Terug Besluit  Gemeenteraad

Gepubliceerd op 28/04/2025
ma 28/04/2025 - 20:00

Evenementenplein - vaststellen gebruikersreglement

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steven Notebaert, gemeenteraadslid
bevoegheid
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56 §3 1°.
motivering

Met het evenementenplein op de Markt beschikt de gemeente over een centraal gelegen en een aantrekkelijke ruimte om evenementen te organiseren.

Uiteraard wil het lokaal bestuur hierbij de leefbaarheid van de buurt bewaken. Een gebruikersreglement werd opgesteld met afspraken over het gebruik van het evenementenplein.

Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
  Toepassingsgebied
Art. 1: Onder het evenementenplein wordt begrepen: het deel van de Markt, gelegen tussen de Nieuwstraat en de Kasteeldreef in Gavere. Het evenementenplein bestaat uit twee zones (zie grafisch plan):
  • Zone A, aanpalend aan de Kasteeldreef van 200 m².
  • Zone B, aanpalend aan de Nieuwstraat van 407 m².
Zone A en B kunnen samen of apart gereserveerd worden.
 

Gebruikers en activiteiten

Art. 2:

§1. Het gebruik van het evenementenplein is onderworpen aan een voorafgaande toelaten.

§2. De volgende doelgroepen kunnen gebruik maken van het evenementenplein:

  1. Gebruikersgroep 1 - lokaal bestuur Gavere en haar interne diensten.

  2. Gebruikersgroep 2 - gemeentelijke adviesraden/overlegstructuren, werkgroepen, gemeentelijke Gaverse scholen en samenwerkingsverbanden.

  3. Gebruikersgroep 3 - Gaverse verenigingen, de niet-gemeentelijke Gaverse scholen, Gaverse organisaties, instellingen of diensten met een menslievend of vormend karakter, Gaverse horeca en handelaars.

§3. Er kan maximum één gebruiker tegelijkertijd gebruik maken van het evenementenplein. De gebruiker mag het evenementenplein niet onderverhuren of ter beschikking stellen aan derden.

§4. Op het evenementenplein zijn enkel publiek toegankelijke activiteiten toegelaten. Besloten of private activiteiten zijn niet toegestaan.

§5. Op het evenementenplein zijn geen activiteiten toegelaten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met:

  • de democratische basisprincipes van onze samenleving of 

  • de openbare orde of zeden.

  Gebruiksduur
Art. 3:

§1. Het evenementenplein kan elke dag gebruikt worden, behalve op maandag. Op zondag moet de activiteit ten laatste om 13u afgerond zijn als de gemeentelijke technische dienst instaat voor het opruimen van materiaal uit de uitleendienst of om 20u als de gebruiker volledig zelf instaat voor het opruimen.

§2. De duur van het gebruik is beperkt voor externen (gebruikersgroep 3) tot en met 6 opeenvolgende kalenderdagen (inclusief voorbereiden en opruimen). De activiteit zelf is beperkt tot maximum twee opeenvolgende kalenderdagen. Naargelang de zone die gebruikt wordt, worden er bijkomende beperkingen opgelegd:

  • Zone A: de activiteit dient beperkt te worden tussen 8u en 20u. Deze zone kan max. 10 keer per jaar gebruikt worden door externen (gebruikersgroep 3).
  • Zone B of zone A en B: de activiteit dient beperkt te worden tussen 8u en 01u. Deze zone(s) kan (kunnen) max. 10 keer per jaar met een maximum van 2 keer per maand gebruikt worden door externen (gebruikersgroep 3). Eenzelfde gebruiker kan maximum 2 keer per jaar het evenementenplein gebruiken.

§3. Het college van burgemeester en schepenen kan steeds afwijken van het aantal en de frequentie van evenementen op het evenementenplein indien zich een bijzonder evenement aandient of de leefbaarheid van de buurt in gedrang komt.

§4. De gebruikers mogen slechts op de door hen gereserveerde tijdstippen aanwezig zijn.

  Accommodatie
Art. 4:

§1. Er kan gebruik gemaakt worden van de aanwezige foorkasten in zone A en B. De hulpmiddelen voor het gebruik van de foorkast dienen door de gebruiker zelf te worden voorzien en kunnen verkregen worden via de gemeentelijke uitleendienst. 

Het gebruik van bijkomende externe stroomgroepen is toegestaan.

§2. In zone B is er een brandkraan ter beschikking. De standpijp voor het gebruik van de brandkraan dient door de gebruiker zelf te worden voorzien en kan verkregen worden via de gemeentelijke uitleendienst.

§3. In zone B zijn fonteinen aanwezig. Deze zullen tijdens de volledige gebruiksduur uitgeschakeld worden tenzij de gebruiker aangeeft dat ze niet uitgeschakeld moeten worden.

§4. De gebruiker voorziet zelf voldoende sanitair.

Indien aangevraagd, kan het sanitair van zaal Racing ter beschikking gesteld worden. Exclusief gebruik van het sanitair van zaal Racing kan niet gegarandeerd worden. Indien er op dezelfde dag gebruikers zijn in zaal Racing, wordt er verwacht dat gebruikers onderling afstemmen.

  Aanvraagprocedure
Art. 5:

§1. Het gebruik van het evenementenplein dient minstens 8 weken en maximum 1 jaar voor aanvang van de activiteit aangevraagd te worden via

  • het daartoe bestemde aanvraagformulier voor het evenementenplein 
  • én het multidisciplinair invulformulier mét duidelijk inplantingsplan voor recreatieve evenementen voor de politie en brandweer (zie www.gavere.be). 
Bij verzending van de aanvraag verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

§2. Er wordt een voorrangsregeling toegepast op basis van de vastgelegde volgorde van de gebruikersgroepen in artikel 3. Aanvragen uit dezelfde gebruikersgroepen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.

§3. Na ontvangst van de aanvraag, worden adviezen opgevraagd bij de verschillende gemeente - en veiligheidsdiensten. De aanvrager wordt vervolgens op de hoogte gebracht van de beslissing en adviezen.

§4. Na goedkeuring is de gebruiker verplicht de buurtcommunicatie te verzorgen met een bewonersbrief.

§5. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle bijkomende gemeentelijke aanvragen en vergunningen indien van toepassing (zie www.gavere.be):

  • Signalisatievergunning voor de inname van openbaar domein (enkel indien bijkomende wegen of voetpaden worden ingenomen)
  • Geluidsafwijking voor elektronisch versterkte muziek. Het maken van elektronisch versterkte muziek van meer dan 85 dB(A) is enkel toegelaten bij gebruik van zone B van het evenementenplein. Bij gebruik van zone A is enkel achtergrondmuziek toegelaten.
  • Aanvraag materialen uitleendienst
  • Aanvraag advertentie digitale infoschermen
  • Aanvraag ambulante handel buiten de wekelijkse markt

§6. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle bijkomende vergunningen inzake billijke vergoeding en voor alle nodige vergunningen en betalingen betreffende auteursrechten (zie www.unisono.be).

  Algemene richtlijnen
Art. 6:

§1. Om toegang te krijgen tot de autovrije zone voor tijdelijk laad- en losverkeer, kan de gebruiker een afstandsbediening krijgen om de wegzinkbare palen te bedienen. Bij verlies van de afstandsbediening dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden.

§2. Het is niet toegelaten om te kamperen en/of overnachten op de locatie en om het evenementenplein geheel of gedeeltelijk als parking te gebruiken.

 

Veiligheid

Art. 7:

§1. De gebruiker dient alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, gebruikers van omliggende gebouwen en omwonenden te garanderen.

§2. Belemmering van de doorgangen voor de hulpdiensten of voor de evacuatiemogelijkheden van de omliggende gebouwen of geplaatste tenten is ten allen tijde verboden. Een doorgang van minstens 4 meter moet steeds gegarandeerd worden.

§3. Indien de veiligheidsdiensten bijkomende maatregelen opleggen, dienen deze integraal opgevolgd te worden.

§4. Het is niet toegelaten om op het evenementenplein:

  • open vuur te maken en 
  • vuurschalen, vuurkorven, bbq’s of vuurwerk te gebruiken.

 

 

Afval en onderhoud

Art. 8:

§1. De gebruiker staat zelf in voor de schoonmaak van het plein en de omgeving na beëindiging van de activiteit.

Alle achtergebleven zwerfvuil in de nabije omgeving dient te worden opgeruimd.

§2. Het afval dient door de gebruiker gesorteerd en verwijderd te worden.

De gebruiker voorziet bij grotere events zelf afvalbakken. Deze zijn verkrijgbaar via de gemeentelijke uitleendienst of er kan gebruik gemaakt worden van de diensten van een afvalverwerkingsbedrijf.

§3. De gebruiker staat in voor het opvolgen van de wetgeving rond het gebruik van cateringmateriaal (zie www.groenevent.be)

§4. Er mogen geen:

  • materialen (zoals bv. confetti) gebruikt worden die voor verstopping van de fonteinen kunnen zorgen.
  • vreemde producten en materialen gebruikt worden (zand, schuim, verf, bestrijdingsmiddelen, javel, …). 
  • reinigingsproducten gebruikt worden die niet bio-afbreekbaar zijn.

§5. De gebruikers en eventueel aanwezige ambulante handel moeten maatregelen nemen om de ondergrond in natuursteen te beschermen.

§6. Afvalwater kan enkel geloosd worden in de rioleringsputten die aanwezig zijn op het plein.

§7. Indien vastgesteld wordt dat het terrein onvolledig of onvoldoende is opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk personeel aangerekend worden.

 

Schade, diefstal of verlies van materiaal

Art. 9:

§1. De gebruiker staat in voor de bescherming van de accommodatie (zie artikel 4) en de omliggende gebouwen en omgeving.

§2. Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van de accommodatie (zie artikel 4) wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Bij schade wordt hij uitgenodigd om aanwezig te zijn om tegensprekelijk de aard en omvang van de schade te bepalen. Indien de betrokkene niet aanwezig is, worden de aard en de omvang van de schade door het gemeentebestuur eenzijdig bepaald.

§3. Schade berokkend aan de accommodatie (artikel 5) en aan het plein zelf en alle kosten voortvloeiend uit een verkeerd gebruik van de accommodatie worden aangerekend worden.

§4. Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.

  Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Art. 10:

§1. De gemeente is niet verantwoordelijk voor verdwenen, verloren, beschadigde of gestolen persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers.

§2. De gebruiker en de bezoekers van de activiteit zijn zelf verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. De gebruiker verbindt er zich toe alle nodige verzekeringen af te sluiten ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de organisatie van de activiteit en vrijwaart het gemeentebestuur ten aanzien van aanspraken van derden.

  Slotbepalingen
Art. 11:

Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 mei 2025.

Art. 12: Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285, 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 13:

Afschrift van dit besluit te bezorgen aan

  • de afdeling Beleving en 
  • de dienst Financiële Organisatie.