Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/04/2025 - 20:00

Advies bij uitbreiding van vergunde plaatsen bij een organisator van kinderopvang - vaststellen reglement

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steven Notebaert, gemeenteraadslid
bevoegheid
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 2 en 7.
juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 2 3° en 7.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuter, titel 3, hoofdstuk 1 artikel 53 en 78.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.
  • Adviezen van de gemeentelijke overlegstructuur Huis van het Kind van 9 april 2025.
  • Masterplan van de Vlaamse Regering voor de toekomst van kinderopvang 2025 - 2029. 
  • Meerjarenprogrammatie voor nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief 2025 - 2029.
  • Voorschoolse opvang - berekening behoefte. 
motivering

Lokale besturen spelen als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod en hebben een expliciete adviesrol gekregen.

Door actief advies te geven, neemt het lokaal bestuur immers zijn regierol op en zorgt het voor een goede afstemming tussen vraag en aanbod.

De adviestaak van het lokaal bestuur, vermeld in het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 over het lokaal beleid kinderopvang, houdt het volgende in:

  1. een advies over de opportuniteit van een aanvraag vergunning voor de opstart of de uitbreiding van een kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente;
  2. een advies met een score over een aanvraag voor subsidieerbare kinderopvangplaatsen.

Het lokaal bestuur Gavere regelde de opportuniteitsadvies bij reglement van 25 oktober 2021 en gebruikte hiervoor de volgende criteria: ruimtelijke ordening, behoefte en spreiding.

Het is wenselijk om ook te voorzien in een procedure en criteria voor uitbreidingsrondes van gesubsidieerde plaatsen.

Wanneer de Vlaamse regering beslist om extra middelen vrij te maken voor kinderopvang van baby’s en peuters kan dit leiden tot een uitbreiding van het aantal plaatsen met de subsidie voor inkomenstarief. Bij elke uitbreidingsronde lanceert Agentschap Opgroeien een oproep waarbij duidelijk wordt in welke gemeenten hoeveel plaatsen voor uitbreiding subsidie inkomenstarief aangevraagd kunnen worden. Organisatoren kinderopvang kunnen hierop intekenen en een aanvraag indienen. Agentschap Opgroeien vraagt bij zo’n uitbreidingsronde elk lokaal bestuur om advies te geven over de aanvragen binnen de gemeente. 

Het lokaal bestuur kan een positief of negatief advies geven over elk dossier. Wanneer een lokaal bestuur geen advies uitbrengt, beslist agentschap Opgroeien op basis van de algemene criteria uit het beslissingskader. 

De procedure en de criteria moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  1. de criteria zijn transparant, objectief en relevant. De keuze voor deze criteria wordt gemotiveerd onder meer op basis van de doelstellingen uit de lokale strategische meerjarenplanning;
  2. de procedure en de criteria zijn vooraf voor advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang van de gemeente;
  3. de procedure en de criteria zijn publiek raadpleegbaar en zijn bekendgemaakt aan de organisatoren van kinderopvang voor organisatoren een aanvraag kunnen indienen bij het Agentschap Opgroeien.

Het lokaal bestuur voorziet daarnaast in een procedure met hoorrecht voor de organisator om opmerkingen te formuleren bij het uitgebrachte advies. Het lokaal bestuur informeert de organisator over die procedure uiterlijk op het moment dat het advies aan de organisator wordt bezorgd.

Een negatief advies is enkel mogelijk als een organisator herhaaldelijk weigert samen te werken met het lokaal loket.

Advies van het lokaal overleg kinderopvang (dat deel uitmaakt van de gemeentelijke overlegstructuur Huis van het Kind) is verplicht.

De Vlaamse overheid maakte op 7 april 2025 haar masterplan voor de toekomst van kinderopvang en meerjarenprogrammatie bekend. Hieruit blijkt dat er midden mei een oproep zal gelanceerd worden aan de potentiële organisatoren om nieuwe subsidieerbare kinderopvangplaatsen te verdelen. Gavere komt in aanmerking voor 14 extra plaatsen.

Het is wenselijk om tijdig de procedure en de criteria voor het lokaal bestuur Gavere vast te stellen. 

Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
  TITEL I: Algemeen
Art. 1:

§1. Onderhavig reglement geeft invulling aan de adviestaak van het lokaal bestuur zoals bedoeld in artikel 7 van besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.

§2. Voor de toepassing van het reglement hanteert het lokaal de volgende begrippen:

Gebied:
Onder gebied begrijpen we de statistische wijk of wijken zoals gebruikt in het rapport 'opvang baby’s en peuters’ van Provincie In Cijfers:

  • voor kinderopvanglocaties die centraal gelegen zijn in een statistische wijk bestaat het gebied uit de eigen statistische wijk;
  • voor kinderopvanglocaties die perifeer gelegen zijn in een statistische wijk bestaat het gebied uit de eigen statistische wijk én de meest nabijgelegen statistische wijk;
  • voor kinderopvanglocaties die gelegen zijn in de statistische wijk ‘Asper’ bestaat het gebied steeds uit de eigen statistische wijk.

Score:
Het lokaal bestuur houdt rekening met 5 criteria waarop een aanvrager maximaal 18 punten kan behalen. De punten, toegekend door het lokaal bestuur, worden voor Agentschap Opgroeien herleid naar 8 punten.

 

TITEL II: Criteria

Art. 2: 

Aantal opvangplaatsen per 100 kinderen

Als lokaal bestuur willen we een evenwichtige spreiding van de kinderopvangplaatsen in onze gemeente realiseren. We stimuleren nieuwe initiatieven of initiatieven die willen uitbreiden om tegemoet te komen aan een evenwichtige spreiding.

  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met minder dan 30 plaatsen per 100 kinderen (6 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met 30 tot 39 plaatsen per 100 kinderen (4 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met 40 – 49 plaatsen per 100 kinderen (2 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met meer dan 50 plaatsen per 100 kinderen (0 punten)

Voor het bepalen van het aantal kinderopvangplaatsen in een gebied wordt het rapport 'opvang baby’s en peuters’ van Provincie In Cijfers geraadpleegd. Bij elke nieuwe aanvraag wordt het rapport opgevraagd op de website zodat er telkens geëvalueerd wordt met de meest recente cijfers.

Art. 3: 

Bezettingspercentage per gebied

Als lokaal bestuur willen we opvangplaatsen inzetten daar waar de nood het hoogst is. We stimuleren nieuwe initiatieven of initiatieven die willen uitbreiden om deze plaatsen in te zetten in die deelgebieden met hoge bezettingspercentages. De bezettingspercentages worden per gebied berekend op basis van cijfers uit het softwarepakket van de dienst onthaalgezinnen en cijfers van de huidige zelfstandige initiatieven.

  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met een gemiddelde bezettingspercentage meer dan 120% (6 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met een gemiddelde bezettingspercentage tussen 100% en 120% (4 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met een gemiddelde bezettingspercentage tussen 100% en 90% (2 punten)
  • Kinderopvang is gelegen in een gebied met een gemiddelde bezettingspercentage minder dan 90% (0 punten)
Art. 4: Bereikbaarheid van de opvanglocatie

Ook gezinnen met een beperkte mobiliteit moeten in de mogelijkheid zijn om de kinderopvang vlot te bereiken. Daarom wordt de mobiliteitsscore van de locatie meegenomen in de puntentelling.

  • Kinderopvang is gelegen op een adres met een mobiliteitsscore hoger dan 8 (3 punten)
  • Kinderopvang is gelegen op een adres met mobiliteitsscore 6 – 7,9 (2 punten)
  • Kinderopvang is gelegen op een adres met mobiliteitsscore 3 – 5,9 (1 punt)
  • Kinderopvang is gelegen op een adres met mobiliteitsscore lager dan 3 (0 punten)
De mobiliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de website www.mobiscore.be.
Art. 5:

Inclusieve opvang

Het lokaal bestuur streeft in de mate van het mogelijke naar inclusieve kinderopvang om gelijke kansen te garanderen voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of specifieke zorgbehoefte.

  • Het kinderopvanginitiatief zet in op inclusief werken door samenwerking aan te tonen met hulpverleners die kinderen met een specifieke zorgbehoefte in de opvang kunnen ondersteunen. De samenwerking wordt aangetoond door toevoeging van documenten of procedures waarin concrete samenwerking beschreven staat. Bestaande initiatieven documenteren hoe er in het verleden aan de slag is gegaan met dit criterium. (1 punt)
  • Het kinderopvanginitiatief voegt een engagementsverklaring toe om een samenwerking met het lokaal bestuur te onderhouden en waarbinnen er specifiek aandacht is voor:
    • Toeleiding naar en/of bekendmaking van het aanbod van gezinsondersteunende diensten;
    • Actieve medewerking aan het toeleiden van kwetsbare gezinnen naar de kinderopvang. (1 punt)
Art. 6: Samenwerking met het lokaal bestuur

Het lokaal bestuur wenst een goede verstandhouding met alle organisatoren kinderopvang voor baby’s en peuters uit te bouwen en te onderhouden. Om dit structureel vorm te geven organiseert het lokaal bestuur het lokaal overleg kinderopvang.

Daarnaast wil het lokaal bestuur de drempel voor ouders die een opvangplek zoeken verlagen door hen de kans te geven om vanuit een overzicht van het volledige aanbod rechtstreeks aanvragen in te dienen. Hiervoor voorziet het lokaal bestuur in een digitaal loket kinderopvang.

De aanvrager engageert zich ertoe om toe te treden tot het lokaal overleg kinderopvang en het lokaal loket kinderopvang en voegt hiervoor een engagementsverklaring toe aan de aanvraag. (1 punt)

  TITEL III: Procedure
Art. 7:

De aanvraag tot advies kan aangevraagd worden na de lancering van een nieuwe uitbreidingsronde door het Agentschap Opgroeien. Het lokaal bestuur zal alle, gekende, relevante organisatoren op het grondgebied informeren over elke nieuwe uitbreidingsronde minstens via de gemeentelijke website. 

Het lokaal bestuur publiceert hierbij ook de deadline voor het indienen van aanvragen door organisatoren.

Art. 8:

De aanvraag tot advies wordt binnen de opgegeven termijn bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen:

Elk dossier dat niet via deze weg of na het verstrijken van de opgegeven termijn wordt ingediend wordt als ongeldig beschouwd.

Art. 9:

Bij de aanvraag tot advies worden minstens volgende documenten toegevoegd:

  • aanvraagdossier dat wordt ingediend bij het Agentschap Opgroeien;
  • huishoudelijk reglement van de aanvrager;
  • indien van toepassing documenten en/of engagementsverklaring waaruit blijkt dat de aanvrager punten voor inclusieve opvang en/of samenwerking met het lokaal bestuur wenst te bekomen.
Art. 10:

Het lokaal bestuur toetst de aanvragen voor plaatsen in zijn gemeente aan de vooropgestelde criteria en berekent voor elke aanvraag een totaalscore. Het college van burgemeester en schepenen formuleert het advies.

Het lokaal bestuur koppelt de score terug aan de organisator en voorziet de mogelijkheid van een hoorrecht voordat het bestuur het advies aan het Agentschap Opgroeien bezorgt.

Art. 11: Het lokaal bestuur verbindt zich ertoe het advies binnen de 3 weken na ontvangst van het dossier te bezorgen aan het Agentschap Opgroeien.
  TITEL IV: Slotbepalingen
Art. 12:

Onderhavige beslissing bekend te maken overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Mens (dienst Opgroeien).