Terug
Gepubliceerd op 09/09/2025

Notulen  OCMW-raad

ma 23/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:34.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 26 mei 2025

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
      Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de eerste en tweede zitting van de OCMW-raad van 26 mei 2025 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de eerste en tweede zitting van de OCMW-raad van 26 mei 2025 goed te keuren.

    • Managementrapport 2025-1 - kennisname rapportering en goedkeuren organisatiebeheersingssysteem

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 8°, 171, 177, 178 en 219.

      juridisch kader

      Besluit van het vast bureau van 16 juni 2025 houdende managementrapport 2025-1 - kennisname rapportering.

      motivering

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over:

      • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
      • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      • de financiële risico's.

      Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van de meerjarenplanaanpassing 2020-2026 en de jaarrekening 2024.

      De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.

      De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
      Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Kennis te nemen van het managementrapport 2025-1, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage.

      Art. 3:

      Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage.

      Art. 4:

      Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten, zoals vermeld in het managementrapport 2025-1, gezien in bijlage.

    • Onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024)

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017, artikel 286 en 287.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024 houdende onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022).
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 139, actie 305 'Inzetten op kwaliteit en het aanbod van voorschoolse opvang'.
      motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn bundelde in 2022 alle vormen van logistieke, materiële en financiële ondersteuning van kinderbegeleiders in één reglement.

      Dit reglement is aan een actualisatie toe.

      De belangrijkste wijziging is: 

      • uitbreiding van de logistieke ondersteuning rond huisvuilverwerking, meer bepaald met GFT-stickers.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
      Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Logistiek ondersteuning
      Art. 1:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder de vorm van huisvuilzakken en GFT-stickers.

      Elke kinderbegeleider ontvangt eenmaal per jaar: 

      • 2 rollen restafvalzakken van 60 liter.
      • 1 rol PMD-afvalzakken.
      • 12 GFT-stickers, afgestemd op de grootte van de container.
      §2. De kinderbegeleider die prestaties levert op een opvanglocatie waar de afvalverwerking is inbegrepen zijn uitgesloten van deze vorm van logistieke steun.
      Art. 2:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke opvanglocatie aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder vorm van terbeschikkingstelling van hardware om aan te sluiten op de softwaretoepassing die door de dienst Onthaalgezinnen wordt gebruikt.

      §2. De kinderbegeleiders mogen de hardware enkel gebruiken in functie van de werking van de opvang.

        Financiële ondersteuning
      Art. 3:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm van een toelage voor vorming. 

      §2. De toelage heeft de vorm van een Gavere-bonnen ter waarde van € 20,00 per vorming die werd bijgewoond.

      Art. 4:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor inkomensversterking.

      §2. De toelage bedraagt € 82,50 per volledige kalendermaand waarin de kinderbegeleider aangesloten is bij de dienst Onthaalgezinnen.

      §3. De toelage wordt geschorst voor elke volledige kalendermaand van volledige inactiviteit of ziekte, uitgezonderd de eerste volledige kalendermaand.

      Art. 5:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor de installatie.

      De toelage wordt toegekend in de volgende gevallen:

      • de start van een opvangactiviteit, daaronder begrepen de allereerste activiteit van de kinderbegeleider
      • de mutatie van een opvangactiviteit, daaronder begrepen
        • de kinderbegeleider die aangesloten is bij de dienst Onthaalgezinnen en die binnen het werkgebied van de dienst Onthaalgezinnen een andere locatie in gebruik neemt
        • de kinderbegeleider die zich opnieuw aansluit bij de dienst Onthaalgezinnen en die minstens 5 jaar niet actief was in de opvang van baby’s en peuters
        • de kinderbegeleider die zich aansluit bij de dienst Onthaalgezinnen en die reeds eerder bij een andere dienst voor onthaalgezinnen actief was
        • de kinderbegeleider die muteert van gezinsopvang naar groepsopvang of omgekeerd.

      §2. De kinderbegeleider dient de toelage aan te wenden voor kosten die verbonden zijn aan de start of de mutatie van de opvang van baby’s en peuters.

      In het geval van groepsopvang blijft het materieel dat met de toelage werd aangekocht verbonden aan de locatie van de groepsopvang.

      §3. De toelage bedraagt (aan 100 %, basisjaar 2013):

      • voor de start van een opvangactiviteit forfaitair € 430
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit maximaal € 430

      te vermenigvuldigen met het nationaal indexcijfer der consumptieprijzen (NICP, zoals bekendgemaakt door het Federaal Planbureau) van de maand van de start of de mutatie van de opvangactiviteit.

      De toelage voor de mutatie van een opvangactiviteit is beperkt tot de werkelijke kosten die de kinderbegeleider maakte in de 3 maanden voor en de 3 maanden na mutatie. De kinderbegeleider dient hiertoe uiterlijk op het einde van de 6e maand, volgend op de maand van de mutatie de nodige bewijsstukken in te dienen.

      §4. De toelage is verworven:

      • voor de start van een opvangactiviteit: op het einde van de 3e maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider zijn/haar activiteiten heeft opgestart
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit: op het einde van de maand waarin de kinderbegeleider de nodige bewijsstukken heeft ingediend.
      §5. De toelage wordt gestort op de rekening van de kinderbegeleider in de maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider de toelage verworven heeft.
        Slotbepalingen 
      Art. 6:

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 juli 2025 het OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024 houdende onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022).

      Art. 7:

      Onderhavige beslissing bekend te maken overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Art. 8:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • afdeling Mens (dienst Opgroeien);
      • afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie).
    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 9 september 2024)

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.

      juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 2.
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §3.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 171 en 183.
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, personen die deelnemen aan de vakbondsactiviteit, artikel 6.
      • Koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2 §1 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 3 8°.
      • Omzendbrief BA 97/10 van 21 mei 1997 betreffende het toepassingsgebied van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel en van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van die wet.
      • Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024).
      • OCMW-raadsbesluit van 9 september 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024).
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2025 houdende Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV - herstructureren door afschaffing van de vestiging Vurste.
      • Advies van het managementteam van 14 mei 2025.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 6 juni 2025.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".

      Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 14 mei 2025 en gaf een positief advies.

      Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 6 juni 2025 en gaf een gunstig advies.

      Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:

      • wijziging van afdelingsnamen (zie verder - personeelsomkadering)
      • wijziging van functienamen (zie verder - personeelsomkadering)
      • de verschuiving van 2.00 VTE technisch medewerker Technische Dienst naar technisch medewerker Support/Recyclagepark (zie verder - personeelsomkadering)

      De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.

      De decreetgever heeft het begrip 'personeelsformatie' in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.

      De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:

      • afdeling Interne Zaken, dienst Administratieve Organisatie
        • de functienaam van deskundige Participatie wijzigt naar deskundige Participatie & Communicatie:
          Uit het rapport van fase 2 van de oefening m.b.t. de microstructuur kwam een aantal vraagstukken bovendrijven die betrekking hadden op de functies van deskundige Communicatie, de deskundige Participatie en hun onderlinge verhouding. Deze vraagstukken werden eind 2024 verder uitgediept. Het eindrapport stelt voor om te evolueren naar één team communicatie/participatie met individuele en gedeelde verantwoordelijkheden in combinatie met de (verdere) uitrol van het antennemodel.
      • afdeling Grondgebied:
        • de benaming van de afdeling wijzigt van Ruimte naar Grondgebied: de oude benaming blijkt duidelijker te zijn bij het publiek
        • de verschuiving van 2.00 VTE technisch medewerker Technische Dienst naar technisch medewerker Support/Recyclagepark: deze medewerkers zullen vanuit team Support optreden als vaste vervangers op het Recyclagepark
        • de toewijzing van 0,63 VTE technisch assistent Poetshulp van gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste voor 0,45 VTE aan het contingent technisch assistent Poetsvrouw, ingevolge de sluiting van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste. De uren zullen worden aangewend voor:
          • extra onderhoud in sporthal Scaldis: op maandagen en donderdagen is er meer werk in de kleedkamers dan ingeschat. Er zijn ook meer manuele uren nodig dan ingeschat: de poetsrobot poetst geen gangen en niet langsheen muren en deuropeningen.
          • onderhoud van de sanitaire blokken in de Brandweerstraat en de Sportdreef.
          • vervangingen binnen het contingent technisch assistent Poetshulp en van de assistenten Voor- en Naschoolse Opvang.
        • de toewijzing van 0,63 VTE technisch assistent Poetshulp van gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste voor 0,16 VTE aan de gemeentelijke basisschool De Vierklaver Gavere. Op die laatste vestiging zijn meer uren nodig, o.a. door de heraanleg van de kleuterspeelplaats.
      • afdeling Burger:
        • de benaming van de afdeling wijzigt van Mens naar Burger: deze benaming blijkt duidelijker te zijn bij het publiek
        • de toewijzing van 0,40 VTE assistent Voor- en Naschoolse Opvang E1-E3 van gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste aan gemeentelijke basisschool De Vierklaver Baaigem, ingevolge de sluiting van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste. Het gelijktijdig aantal kinderen in de opvang van Baaigem verantwoordt op termijn een tweede kinderbegeleider voor de drukste opvanguren, net zoals in de vestigingen Asper en Gavere.
      • afdeling Vrije Tijd:
        • de benaming van de afdeling wijzigt van Beleving naar Vrije Tijd: de oude benaming blijkt duidelijker te zijn bij het publiek
        • de titularis van de uitdovende betrekking deskundige Jeugd kreeg een andere betrekking; de uitdovende betrekking kan geschrapt worden.

      De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).

      De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:

      • afdeling Interne Zaken, dienst Administratieve Organisatie:
        • er zijn geen financiële effecten.
      • afdeling Grondgebied:
        • er zijn geen financiële effecten
      • afdeling Burger:
        • de toewijzing van 0,40 VTE assistent Voor- en Naschoolse Opvang Ev van gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste aan gemeentelijke basisschool De Vierklaver Baaigem heeft in beginsel geen financiële effecten. Op korte termijn zou er een theoretische jaarlijkse minkost van € 16.000 kunnen zijn, wanneer de gemeentelijke basisschool De Vierklaver Vurste sluit doch er niet meteen een 2e kinderbegeleider in de vestiging Baaigem wordt aangeworven.
      • afdeling Vrije Tijd:
        • er zijn geen financiële effecten.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
      Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is.

      Het gaat in concreto om de volgende functies:

      • de Algemeen Directeur;
      • de Financieel Directeur;
      • het afdelingshoofd Vrije Tijd;
      • het afdelingshoofd Burger;
      • het afdelingshoofd Grondgebied;
      • de beleidsmedewerker Organisatie.

      De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

      Art. 2:

      De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      Entiteit

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Algemeen Directeur

      AD0210

      Stat

       

      G

      1.00

      Financieel Directeur

      FD0210

      Stat

       

      G

      1.00

      Beleidsmedewerker Organisatie

      Av

      Cont

       

      G

      1.00

      Beleidsmedewerker Financiën

      Av

      Cont

       

      G

      1.00

      ICT-coördinator

      Bx

      Cont

      0.50 te delen met Zwalm via samenwerkingsovereenkomst

      G

      1.00

      Teamcoach HR

      Bx

      Cont

       

      G

      2.00

      Deskundige Financiën

      Bv

      Stat

       

      G

      1.00

      Deskundige ICT

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Deskundige Communicatie

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Deskundige Participatie & Communicatie

      Bv

      Cont

      1.00 VTE Sociale Maribel

      G

      1.00

      HR-deskundige 

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Hoofdadministratief medewerker Financiën

      Cx

      Cont

       

      G

      1.00

      HR-medewerker 

      Cv

      Cont

       

      G

      2.00

      Administratief medewerker Secretariaat-Onthaal

      Cv

      Stat

       

      G

      1.00

      Administratief medewerker Financiën

      Cv

      Stat

       
                 
      Entiteit

      VTE

      Grondgebied

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking
      G 1.00 Afdelingshoofd Grondgebied Ax Stat  
      G 1.00 Teamleider Omgeving (OA) Av Stat  
      G 1.00 Deskundige Ruimtelijke Ordening (OA) Bv Stat  
      G 1.00 Deskundige Infrastructuur Av Stat  
      G 1.00 Deskundige Infrastructuur Bv Cont  
      G 1.00 Deskundige Milieu (OA) Bv Stat  
      G 1.00 Deskundige Klimaat en Duurzaamheid Bv Cont geblokkeerd tot einde samenwerkingsovereenkomst Veneco
      G 1.00 Deskundige Patrimonium Bv Cont geblokkeerd tot einde terbeschikkingstelling OCMW
      G 1.00 Deskundige Technische Dienst Bv Cont  
      G 1.00 Hoofdadministratief medewerker Omgeving Cx Cont  
      G 1.00 Hoofdadministratief medewerker Publieke Ruimte Cx Cont  
      G 1.00 Administratief medewerker Omgeving Cv Cont  
      G 1.00 Administratief medewerker Publieke Ruimte Cv Cont  
      G 1.00 Teamcoach Construct Dx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Eco Dx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Support Dx Cont  
      G 0.80 Teamcoach Poetsdienst Dx Cont  
      G

      14.00

      Technisch medewerker Technische Dienst

      Dv Cont  
      G 2.00 Technisch medewerker Support/Recyclagepark Dv Cont  
      G 2.00 Technisch medewerker Recyclagepark Dv Cont  
      G 15.00 Technisch assistent Technische Dienst Ev Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking teamcoach Construct Cv in statutair verband
      G

      4.59

      Technisch assistent Poetsvrouw Ev Cont

      Detaillering:

      • 2.28 VTE - administratief centrum, publiek sanitair
      • 0.80 VTE - bibliotheek
      • 0.46 VTE - ontmoetingscentrum
      • 0.12 VTE - wijkpost politie
      • 0.13 VTE - magazijn
      • 0.80 VTE - sporthal Scaldis
      G

      9.16

      Technisch assistent Poetshulp Ev Cont
      1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking technisch assistent Ev in statutair verband
      Detaillering:
      • 3.69 VTE GBS Asper
      • 1.70 VTE GBS Baaigem
      • 3.77 VTE GBS Gavere

               
      Entiteit

      VTE

      Burger

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Afdelingshoofd Burger

      Av

      Cont

       
      O 1.00 Teamcoach Sociaal Huis Bx Cont  
      G  1.00 Teamcoach Burgerzaken Bx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Opgroeien Bx Cont 0.25 VTE Sociale Maribel
      O

      4.80

      Maatschappelijk werker Sociaal Huis

      Bv

      Cont

       

      O

      1.00

      Coördinator Sociaal Beleid en Zorg

      Bv

      Cont

       
      G

      1.00

      Deskundige Burgerzaken

      Bv

      Cont

       
      O

      0.75

      Deskundige Onthaalgezinnen

      Bv

      Cont

       
      G  1.00 Deskundige Opgroeien Bv Cont  
      O

      1.00

      Administratief medewerker Sociaal Huis

      Cv

      Cont

       

      G

      2.50

      Administratief medewerker Burgerzaken

      Cv

      Stat

       
      O

      0.50

      Administratief medewerker Opgroeien

      Cv

      Cont

       
      O

      5.00

      Kinderbegeleider Onthaalgezinnen

      Ev

      Cont

      1.00 VTE = 50u/week (statuut huisarbeider)
      G

      2.82

      Assistent Voor- en Naschoolse Opvang

      Ev

      Cont

      Detaillering:

      • 0.94 VTE - GBS Asper
      • 0.94 VTE - GBS Gavere
      • 0.94 VTE - GBS Baaigem

      geen prestaties in juli en augustus

         

       

       

       

       

      Entiteit

      VTE

      Vrije Tijd  Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking
      G 1.00 Afdelingshoofd Vrije Tijd 

      Av

      Stat  
      G 1.00 Hoofdbibliothecaris Bx Stat  
      G 1.00 Deskundige Cultuur en Toerisme Bv Cont  
      G 2.00 Deskundige Sport en Beweging Bv Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking deskundige Sport en Beweging Bv in statutair verband
      G 1.00 Bibliothecaris Bv Cont  
      G

      2.50

      Administratief medewerker Vrije Tijd  Cv Cont 1.00 VTE Sociale Maribel
      G 3.00 Bibliotheekmedewerker Cv Cont  
      G

      2.50

      Polyvalent vrijetijdsmedeweker

      Dv Cont  
                 

      Art. 3:

      De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      Entiteit

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      O

      1.00

      Boekhouder

      Bv

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige Financiële Organisatie. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

      O

      1.00

      Administratief hoofdmedewerker

      Cx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige ICT. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

                 
      Entiteit

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G 1.00

      Deskundige Milieu

      Bx

      Stat

       

      G

      1.00

      Teamcoach Construct

      Cv

      Stat

       

      G

      1.00

      Technisch assistent Poetshulp

      Ev

      Stat

       
                 
      Entiteit

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Afdelingshoofd Burger 

      Av

      Stat

       

      O

      1.00

      Afdelingshoofd Sociaal Huis

      Bx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige patrimonium. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

                 
      Entiteit

      VTE

      Beleving

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G 1.00

      Deskundige Sport en Beweging

      Bv

      Stat

       
                 

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:

      • het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024).
      • het OCMW-raadsbesluit van 9 september 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024).

      Art. 5:

      De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en aan alle diensten.

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De schriftelijke vragen aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau worden ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de OCMW-raad
      Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, leden van het vast bureau
      Nadine De Stercke, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Steven Notebaert, Tom Vandepitte, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 20:39.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Wim Malfroot
voorzitter van de OCMW-raad