Terug
Gepubliceerd op 04/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 02/09/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het organiseren van een buurtfeest in de Duffelstraat op 22 september 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

De bewoners van de Duffelstraat willen graag een buurtfeest organiseren op 22 september 2024. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 22 september 2024 van 9u tot 20u zal de Duffelstraat afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal aangegeven worden met de nodige bakens en borden C3 en onderbord "buurtfeest".

Art. 2:

Een lokale omleiding wordt voorzien via de Grenadierslaan en Dorpsstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden F41.

Art. 3:

De signalisatie zal aangeleverd worden door de gemeentelijke diensten en zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de activiteit en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De aanvrager dient de bewoners van de Duffelstraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de activiteit van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.