Terug
Gepubliceerd op 15/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/11/2021 - 20:00 G.O. Racing
Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 22/11/2021 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 25 oktober 2021

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 goed te keuren.

    • Ontslag van een gemeenteraadslid - kennisname

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 70 en 160.
      • E-mail van mevrouw Tanja Eeckhout van 29 oktober 2021.
      motivering

      Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.

      Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

      Mevrouw Tanja Eeckhout deelde haar ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 29 oktober 2021. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.

      besluit
      Art. 1:

      Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Tanja Eeckhout, met ingang van 1 januari 2022.

      Het gemeenteraadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken en aan mevrouw Tanja Eeckhout.

      De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank.

    • Onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging van een gemeenteraadslid

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.

      juridisch kader
      • Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 8, 58 en 169.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6 §3 en §7, 8, 10, 11, 147 en 160.
      • Proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van 14 oktober 2018.
      • Gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2019 houdende kennisname geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
      • Gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2019 houdende onderzoek van de geloofsbrieven, eedaflegging en vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden.
      • Gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende ontslag van een gemeenteraadslid - kennisname.
      • Schrijven aan de heer Stany Schamp van 3 november 2021.
      • Geloofsbrieven van de heer Stany Schamp ontvangen op 10 en 15 november 2021.
      motivering

      Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.   De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

      De opvolgers van Open Vld - VOG zijn:

      2. de heer Stany Schamp
      3. mevrouw Pascale Mornie-Bottequin
      4. de heer Jan Vanderstraeten
      (...)

      De heer Stany Schamp diende op 10 en 15 november 2021 zijn geloofsbrieven in.

      De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van de heer Stany Schamp onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.

      De voorzitter van de gemeenteraad heeft de heer Stany Schamp uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.

      De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De geloofsbrieven van de heer Stany Schamp goed te keuren.
      Art. 2: Akte te nemen van de eedaflegging van de heer Stany Schamp en vervolgens de heer Stany Schamp met ingang van 1 januari 2022 te installeren als gemeenteraadslid.
      Art. 3:

      De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:

      Rangorde

      Naam

      Voornaam

      Anciënniteit

      Naamstemmen

      Stemcijfer

      1

      LEROY

      Hugo

      Ononderbroken sinds 03/01/1983

      1 050

      3 193

      2

      HUBAU

      Karel

      Ononderbroken sinds 03/01/1995

      1 474

      3 193

      3

      DIERICK

      Denis

      Ononderbroken sinds 06/01/2001

      1 515

      3 420

      4

      DE STERCKE

      Nadine

      Ononderbroken sinds 06/01/2001

      1 179

      3 193

      5

      MARTENS

      Dirk

      Ononderbroken sinds 06/01/2001

      371

      1 043

      6

      VERMAERE

      Jef

      Ononderbroken sinds 28/01/2008

      232

      992

      7

      DECLERCQ

      Peter

      Ononderbroken sinds 27/04/2009

      974

      3 420

      8

      D'HOLLANDER

      Ankie

      Ononderbroken sinds 02/01/2013

      926

      3 193

      9

      MALFROOT

      Wim

      Ononderbroken sinds 02/01/2013

      812

      3 193

      10

      DE METS

      Dieter

      Ononderbroken sinds 02/01/2013

      636

      3 420

      11

      GOEMAERE

      Luc

      Ononderbroken sinds 02/01/2013

      552

      3 193

      12

      DEDEYNE

      Veronique

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      688

      3 193

      13

      DE BOEVER

      Christophe

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      658

      3 420

      14

      SPRANGERS

      Jean-Pierre

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      554

      3 420

      15

      DE BOSSCHER

      Roland

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      508

      3 420

      16

      PENNINCK

      Pierre

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      502

      3 193

      17

      DE COOMAN

      Christine

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      493

      3 420

      18

      TUYPENS

      Isabelle

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      448

      3 193

      19

      MELKEBEKE

      Nele

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      275

      992

      20

      BEYAERT

      Steffi

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      261

      1 043

      21

      DEMOOR

      Peggy

      Ononderbroken sinds 02/01/2019

      253

      695

      22

      DE RYCKE Peter Ononderbroken sinds 18/11/2019 487 3 193

      23

      VERMASSEN Nathalie Van 29/01/2007 tot 01/01/2012
      Ononderbroken sinds 22/02/2021
      474 3 420

      24

      SCHAMP Stany Van 29/01/2018 tot 01/01/2019
      Ononderbroken vanaf 01/01/2022
      489 3 420
      Art. 4: Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad, aan raadslid Tanja Eeckhout en aan de heer Stany Schamp.

      De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank.

    • Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov) - kennisname verslag van de bestuurder

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 441.

      • Halfjaarlijks verslag 2021 van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov).
      motivering

      Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov).

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) ov - kennisname agenda algemene vergadering 8 december 2021 en goedkeuren statutenwijziging

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende IVM - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en leden raad van bestuur.
      • Gecoördineerde statuten van IVM, artikel 30bis.
      • Aangetekend schrijven van IVM van 31 augustus 2021 houdende voorstel van statutenwijziging.
      • Uitnodiging van IVM van 22 oktober 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 8 december 2021 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      • Nazending van IVM van 25 oktober 2021 houdende toegevoegd agendapunt.
      motivering

      Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 22 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 8 december 2021 met de volgende agenda:

      1. Statutenwijziging - goedkeuring.
      2. Activiteiten en strategieën voor volgende boekjaar (2022) - bespreking.
      3. Begroting IVM 2022 - goedkeuring.
      4. Aanstelling plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Zulte) - beslissing. 

      De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 8 december 2021 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Statutenwijziging - goedkeuring.
      2. Activiteiten en strategieën voor volgende boekjaar (2022) - bespreking.
      3. Begroting IVM 2022 - goedkeuring.
      4. Aanstelling plaatsvervangend vertegenwoordiger raad van bestuur (Zulte) - beslissing. 

      Art. 2:

      Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van IVM, zoals hierbij gezien als bijlage.

      Art. 3:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 4:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo.
    • Dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en kennisname agenda algemene vergadering 9 december 2021

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering, lid raad van bestuur, leden kredietcommissie Vlaamse Energiewoning en leden Vervoerregioraad.
      • Gecoördineerde statuten van Veneco, artikel 33 §5.
      • Uitnodiging van Veneco van 20 oktober 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 9 december 2021 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 9 december 2021.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 9 december 2021 bevat de volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 17-06-2021
      3. Werkprogramma en begroting 2022
      4. Toetreding nieuwe vennoten
        • IGS Westlede
        • Politiezone Leie – Schelde
        • Hulpverleningszone Centrum
        • OCMW De Pinte
      1. Goedkeuring dubbel presentiegeld voorzitter
      2. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 9 december 2021 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 17-06-2021
      3. Werkprogramma en begroting 2022
      4. Toetreding nieuwe vennoten
        • IGS Westlede
        • Politiezone Leie – Schelde
        • Hulpverleningszone Centrum
        • OCMW De Pinte
      1. Goedkeuring dubbel presentiegeld voorzitter
      2. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Art. 2:

      Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021.

      Art. 3:

      Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021.

      Art. 4:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 5:

      Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger  te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

      Art. 6:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
    • Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW ov) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering van 17 december 2021

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34, 41 2e lid 4° en 427.
      • Statuten van TMVW ov.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering, aanduiden vertegenwoordiger Regionaal Adviescomité domeindiensten IMWV, voordragen kandidaat-lid raad van bestuur en kennisname agenda algemene vergadering van 22 maart 2019.
      • Gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 houdende aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering voor de volledige legislatuur.
      • Oproeping van 13 oktober 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW ov op 17 december 2021.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVW ov op 17 december 2021.

      Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Paul Carion, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      Op de gemeenteraad van 17 mei 2021 werd mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 17 december 2021 bevat de volgende agendapunten:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB )
      5. Samenwerkingsverband De Watergroep – FARYS (cfr artikel 472 DLB)
      6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
      7. Statutaire benoemingen
      Varia

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Gemeenteraadslid Nathalie Vermassen, wonende te Arboretumstraat 55, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021.

      Art. 2:

      Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021.

      Art. 3:

      Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB )
      5. Samenwerkingsverband De Watergroep – FARYS (cfr artikel 472 DLB)
      6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
      7. Statutaire benoemingen
      Varia

      Art. 4:

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

      Art. 5:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20211217BAVTMVW@farys.be.

    • Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - kennisname nazending agenda algemene vergadering 21 december 2021

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 432 alinea 3.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering, voordragen kandidaat-lid regionaal bestuurscomité (RBC) Oost, voordragen kandidaat-lid raad van bestuur en kennisname agenda algemene vergadering 25 maart 2019.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger algemene vergadering.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest) ov - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, kennisname agenda algemene vergadering 21 december 2021.
      • Statuten van Gaselwest.
      • Oproeping van Gaselwest van 23 september 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 21 december 2021.
      • Nazending van Gaselwest van 29 oktober 2021 met betrekking tot de algemene vergadering van 21 december 2021.
      motivering

      Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest en werd per aangetekend schrijven van 23 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 21 december 2021 met de volgende agenda:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
      3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

      De gemeenteraad nam op 25 oktober 2021 kennis van de agenda en bevestigde het mandaat van zijn vertegenwoordiger(s).

      Gemeente Gavere ontving per aangetekend schrijven van 29 oktober 2021 een nazending bij het volgende agendapunt van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest op 21 december 2021:

      3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

      De nazending heeft betrekking op een aanpassing van bijlage 1bis van de statuten, die een overzicht bevat van de deelnemers, de indeling van de deelnemers in de regionale bestuurscomités en de activiteiten waaraan de deelnemers participeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Zijn goedkeuring te hechten aan de nazending bij de agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021:

      3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger van de gemeente Gavere die zal deelnemen aan de fysieke of digitale algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Distributienettarieven – motie

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Nele Melkebeke van 17 november 2021.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Nele Melkebeke van 17 november 2021.
      motivering

      Overwegende dat:

      • een aanzienlijk deel van de energiefactuur in Vlaanderen afhankelijk is van en bepaald wordt door de netwerktarieven van de distributienetbeheerders;
      • de verschillende netwerkbeheerders in hun werkgebied eenzelfde dienstverlening aanbieden, maar niettemin sterk verschillende tarieven aanrekenen;
      • de onderlinge verschillen voor eenzelfde verbruik en eenzelfde dienstverlening tussen de duurste en de goedkoopste netwerkbeheerders oplopen tot 160,47% (Fluvius Limburg: 296 euro per jaar - Gaselwest : 475 euro per jaar (studie Testaankoop 23 december 2020);
      • Gaselwest in de documenten voor de Algemene Vergadering van 21.12.2021 zelf aangeeft dat haar distributienettarief behoort tot de hoogste van Vlaanderen, maar daarvoor geen afdoende verantwoording levert;
      • de Gaverse bevolking afhankelijk is van de dienstverlening van Gaselwest en daardoor de dupe is van diens ongewoon hoge netwerktarieven;
      • de felle stijging van de energiekosten een groeiend aantal medeburgers in financiële problemen brengt of dreigt te brengen;
      • de Vlaamse distributienetbeheerders er maar niet in slagen om de al geruime tijd in het vooruitzicht gestelde gelijkschakeling van hun distributienettarieven te realiseren;

      Het voorstel van beslissing luidt:

      • bij monde van zijn vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Gaselwest van 21 december 2021 voor te stellen dat Gaselwest, in afwachting van de invoering van een eenheidstarief voor gans Vlaanderen, haar netwerktarief vanaf 1 januari 2022 naar beneden aanpast tot het gemiddelde netwerktarief van alle andere Vlaamse netwerkbeheerders.

      De distributienettarieven komen hoedanook aan bod, aangezien het als onderwerp op de agenda staat. Het college stelt voor om zich aan te sluiten bij de vraagstelling van de andere vertegenwoordigers over dit onderwerp en - mocht deze vraagstelling uitblijven - desgevallend zelf deze vraag op te werpen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Zich op de algemene vergadering van 21 december 2021 aan te sluiten bij de vraagstelling van andere vertegenwoordigers over de distributienettarieven, en bij het uitblijven ervan deze vraagstelling zelf op te werpen.

    • Aankoop tractor met maaiunit met verplichte overname oude combinatie - gunnen

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid 18° en 269.

      juridisch kader
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet).
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 betreffende aankoop tractor met maaiunit met verplichte overname oude combinatie goedkeuren raming, lastvoorwaarden en gunningswijze.
      motivering

      In het kader van de opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie” werd een bestek met nr. GBB-TD0119-03/240400 opgesteld.

      De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw.

      De gemeenteraad verleende in zitting van 21 juni 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      De aankondiging van opdracht 2021-524889 werd gepubliceerd op 23 juni 2021 op nationaal niveau.

      De offertes dienden het bestuur ten laatste op 16 juli 2021 om 10.00 uur te bereiken.

      De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 15 december 2021

      Er werden 3 offertes ontvangen:

      • Martens Agri en Park, Maarkendries 1 te 9680 Maarkedal (€ 216.790,00 excl. btw of € 262.315,90 incl. 21% btw);
      • The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze (€ 195.000,00 excl. btw of € 235.950,00 incl. 21% btw);
      • Lieromat Machinery- Meerschaut Peter, Kwaadstraat 28 te 9572 Lierde (€ 183.339,15 excl. btw of € 221.840,37 incl. 21% btw);

      De onderhandelingen resulteerden in volgende eindoffertes:

      • Martens Agri en Park, Maarkendries 1 te 9680 Maarkedal (€ 210.000,00 excl. btw of € 254.100,00 incl. 21% btw)
      • The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze (€ 193.000,00 excl. btw of € 233.530,00 incl. 21% btw)
      • Lieromat Machinery- Meerschaut Peter, Kwaadstraat 28 te 9572 Lierde (€ 183.339,15 excl. btw of € 221.840,37 incl. 21% btw)

      Op 7 oktober 2021 werd het verslag van nazicht van de offertes opgesteld.

      Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 193.000,00 excl. btw of € 233.530,00 incl. 21% btw.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025, op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400. De gemeenteraad kan volgens de regels van het organisatiebeheersingssysteem het krediet verschuiven naar het investeringsbudget 2022.

      De financieel directeur verleende op 19 oktober 2021 een voorwaardelijk visum.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 7 oktober 2021.

      Art. 2:

      Het verslag van nazicht van de offertes met extra motivering in bijlage maken integraal deel uit van deze beslissing.

      Art. 3:

      De opdracht “Aankoop tractor met maaiunit + verplichte overname oude combinatie” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde The Ponderosa bvba, Emiel Clauslaan 90 te 9800 Deinze, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 193.000,00 excl. btw of € 233.530,00 incl. 21% btw.
      De waarborgtermijn wordt vastgesteld op 36 maanden.

      Art. 4:

      De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.

      Art. 5:

      De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget 2022, op budgetcode GBB-TD/0119-03/240400. Hiertoe wordt het investeringskrediet dat initieel gekoppeld werd aan boekjaar 2025 vervroegd naar boekjaar 2022 bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

    • Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver - aankoop en plaatsing doorschuifvaatwasmachine en waterontharder vestiging Baaigem

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 tweede lid 18° en 269.

      juridisch kader
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      motivering

      De huidige vaatwasmachine in de vestiging van Baaigem is reeds 11 jaar oud en werkt niet meer naar behoren.

      Voor de herstelling van deze vaatwasmachine en de bijhorende nieuwe onderdelen, werd een offerte opgevraagd en ontvangen voor een totaal van € 527,61 incl. 21% btw. Rekening gehouden met de ouderdom van deze machine, werd beslist om de herstellingen niet meer te laten uitvoeren en uit te kijken naar een nieuwe vaatwasmachine.

      Omwille van ergonomische belangen werd gekozen voor een doorschuifvaatwasmachine, waarbij in- en uitladen van de korven niet via heffen moet gebeuren. 

      Een waterontharder zou voorzien worden omwille van het hoog kalkgehalte in het water in Baaigem, wat ook voor een langere levensduur van de vaatwasmachine zal zorgen.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 9.917,36 EUR excl. btw of 12.000,00 EUR incl. 21% btw.

      Voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van een overheidsopdracht van beperkte waarde.

      Volgende ondernemers werden uitgenodigd om een offerte op te maken:

      • JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide
      • Decomac N.V., Gotevlietstraat 38 te 8000 Brugge
      • HOBART Belgium, Industriestraat 6 te 1910 Kampenhout

      3 offertes werden ontvangen:

      • JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide (7.107,05 EUR excl. btw of 8.599,53 EUR incl. 21% btw)
      • Decomac N.V., Gotevlietstraat 38 te 8000 Brugge (8.773,80 EUR excl. btw of 10.616,30 EUR incl. 21% btw)
      • HOBART Belgium, Industriestraat 6 te 1910 Kampenhout (9.426,25 EUR excl. btw of 11.405,76 EUR incl. 21% btw)

      Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 7.107,05 EUR excl. btw of 8.599,53 EUR incl. 21% btw. 

      Het toestel kan pas geleverd worden begin 2022. De kredieten voor deze aankoop worden dan ook opgenomen onder boekjaar 2022, beleidsitem 0800-00 en algemene rekening 230000 van de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025.

      De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum op 22 oktober 2021.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1: 

      Goedkeuring wordt verleend aan de raming voor de opdracht “Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver – aankoop en plaatsing van een doorschuifvaatwasmachine en de daarbijhorende doorschuiftafels en waterontharder voor GBS De Vierklaver Baaigem”. De raming bedraagt 9.917,36 EUR excl. btw of 12.000,00 EUR incl. 21% btw.

      Art. 2: 

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).

      Art. 3: 

      Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde JTK BV, Wagenmakerijstraat 9 te 8600 Diksmuide, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 7.107,05 EUR excl. btw of 8.599,53 EUR incl. 21% btw.

      Art. 4:

      Het nodige krediet wordt opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

      De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode GBB-GBS/0800-00/230000/BESTUUR/IE-1.

    • Noodwoning Brandweerstraat 3 - opheffen gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11° en 56 §3 8° b).

      juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende noodwoning Brandweerstraat 3 - vaststellen model-gebruiksovereenkomst.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019).
      motivering

      De gemeente houdt de voormalige conciërgewoning van de brandweerkazerne (Brandweerstraat 3) momenteel ter beschikking van inwoners die tijdelijk dakloos zijn ingevolge brand, waterschade of andere calamiteit. In de meeste gevallen kan door de verzekeringsmaatschappij op korte termijn een oplossing geboden worden.

      Deze woning zal in de toekomst door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gebruikt worden als lokaal opvanginitiatief voor één gezin. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn passen hiertoe de beheersovereenkomst aan.

      Het gebruik als noodwoning is hierdoor niet langer mogelijk.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende noodwoning Brandweerstraat 3 - vaststellen model-gebruiksovereenkomst, wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven.
    • Beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019)

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 5° en 196.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 6°, 162 §1 en 294.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017).
      • OCMW-raadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen OCMW-raadsbesluit van 13 september 2017).
      motivering

      De laatste versie van de beheersovereenkomst dateert van oktober 2019.

      De beheersovereenkomst dient aangepast te worden om de woning Brandweerstraat 3 door de gemeente ter beschikking te kunnen stellen aan het OCMW en hierover financiële afspraken te maken. Het OCMW zal de woning aanwenden als Lokaal Opvanginitiatief (LOI) voor één gezin. Momenteel is het LOI gevestigd in Semmerzake en biedt het plaats aan drie alleenstaande vrouwen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De beheersovereenkomst tussen de gemeente Gavere en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Gavere goed te keuren, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn - goedkeuren (vervangen gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017) wordt opgeheven.
    • Rugdekking voor fietsers in de Stationsstraat - voorstel motie

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Nele Melkebeke van 17 november 2021.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Nele Melkebeke van 17 november 2021.
      motivering

      Overwegende dat:

      • De meeste ongevallen in 2020 in Gavere gebeurden in de Stationsstraat (cijfers Politieinfo 2021);
      • De Stationsstraat de belangrijkste toegangsweg is naar het station Gavere-Asper;
      • Veel schoolgaande jongeren en andere pendelaars de fiets nemen naar het station Gavere-Asper;
      • Het fietspad overgaat naar een fietssuggestiestrook ter hoogte van de Klonkeveldstraat in de richting van het station Gavere-Asper;
      • Er op dat punt vaak conflicten zijn tussen automobilisten en fietsers omdat eerstgenoemde ten onrechte menen voorrang te hebben;
      • Er zich eveneens op dat punt vaak gevaarlijke situaties voordoen tussen automobilisten en fietsers omdat eerstgenoemde ten onrechte menen voorrang te hebben;
      • Het verkeer in de Stationsstraat sterk is toegenomen en nog zal toenemen door het toenemend aantal inwoners van Asper en Gavere en de daarbij horende verhoogde verkeersdruk;
      • De Stationsstraat ook een doorgangsweg is voor vrachtverkeer (o.a. vanuit en naar de KMO-zones van Gavere)
      • Vrachtwagens een dode hoek hebben en ervoor zorgen dat fietsers bovendien minder zichtbaar zijn voor het overige verkeer.
      • We ongevallen met gewonden in onze gemeente willen voorkomen;
      • Het huidige bestuur van Gavere een fietsvriendelijke gemeente wil maken en het fietsgebruik wil stimuleren;
      • Fietsen een veel groter effect heeft op de strijd tegen de klimaatverandering dan elektrische auto’s (Christian Brand, universiteit Oxford) en het bestuur de burgemeestersconvenant heeft ondertekend;

      Het voorstel van beslissing luidt:

      • De gemeenteraad om een rugdekking voor fietsers te voorzien ter hoogte van de Klonkeveldstraat in de richting van het station Gavere-Asper zodat deze zich op een veiliger manier door de Stationsstraat kunnen bewegen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jef Vermaere, Nele Melkebeke
      Tegenstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Steffi Beyaert, Nathalie Vermassen
      Onthouders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke
      Resultaat: Met 2 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 9 onthoudingen
      besluit
      Art. 1: Het voorstel is verworpen.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Het verstrekken van een parkeerkaart aan zorgverstrekkers

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Karel Hubau van 17 november 2021.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Ankie D'Hollander van 17 november 2021.
      motivering

      Huisartsen, verpleegkundigen, kinesisten, … parkeren voor hun werk vaak in een blauwe parkeerzone. Ze staan hier echter meestal maar kort (soms toch max. 1 uur) geparkeerd. Maandelijks kan dit voor de zorgverstrekkers tot grote parkeerkosten of boetes en retributies leiden. Ook hebben ze vaak af te rekenen met parkeerproblemen en hebben ze soms te kampen met noodgevallen waarbij het afhalen van een parkeerticket, plaatsen parkeerschijf of niet voor de deur kunnen parkeren levensbedreigend kan zijn. Het invoeren van een parkeerkaart voor zorgverstrekkers kan hiervoor een oplossing zijn. Door gebruik van deze kaart kunnen zij altijd gratis parkeren in een blauwe zone.

      Gavere durft/ N-VA stelt dat zorgverstrekkers in Gavere beroep kunnen doen op een parkeerkaart tijdens hun bezoeken aan klanten.

      Overwegende dat:

      • Het idee van een parkeerkaart voor zorgverstrekkers niet nieuw is in Vlaanderen en dit hier en daar al voorkomt. Het is naast de bewonerskaart en uitzonderingen voor mindervaliden en prioritaire voertuigen een van de meest courante vormen van uitzonderingen op parkeerretributie-reglementen.
      • De parkeerkaart gebruikt kan worden door huisartsen, thuisverpleegkundigen, aangestelden van diensten voor gezinszorg, kinesisten, maatschappelijke werkers, laboranten, dierenartsen, apothekers, paramedische beroepen, …; om discussies te vermijden is het aangewezen om hier een gesloten lijst van te maken.
      • Aan het toekennen van een parkeerkaart zeker voorwaarden kunnen verbonden worden:
        • De zorgverstrekker of de organisatie die deze kaart aanvraagt, moet officieel erkend zijn door het RIZIV of door de Vlaamse Gemeenschap. Men moet bovendien werkzaam zijn op het grondgebied van de gemeente.
        • De zorgverstrekker krijgt bv. maximaal één parkeerkaart verbonden aan bv. één voertuig en/ of op een parkeerkaart kunnen bv. twee kentekens vermeld worden, voor ofwel het ganse grondgebied ofwel voor bepaalde straten/ delen van het openbaar domein.
        • Met deze parkeerkaart mag men maximaal x uur gratis parkeren op het volledige grondgebied in zones met betalend parkeren, blauwe zones of op andere plaatsen.
        • De aanvrager moet de eigendom of het gebruikrecht van het voertuig kunnen aantonen.
      • De gemeentelijke parkeerkaart voor zorgverstrekkers:
        • Moet jaarlijks opnieuw worden aangevraagd
        • Enkel gebruikt mag worden tijdens de uitoefening van de beroepswerkzaamheden, in casu huisbezoeken.
        • Steeds teruggezonden moet worden: bij het verstrijken van de geldigheidstermijn; wanneer de nummerplaat moet worden teruggezonden naar de DIV; bij het overlijden van de houder; wanneer de houder van de parkeerkaart niet meer voldoet aan de voorwaarden en wanneer de houder over een nieuwe wagen beschikt.

      Het voorstel van beslissing luidt:

      1. Het College de mogelijkheid onderzoekt om de professionele zorgverstrekkers aan huis (zoals huisartsen, verpleegkundigen, kinesisten, …), die werkzaam zijn op het grondgebied van onze gemeente, een gemeentelijke parkeerkaart schriftelijk te laten aanvragen.
      2. Het College de voorwaarden uitwerkt voor bewuste aanvraag in lijn met de elementen die aangehaald zijn in het overwegende gedeelte
      3. Na uitwerking van voorgaande punten, het College een beslissing terzake ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad om op die manier aan de vraag van zorgverstrekkers tegemoet te komen. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het College de mogelijkheid onderzoekt om de professionele zorgverstrekkers aan huis (zoals huisartsen, verpleegkundigen, kinesisten, …), die werkzaam zijn op het grondgebied van onze gemeente, een gemeentelijke parkeerkaart schriftelijk te laten aanvragen.
      Art. 2: Het College de voorwaarden uitwerkt voor bewuste aanvraag in lijn met de elementen die aangehaald zijn in het overwegende gedeelte.
      Art. 3: Na uitwerking van voorgaande punten, het College een beslissing terzake ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad om op die manier aan de vraag van zorgverstrekkers tegemoet te komen. 
    • Het invoeren van reflecterende huisnummers

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Karel Hubau van 17 november 2021.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Ankie D'Hollander van 17 november 2021
      motivering

      Leesbare huisnummers zijn een noodzakelijk hulpmiddel voor politie, hulpdiensten, postbodes, pakjesdiensten en bezoekers. Daarom is een huisnummer dat goed zichtbaar is vanop de openbare weg ook verplicht. Het is belangrijk dat het huisnummer niet alleen voldoende groot is, maar ook duidelijk zichtbaar is in het donker.

      Gavere durft/ N-VA suggereert dan ook dat het gemeentebestuur werk maakt om beter zichtbare (best reflecterende) huisnummers te (laten) plaatsen aan de woongelegenheden op z’n grondgebied.

      Overwegende dat:

      • We met z’n allen vaststellen dat ook in Gavere het huisnummer jammer genoeg té vaak slecht zichtbaar is (of zelfs ontbreekt). Vooral ’s nachts of bij slecht weer zijn huisnummers vaak niet duidelijk leesbaar.
      • Bv bij reanimaties, beroertes en andere dringende interventies telt elke minuut telt om assistentie te kunnen geven.
      • Ook andere diensten en mensen rekenen op de goede zichtbaarheid van het huisnummer.
      • Vertegenwoordigers van hulpdiensten, brandweer- en politiezones al aangegeven hebben vragende partij te zijn.
      • Over gans Vlaanderen er al heel wat steden en gemeenten zijn die reflecterende huisnummers ter beschikking stellen van hun inwoners, die dit nummer dan moeten aanbrengen op een goed zichtbare plaats aan de straatkant. Zo’n reflecterend huisnummer bestaat vaak uit niet meer dan een stevig aluminium plaatje, waarop een reflecterende folie is aangebracht met daarop het huisnummer in een contrasterende kleur.
      • De meerkost voor de gemeente vrij beperkt en het voordeel aanzienlijk is.

      Het voorstel van beslissing luidt:

      • Het College de vraag onderzoekt en positief terugkoppelt naar de gemeenteraad om reflecterende huisnummerplaatjes te introduceren.
      • Het College het gebruik van reflecterende huisnummerplaatjes verplichtend maakt bij nieuwe aanvragen en deze ter beschikking stelt van alle belangstellenden ter vervanging of ter uitbreiding van het bestaande plaatje.
      • Het College overweegt om – na een bepaalde transitieperiode - de reflecterende plaatjes verplichtend te maken voor alle woongelegenheden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het college de vraag onderzoekt en positief terugkoppelt naar de gemeenteraad om reflecterende huisnummerplaatjes te introduceren.
    • Verfraaien kinderperken op de Gaverse begraafplaatsen en aanpassen van het gemeentelijk reglement van 18 november 2019 met vrijstelling van retributie voor een grafconcessie voor kinderen jonger dan 12 jaar en het voorzien van een sterrenweide

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Karel Hubau van 17 november 2021.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadslid Nadine De Stercke van 17 november 2021
      motivering

      De kinderperken op de gemeentelijke begraafplaatsen vragen immer onze volle aandacht.

      Overwegende dat:

      • Het kinderperk op de begraafplaats van Gavere op Allerheiligen laatstleden een zeer troosteloze aanblik gaf, reden waarom we als fractie Gavere durft/N-VA met aandrang vragen dit perk in te richten als een groene rustige plaats met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren.
      • We als gemeente aandacht willen hebben voor een begraafplaats op maat van kinderbeleving.
      • We als gemeente een kinderperk op de begraafplaats willen met aandacht voor het rouwproces bij kinderen en jongeren.
      • We op het perk een sterrenweide kunnen voorzien voor levenloos geboren kinderen tot 26 weken.

      Het voorstel van beslissing luidt:

      • Het College een deskundige de opdracht wil geven dit kinderperk te verfraaien op maat van kinderbeleving en de werken ook in die opdracht ten uitvoer laat brengen.
      • De gemeenteraad het gemeentelijk reglement van 18 november 2019 wil aanpassen met betrekking tot het verlenen van gratis grafconcessie voor kinderen onder de 12 jaar en het gebruik van de sterrenweide.
      • Het College de noodzakelijke communicatie en middelen voorziet om dit aanpassingsproces algemeen binnen de gestelde termijn uit te voeren.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Serge Ronsse
      Voorstanders: Dieter De Mets, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het College de opdracht te geven het kinderperk te verfraaien op maat van kinderbeleving.
      Art. 2: Het verlenen van een gratis grafconcessie voor kinderen onder de 12 jaar en het gebruik van de sterrenweide bij de volgende aanpassing van het gemeentelijk reglement van 18 november 2019 in overweging te nemen.
    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Dieter De Mets, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Steffi Beyaert, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 22/11/2021 om 21:30.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad