Terug
Gepubliceerd op 06/07/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/07/2023 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer tijdens de LWU wielerwedstrijd te Vurste op 27 augustus 2023

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Burgemeesterbesluit van 5 juni 2023 betreffende een vergunning bij het organiseren van een LWU wielerwedstrijd te Vurste op 27 augustus 2023.
motivering

De organisator vraagt toelating voor het organiseren van een LWU wielerwedstrijd tijdens het kermisweekend te Vurste. Deze wielerwedstrijd zal doorgaan op 27 augustus 2023. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 27 augustus 2023 van 10u00 tot 18u30 zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn aan beide kanten van de rijweg in de straten die deel uitmaken van het parcours met name in de Borgwalstraat, Peperstraat, Ten Stroom, Leenstraat, Dorpstraat, Opperweg, Ten Edestraat, Hullestraat, Wannegatstraat, Bukkestraat en Ganzendam en in de Dorpstraat (tussen Grenadierslaan en Fonteinstraat). Dit zal aangeduid worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 2:

Op 27 augustus 2023 van 12u tot 18u zal het verkeer in één enkele richting toegelaten worden in de volgende straten die deel uitmaken van parcours: deel van de Borgwalstraat, deel van de Peperstraat, deel van Ten Stroom, deel van de Leenstraat, deel van de Dorpstraat, deel van de Opperweg, Ten Edestraat, Hullestraat, deel van de  Wannegatstraat, Bukkestraat en Ganzendam. Dit zal aangegeven worden met de borden C1, F19, C31a en C31b.

Art. 3:

Op 27 augustus 2023 van 12u tot 18u dient het verkeer zoveel mogelijk mee te rijden in de rijrichting van de renners of kan de plaatselijke omleiding gevolgd worden. Deze omleidingen zullen aangeduid worden met de borden F41.

  • Het verkeer komende van Merelbeke richting Gavere, zal de rijrichting van de renners volgen in de Leenstraat, Dorpstraat.
  • Het verkeer komende van Merelbeke richting Baaigem, zal de rijrichting volgen van de renners langs de Leenstraat, Dorpstraat, Ten Edestraat en dan afgeleid worden naar de Eeckhoutstraat en Baaigemstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden F41.
  • Ter hoogte van het kruispunt Wannegatstraat/Gentweg zal er aangegeven worden dat de Wannegatstraat onderbroken is d.m.v. een baken voorzien van de borden C3, UPV, oranje bord met vermelding "wielerwedstrijd Wannegatstraat onderbroken" en F41 rechts "Baaigem".
  • Het verkeer komende van Baaigem in de richting naar Merelbeke kan de rijrichting van de renners volgen in de Wannegatstraat.
  • Het verkeer komende van Gavere in de richting naar Merelbeke zal afgeleid worden via de Ten Edestraat, Lindeboomstraat en Gentweg naar de Leenstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden F41.
  • Het verkeer komende van de Grenadierslaan zal verplicht via de Dorpstraat en Ten Edestraat gestuurd worden. Dit zal aangeduid worden met een C1 op hek, C31b en F41.

Art. 4:

De signalisatie zal stipt aangebracht worden:

  • de borden parkeerverbod en signalisatie worden geplaatst door de aanvrager-inrichter van de wielerwedstrijd, in samenwerking met de gemeentelijke technische dienst. De gemeente stelt hiervoor het materiaal en 2 arbeiders ter beschikking. De aanvrager-inrichter stelt zoveel medewerkers ter beschikking als nodig voor een vlotte en efficiënte werking. De aanvrager-inrichter neemt hiervoor contact op met dhr. Guy De Coninck (tel: 09 389 29 93) of via support@gavere.be. 
  • de signalisatieborden dienen door de aanvrager-inrichter te worden opgesteld bij aanvang van de wielerwedstrijd.

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners op het parcours schriftelijk en minstens 5 dagen voor aanvang van de wielerwedstrijd op de hoogte brengen van het éénrichtingsverkeer in hun straat.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 8:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • De Lijn.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.