De voorzitter opent de zitting om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2020 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2020 goed te keuren. |
Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 §1.
De burgemeester heeft bij besluit van 24 juli 2020 het dragen van een mondmasker verplicht in de publieke gedeelten van de gemeentelijke gebouwen en faciliteiten en op sommige druk bezochte plaatsen (speeltuin en skatepark Sportdreef).
Het besluit van 24 juli 2020 werd vervolgens op 31 juli 2020 aangepast op 2 punten:
Het besluit van 31 juli 2020 werd vervolgens op 28 augustus 2020 uitgebreid met:
Het besluit van 29 september 2020 beperkte de mondmaskerplicht opnieuw:
Het besluit van 26 oktober 2020 heft de resterende maatregelen op, aangezien de provinciegouverneur op 20 oktober 2020 voor de hele provincie een politiebesluit trof die dezelfde maatregelen bevat.
Art. 1: | Kennis te nemen van het besluit van burgemeester van 26 oktober 2020 houdende politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - opheffen aanvullende maatregelen betreffende verplichting tot het dragen van mondmasker in alle publieke gedeelten van de gemeentelijke gebouwen en faciliteiten. |
Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 §1.
De burgemeester heeft in zijn besluit van 6 november 2020 beperkende maatregelen opgelegd op de bijeenkomsten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn: de raden vergaderen hybride.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het besluit van de burgemeester van 6 november 2020 houdende politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - beperkende maatregelen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. |
Art. 2: |
Het besluit van de burgemeester van 6 november 2020 houdende politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - beperkende maatregelen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn te bekrachtigen. |
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikel 25/4.
De politiezone heeft de intentie om een aantal van haar operationele medewerkers uit te rusten met bodycams. Voor het gebruik van mobiele camera’s, type bodycam, is de voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad noodzakelijk.
De doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden gebruikt en de gebruiksmodaliteiten worden vermeld in de aanvraag van de korpschef van de politiezone Schelde-Leie.
De belangrijkste doeleinden zijn:
De belangrijkste gebruiksmodaliteiten zijn:
Art. 1: | Aan de politiezone Schelde-Leie en aan de geïntegreerde politie wanneer zij optreden op het grondgebied van de gemeente wordt toestemming verleend tot het zichtbaar gebruik van mobiele camera’s, type bodycam. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Art. 3: | De politiezone Schelde-Leie staat in voor de bekendmaking overeenkomstig artikel 25/4 §4 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 441.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 1 december 2020 bevat de volgende punten:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 2 juni 2020
2. Activiteiten en strategie
3. Begroting 2021
4. Bijkomende toetreding voor het grondgebied van de voormalige gemeente Kruishoutem
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 1 december 2020 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen: 1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 2 juni 2020 |
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 441.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het verslag van de bestuurder bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM ov). |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 27 oktober 2020 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 9 december 2020 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 9 december 2020 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 10 december 2020.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 10 december 2020 bevat de volgende agendapunten:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Akteneming/goedkeuring van verslag 60ste Jaarvergadering dd. 11-06-2020
3. Goedkeuring werkprogramma en begroting 2021
4. Toetreding nieuwe vennoten
- OCMW Kaprijke
- OCMW Lochristi
- OCMW Melle
- OCMW Sint-Laureins
- OCMW Zelzate
- OCMW Zulte
- Politiezone Deinze – Zulte – Lievegem
- Politiezone Puyenbroeck
- Welzijnsband Meetjesland
5. Aanstellen vertegenwoordiger Algemene Vergadering Solva
6. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 10 december 2020 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen: 1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk) |
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 10 december 2020. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 10 december 2020. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van TMVW ov op 11 december 2020.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Paul Carion, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Christine De Cooman, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 11 december 2020 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Ingevolge veiligheidsmaatregelen zal de algemene vergadering volledig digitaal plaatsvinden via interactieve videoconferencing.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Paul Carion, wonende te Palmstraat 8, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 11 december 2020. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Christine De Cooman, wonende te Steenweg 6, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov van 11 december 2020. |
Art. 3: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 11 december 2020:
|
Art. 4: |
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 11 december 2020, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVW ov, hetzij per post p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per e-mail op 20201211BAVTMVW@farys.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 265.
Op 1 april 2021 loopt het leasingcontract hardware af voor de gemeentelijke administratieve diensten (met inbegrip van de OCMW-diensten), waardoor een vernieuwing/verlenging zich opdringt.
Terzelfdertijd wensen de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver nieuwe laptops aan te kopen. Als alternatief werd voorgesteld om het materiaal van de gemeentelijke administratieve diensten uit de huidige leasing af te kopen zodat dit materiaal (mits een beperkte upgrade) verder kan worden ingezet in de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver. Dit levert een aanzienlijk financieel voordeel op.
De exacte restwaarde van het huidige materiaal bedraagt € 8.948,82. Deze restwaarderaming is gebaseerd op het complete pakket van 39 laptops, 17 beeldschermen en 36 dockingstations. De gemeentelijke basisscholen De Vierklaver zijn enkel geïnteresseerd in de laptops.
Ook de afkoop van de dockingstations en beeldschermen is echter aangewezen omdat deze randapparatuur nog in perfecte staat is en vlekkeloos verder kan gebruikt worden doorheen de volgende leasingperiode. Dit drukt de maandelijkse huurprijs van de vernieuwing met een aanzienlijk bedrag.
De totale nood aan te vernieuwen/aan te schaffen nieuw hardwaremateriaal (gemeente + gemeentelijke basisscholen) bedraagt 70 laptops, 11 extra dockingstations en 7 extra beeldschermen.
Voor die vernieuwing zelf werden prijzen opgevraagd uit 2 verschillende raamcontracten. We ontvingen 2 offertes:
Uit vergelijking van de offertes (voor identiek materiaal) is gebleken dat Real Dolmen NV de meest voordelige offerte kan voorleggen voor een totaalbedrag van € 67.800,14 inclusief BTW.
Voor de financiering werd, eveneens via het raamcontract Stad Brugge, een offerte ontvangen van CGH-Meridian Belux. De offerte van 12 oktober 2020 met nummer 7515824 (financieringsvoorstel) bedraagt € 1.437,64 inclusief BTW per maand.
De kredieten voor deze opdracht zijn voor het deel van de leasing dat betrekking heeft op de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Aanvankelijk was immers enkel een aankoop voorzien (€ 5000/dienstjaar), en geen leasing. Er wordt nu geopteerd voor een eerder beperkte aankoop en een leasing. Bijgevolg kan enkel de gemeenteraad zich engageren om deze opdracht toe te wijzen.
Voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver is de opdracht urgent en kan er niet gewacht worden op de aanpassing van het meerjarenplan. De gemeentelijke basisscholen De Vierklaver hebben zo snel mogelijk up-to-date materiaal nodig voor de verdere uitbouw van de digitale leeromgeving die kan ingezet worden bij eventuele klasquarantaines, een schoolquarantaine of een algemene lockdown.
Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan. Als de gemeente nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad. De gemeente kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
De deskundige financiële organisatie verleende een voorwaardelijk visum op 3 november 2020.
Art. 1: |
Over te gaan tot de vernieuwing van de operationele leasing voor hardware materiaal voor de administratieve diensten van de gemeente en de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver. |
Art. 2: |
De opdracht tot levering te gunnen aan Real Dolmen NV, A. Vaucampslaan 42 - 1654 Huizingen, BTW BE 0429.037.235 overeenkomstig de offertes van 7 oktober 2020 voor een totaal bedrag van € 67.800,14 inclusief BTW. |
Art. 3: |
De aankoop te financieren via een operationele leasing bij CHG-Meridian Belux nv, Romeinsesteenweg 468 – 1853 Grimbergen, BTW BE 0420.890.621 overeenkomstig de offerte van 12 oktober 2020 voor een maandelijks bedrag van € 1.437,64 inclusief BTW. De operationele leasing gaat in op 1 januari 2021 en eindigt op 31 december 2024. Verlenging van deze opdracht is nadien mogelijk alsook een buy out van het materiaal waarop deze opdracht betrekking heeft. Deze exploitatieuitgave goed te keuren en te voorzien in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing (voor wat betreft het beleidsitem 0800-00) op
De opdracht omvat een pakket van:
|
Art. 4: |
Het materiaal uit de huidige operationele leasing, die afloopt op 31 maart 2021, in te kopen via de leasingmaatschappij CHG-Meridian Belux nv, Romeinsesteenweg 468 – 1853 Grimbergen, BTW BE 0420.890.621, in functie van verder gebruik in de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver en de administratieve diensten. Deze investeringsuitgave goed te keuren en te registreren op volgende beschikbare kredieten:
De inkoop omvat een pakket van:
|
Art. 5 | Afschrift van de beslissing zal overgemaakt worden aan de dienst ICT en de dienst financiële organisatie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.
Door de verstrenging van de maatregelen in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 is telewerk maximaal verplicht. Om dit mogelijk te maken is er nood aan een bijkomende remote desktop server en een algemene softwareupdate van de serverinfrastructuur.
Sinds 19 oktober 2020 werken de administratieve diensten opnieuw maximaal van thuis. De bestaande remote desktop server was bedoeld voor o.a. occasioneel telewerk, maar is qua capaciteit onvoldoende om alle medewerkers op een bedrijfszekere wijze telewerk te laten verrichten. Een deel van de medewerkers werkt daardoor op dit ogenblik noodgedwongen via pc-overname, waarbij ze hun persoonlijke IT-middelen gebruiken. Deze werkwijze is inzake gegevensbescherming minder aangewezen, is niet toepasbaar voor medewerkers die thuis niet over persoonlijke IT-middelen beschikken en zorgt voor suboptimaal gebruik van de door het lokaal bestuur voorziene laptops. De bedrijfszekerheid, bij 100 % gebruik van de door het lokaal bestuur voorziene laptops, kan enkel gegarandeerd worden door het opzetten van een tweede remote desktop server.
De techniciteit van de huidige serverinfrastructuur bestaat uit een mix van besturingssystemen (Windows 2013 R2 / Windows 2016 /Windows 2019). Het geheel is downwards compatible, wat zoveel wil zeggen als dat de toegangen vanaf een hogere versie naar een lagere versie nooit een probleem zijn, maar omgekeerd jammer genoeg wel. Microsoft verkoop geen licenties van Windows 2013 R2 meer waardoor een algemene update/upgrade van al onze servers richting Windows 2019 zich opdringt.
De serverinfrastructuur wordt beheerd door Cipal Schaubroeck en zij maakten ons een offerte over om het serverpark conform de noden te upgraden. Het grootste deel van die offerte omvat dus de zogenaamde server calls voor Windows 2019, die noodzakelijk zijn om vanaf een clientpc verbinding te kunnen maken richting de serveromgeving. Daarnaast werd in deze offerte ook de nodige dienstverlenging voorzien om deze installaties uit te voeren.
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De deskundige financiële organisatie verleende een voorwaardelijk visum op 3 november 2020.
Art. 1: |
Over te gaan tot de installatie van een bijkomende remote desktop server en het upgraden van de totale serverinfrastructuur richting Windows 2019 Server. |
Art. 2: | De opdracht tot levering te gunnen aan de firma Cipal-Schaubroeck nv, Bell-Telephonelaan 2D - 2440 Geel met btw-nummer BE 0664.474.051, overeenkomstig hun offerte van 10 september 2020 voor een bedrag van € 19.457,41 (incl. btw). |
Art. 3: | Deze uitgave op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.
Door de verstrenging van de maatregelen in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 zijn fysieke bijeenkomsten o.a. in het kader van participatie niet langer mogelijk. Het is evenwel wenselijk en noodzakelijk, soms ook vanuit wettelijk of reglementair perspectief, dat het lokaal bestuur de dialoog tussen burger en overheid in andere - weliswaar toegankelijke - vormen verder stimuleert. Een digitaal participatieplatform is hiervoor uitermate geschikt.
De gemeente kan gebruik maken van de raamovereenkomst waardoor zij vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Er werd een offerte gevraagd aan Citizenlab, via raamovereenkomst van Cipal dv voor belanghebbendenonderzoeken via een digitaal inspraakplatform.
De eenheidsprijs voor het digitaal inspraakplatform bedraagt:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De deskundige financiële organisatie verleende een voorwaardelijk visum op 2 november 2020.
Art. 1: |
De opdracht voor het uitvoeren van een digitaal participatieplatform wordt toegewezen aan de firma CitizenLab, Anspachlaan 65 - 1000 Brussel met btw-nummer BE 0638.901.287. |
Art. 2: |
De opdracht gaat in op 17 november 2020 en eindigt op 17 november 2021. De opdracht wordt automatisch verlengd voor een periode van dezelfde duur als de initiële duur, tenzij beide partijen een beëindiging verkiezen ten minste 30 dagen voorafgaand aan het einde van de dan geldende termijn. |
Art. 3: |
Voortijdige beëindiging van de overeenkomst dient schriftelijk te geschieden minimaal 30 dagen voor het einde van de opdracht en tegen de vergoeding zoals bepaald in de overeenkomst. |
Art. 4: |
De prijs van de opdracht bedraagt jaarlijks € 7.260 inclusief btw en is onderworpen aan de index der consumptieprijzen met als basis 2020. Er is een eenmalige implementatiekost van € 2.420 inclusief btw. |
Art. 5: |
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van deze overeenkomst namens de gemeente. |
Art. 6: |
Deze uitgave op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 onder ACT-322/0110-00/614410. |
Art. 7: |
Een afschrift van de getekende overeenkomst te bezorgen aan de dienst financiële organisatie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.
Op 29 september 2020 werd door de kerkraad Gavere een interventie gevraagd aan firma Arno Smagge voor de defecte verwarmingsinstallatie in de pastorie, Kloosterstraat 1 te Gavere. Bij deze interventie werd het toestel om veiligheidsredenen afgekoppeld; een vervanging drong zich op. De kerkfabriek Sint-Amandus Gavere beschikte niet over de nodige kredieten om de vervanging te financieren.
De kosten voor de levering en installatie van een nieuwe verwarmingsketel (condensatiegaswandketel 45 kw) en toebehoren bedragen € 6.094,30 btw excl (ofwel € 7.374,10 21% btw incl). De nodige kredieten zijn hiervoor niet voorzien in het meerjarenplan, doch de werken waren noodzakelijk en dringend. De werken zijn uitgevoerd.
Het college van burgemeester en schepenen kan op eigen verantwoordelijkheid, zonder de nodige kredieten, over een uitgave kan beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn en bij het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de gunning bij hoogdringendheid van de opdracht "leveren en plaatsen nieuwe verwarmingsketel in de pastorie te Gavere" tegen aanvaarde factuur aan de firma Arno Smagge (Hoogstraat 12 Gavere), tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 6.094,30 btw excl, zijnde € 7.374,10 (21%) btw incl. |
Art. 2: |
Deze uitgave op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 3: |
Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst financiële organisatie en de dienst infrastructuur. |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 2e lid 10°.
Na de publicatie van de selectieleidraad, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 20 april 2020 werden 5 kandidaturen ontvangen voor deelname aan de opdracht.
De kandidaturen werden getoetst aan de selectiecriteria, waaruit is gebleken dat alle kandidaten geschikt zijn.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 24 augustus 2020 om alle kandidaten te selecteren voor verdere deelname aan de opdracht.
|
NAAM |
ADRES |
1. |
Furnibo |
Ontwikkelaar: ION Holding BV (0840.549.639), Vredestraat 53, 8790 Waregem. Architect: BEL Architecten (0836.061.905), Italiëlei 124, 2000 Antwerpen. Aannemer: TM Furnibo – Persyn (0675.380.811), Bedrijvenlaan 7, 8630 Veurne |
2. |
CIRIL |
Ontwikkelaar: CIRIL nv (0440.712.768), Herkenrodesingel 4B, 3500 Hasselt. Architect: ZJA BV (KVK 30108316), Petro de Medinalaan 7, 1086 XK-Amsterdam (NL) en OYO Architects BV (0896.257.333), New Yorkstraat 2P, 9000 Gent. Aannemer: DEMOCO nv (0440.712.867), Herkenrodesingel 4B, 3500 Hasselt. |
3. |
Vandenbussche |
Ontwikkelaar: CORABO nv (0504.959.828), Kraenepoelpad 19, 9880 Aalter. Architect: AVA Partners Architects & Planners (0429.416.228), Congreslaan 36, 9000 Gent. Aannemer : Vandenbussche nv (0433.164.683), Groendreef 21, 9880 Aalter. |
4. |
Pellikaan |
Ontwikkelaar: Pellikaan Bouwbedrijf bv (KVK 18022549), Dr. Hub van Doorneweg 95, 5026 RB-Tilburg (NL). Architect: M4 Architecten en Ingenieurs bv (BE0884.036.818), Stationsstraat 40, 9230 Wetteren en Artabel bv (BE0445.597.412), Aarschotsesteenweg 225, 3012 Leuven. Aannemer: TM Pellikaan Bouwbedrijf nv – Pellikaan Holding België nv (BE0849.313.093), bestaande uit Pellikaan Bouwbedrijf nv (BE0400.695.617), Excelsiorlaan 1/4, 1930 Zaventem en Pellikaan Holding België nv (BE0452.851.626), Excelsiorlaan 1/4, 1930 Zaventem. |
5. |
Willy Naessens |
Ontwikkelaar: LCV nv (BE0430.969416), Kouter 3, 9790 Wortegem-Petegem Architect: Sileghem & Partners Architecten en Ingenieurs (BE0821.874.169), Winkelstraat 2, 8550 Zwevegem. Aannemer: nv Willy Naessens Industriebouw (BE0418.972.989), Kouter 3, 9790 Wortegem-Petegem |
De volgende stap in de procedure is het goedkeuren van het bestek met als titel "Het ontwerpen en realiseren van een sporthal te Gavere", dat na goedkeuring kan overmaakt worden aan de geselecteerde kandidaten.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020 - 2025, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-317 (ACT-317).
Het bestek werd inhoudelijk en procedureel toegelicht aan de gemeenteraadscommissie algemeen beleid op 5 oktober 2020.
De goedkeuring van het bestek werd verworpen tijdens de gemeenteraadszitting van 19 oktober 2020.
Art. 1: |
Het bestek voor de opdracht “Het ontwerpen en realiseren van een sporthal te Gavere”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. Het plafondbedrag voor de uitvoering van de werken bedraagt € 7.000.000,00 incl. 21% btw. |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. |
Art. 3: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-317 (ACT-317). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Om de exponentiële verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werd bij ministerieel besluit van 18 oktober 2020 onder andere beslist om alle drankgelegenheden verplicht te sluiten tot 19 november 2020. Ook geldt vanaf 14 oktober 2020 volgens de protocollen bepaald in het ministerieel besluit van 9 juni 2020 de code oranje waardoor binnensporten in de sportzalen niet meer zijn toegelaten. Bij ministerieel besluit van 28 oktober 2020 werd voorzien in de sluiting van de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector van 29 oktober 2020 tot en met 19 november 2020.
De uitbater van de cafetaria in Asper stelde de vraag tot het kwijtschelden van de huur vanaf 14 oktober 2020 en zolang binnensporten verboden zijn.
De maandelijkse vergoeding voor de uitbating van de cafetaria in de sportzaal te Asper bedraagt € 859,31 (exclusief btw).
Bij faling van de uitbaters komt een deel van het beheer van de sporthal voor onbepaalde duur in het gedrang. Om dit te vermijden is het dan ook wenselijk en billijk om aan de vraag tegemoet te komen.
Concreet betekent dit dat de vrijstelling van huur zal gelden vanaf 14 oktober 2020 tot op de datum van de opheffing van de federale maatregel.
Art. 1: | De concessie op het uitbaten van de cafetaria sporthal Asper is niet verschuldigd voor de concessienemer zolang de verplichte sluiting wordt opgelegd. In geval van onvolledige maanden zal de concessievergoeding worden aangerekend in dertigsten. |
Art. 2: | Onderhavige beslissing treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 14 oktober 2020. Onderhavige beslissing vervalt op het ogenblik van de opheffing van de verplichte sluiting. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 23°.
De Vlaamse overheid kent de lokale besturen steun toe naar aanleiding van de COVID-19-pandemie. Voor Gavere gaat het over een bedrag van € 142.591,69, ontvangen op 15 juli 2020. Dit bedrag is bepaald op basis van de verdeling van de sectorale subsidies in het kader van het lokaal jeugd-, cultuur en sportbeleid die in 2018 aan het Gemeentefonds werden toegevoegd.
Deze steunmiddelen dienen als een algemene werkingssubsidie beschouwd te worden: er is m.a.w. geen specifieke verantwoording van de besteding vereist. De gemeenten kunnen dus zelf bepalen hoe en wanneer ze de middelen willen besteden. Het college van burgemeester en schepenen heeft de adviesraden voor jeugd, cultuur en sport om suggesties verzocht om tot een eerlijke en doordachte verdeling van de middelen te komen.
Samenvatting van de adviezen
De adviezen van de gemeentelijke adviesraden voor cultuur, jeugd en sport kunnen als volgt samengevat worden:
Adviesraad | Advies |
|
|
|
|
|
|
Samenvatting van het voorstel tot verdeling van de middelen
Op basis van de adviezen formuleerde het college een voorstel tot objectieve verdeling van de middelen.
Het voorstel kan als volgt samengevat worden:
Het voorstel (punten 1 en 3) werd besproken tijdens de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van 21 september 2020. Het voorstel werd ter beslissing voorgelegd op de gemeenteraadszitting van 19 oktober 2020 en werd verworpen.
Enkel de toekenning aan 200ste FOS De Vleermuis en SC Dikkelvenne zijn onderworpen aan een visum. De financieel directeur verleende op 30 september 2020 zijn visum voor deze uitgaven.
Art. 1: | De volgende middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan verenigingen en organisaties die aangesloten zijn bij de gemeentelijke adviesraad voor cultuur en in te schrijven op budgetrekening GBB-CUL/0709-00/649100 van boekjaar 2020:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | De volgende middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan verenigingen en organisaties die aangesloten zijn bij de gemeentelijke adviesraad voor jeugd en in te schrijven op budgetrekening GBB-JGD/0750-00/649100 van boekjaar 2020:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De volgende middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan verenigingen en organisaties die aangesloten zijn bij de gemeentelijke adviesraad voor sport en in te schrijven op budgetrekening GBB-SPD/0740-00/649100 van boekjaar 2020:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | De volgende middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan verenigingen en organisaties die niet aangesloten zijn bij een gemeentelijke adviesraad maar een socio-culturele werking hebben en in te schrijven op budgetrekening GBB-CUL/0709-00/649100 van boekjaar 2020:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | De volgende middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan verenigingen en organisaties die zich actief inzetten om de maatschappelijke effecten van de coronacrisis te beperken en in te schrijven op budgetrekening ACT-368/0110-00/649100 van boekjaar 2020.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: | De bedragen vermeld in artikel 1, 2, 3 , 4 en 5 worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en geconsolideerd vermeld in de lijst van nominatieve subsidies 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 7: | Het saldo, zijnde € 42 291,72, van de middelen uit het Vlaams noodfonds voor cultuur, jeugd en sport toe te wijzen aan de uitbreiding van de gemeentelijke uitleendienst. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 8: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraden voor cultuur, jeugd en sport, de afdeling vrijetijdszaken en de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed stellen unaniem voor om de straat de naam "Korenwind" te geven.
De voorgestelde straatnaam verwijst naar de korenwindmolen Warande of Overbeke (18de tot begin 20ste eeuw) daar in de buurt.
Art. 1: |
De straatnaam voor de verkaveling Durabrik gelegen in de Kapellestraat als volgt voorlopig vast te stellen: Korenwind. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo en incommodo. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrijetijdszaken, de afdeling grondgebiedszaken en de dienst communicatie. |
Art. 4: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraden voor cultuur en voor toerisme en erfgoed. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Om ervoor te zorgen dat bestuurders op een veilige manier het kruispunt van de Steenweg met de Landdijk kunnen gebruiken zijn aanpassingswerken nodig. Om deze aanpassingswerken te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om een deel van het aanpalend perceel (Steenweg 127) te verwerven.
De eigenaars van het aanpalend perceel hebben op 25 september 2020 een verkoopbelofte ondertekend. De geschatte inname bedraagt ongeveer 1,80 m² en is in gele kleur aangeduid op het bijgevoegde plan. Er is een recent schattingsverslag dat de waarde van de inname schat op € 210,00/m², of € 378,00. Verder aanvaarden de eigenaars ook een bovengrondse obstakelvrije zone, zoals in groene kleur aangeduid op het bijgevoegde plan. Deze bovengrondse obstakelvrije zone zal in de voorwaarden van de omgevingsvergunningen opgelegd worden.
De eigenaars hebben in de verkoopbelofte bevestigd dat de werken mogen uitgevoerd worden vanaf de ondertekening van de verkoopbelofte. Er dient voor de aanpassingswerken bijgevolg niet te worden gewacht op het verlijden van de aankoopakte.
Art. 1: |
De gemeente Gavere licht de koopoptie die haar werd verleend in de verkoopbelofte van 25 september 2020 ondertekend door xxx. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de onderhandse aankoop van een deel van het perceel (kadastraal bekend als Gavere 6de afdeling Sie B nr. 116 V) gelegen Steenweg 127 te Asper, met een geschatte oppervlakte van ± 1,80 m², zoals aangeduid in geel op het plan in bijlage, onder de voorwaarden vermeld in de de verkoopbelofte. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Een opgemerkte Pano-reportage van 03/11/2020 vestigde de aandacht op de alarmerende achterstand van een groot aantal Vlaamse gemeenten op gebied van riolering en waterzuivering.
Uit de beschikbare gegevens (VMM) blijkt dat voor Gavere de situatie als volgt is:
De actuele rioleringsgraad bedraagt 71% en zou moeten evolueren naar 95,9%;
De zuiveringsgraad zou momenteel 66,6% zijn, om te moeten evolueren naar 95,6%.
In de meerjarenplanning vinden we volgende uit te voeren werken terug (p.17 en 19 MJP):
Het voorstel van beslissing luidt:
Artikel 1. De raad verzoekt het college om volledige informatie betreffende
Artikel 2. in een eerstvolgende vergadering van de Gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid zal de problematiek en het beleid rond riolering en waterzuivering grondig worden toegelicht en besproken.
Art. 1: | De raad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om informatie betreffende
|
Art. 2: | In een volgende vergadering van de femeenteraadscommissie algemeen beleid zal de problematiek en het beleid rond riolering en waterzuivering grondig worden toegelicht en besproken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Op de gemeenteraad van 6 september 2020 werd het nieuw openbaar vervoersplan vervoerregio Gent goedgekeurd door de meerderheid. Gavere durft/ N-VA keurde dit niet goed, voornamelijk omwille van het feit dat lijn 81 (Deinze-Zottegem) afgebouwd wordt.
Gavere Durft/ N-VA stelt dan ook voor dat het College vooralsnog stappen onderneemt om de vervoersfrequentie van deze lijn 81 te behouden.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van de intentie van het college van burgemeester en schepenen om bij De Lijn verder aan te dringen op het behoud van lijn 81. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad