Terug
Gepubliceerd op 22/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 20/11/2023 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer tijdens het uitvoeren van een rioolaansluiting in de Kasteelstraat 3 in de periode van 21 november tot en met 24 november 2023

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

Firma Verbraeken Infra NV vraagt toelating voor het afsluiten van de Kasteelstraat ter hoogte van huisnr. 3 voor het uitvoeren van een rioolaansluiting in opdracht van Farys. 

Deze werken zullen uitgevoerd worden in de periode van 21 november tot en met 24 november 2023, deze werken zullen slechts 1 werkdag duren behoudens de weersomstandigheden. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

In de periode van 21 november tot en met 24 november 2023 zal de Kasteelstraat ter hoogte van huisnr. 3, gedurende 1 werkdag, afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal aangegeven worden met de nodige werfbakens, oranje knipperlichten en borden A31, C3. Op de kruispunten Kasteelstraat/Bossemstraat en Kasteelstraat/Gr. L. De Lichterveldestraat zal dit aangeduid worden met een werfbaken voorzien van de borden A31, C3, UPV en F45.

Art. 2:

Een lokale omleiding zal voorzien worden via de Gr. L. De Lichterveldestraat, Kerkstraat, Gemeentehuisstraat en/of Bossemstraat, aangeduid met de nodige borden F41.

Art. 3:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Kasteelstraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.