De voorzitter opent de zitting op 02/12/2024 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6.
De Raad voor Verkiezingsbetwistingen heeft geen wijziging aangebracht aan de zetelverdeling of de volgorde van de verkozenen.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van het arrest van 21 november 2024 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen, waarbij de verkiezingen voor de gemeenteraad van Gavere definitief geldig zijn verklaard. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6, 8, 9, 10, 11 en 14.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de verkozenen. De gemeenteraad gaat na of de verkozenen nog voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zij zich niet bevinden in een situatie van onverenigbaarheid.
De volgende verkozenen hebben schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad laten weten om afstand te doen van hun mandaat:
Naam verkozene |
Lijst verkozene |
Deed afstand op |
Per brief ontvangen op |
Declercq Peter |
Team Burgemeester |
19 november 2024 |
19 november 2024 |
Vanderstraeten Jan |
Team Burgemeester |
25 november 2024 |
25 november 2024 |
De volgende opvolgers komen in aanmerking om het mandaat op te nemen:
Naam verkozene |
Als nummer opvolger |
Voor de lijst |
Vanderstraeten Jan |
001 |
Team Burgemeester |
Notebaert Steven |
002 |
Team Burgemeester |
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de afstand van mandaat door volgende verkozenen:
|
||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van volgende verkozenen:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6.
De voorzitter van de installatievergadering legt, als die herkozen is als gemeenteraadslid, de eed af in handen van het oudste gemeenteraadslid, of, als de voorzitter van de installatievergadering zelf het oudste raadslid is, in handen van het op een na oudste gemeenteraadslid.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de volgende verkozenen op datum van 2 december 2024:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden. De anciënniteit omvat de hele tijdsduur waarin een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad.
Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald een hogere rang in.
Art. 1: |
De rangorde van de gemeenteraadsleden is als volgt vastgesteld:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 36.
Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie. In afwijking van dit algemene principe kunnen de kandidaat-gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, twee fracties in de gemeenteraad vormen, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan (artikel 36 §2, DLB en artikel 71 5e lid LPKD). De verkozenen op één lijst kunnen echter in geen geval meer dan twee fracties vormen in de gemeenteraad.
De fractiegrootte blijft gedurende de volledige bestuursperiode behouden. Daarop bestaat slechts één uitzondering. Het aantal zetels van een fractie kan wijzigen als een raadslid behorende tot een kartellijst gedurende de bestuursperiode wordt opgevolgd door een raadslid dat tot de andere fractie van de kartellijst behoort.
De fractiegrootte wordt vastgesteld op basis van het aantal effectieve raadsleden dat voor die fractie de eed heeft afgelegd. Er wordt geen rekening gehouden met een plaatsvervangend raadslid dat omwille van een wettelijke verhindering van een ander raadslid de eed heeft afgelegd.
Er is geen enkele lijst die in de akte van voordracht van kandidaten, als vermeld in artikel 71 LKPD heeft aangegeven te splitsen in twee fracties.
De gemeenteraadsleden die verkozen zijn op eenzelfde lijst, vormen één fractie.
Art. 1: | De gemeenteraad stelt de grootte van de fracties als volgt vast:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De gemeenteraad stelt de samenstelling van de fracties als volgt vast:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6 en 7.
Er is een akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van Wim Malfroot bezorgd aan de algemeen directeur op 23 oktober 2024.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter ter zitting overhandigd aan de voorzitter van de installatievergadering.
De voorzitter van de installatievergadering heeft vastgesteld dat de akte van voordracht:
De voorzitter heeft vastgesteld dat de akte van voordracht ontvankelijk is.
De kandidaat-voorzitter heeft de eed als gemeenteraadslid afgelegd.
De akte van voordracht van kandidaat-voorzitter vermeldt 30 november 2026 als einddatum van het mandaat van Wim Malfroot en vermeldt Jef Vermaere als kandidaat-opvolger.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter en kandidaat-opvolger kunnen verkozen worden verklaard.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht en verklaart de voorgedragen kandidaat-voorzitter Wim Malfroot verkozen als voorzitter van de gemeenteraad. Wim Malfroot neemt overeenkomstig artikel 6 §2 van het decreet over het lokaal bestuur het voorzitterschap over van de uittredende voorzitter van de gemeenteraad. |
Art. 2: |
De gemeenteraad stelt vast dat Jef Vermaere als opvolger werd vermeld op de akte van voordracht en vanaf 1 december 2026 het mandaat van voorzitter van de gemeenteraad van rechtswege zal opnemen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 5 §3, 42-45, 47 en 49.
Gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen
Er is een gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen bezorgd aan de algemeen directeur op 22 oktober 2024.
De algemeen directeur heeft een afschrift van de gezamenlijke akte van voordracht aan de burgemeester bezorgd op 22 oktober 2024.
De algemeen directeur heeft de gezamenlijke akte van voordracht ter zitting overhandigd aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de gezamenlijke akte van voordracht werd ondertekend met naleving van het initiatiefrecht, vermeld in artikel 5, § 3 van het decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat Karel Hubau op 22 oktober 2024, datum waarop de gezamenlijke akte van voordracht aan de algemeen directeur werd bezorgd, houder was van het initiatiefrecht vermeld in artikel 5 §3 van het decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de gezamenlijke akte van voordracht:
De voorzitter heeft vastgesteld dat de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen ontvankelijk is.
Aantal schepenen
In de ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht zijn 4 kandidaat-schepenen voorgedragen.
Het maximale aantal te verkiezen schepenen voor de gemeente Gavere is vastgesteld op 4 overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024.
Het aantal in de gezamenlijke akte voorgedragen schepenen overschrijdt dit maximale aantal niet.
Eedaflegging en rangorde
De voorgedragen kandidaat-schepenen zijn:
Schepen |
Rang |
Ankie D'Hollander |
Eerste schepen |
Davy Tuytens |
Tweede schepen |
Tim Renshofer |
Derde schepen |
Jef Vermaere |
Vierde schepen |
De rang van de schepenen wordt krachtens artikel 43 §4 van het decreet over lokaal bestuur bepaald door de rangorde op de gezamenlijke akte van voordracht.
De gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen vermeldt als einddatum van het mandaat van Jef Vermaere 30 november 2026 en vermeldt Wim Malfroot als kandidaat-opvolger.
Alle kandidaat-schepenen hebben na het onderzoek van de geloofsbrieven de eed als gemeenteraadslid afgelegd.
Geen enkele kandidaat-schepen bevindt zich in een toestand van onverenigbaarheid.
De kandidaat-schepenen leggen de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijkheid van de gezamenlijke akte van voordracht en verklaart de voorgedragen kandidaat-schepenen verkozen in de rangorde van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen:
|
||||||||||
Art. 2: |
De gemeenteraad neemt kennis van het vastgelegd aantal schepenen, met name 4. |
||||||||||
Art. 3: |
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de schepenen overeenkomstig decreet over het lokaal bestuur, artikel 44. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 58.
De volgende gemeenteraadsleden zijn verkozen als schepen:
Ankie D'Hollander |
Eerste schepen |
Davy Tuytens |
Tweede schepen |
Tim Renshofer |
Derde schepen |
Jef Vermaere |
Vierde schepen |
Nadine De Stercke |
Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst |
Op basis van de verkiezing van de schepenen en de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst behoren de volgende fracties tot de coalitie:
Gav. durft N-VA cd&v |
Sociaal-Groen |
Gav. durft N-VA cd&v is de grootste fractie van de coalitie.
Overeenkomstig artikel 58 §1 van het decreet lokaal bestuur wordt de verkozene van Belgische nationaliteit met het hoogste aantal naamstemmen die tot de coalitiefractie behoort, met de meeste zetels in de gemeenteraad, aangewezen-burgemeester.
Op basis van het proces-verbaal van het hoofdbureau van de verkiezingen heeft Karel Hubau met Belgische nationaliteit het meeste naamstemmen behaald van Gav. durft N-VA cd&v.
Karel Hubau legt de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Door de eedaflegging aanvaardt Karel Hubau het mandaat van aangewezen-burgemeester.
De voorzitter stelt vast dat er geen akte van opvolging aan de algemeen directeur is bezorgd overeenkomstig artikel 58 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Karel Hubau als aangewezen-burgemeester. |
Art. 2: |
De gemeenteraad stelt de Vlaamse Regering in kennis van de eedaflegging van Karel Hubau als aangewezen-burgemeester. |
Wet van 7 december 1998 op de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, artikel 18.
De verkiezing van de leden van de politieraad vindt plaats in openbare zitting.
Het bevolkingscijfer van de politiezone Schelde-Leie bedroeg op 1 januari 2024 44.902. Dit betekent dat er zeventien (17) politieraadsleden verkozen dienen te worden.
De gemeente Gavere heeft op basis van de volgende berekening recht op 5 politieraadsleden:
Gemeente |
Inwoners |
Formule art. 12 |
Leden |
De Pinte - Nazareth |
23.388 |
8,8548 |
9 |
Gavere |
13.309 |
5,0388 |
5 |
Sint Martens-Latem |
8.205 |
3,1064 |
3 |
TOTAAL |
44.902 |
|
17 |
Deze berekening werd bevestigd in het politieraadsbesluit van 17 oktober 2024.
De burgemeester heeft op 4 november 2024 aan alle verkozenen voor de gemeenteraad een informatienota verzonden en daarbij de datum voor ontvangstname van de voordrachtsakten bepaald op 18 november 2024 tussen 10.00u en 11.00u.
De burgemeester heeft op 18 november 2024 de voordrachtsakten in ontvangst genomen en is overgegaan tot het onderzoeken van de ingediende voordrachtsakten.
De volgende voordrachten werden ingediend:
We kunnen vaststellen dat
De burgemeester is op 18 november 2024 op basis van de ingediende voordrachtsakten overgegaan tot de opmaak van de volgende kandidatenlijst:
De voordrachtsakten lagen samen met de kandidatenlijst vanaf 19 november 2024 ter inzage op het gemeentesecretariaat.
Een exemplaar van de kandidatenlijst werd toegevoegd aan de uitnodiging van de verkozenen voor de gemeenteraad.
De burgemeester heeft het bevel gegeven tot opmaak van de stembiljetten.
De burgemeester, bijgestaan door de 2 jongste raadsleden, stond in voor de stemverrichtingen en de stemopneming. De jongste raadsleden, die noch kandidaat-effectief, noch kandidaat-opvolger zijn, zijn de heer Steven Notebaert en de heer Davy Tuytens.
De verkiezing gebeurt in één stemronde en middels geheime stemming.
Er wordt overgegaan tot de stemming: elk gemeenteraadslid ontvangt 3 stembiljetten en heeft 1 stem per stembiljet; er worden 69 stembiljetten aan getroffen in de stembus, waarvan:
Gelet op de uitkomst van de stemming:
Het verkiesbaarheidscijfer is 12; de kandidaten met de meeste stemmen zijn verkozen. Bij staking van stemmen treden de voorrangsregels in werking.
De burgemeester heeft na de stemopneming als volgt de lijst van de verkozen effectieve leden en van hun opvolgers opgesteld:
De effectieve leden en opvolgers zijn gemeenteraadslid. Er stellen zich in hoofde van de effectieve leden geen onverenigbaarheden. De effectieve leden en opvolgers voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Het proces-verbaal wordt staande de vergadering opgemaakt en ondertekend door de burgemeester, de algemeen directeur, de raadsleden-bijzitters en alle raadsleden die daartoe de wil hebben uitgedrukt.
De burgemeester heeft vervolgens de verkiezingsuitslag afgekondigd.
Art. 1: | Zijn verkozen voor de politieraad van de politiezone Schelde-Leie:
|
Art. 2: | Kennis te nemen van de afkondiging van de verkiezingsuitslag door de burgemeester, waarbij de verkiezing als voorlopig geldig wordt verklaard. Tegen deze verkiezing kan beroep worden ingediend bij de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen binnen de 10 dagen na afkondiging van de verkiezingsuitslag. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
Het verkiezingsdossier wordt onverwijld aangetekend verstuurd naar de deputatie van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. Het verkiezingsdossier bevat:
Een kopie van het verkiezingsdossier wordt onverwijld verstuurd naar de politiezone Schelde-Leie. De kopie van het verkiezingsdossier bevat:
|
Aldus beslist in zitting, de datum als voormeld. |
|||
de Algemeen Directeur | de Raadsleden-Bijzitters | de Raadsleden | de Aangewezen-Burgemeester |
Serge Ronsse |
Steven Notebaert |
Karel Hubau |
De voorzitter sluit de zitting op 02/12/2024 om 20:53.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Wim Malfroot
gemeenteraadslid