Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 23:09.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 21 november 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 21 november 2022 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 21 november 2022 goed te keuren.

    • Nominatieve subsidies 2022 - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 17°.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021 houdende nominatieve subsidies 2022 - vaststellen
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      motivering

      Met BBC 2020 worden de nominatieve subsidies niet meer automatisch toegekend bij het vaststellen van het meerjarenplan.

      Bijgevolg dient de OCMW-raad de nominatieve subsidies voor het huidige of het komende boekjaar in een afzonderlijk besluit toe te kennen. Deze subsidies worden niet toegekend op basis van een subsidiereglement.

      De volledige lijst van alle toegestane werkings- en investeringssubsidies door de gemeente en het OCMW zit in bijlage bij het meerjarenplan 2020-2025. Deze lijst omvat eveneens de subsidies die toegekend worden op basis van een subsidiereglement, zowel voor de gemeente als het OCMW.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De OCMW-raad kent volgende nominatieve subsidies toe gekoppeld aan boekjaar 2022:

      • Dienst Schuldbemiddeling: € 39.606,97 - actie 297, beleidsitem 0900-00, AR 649800;
      • Sociaal Verhuurkantoor Leie en Schelde: € 6.571 - actie 267, beleidsitem 0930-00, AR 649400.

      Art. 2:

      De OCMW-raad geeft opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager.

      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt het OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021 houdende nominatieve subsidies 2022 - vaststellen.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling mens.

    • Nominatieve subsidies 2023 - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 17°.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 - vaststellen.
      motivering

      De OCMW-raad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.

      De volledige lijst van alle toegestane werkings- en investeringssubsidies door de gemeente en het OCMW zit in bijlage bij het meerjarenplan 2020-2025. Deze lijst omvat eveneens de subsidies die toegekend worden op basis van een subsidiereglement, zowel voor de gemeente als het OCMW.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De OCMW-raad kent volgende nominatieve subsidies toe gekoppeld aan boekjaar 2023:

      • Dienst Schuldbemiddeling: € 31.500 - actie 297, beleidsitem 0900-00, AR 649800;
      • Sociaal Verhuurkantoor Leie en Schelde: € 6.637 - actie 267, beleidsitem 0930-00, AR 649400.

      Art. 2:

      De OCMW-raad geeft opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in artikel 1 van dit besluit.

      Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag.

      Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager.

      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling mens.

    • Onthaalgezinnen - ondersteuning kinderbegeleiders - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluiten van 9 juni 2010, 17 januari 2017 en 28 november 2017)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      Afwezig: Veronique Dedeyne, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017, artikel 286 en 287.
      • OCMW-raadsbesluit van 9 juni 2010 houdende de toekenning van een aantal gratis huisvuilzakken/PMD- zakken aan alle onthaalmoeders aangesloten bij de dienst “Onthaalgezinnen” van het OCMW.
      • OCMW-raadsbesluit van 17 januari 2017 houdende dienst onthaalgezinnen - toelage voor de installatie van een kinderbegeleider - vaststellen reglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 16 oktober 2014).
      • OCMW-raadsbesluit van 28 november 2017 houdende dienst onthaalgezinnen - toelage voor de vorming van een kinderbegeleider - vaststellen reglement.
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 139, actie 305 'Inzetten op kwaliteit en het aanbod van voorschoolse opvang'.
      motivering

      Het OCMW verleent sinds 2010 logistieke steun aan de kinderbegeleiders onder vorm van gratis huisvuilzakken, omdat de kinderbegeleiders (voornamelijk) grote hoeveelheden luierafval hebben.

      Het OCMW verleent sinds 2014 financiële steun voor de installatie van de kinderbegeleiders. Deze steun werd vroeger verleend door Kind & Gezin maar werd later opgenomen in de algemene werkingssubsidie van de dienst voor onthaalgezinnen. De steun de toelage is bedoeld als tussenkomst in de kosten van het opstarten, zoals aanpassen van de woning en de tuin, het toepassen van de voorschriften inzake brandveiligheid, aankopen van materiaal en speelgoed, …

      Het OCMW verleent sinds 2018 financiële steun (onder de vorm van aankoopbonnen voor speelgoed) aan de kinderbegeleiders die tijdens het kalenderjaar minstens 3 vormingen hebben bijgewoond. De dienst voor onthaalgezinnen is verplicht deze vormingen aan te bieden. Om de kwaliteit van de dienstverlening op peil te houden is het belangrijk dat de kinderbegeleiders regelmatig de vormingen bijwonen. Kinderbegeleiders in het sui generis-statuut volgen deze vormingen in hun vrijetijd (zonder vergoeding of compensatie) en het is dus belangrijk om hen op een positieve manier te stimuleren om de vormingen bij te wonen. Kinderbegeleiders in het werknemersstatuut bouwen tijdens de vormingen overuren op. De kinderbegeleiders zijn vragende partij om de aankoopbonnen voor speelgoed te vervangen door generieke aankoopbonnen, zoals Gavere-bonnen.

      Het OCMW verleent sinds 2019 logistieke steun aan de kinderbegeleiders onder vorm van terbeschikkingstelling van tablets om aan te sluiten op de software gebruikt door de dienst voor onthaalgezinnen.

      Het vast bureau ontving op 20 oktober 2022 een schrijven dat door een groot deel van de kinderbegeleiders werd ondertekend. De kinderbegeleiders wijzen er in hun schrijven op dat de huidige energiecrisis een grote impact heeft op hun werking en hun inkomen. Ze verzoeken om een maandelijkse tussenkomst in de energiekosten van € 250.

      De Vlaamse Regering heeft intussen verklaard dat zij zal voorzien in een eenmalige energiepremie voor de kinderbegeleiders. Voorlopig circuleert het bedrag van € 120 per kindplaats.

      De septemberverklaring van de Vlaamse Regering bevat een actieplan kinderopvang waarbij ongeveer 100 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de sector. Een deel van deze middelen gaat naar een vereenvoudiging van het trappensysteem. Gavere beschikt over 118 gesubsidieerde plaatsen: 4 T2A-plaatsen en 114 T2B-plaatsen. De T2B-plaatsen worden afgeschaft en vanaf 1 januari 2023 gesubsidieerd als T2A-plaatsen. Dit levert op basis van een bezettingspercentage van 80-85 % een geraamde extra subsidie van € 16.044,36 op.

      Het vast bureau stelt voor om de extra subsidie integraal aan te wenden voor een structurele inkomensversterking van de kinderbegeleiders en daarbovenop nog een extra inspanning te leveren.
      Voor de kinderbegeleiders sui generis-statuut kan dit onder de vorm van financiële steun (€ 82,50/maand of € 990/jaar). Voor de kinderbegeleiders werknemersstatuut moet dit de vorm aan nemen van een toelage of sociaal voordeel voorzien in de lokale rechtspositieregeling.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Logistiek ondersteuning
      Art. 1:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst voor onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder de vorm van huisvuilzakken.

      Elke kinderbegeleider ontvangt eenmaal per jaar: 

      • 2 rollen restafvalzakken van 60 liter
      • 1 rol PMD-afvalzakken.
      §2. De kinderbegeleider die prestaties levert op een opvanglocatie waar de afvalverwerking is inbegrepen zijn uitgesloten van deze vorm van logistieke steun.
      Art. 2:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke opvanglocatie aangesloten bij de dienst voor onthaalgezinnen logistieke ondersteuning onder vorm van terbeschikkingstelling van hardware om aan te sluiten op de softwaretoepassing die door de dienst voor onthaalgezinnen wordt gebruikt.

      §2. De kinderbegeleiders mogen de hardware enkel gebruiken in functie van de werking van de opvang.

        Financiële ondersteuning
      Art. 3:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst voor onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm van een toelage voor vorming. 

      §2. De toelage heeft de vorm van een Gavere-bonnen ter waarde van € 20,00 per vorming die werd bijgewoond.

      Art. 4:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider (sui generis-statuut) aangesloten bij de dienst voor onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor inkomensversterking.

      §2. De toelage bedraagt € 82,50 per volledige maand waarin de kinderbegeleider aangesloten is bij de dienst voor onthaalgezinnen.

      Art. 5:

      §1. OCMW Gavere verleent aan elke kinderbegeleider aangesloten bij de dienst voor onthaalgezinnen financiële ondersteuning onder de vorm een toelage voor de installatie.

      De toelage wordt toegekend in de volgende gevallen:

      • de start van een opvangactiviteit, daaronder begrepen de allereerste activiteit van de kinderbegeleider
      • de mutatie van een opvangactiviteit, daaronder begrepen
        • de kinderbegeleider die aangesloten is bij de dienst voor onthaalgezinnen en die binnen het werkgebied van de dienst voor onthaalgezinnen een andere locatie in gebruik neemt
        • de kinderbegeleider die zich opnieuw aansluit bij de dienst voor onthaalgezinnen en die minstens 5 jaar niet actief was in de opvang van baby’s en peuters
        • de kinderbegeleider die zich aansluit bij de dienst voor onthaalgezinnen en die reeds eerder bij een andere dienst voor onthaalgezinnen actief was
        • de kinderbegeleider die muteert van gezinsopvang naar groepsopvang of omgekeerd.

      §2. De kinderbegeleider dient de toelage aan te wenden voor kosten die verbonden zijn aan de start of de mutatie van de opvang van baby’s en peuters.

      In het geval van groepsopvang blijft het materieel dat met de toelage werd aangekocht verbonden aan de locatie van de groepsopvang.

      §3. De toelage bedraagt (aan 100 %, basisjaar 2013)

      • voor de start van een opvangactiviteit forfaitair € 430
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit maximaal € 430

      te vermenigvuldigen met het nationaal indexcijfer der consumptieprijzen (NICP, zoals bekendgemaakt door het Federaal Planbureau) van de maand van de start of de mutatie van de opvangactiviteit.

      De toelage voor de mutatie van een opvangactiviteit is beperkt tot de werkelijke kosten die de kinderbegeleider maakte in de 3 maanden voor en de 3 maanden na mutatie. De kinderbegeleider dient hiertoe uiterlijk op het einde van de 6e maand, volgend op de maand van de mutatie de nodige bewijsstukken in te dienen.

      §4. De toelage is verworven:

      • voor de start van een opvangactiviteit: op het einde van de 3e maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider zijn/haar activiteiten heeft opgestart
      • voor de mutatie van een opvangactiviteit: op het einde van de maand waarin de kinderbegeleider de nodige bewijsstukken heeft ingediend.
      §5. De toelage wordt gestort op de rekening van de kinderbegeleider in de maand, volgend op de maand waarin de kinderbegeleider de toelage verworven heeft.
        Slotbepalingen 
      Art. 6:

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2023:

      • OCMW-raadsbesluit van 9 juni 2010 houdende de toekenning van een aantal gratis huisvuilzakken/PMD- zakken aan alle onthaalmoeders aangesloten bij de dienst “Onthaalgezinnen” van het OCMW.
      • OCMW-raadsbesluit van 17 januari 2017 houdende dienst onthaalgezinnen - toelage voor de installatie van een kinderbegeleider - vaststellen reglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 16 oktober 2014).
      • OCMW-raadsbesluit van 28 november 2017 houdende dienst onthaalgezinnen - toelage voor de vorming van een kinderbegeleider - vaststellen reglement.
      Art. 7:

      Onderhavige beslissing bekend te maken overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Art. 8:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de dienst voor onthaalgezinnen
      • de dienst financiële organisatie.
    • Onthaalgezinnen - vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang (vervangen OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 3° en 269.

      juridisch kader
      • Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, artikel 119.1 tot en met 119.12.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186 §2 3°.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 februari 2019 houdende de toekenning van een subsidie voor een vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang.
      • Afsprakennota inzake subsidies, werktijd en onkostenvergoeding bij de verderzetting van het project werknemersstatuut van de kinderbegeleider in de gezinsopvang - publieke sector.
      • Beslissing van het Agentschap Opgroeien van 26 januari 2022 tot toekenning van de subsidie voor deelname aan het vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang - 2021.
      • Addendum bij afsprakennota werknemersstatuut voor onthaalouders van 1 februari 2022.
      • OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende dienst onthaalgezinnen - vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang.
      • Meerjarenplanaanpassing 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 139, actie 305 'Inzetten op de kwaliteit en het aanbod van de voorschoolse kinderopvang'.
      motivering

      OCMW Gavere diende op 30 november 2021 een aanvraag in tot deelname aan het vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang. Voor de publieke sector waren 27,7 VTE beschikbaar. OCMW Gavere vroeg 3 VTE aan.

      Agentschap Opgroeien kende OCMW Gavere 3 VTE toe met ingang van 1 februari 2022 tot en met 31 maart 2023.

      Aangezien het project een proefproject is, zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden niet opgenomen in de besluiten van de Vlaamse regering die de rechtspositie van het personeel van de lokale besturen regelt. Er werden daarom tussen de werknemers en de vakorganisaties van de publieke sector een afspraken vastgelegd. Het uitgangspunt hierbij is dat de kinderbegeleider in werknemersstatuut de rechtpositieregeling van het OCMW-personeel volgt, behoudens wanneer de afsprakennota in afwijkingen voorziet.

      De kinderbegeleider ontvangt naast een loon (in weddeschaal E1-E3) ook een maandelijkse (onbelaste) kostenvergoeding voor de kosten die verbonden zijn aan de huisarbeid. Deze kosten worden gecompenseerd door:

      • de subsidie inkomenstarief, component prestaties, die blijft bestaat zoals op heden (voor de kinderbegeleiders in het sui generis statuut);
      • een extra toelage van het Agentschap Opgroeien van € 18.410/jaar/VTE;
      • en een extra toelage van de GSD-V van minimaal € 8.448,56/jaar/VTE (het bedrag stijgt met de anciënniteit van de kinderbegeleider).

      Eén van de voorwaarden waaraan OCMW Gavere dient te voldoen is het voeren van een weloverwogen selectiebeleid. Hierbij kan gesteund worden op de rechtspositieregeling enerzijds en de selectiecriteria zoals samengesteld door het Steunpunt Kinderopvang van VVSG.

      Kinderbegeleiders in werknemersstatuut worden tewerkgesteld in het statuut van huisarbeid, waarbij een voltijdse werkweek 50 uur omvat. Het arbeidsreglement en het reglement inzake arbeidsprestaties werden hieraan intussen aangepast.

      De septemberverklaring van de Vlaamse Regering bevat een actieplan kinderopvang waarbij ongeveer 100 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de sector. Een deel van deze middelen gaat naar een vereenvoudiging van het trappensysteem. Gavere beschikt over 118 gesubsidieerde plaatsen: 4 T2A-plaatsen en 114 T2B-plaatsen. De T2B-plaatsen worden afgeschaft en vanaf 1 januari 2023 gesubsidieerd als T2A-plaatsen. Dit levert op basis van een bezettingspercentage van 80-85 % een geraamde extra subsidie van € 16.044,36 op.

      Het vast bureau stelt voor om de extra subsidie integraal aan te wenden voor een structurele inkomensversterking van de kinderbegeleiders en daarbovenop nog een extra inspanning te leveren.
      Voor de kinderbegeleiders sui generis-statuut kan dit onder de vorm van financiële steun (€ 82,50/maand of € 990/jaar). Voor de kinderbegeleiders werknemersstatuut moet dit de vorm aan nemen van een toelage of sociaal voordeel voorzien in de lokale rechtspositieregeling. De voorkeur gaat uit naar een verhoging van het werkgeversaandeel van de maaltijdcheques (€ 4,50/cheque of € 990/jaar).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
        Principe
      Art. 1: Deel te nemen aan het "vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang" gedurende de gesubsidieerde periode aanvangend op 1 februari 2022 en eindigend op 31 maart 2023.
        Specifieke loon- en arbeidsvoorwaarden
      Art. 2:

      De rechtspositieregeling van het OCMW-personeel is van toepassing op de kinderbegeleider in werknemersstatuut, behoudens volgende uitzonderingen:

      • de kinderbegeleider heeft (voor toepassing van de rechtpositieregeling):
        • een gemiddelde weekprestatie van 50u
        • een gemiddelde dagprestatie van 10u
      • de kinderbegeleider ontvangt:
        • een wedde: aanvang in weddeschaal E1, trap 0
        • een onbelastbare onkostenvergoeding:
          • vast: € 11,98/dag op basis van de geplande opvangdagen (aan 100%)
          • variabel: € 3,57/kind/gepresteerde dag (aan 100%)
      • de kinderbegeleider is een personeelslid zoals bedoeld in artikel 186 §2 3° van decreet lokaal bestuur:
        • de waarde van een maaltijdcheque bedraagt € 8,00
        • een voltijds werkend personeelslid heeft recht op 26 vakantiedagen betaalde vakantie voor een volledig dienstjaar
        • het personeelslid heeft geen recht op de 3 bijkomende feestdagen
        • het personeelslid heeft geen recht op dienstvrijstelling voor
          • voor vrijwilligerswerk bij een brandweerkorps, een korps voor burgerlijke bescherming, het Rode Kruis of het Vlaamse Kruis
          • het geven van bloed, plasma of bloedplaatjes
          • medische onderzoeken
        Selectiebeleid
      Art. 3:

      OCMW Gavere voert een selectiebeleid, zoals bedoeld in artikel 10 2° van het besluit van de Vlaamse regering van 22 februari 2019, en steunt daarvoor op:

      • de lokale rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel;
      • de selectiecriteria opgesteld door Steunpunt Kinderopvang van VVSG, waarvan de versie van 7 oktober 2021 werd gezien in bijlage.
      Art. 4:

      De selectiecommissie aangeduid door de aanstellende overheid hanteert de selectiecriteria, voornoemd in voorgaand artikel, geheel of gedeeltelijk om de rangschikking onder de kandidaten te bepalen.

      Art. 5:

      De aanstellende overheid selecteert voor het vernieuwende project alleen:

      • kinderbegeleiders die een kwalificatie als vermeld in artikel 43, § 2, eerste lid, 4°, a), van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013, hebben of een bewijs van een kwalificerend traject leveren als vermeld in artikel 8 van het ministerieel besluit van 25 november 2016 tot uitvoering van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013, of kinderbegeleiders die beschikken over een afwijkingsattest;
      • kinderbegeleiders die beschikbaar zijn om per voltijdsequivalent gemiddeld vier kinderen op te vangen per kwartaal;
      • kinderbegeleiders die bereid zijn om mee te werken aan de evaluatie, vermeld in artikel 16 van het besluit van de Vlaamse regering van 22 februari 2019 houdende de toekenning van een subsidie voor een vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang.
        Slotbepalingen
      Art. 6:

      OCMW Gavere meldt aan het Agentschap Opgroeien

      Art. 7:
      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 januari 2023:
      • OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende dienst onthaalgezinnen - vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang.
      Art. 8:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de dienst administratieve organisatie (personeel)
      • de dienst financiële organisatie
      • de dienst voor onthaalgezinnen.
    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.

      juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 2.
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §3.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 171 en 183.
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, personen die deelnemen aan de vakbondsactiviteit, artikel 6.
      • Koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2 §1 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 3 8°.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 3 tot en met 7.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 3 tot en met 7.
      • Omzendbrief BA 97/10 van 21 mei 1997 betreffende het toepassingsgebied van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel en van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van die wet.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 februari 20210).
      • OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2021).
      • Collegebesluit van 10 oktober 2022 houdende personeel - delen van IT-personeel met de gemeente Zwalm - principebesluit.
      • Collegebesluit van de gemeente Zwalm van 13 oktober 2022 houdende personeel - delen van een IT-coördinator met de gemeente Zwalm - princiepsbeslissing.
      • Advies van het managementteam van 7 oktober 2022.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 15 november 2022.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".

      Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.

      Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en gaf een gunstig advies.

      Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:

      • de opname van een ICT-coördinator B4-B5.

      De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.

      Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.

      De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:

      • de opname van een ICT-coördinator die op basis van een samenwerkingsovereenkomst gedeeld zal worden met de gemeente Zwalm.
        De ICT-coördinator zal de prestaties leveren die nu via outsourcing geleverd worden door CipalSchaubroeck. De beschikbaarheid neemt toe van 1 dag per week naar 2,5 dagen per week.
      • de schrapping van de betrekkingen verbonden aan de dienstenchequeonderneming.

      De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).

      De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:

      • De gemiddelde loonkost per jaar voor de ICT-coördinator bedraagt ca. € 76.000, daarvan wordt de helft terugbetaald door Zwalm. De outsourcing kost op heden € 34.765,24 incl. btw voor 45 dagen/jaar. T.a.v. de gemiddelde loonkost kan de gemeente Gavere een positief gunstig effect verwachten van ca. € 3.000.
      • De financiële effecten van de stopzetting van de dienstenchequeonderneming werden reeds in het meerjarenplan opgenomen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is.

      Het gaat in concreto om de volgende functies:

      • de algemeen directeur;
      • de financieel directeur;
      • het afdelingshoofd vrije tijd;
      • het afdelingshoofd mens;
      • het afdelingshoofd ruimte;
      • de deskundige administratieve organisatie.

      De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

      Art. 2:

      De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Algemeen directeur

      AD0210

      Stat

       

      1.00

      Financieel directeur

      FD0210

      Stat

       

      1.00

      Deskundige administratieve organisatie

      Av

      Stat

       

      1.00

      Businesspartner financiën

      Av

      Cont

       

      1.00

      ICT-coördinator

      Bx

      Cont

      0.50 te delen met Zwalm via samenwerkingsovereenkomst, zoals gezien in bijlage

      2.00

      Deskundige financiële organisatie

      Bv

      Stat

       

      1.00

      Deskundige ICT

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige communicatie

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige participatie

      Bv

      Cont

      1.00 VTE Sociale Maribel

      1.00

      Deskundige HR

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Hoofdadministratief medewerker financiën

      Cx

      Cont

       

      1.00

      Administratief medewerker HR

      Cv

      Cont

       

      2.00

      Administratief medewerker secretariaat-onthaal

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Administratief medewerker financiële organisatie

      Cv

      Stat

       
               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd ruimte Ax Stat  
      1.00 Teamleider omgeving (OA) Av Stat  
      1.00 Deskundige ruimtelijke ordening (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige infrastructuur Av Stat  
      1.00 Deskundige milieu (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige klimaat en duurzaamheid Bv Cont geblokkeerd tot einde samenwerkingsovereenkomst Veneco
      1.00 Deskundige patrimonium Bv Cont geblokkeerd tot einde terbeschikkingstelling OCMW
      1.00 Deskundige technische dienst Bv Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker omgeving Cx Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker publieke ruimte Cx Cont  
      1.00 Administratief medewerker omgeving Cv Cont  
      1.00 Administratief medewerker publieke ruimte Cv Cont  
      1.00 Teamcoach construct Dx Cont geblokkeerd door de betrekking teamcoach construct Cv in statutair verband
      1.00 Teamcoach eco Dx Cont  
      1.00 Teamcoach support Dx Cont  
      0.80 Teamcoach poetsdienst Dx Cont  
      15.00 Technisch medewerker technische dienst Dv Cont  
      2.00 Technisch medewerker recyclagepark Dv Cont  
      16.00 Technisch assistent technische dienst Ev Cont  
      3.90 Technisch assistent poetsvrouw Ev Cont

      Detaillering:

      • 2.13 VTE - administratief centrum
      • 1.06 VTE - bibliotheek
      • 0.46 VTE - ontmoetingscentrum
      • 0.12 VTE - wijkpost politie
      • 0.13 VTE - magazijn

      9.35

      Technisch assistent poetshulp Ev Cont
      1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking technisch assistent Ev in statutair verband
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Cont

       

      4.80

      Maatschappelijk werker sociaal huis

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Coördinator sociaal beleid en zorg

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Teamleider burgerzaken

      Bx

      Cont

       

      1.00

      Deskundige burgerzaken

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Administratief medewerker sociaal huis

      Cv

      Cont

       

      2.50

      Administratief medewerker burgerzaken

      Cv

      Stat

       
       

       

       

       

       

      VTE

      Onthaalgezinnen

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.25

      Deskundige onthaalgezinnen

      Bv

      Cont

       

      0.50

      Administratief medewerker onthaalgezinnen

      Cv

      Cont

       
               

      VTE

      Huis van het Kind

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      0.25

      Coördinator Huis van het Kind

      Bv

      Cont

      0.25 VTE Sociale Maribel

               

      VTE

      Vrije tijd Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd vrije tijd Bx Stat  
      1.00 Hoofdbibliothecaris Bx Stat  
      1.00 Deskundige cultuur en toerisme Bv Cont  
      1.69 Deskundige sport Bv Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking deskundige sport Bv in statutair verband
      1.00 Deskundige jeugd Bv Cont  
      1.00 Bibliothecaris Bv Cont  
      2.00 Administratief medewerker vrije tijd Cv Cont 1.00 VTE Sociale Maribel
      3.00 Bibliotheekmedewerker Cv Cont  
      3.00 Sportmedewerker Dv Cont Beschikbaar vanaf 01/07/2023.
               
      VTE Onderwijs Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking

      2.79

      Assistent voor- en naschoolse opvang Ev

      Cont

      Detaillering:

      • 0.94 VTE - GBS Asper
      • 0.94 VTE - GBS Gavere
      • 0.53 VTE - GBS Baaigem
      • 0.40 VTE - GBS Vurste

      geen prestaties in juli en augustus

               

       

      Art. 3:

      De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Boekhouder

      Bv

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige financiële organisatie. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

      1.00

      Administratief hoofdmedewerker

      Cx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige ICT. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige milieu

      Bx

      Stat

       

      1.00

      Teamcoach construct

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Technisch assistent poetshulp

      Ev

      Stat

       
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Stat

       

      1.00

      Afdelingshoofd sociaal huis

      Bx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige patrimonium. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Vrije tijd

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige sport

      Bv

      Stat

       
               

       

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt integraal:

      • het gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021);
      • het OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2021).

      Art. 5:

      De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten.

    • Rechtspositieregeling OCMW-personeel - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 20 juni 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 186.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Koninklijk besluit van 23 december 2021 tot wijziging van een aantal bepalingen betreffende artikel 17 van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.
      • RSZ-instructies 2022/2.
      • OCMW-raadsbesluit van 20 juni 2022 houdende rechtspositieregeling OCMW-personeel - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 13 december 2021).
      • OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 22 februari 2021).
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 12 september 2022).
      • Verslag van het managementteam van 7 oktober 2022.
      • Verslag en protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 15 november 2022.
      motivering

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van de rechtspositieregeling.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 7 oktober 2022 en gaf een positief advies.

      Het bijzonder onderhandelingscomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 15 november 2022 en sloot een protocol van akkoord af.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • de uitsluiting van verenigingswerkers zoals bedoeld in artikel 17 van het koninklijk besluit van 28 november 1969, gewijzigd door het koninklijk besluit van 23 december 2021
      • de wijziging en de invoering van functiebenamingen met bijhorende diploma-, aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, ingevolgde de aanpassing van de formatie vastgesteld op 12 september 2022 en 19 december 2022
      • de aanpassingen van de verbonden salarisschalen en functionele loopbanen, ingevolgde de aanpassing van de formatie vastgesteld op 12 september 2022 en 19 december 2002
      • de schrapping van de beperking (in niveau) van de graden die voor graadverandering in aanmerking komen
      • de schrapping van de beperking (in meerekenbare jaren) op de relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige
      • de aanpassing van de terbeschikkingstelling van werkmiddelen of gebruik van persoonlijke werkmiddelen aan de RSZ-instructies 2022/2

      De overige wijzigingen worden geduid in het ontwerp.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De rechtspositieregeling vast te stellen, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt de rechtspositieregeling in werking op 1 januari 2023.

      Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 houdende rechtspositieregeling gemeentepersoneel - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021).

      Art. 3:

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

      Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie).

    • Arbeidsreglement - vaststellen bijlage fietspolicy

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.

      juridisch kader
      • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 19bis.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
      • OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende vaststellen arbeidsreglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 10 september 2018). 
      • Lokale rechtspositieregeling, artikel 231.
      • Collegebesluit van 5 september 2022 houdende personeel - individueel leasen van fietsen door personeelsleden - gunnen.
      • Verslag en akkoord van het bijzonder onderhandelingscomité van 15 november 2022.
      motivering

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 creëerde mogelijkheden om bepaalde voordelen om te zetten in een theoretisch budget waarmee het personeel voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit kan kiezen.

      Lokaal bestuur Gavere koos voor de mogelijkheid tot omzetting van de eindejaarstoelage. Deze mogelijkheid werd ingeschreven in artikel 231 van de lokale rechtspositieregeling.

      De fietslease werd na het voeren van een overheidsopdracht gegund aan O2O, Farmanstraat 40 te 9000 Gent.

      In overleg met O2O werd, op basis van het model van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (ABB) een fietspolicy opgemaakt die beantwoordt aan de contractuele voorwaarden. Deze fietspolicy dient als bijlage toegevoegd te worden aan het arbeidsreglement.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De bijlage 'fietspolicy' aan het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2: Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie.
      Art. 3:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op heden.

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie)
      • toezicht op de Sociale Wetten – directie Gent.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luc Goemaere, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 23:35.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad