Terug
Gepubliceerd op 20/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 18/03/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het afsluiten van de Scheldestraat ter hoogte van huisnr. 22 bij het uitvoeren van herstellingswerken aan de gevel op 27 maart 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
omgevingsvergunning

Aannemer De Rycke & Zonen vraagt toelating voor het plaatsen van een hoogtewerker op de rijweg in de Scheldestraat ter hoogte van huisnummer 22 voor het uitvoeren van werken aan de gevelbekleding. Deze werken zullen uitgevoerd worden op 27 maart 2024, de hoogtewerker zal op 26 maart reeds aangeleverd worden, hiervoor is een parkeerverbod noodzakelijk. Het is aangewezen hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Van 26 maart om 12u tot 27 maart 2024 om 16u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op 3 parkeerplaatsen ter hoogte van Scheldestraat 17 - 21. Dit zal aangeduid worden met 2 borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b). 

Art. 2:

Op 27 maart 2024 van 7u tot 16u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de parkeerplaatsen ter hoogte van Scheldestraat 9 - 15. Dit zal aangeduid worden met 2 borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b). 

Art. 3:

Op 27 maart 2024 tussen 7u en 16u zal de Scheldestraat ter hoogte van het kruispunt met de Broeckstraat afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer, aangeduid met een werfbaken voorzien van de borden A31 en C3. Dit zal ook aangeduid worden op het kruispunt Broeckstraat/Brandweerstraat met de borden C3, UPV en F45 met vermelding "Scheldestraat onderbroken". Voetgangers worden gevraagd om over te steken en fietsers om af te stappen. 

Art. 4:

Een lokale omleiding wordt voorzien via de Broeckstraat en Brandweerstraat, aangeduid met de nodige borden F41.

Art. 5:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 6

De aanvrager dient de bewoners van de Scheldestraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 7:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 9:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.