Terug
Gepubliceerd op 03/12/2024

Besluit  Burgemeester

di 03/12/2024 - 13:26

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het afsluiten van een deel van de Tempelstraat aan de gemeentelijke basisschool De Vierklaver tijdens het aanleveren van klascontainers op 4 december 2024

Aanwezig: Karel Hubau, Serge Ronsse
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288;
  • Nieuwe gemeentewet en in het bijzonder het artikel 119 en 135 § 2;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties - vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015), artikel 20;
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributiereglement voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

Op 4 december 2024 tussen 12u en 18u zullen de klascontainers aangeleverd en gemonteerd worden op de speelplaats van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver Asper aan de kant van de Tempelstraat. Om veiligheidsredenen is het aangewezen om tijdens het plaatsen van deze klascontainers de Tempelstraat tijdelijk af te sluiten voor alle verkeer. 

Deze aanvraag werd laattijdig ingediend en kan niet meer tijdig behandeld worden in een vergadering van het college van burgemeester en schepenen. Het past dat de burgemeester bij hoogdringendheid deze beslissing neemt en zijn beslissing daarna voorlegt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.

besluit

Art. 1:

Op 4 december 2024 van 12u tot 18u zal de Tempelstraat vanaf het kruispunt met de Veldstraat tot Tempelstraat 12A afgesloten worden voor alle verkeer. Door het afsluiten van een gedeelte van de rijweg, krijgt deze rijweg een doodlopend karakter. Dit zal aangegeven worden met de nodige bakens, borden C3, UPV en F45. 

Art. 2:

Op 4 december 2024 van 12u tot 18u zal in de Tempelstraat vanaf huisnr. 12A tot en met huisnr. 30 het éénrichtingsverkeer worden opgeheven en verkeer in beide richtingen toegelaten worden. Dit zal aangegeven worden met  het bord A39. De borden C1 en F19 (van het éénrichtingsverkeer) zullen afgedekt worden. 

Art. 3:

Op 4 december 2024 van 11u tot 18u zal er in de Tempelstraat van huisnr. 2 tot en met huisnr. 30 een stilstaan- en parkeerverbod geplaatst worden aan beide kanten van de rijweg. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b). 

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Tempelstraat schriftelijk op de hoogte te brengen van deze werken en hinder

Art. 5:

De verkeerssignalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en dient door de aanvrager stipt geplaatst en nadien terug verwijderd worden.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt, volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287 en treedt in werking op heden.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement ter bekrachtiging voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.

Art. 9:

Afschrift van het politiereglement zal toegezonden worden aan:

- Lokale politie Gavere;
- Brandweerzone Centrum, dienst 112;
- Provinciale GAS-ambtenaar;
- De aannemer.