Terug
Gepubliceerd op 25/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 24/02/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het uitvoeren van nutswerken in de Kapellestraat in de periode van 25 februari tot en met 21 maart 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

De aannemer vraagt toelating voor het uitvoeren van nutswerken in opdracht van Fiberklaar in de Kapellestraat. Deze werken zullen uitgevoerd worden aan beide kanten van de rijweg, in de periode van 25 februari tot en met 21 maart 2025. Om deze werken én de verkeersdoorstroming veilig te laten verlopen zal er gewerkt worden met éénrichtingsverkeer in de rijrichting van de Stationsstraat naar de Veldstraat toe. Het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Van 25 februari tot en met 21 maart 2025 zal er éénrichtingsverkeer ingevoerd worden in de Kapellestraat, in de rijrichting van de Stationsstraat naar de Veldstraat. Dit zal aangeduid worden met de nodige borden C1, F19, C31a en/of C31b. De werkzone zal afgebakend worden met de nodige werfbakens en borden A31en D1c. Indien nodig dient een parkeerverbod voorzien te worden, aangeduid met de nodige borden E3 met onderbord type V en type X(a) - X(b). 

Bij het uitvoeren van werken aan de kant van het fietspad zullen fietsers gevraagd worden om mee te rijden op de rijweg. De snelheid in de Kapellestraat zal aangepast worden naar 30km/u. 

Art. 2:

Het verkeer komende van de Veldstraat zal omgeleid worden via de Luxemburgstraat en Stationsstraat, aangeduid met de nodige borden F41. 

Art. 3:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Kapellestraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.