwachting van een definitieve vervanging volgens de normale aanwervingsprocedure (voor vervangers).
De uitzendarbeid werd aanvankelijk beperkt tot de volgende functies: administratief medewerker, technisch assistent of medewerker (team construct, team eco, team support of recyclagepark), assistent voor- en naschoolse opvang en technisch assistent poetshulp. In de praktijk blijkt het echter vooral moeilijk om vervanging van hogere profielen te vinden. Er zijn intussen ook meer aanbieders die zich op deze hogere profielen richten. Het is dan ook wenselijk om de beperking inzake de functies waarvoor uitzendarbeid kan worden ingezet op te heffen.
Art. 1: |
Beroep te doen op uitzendarbeid in de volgende gevallen: 1° tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst; 2° tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd; 3° tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent; 4° een tijdelijke vermeerdering van werk; voor een periode van maximaal 12 maanden. |
Art. 2: |
De aanstellende overheid licht, voor de uitzendkrachten het werk aanvatten, de leden van het bijzonder onderhandelingscomité/hoog overlegcomité per e-mail in van haar beslissing om beroep te doen op uitzendkrachten. |
Art. 3: |
Onderhavig gemeenteraadsbesluit vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende vaststellen van de gevallen waarbij beroep gedaan kan worden op uitzendarbeid. |
Art. 4: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie). |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 20/06/2022 om 21:58.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad