Terug
Gepubliceerd op 16/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 12/05/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het verkeersvrij maken van de Veldstraat ter hoogte van Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver - vestiging Asper op 24 mei 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Renshofer, derde schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

Op 24 mei 2025 organiseert GBS De Vierklaver - vestiging Asper hun jaarlijkse schoolfeest in het kader van het jaarthema "alles loopt op wieltjes" waarbij de leerlingen samen met firma Creatool zeepkisten zullen bouwen. Hierbij wordt gevraagd om de Veldstraat ter hoogte van de school af te sluiten voor alle verkeer tussen 9u en 18u. Het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 24 mei 2025 van 9u tot 18u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn in de Veldstraat van huisnummer 8 - 22 en van huisnummers 13 - 57 en in de Tempelstraat van huisnummer 2 - 30 aan beide kanten van de rijweg. 

Deze borden dienen minstens 24u op voorhand geplaatst te worden en er dient een fotoreportage met datumherkenning opgemaakt te worden. Deze reportage moet volgende bevatten:
• kentekenplaten van de voertuigen die op dat moment geparkeerd zijn
• een overzicht van de opstelling van de tijdelijke parkeerverbodsborden
Deze fotoreportage moet minstens 24u voor de start van het parkeerverbod worden bezorgd aan de politiediensten via het e-mailadres: pz.scheldeleie.wijk@police.belgium.eu

Art. 2:

Op 24 mei 2025 van 9u tot 18u zal de Veldstraat tussen huisnummers 10 en 16 afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal aangeduid worden met de nodige bakens en borden C3. Ter hoogte van het kruispunten Veldstraat/Tempelstraat (2x) en Veldstraat/C. Dierickxplein zal dit aangeduid worden met de borden C3, UPV en F45. 

Art. 3:

Op 24 mei 2025 van 9u tot 18u zal de Tempelstraat tussen Leegstraat en Veldstraat éénrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers) ingevoerd worden  in de rijrichting naar de Veldstraat. Dit zal aangeduid worden met de borden C1 en F19 en C31a met onderbord M12 met de onderborden M12 en M18.

Art. 4:

Een lokale omleiding zal voorzien worden voor het verkeer:

  • komende van N60 via Tempelstraat achter de school.
  • komende van Steenweg naar N60 via Steenweg, Leegstraat en Tempelstraat. 
Dit zal aangeduid worden met de nodige borden F41.

Art. 5:

De signalisatie zal stipt door de gemeentelijke diensten aangeleverd worden en dient door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de activiteit en nadien terug verwijderd worden.

Art. 6:

De aanvrager dient de bewoners van de Veldstraat schriftelijk en minstens 5 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 7:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 9:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.