De voorzitter opent de zitting op 22/11/2021 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Mevrouw Tanja Eeckhout deelde haar ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 29 oktober 2021. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Tanja Eeckhout, met ingang van 1 januari 2022. Het gemeenteraadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken en aan mevrouw Tanja Eeckhout. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.
Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers van Open Vld - VOG zijn:
2. de heer Stany Schamp
3. mevrouw Pascale Mornie-Bottequin
4. de heer Jan Vanderstraeten
(...)
De heer Stany Schamp diende op 10 en 15 november 2021 zijn geloofsbrieven in.
De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van de heer Stany Schamp onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de heer Stany Schamp uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1: | De geloofsbrieven van de heer Stany Schamp goed te keuren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Akte te nemen van de eedaflegging van de heer Stany Schamp en vervolgens de heer Stany Schamp met ingang van 1 januari 2022 te installeren als gemeenteraadslid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad, aan raadslid Tanja Eeckhout en aan de heer Stany Schamp. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 441.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 22 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 8 december 2021 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 8 december 2021 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van IVM, zoals hierbij gezien als bijlage. |
Art. 3: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 9 december 2021.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 9 december 2021 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 9 december 2021 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVW ov op 17 december 2021.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Paul Carion, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Op de gemeenteraad van 17 mei 2021 werd mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 17 december 2021 bevat de volgende agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB )
5. Samenwerkingsverband De Watergroep – FARYS (cfr artikel 472 DLB)
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen
Varia
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Nathalie Vermassen, wonende te Arboretumstraat 55, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021: 1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20211217BAVTMVW@farys.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 21 december 2021 met de volgende agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad nam op 25 oktober 2021 kennis van de agenda en bevestigde het mandaat van zijn vertegenwoordiger(s).
Gemeente Gavere ontving per aangetekend schrijven van 29 oktober 2021 een nazending bij het volgende agendapunt van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 21 december 2021:
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
De nazending heeft betrekking op een aanpassing van bijlage 1bis van de statuten, die een overzicht bevat van de deelnemers, de indeling van de deelnemers in de regionale bestuurscomités en de activiteiten waaraan de deelnemers participeren.
Art. 1: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de nazending bij de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021: 3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap. |
Art. 2: |
De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
bij monde van zijn vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Gaselwest van 21 december 2021 voor te stellen dat Gaselwest, in afwachting van de invoering van een eenheidstarief voor gans Vlaanderen, haar netwerktarief vanaf 1 januari 2022 naar beneden aanpast tot het gemiddelde netwerktarief van alle andere Vlaamse netwerkbeheerders.
De distributienettarieven komen hoedanook aan bod, aangezien het als onderwerp op de agenda staat. Het college stelt voor om zich aan te sluiten bij de vraagstelling van de andere vertegenwoordigers over dit onderwerp en - mocht deze vraagstelling uitblijven - desgevallend zelf deze vraag op te werpen.
Art. 1: | Zich op de algemene vergadering van 21 december 2021 aan te sluiten bij de vraagstelling van andere vertegenwoordigers over de distributienettarieven, en bij het uitblijven ervan deze vraagstelling zelf op te werpen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid 18° en 269.
In het kader van de opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie” werd een bestek met nr. GBB-TD0119-03/240400 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 21 juni 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van opdracht 2021-524889 werd gepubliceerd op 23 juni 2021 op nationaal niveau.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 16 juli 2021 om 10.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 15 december 2021
Er werden 3 offertes ontvangen:
De onderhandelingen resulteerden in volgende eindoffertes:
Op 7 oktober 2021 werd het verslag van nazicht van de offertes opgesteld.
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 193.000,00 excl. btw of € 233.530,00 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025, op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400. De gemeenteraad kan volgens de regels van het organisatiebeheersingssysteem het krediet verschuiven naar het investeringsbudget 2022.
De financieel directeur verleende op 19 oktober 2021 een voorwaardelijk visum.
Art. 1: |
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 7 oktober 2021. |
Art. 2: |
Het verslag van nazicht van de offertes met extra motivering in bijlage maken integraal deel uit van deze beslissing. |
Art. 3: |
De opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 193.000,00 excl. btw of € 233.530,00 incl. 21% btw. |
Art. 4: |
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek. |
Art. 5: |
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget 2022, op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400. Hiertoe wordt het investeringskrediet dat initieel gekoppeld werd aan boekjaar 2025 vervroegd naar boekjaar 2022 bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid 18° en 269.
De huidige vaatwasmachine in de vestiging van Baaigem is reeds 11 jaar oud en werkt niet meer naar behoren.
Voor de herstelling van deze vaatwasmachine en de bijhorende nieuwe onderdelen, werd een offerte opgevraagd en ontvangen voor een totaal van € 527,61 incl. 21% btw. Rekening gehouden met de ouderdom van deze machine, werd beslist om de herstellingen niet meer te laten uitvoeren en uit te kijken naar een nieuwe vaatwasmachine.
Omwille van ergonomische belangen werd gekozen voor een doorschuifvaatwasmachine, waarbij in- en uitladen van de korven niet via heffen moet gebeuren.
Een waterontharder zou voorzien worden omwille van het hoog kalkgehalte in het water in Baaigem, wat ook voor een langere levensduur van de vaatwasmachine zal zorgen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 9.917,36 EUR excl. btw of 12.000,00 EUR incl. 21% btw.
Voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van een overheidsopdracht van beperkte waarde.
Volgende ondernemers werden uitgenodigd om een offerte op te maken:
3 offertes werden ontvangen:
Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 7.107,05 EUR excl. btw of 8.599,53 EUR incl. 21% btw.
Het toestel kan pas geleverd worden begin 2022. De kredieten voor deze aankoop worden dan ook opgenomen onder boekjaar 2022, beleidsitem 0800-00 en algemene rekening 230000 van de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025.
De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum op 22 oktober 2021.
Art. 1: |
Goedkeuring wordt verleend aan de raming voor de opdracht “Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver – aankoop en plaatsing van een doorschuifvaatwasmachine en de daarbijhorende doorschuiftafels en waterontharder voor GBS De Vierklaver Baaigem”. De raming bedraagt 9.917,36 EUR excl. btw of 12.000,00 EUR incl. 21% btw. |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde). |
Art. 3: |
Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 7.107,05 EUR excl. btw of 8.599,53 EUR incl. 21% btw. |
Art. 4: |
Het nodige krediet wordt opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode GBB-GBS/0800-00/230000/BESTUUR/IE-1. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11° en 56 §3 8° b).
De gemeente houdt de voormalige conciërgewoning van de brandweerkazerne (Brandweerstraat 3) momenteel ter beschikking van inwoners die tijdelijk dakloos zijn ingevolge brand, waterschade of andere calamiteit. In de meeste gevallen kan door de verzekeringsmaatschappij op korte termijn een oplossing geboden worden.
Deze woning zal in de toekomst door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gebruikt worden als lokaal opvanginitiatief voor één gezin. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn passen hiertoe de beheersovereenkomst aan.
Het gebruik als noodwoning is hierdoor niet langer mogelijk.
Art. 1: | Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende noodwoning Brandweerstraat 3 - vaststellen model-gebruiksovereenkomst, wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 5° en 196.
De laatste versie van de beheersovereenkomst dateert van oktober 2019.
De beheersovereenkomst dient aangepast te worden om de woning Brandweerstraat 3 door de gemeente ter beschikking te kunnen stellen aan het OCMW en hierover financiële afspraken te maken. Het OCMW zal de woning aanwenden als Lokaal Opvanginitiatief (LOI) voor één gezin. Momenteel is het LOI gevestigd in Semmerzake en biedt het plaats aan drie alleenstaande vrouwen.
Art. 1: | De beheersovereenkomst tussen de gemeente Gavere en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017) wordt opgeheven. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het voorstel is verworpen. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Huisartsen, verpleegkundigen, kinesisten, … parkeren voor hun werk vaak in een blauwe parkeerzone. Ze staan hier echter meestal maar kort (soms toch max. 1 uur) geparkeerd. Maandelijks kan dit voor de zorgverstrekkers tot grote parkeerkosten of boetes en retributies leiden. Ook hebben ze vaak af te rekenen met parkeerproblemen en hebben ze soms te kampen met noodgevallen waarbij het afhalen van een parkeerticket, plaatsen parkeerschijf of niet voor de deur kunnen parkeren levensbedreigend kan zijn. Het invoeren van een parkeerkaart voor zorgverstrekkers kan hiervoor een oplossing zijn. Door gebruik van deze kaart kunnen zij altijd gratis parkeren in een blauwe zone.
Gavere durft/ N-VA stelt dat zorgverstrekkers in Gavere beroep kunnen doen op een parkeerkaart tijdens hun bezoeken aan klanten.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het College de mogelijkheid onderzoekt om de professionele zorgverstrekkers aan huis (zoals huisartsen, verpleegkundigen, kinesisten, …), die werkzaam zijn op het grondgebied van onze gemeente, een gemeentelijke parkeerkaart schriftelijk te laten aanvragen. |
Art. 2: | Het College de voorwaarden uitwerkt voor bewuste aanvraag in lijn met de elementen die aangehaald zijn in het overwegende gedeelte. |
Art. 3: | Na uitwerking van voorgaande punten, het College een beslissing terzake ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad om op die manier aan de vraag van zorgverstrekkers tegemoet te komen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Leesbare huisnummers zijn een noodzakelijk hulpmiddel voor politie, hulpdiensten, postbodes, pakjesdiensten en bezoekers. Daarom is een huisnummer dat goed zichtbaar is vanop de openbare weg ook verplicht. Het is belangrijk dat het huisnummer niet alleen voldoende groot is, maar ook duidelijk zichtbaar is in het donker.
Gavere durft/ N-VA suggereert dan ook dat het gemeentebestuur werk maakt om beter zichtbare (best reflecterende) huisnummers te (laten) plaatsen aan de woongelegenheden op z’n grondgebied.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het college de vraag onderzoekt en positief terugkoppelt naar de gemeenteraad om reflecterende huisnummerplaatjes te introduceren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De kinderperken op de gemeentelijke begraafplaatsen vragen immer onze volle aandacht.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het College de opdracht te geven het kinderperk te verfraaien op maat van kinderbeleving. |
Art. 2: | Het verlenen van een gratis grafconcessie voor kinderen onder de 12 jaar en het gebruik van de sterrenweide bij de volgende aanpassing van het gemeentelijk reglement van 18 november 2019 in overweging te nemen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 22/11/2021 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad