De voorzitter opent de zitting op 23/05/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 april 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 april 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Mevrouw Nathalie Vermassen deelde haar ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 2 mei 2022. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Nathalie Vermassen. Het gemeenteraadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken en aan mevrouw Nathalie Vermassen. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.
Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers van Open Vld-VOG zijn:
3. mevrouw Pascale Mornie-Bottequin
4. de heer Jan Vanderstraeten
5. mevrouw Mariska Van Renterghem
(...)
Mevrouw Pascale Mornie-Bottequin diende op 3 mei 2022 haar geloofsbrieven in.
De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van mevrouw Pascale Mornie-Bottequin onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft mevrouw Pascale Mornie-Bottequin uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1: | De geloofsbrieven van mevrouw Pascale Mornie-Bottequin goed te keuren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Akte te nemen van de eedaflegging van mevrouw Pascale Mornie-Bottequin en vervolgens mevrouw Pascale Mornie-Bottequin met ingang van 23 mei 2022 te installeren als gemeenteraadslid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad, aan raadslid Nathalie Vermassen en aan mevrouw Pascale Mornie-Bottequin. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 25 april 2022 en 29 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVM op 8 juni 2022 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 8 juni 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 14 juni 2022 bevat de volgende punten:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 14 juni 2022 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen: 1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021; |
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan sven.debacker@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4° en 432.
De deelnemende gemeenten dienen een vertegenwoordiging af te vaardigen in de verschillende organen van TMVS.
Op de gemeenteraad van 17 mei 2021 werd mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van gemeenteraadslid Nathalie Vermassen met ingang van 23 mei 2022.
Er dient een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid te worden. De wettelijke bepalingen, die verplicht in acht dienen genomen bij de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering, zijn opgenomen in de statuten.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van TMVS dv voor de duur van de legislatuur. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv voor de duur van de legislatuur. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 houdende Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS dv) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van TMVS voor de duur van de legislatuur. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4° en 432.
De deelnemende gemeenten dienen een vertegenwoordiging af te vaardigen in de verschillende organen van TMVW ov.
Op de gemeenteraad van 17 mei 2021 werd mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van gemeenteraadslid Nathalie Vermassen met ingang van 23 mei 2022.
Er dient een nieuw vertegenwoordiger aangeduid te worden. De wettelijke bepalingen, die verplicht in acht dienen genomen bij de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering, zijn opgenomen in de statuten.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov voor de duur van de legislatuur. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van TMVW ov voor de duur van de legislatuur. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 houdende Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW ov) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van TMVW voor de duur van de legislatuur. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVW ov op 17 juni 2022.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd mevrouw Pascale Bottequin, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2022 bevat de volgende agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 juni 2022. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 juni 2022. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 17 juni 2022: 1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20220617AVTMVW@farys.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De deelnemende gemeenten dienen een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba.
Op de gemeenteraad van 26 april 2021 werd gemeenteraadsvoorzitter Jean-Pierre Sprangers aangeduid als vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Nathalie Vermassen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba.
De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van gemeenteraadslid Nathalie Vermassen met ingang van 23 mei 2022.
Er dient een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid te worden. De wettelijke bepalingen, die verplicht in acht dienen genomen bij de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering, zijn opgenomen in de statuten.
Art. 1: |
Gemeenteraadsvoorzitter Jean-Pierre Sprangers, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Pascale Bottequin, wonende te Stationsstraat 188, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 houdende Zefier cvba - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Zefier cvba, op info@zefier.be. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd door de kerkraad vastgesteld op 1 februari 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 6.508,06 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd door de kerkraad vastgesteld op 14 februari 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 8.609,55 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd door de kerkraad vastgesteld op 18 januari 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 11.867,60 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd door de kerkraad vastgesteld op 3 februari 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 24.762,29 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd door de kerkraad vastgesteld op 8 maart 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 14.403,82 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd door de kerkraad vastgesteld op 21 februari 2022.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd op de gemeente ontvangen op 6 april 2022. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 26 mei 2022 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 11.240,26 op exploitatie en een batig saldo van € 0 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2021 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2021.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Er werd een aanvraag voor het wijzigingen van de omgevingsvergunning OMV_2020055087 ontvangen op 16 december 2021 van Fenixco. De omgevingsvergunning OMV_2020055087 omvatte het slopen van de bebouwing en het bouwen van 9 woningen en 39 appartementen met semi-ondergrondse garage gelegen te Gavere, Onderstraat 11-13-15-17-19, 1e afd. sectie A nrs. 1119A, 189S, 192F, 183D2, 192G, 187N, 190P en 188V.
Het project voorziet in volgende gebouwen:
De blokken A en D zijn gelegen langs de Onderstraat, de vier achterliggende volumes (blokken B, C, E en F) zijn bereikbaar via een nieuwe publieke toegangsweg die de verbinding vormt met het aan te leggen publiek park en de Markt.
Deze weg is niet bestemd voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van de brandweer i.g.v. noodgevallen en occasioneel laden en lossen.
Onderhavige aanvraag omvat volgende wijzigingen:
algemeen:
- aanpassen inkomgehelen aan blokken A, C, D, E en F zodat de publieke inkomgehelen op dezelfde manier worden uitgewerkt;
- wijzigen van raamopeningen;
- aanpassen materiaalkeuze;
- de breedte van het openbaar domein wordt aangepast van 4m naar 5m. Omdat de zone openbaar domein gelijk liep met de zone voor de brandweerweg werd door de nutsmaatschappij (Fluvius) gevraagd het openbaar domein te verbreden zodat er een strook van 1m voorzien wordt naast de brandweerweg om er de nutsvoorzieningen te voorzien en de openbare verlichting.
Blok A: het wijzigen van het reliëf in de tuinen zorgt ervoor dat de tuinen niet langer semi-ondergronds zijn. Uitsprongen op het gelijkvloers worden weggenomen om de tuinen te maximaliseren. Het dak van de woningen wordt licht gewijzigd.
Blok B: wijzigen hoogte kroonlijst en dakhelling i.f.v. nuttige ruimte onder het dak.
Blok C: terrassen op eerste verdieping worden versmald en de opstelruimte voor de brandweer t.h.v. de zuidgevel wordt 2m zuidelijker gelegd zodat deze zich op 4m van de uiterste lijn van de uitpandige terrassen bevindt.
Blok D: appartement D 3.1 krijgt een dakterras aan de westgevel i.p.v. aan de zuidgevel. Dakvorm wordt gewijzigd.
Blok E en F: aanpassingen i.f.v. een toegankelijke ruimte onder het dak.
De voornoemde percelen zijn volgens de planologische voorzieningen van het gewestplan Oudenaarde, goedgekeurd bij KB van 24/02/1977 (BS 08/04/1977), gelegen in woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde, waarvoor art. 5.1.0. van het KB van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de gewestplannen van toepassing is.
Woongebieden zijn bestemd voor: ”wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving".
De percelen zijn gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, meer bepaald het RUP “Markt en omgeving”, goedgekeurd bij besluit van de Deputatie van de Provincieraad van 01/08/2013, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 05/09/2013.
De bouwplaats is overeenkomstig het RUP “Markt en omgeving” gelegen in een zone bestemd voor groepswoningbouw. Het wonen heeft zowel betrekking op één- en meergezinswoningen als op ouderenvoorzieningen. Voor de ontsluiting en de verfraaiing van de woonprojectzone zijn eveneens toegelaten: de aanleg van openbare wegenis (fiets- en wandelassen, pleintjes, ...), private wegenis (erftoegangen, ...), parkeerruimtes en groenvoorzieningen (groenstroken, gemeenschappelijke groenzones, ...). Als nevenfunctie kunnen activiteiten of voorzieningen worden toegestaan, die georganiseerd worden door of in functie staan van het OCMW en/of de sociale huisvestingsmaatschappij. Overige nevenfuncties zijn niet toegestaan. De één- of meergezinswoningen, waarvan de voorgevel uitgeeft op de Onderstraat, kunnen op de gelijkvloerse verdieping worden ingericht met een handel- of horeca activiteit, alsook met diensten of kantoren. Op het gelijkvloers moet een afzonderlijke toegang worden voorzien tot de woning(en) op de verdieping(en).
Het bijgevoegd wegenisdossier voorziet de nieuw aan te leggen weg van een bestrating met een breedte van 2,48m, aangelegd met roodbruine kleiklinkers op kant 210x10x103mm, daarnaast een strook van 1,51m breedte in cementgebonden grindverharding, gefundeerd in steenslag en een strook van 1,01m in grasbetontegels.
Deze zachte verbinding wordt opgenomen in het openbaar domein, het rooilijnplan is gevoegd in bijlage.
De oppervlakte welke kosteloos in het openbaar domein zou opgenomen worden bedraagt ca 1.534m².
De riolering blijft ongewijzigd t.o.v. de beslissing van de gemeenteraad van 22 februari 2021 en bestaat uit een gescheiden stelsel (DWA en RWA). De RWA-leiding bestaat uit gewapende betonbuizen diameter 400mm; de DWA-leiding bestaat uit grèsbuizen diameter 250mm, beiden hoofdzakelijk aangelegd onder de nieuw aan te leggen (zachte)weg. Het afvalwater wordt afgevoerd naar de bestaande DWA-riolering in de Onderstraat; het regenwater wordt deels afgevoerd naar de bestaande RWA-leiding in de Onderstraat, deels naar een globale infiltratievoorziening (wadi) welke zal geïntegreerd worden in het aan te leggen park. De exacte inplanting, afmetingen en vormgeving zal in overleg met het gemeentebestuur bepaald worden in het kader van het ontwerp voor het park.
Per woning/woonblok worden huisaansluitputjes (RWA/DWA) voorzien, waarbij de afvoer van het afvalwater wordt aangesloten op de DWA en de afvoer voor regenwater wordt aangesloten op de RWA.
Voor onderhavige aanvraag is tevens een uitbreiding van het elektriciteits-, water-, O.V.- en I.C.S.-net noodzakelijk (doch haalbaar), welke dient uitgevoerd te worden ten laste van de verkavelaar.
De brandweer bracht op 25 februari 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit. Er werd opnieuw advies gevraagd op 23 maart 2022, na het indienen van een wijzigingsverzoek door de aanvrager.
De brandweer bracht op 25 april 2022 opnieuw een voorwaardelijk gunstig advies uit.
De aanvraag werd bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 januari 2022 tot 16 februari 2022. Er werden geen bezwaren ontvangen.
De gemeenteraad dient een gemotiveerde beslissing te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen en het rooilijnplan.
Art. 1: |
Het stratentracé vast te stellen, zoals weergegeven op de plannen in bijlage. |
Art. 2: |
Het rooilijnplan goed te keuren, zoals weergegeven op het plan in bijlage. |
Art. 3: | Het ontwerp voor de wegenis als toegangsweg voor de realisatie van een woonproject waarbij 9 woningen en 39 appartementen met semi-ondergrondse garage worden opgericht t.h.v. de Onderstraat, aangevraagd door Fenixco, goed te keuren, zoals gezien in bijlage, onder de volgende voorwaarden en lasten: Voorwaarden:
|
Art. 4: | Onderhavige beslissing wijzigt het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021 houdende bouwen van 9 woningen en 39 appartementen met semi-ondergrondse garage langs de Onderstraat te Gavere - vaststellen stratentracé, goedkeuren ontwerp van de wegenis en goedkeuren rooilijnplan. |
Art. 5: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsaanvraag te voegen. |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 2e lid 10°
De gemeenteraad keurde tijdens de vergadering van 16 november 2020 het bestek (design & build) goed voor het bouwen van een sporthal in de Sportdreef.
In het programma van eisen, dat als bijlage 3 bij het bestek werd gevoegd, is vermeld dat "in de sporthal een horecagelegenheid wordt voorzien, die de gemeente in haar geheel (gelagzaal en alle ondersteunende ruimtes) wenst uit te besteden aan een externe exploitant".
Dit betekent onder meer dat
Bijgevoegde selectieleidraad kadert in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht, “concessie” genoemd, van de horecazaak binnen de nieuwe sporthal te Gavere.
Op basis van deze selectieleidraad zal overgegaan worden tot de kwalitatieve selectie van kandidaten.
Met deze selectieleidraad nodigt de gemeente Gavere alle geïnteresseerde partijen uit om een kandidatuur voor de concessie in te dienen, uitgezonderd brouwerijen of drankenleveranciers.
Deze selectieleidraad heeft dus tot doel kandidaat-concessiehouders, met het oog op het indienen van een kandidatuur, nadere informatie te verstrekken omtrent het mogelijke voorwerp van de concessie, het verloop van de procedure, alsmede de selectiecriteria op basis waarvan tot de selectie van de kandidaten zal worden overgaan.
Deze selectieleidraad heeft betrekking op de eerste fase van de toewijzingsprocedure van de concessie, die in totaal uit vier fasen zal bestaan:
Na fase 2 zal er een gunningsleidraad opgesteld worden.
Deze gunningsleidraad bevat de precieze scope en modaliteiten van de opdracht met, indien mogelijk, een model van bijhorende overeenkomst(en).
Tevens bevat deze gunningsleidraad de uitvoerige omschrijving van de gunningscriteria, de weging van deze gunningscriteria, de beoordelingswijze van deze gunningscriteria alsook een toelichting betreffende de informatie die de geselecteerden dienen aan te leveren in hun offerte in functie van de beoordeling van de offertes aan de hand van de gunningscriteria. In de bijgevoegde selectieleidraad werden indicatief reeds de beoogde gunningscriteria aangegeven:
Art. 1: |
De opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” op te starten en hiervoor de plaatsingsprocedure, in toepassing van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, toe te passen. |
Art. 2: |
De selectieleidraad met bijlagen voor de opdracht “concessie van de horecazaak in de nieuwe sporthal” wordt goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling vrijetijdszaken en de afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 182 2e lid.
Voortaan zijn de functiebeschrijvingen beknopter en bevatten ze alleen nog de kerntaken. Instellingsgebonden taken, persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen en dergelijke worden dus niet meer opgenomen. Het personeelslid ontvangt niet langer een individuele functiebeschrijving, maar een standaard functiebeschrijving die de kerntaken van het ambt bevat.
De evaluatie blijft haar positief karakter behouden: ze dient in de eerste plaats om personeelsleden te waarderen. Enkel waar personeelsleden (blijvend) onvoldoende functioneren, moet er aan een evaluatie ‘onvoldoende’ gedacht worden. De eerste evaluator is in de eerste plaats een coach en begeleider.
Het is niet langer verplicht met ieder personeelslid formele functioneringsgesprekken te houden en hen om de vier jaar te evalueren. Daardoor krijgen evaluatoren meer ruimte voor hun begeleidende en coachende rol. Zij houden regelmatig informele functioneringsgesprekken met hun personeelsleden. Formele functioneringsgesprekken, waarvan een verslag wordt opgesteld, zijn aangewezen voor personeelsleden die niet voldoende functioneren. Voor zulke personeelsleden kan de eerste evaluator een evaluatieprocedure opstarten.
Art. 1: | De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt. De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s). |
Art. 2: | De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen. |
Art. 3: | Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren. |
Art. 4: | De eerste evaluator nodigt het personeelslid per e-mail uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan. Het personeelslid kan per e-mail een functioneringsgesprek vragen bij de 1ste evaluator. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de eerste evaluator. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de eerste evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de eerste evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de eerste evaluator. De eerste evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG. |
Art. 5: | De eerste evaluator stelt een schriftelijke evaluatie op, op basis van de taken binnen de functiebeschrijving en persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen die opgenomen werden in het formeel functioneringsgesprek. Het evaluatieverslag bevat steeds een eindconclusie: voldoende of onvoldoende. De eerste evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per mail mee. De eerste evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier. Het personeelslid kan op vraag een kopie bekomen. |
Art. 6: | De eerste evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator. |
Art. 7: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de dienst administratieve organisatie en de directie van de gemeentelijke basisscholen. Onderhavige beslissing bekend te maken overeenkomstig artikel 285-287 van het decreet lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Om reden van comfort en vooral voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker, is het sterk aangewezen het voetpad in de Biesstraat vanaf nr 52 door te trekken tot aan de spoorweg Gent-Oudenaarde.
Overwegende:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Kennis te nemen van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat men op korte termijn zal werken aan een degelijke, maar voorlopige oplossing. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Het door de meerderheid goedgekeurde uitgiftedossier om de kerk-site in Baaigem (G-raad 25 oktober 2021) te ‘vermarkten’ leverde heel wat (onbeantwoorde) vragen en terechte opmerkingen op, niet in het minst omdat dit een éénmalige, onomkeerbare vervreemding zou inhouden van een gevoelsmatig en belangrijk centraal punt van de lokale gemeenschap.
Diezelfde lokale gemeenschap recht zich nu en wil graag bijdragen om deze site een herbestemming te geven ten gunste van de lokale inwoners en verenigingen.
Overwegende:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het voorstel is verworpen. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/05/2022 om 21:48.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad