De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 20:26.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 3°, 249, 260, 261 en 262.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur van Gavere wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening met bijhorende documentatie werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en aanvullende documentatie bij de jaarrekening.
Het boekjaar 2023 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.945.274, een autofinancieringsmarge van € 4.786.224 en een overschot op de staat van opbrengsten en kosten van € 3.867.514.
Overeenkomstig artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur zorgt de gemeente ervoor dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Voor 2023 bedroeg het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW € 898.208. Deze bijdrage is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2023 van het OCMW als aparte budgettaire entiteit.
Het ontwerp van dit beleidsrapport werd tijdig en op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. De financieel directeur maakte de jaarrekening 2023, inclusief toelichting, over aan de raadsleden op maandag 10 juni 2024.
Art. 1: | De jaarrekening 2023, zoals gezien in bijlage, wordt vastgesteld. |
Art. 2: | Het deel van de jaarrekening 2023 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 juni 2024 wordt goedgekeurd. |
Art. 3: | De volgende resultaten worden goedgekeurd: Financiële toestand jaarrekening 2023:
Balans:
Staat van opbrengsten en kosten:
|
Art. 4: | De tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente bedroeg in 2023 € 898.208. Deze tussenkomst is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2023 van het OCMW zoals verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening 2023. |
Art. 5: | Dit besluit te hechten aan het beleidsrapport van de jaarrekening 2023. |
Art. 6: | De jaarrekening 2023 wordt neergelegd op dienst Financiële Organisatie van het administratief centrum waar iedereen er kennis van kan nemen. De jaarrekening 2023 wordt integraal gepubliceerd op de gemeentelijke website. |
Art. 7: | De jaarrekening 2023 en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de Provinciegouverneur en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven digitale vorm. |
De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het 2024 0,79% van de te verdelen dotaties.
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023 waarbij Gavere een aandeel had van 0,80%. De ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een ander belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een (enige) indexaanpassing in de maand juni 2024. Tegelijk wordt het personeelsbudget in min bijgestuurd naar aanleiding van de werkelijke en de nog verwachte bezetting van 2024 wat voornamelijk voor een bijsturing zorgt bij het administratief technische personeel en het beroepspersoneel. De personeelskredieten dalen in totaliteit met 1,15 miljoen euro.
Daarnaast investeert de hulpverleningszone bijkomend in software (interface tijdsregistratiesysteem en een pilootproject rond 5G)
Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen en de investeringsdotaties licht verhoogd worden. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.
In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging 2024 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2024:
Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2024 € 471.070,97. Het bedrag van de exploitatiedotatie daalt met € 7.875, de investeringsdotatie stijgt met € 916. De bijdrage voor de pensioenen blijft ongewijzigd.
Art. 1: |
De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 427.826 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 1.562,97 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024. |
Art. 2: |
De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op het bedrag van € 41.682 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025. |
Art. 3: |
Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 4: |
Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 2e lid.
Gemeentebestuur Gavere maakt samen met andere buurgemeenten deel uit van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Via het stelsel ‘wijk-werken’ kunnen werkzoekenden met een gebrek aan recente werkervaring, die nog niet in het gewone arbeidscircuit terecht kunnen, tijdelijk werkervaring opdoen in een laagdrempelige werkomgeving dicht bij huis.
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
De raad van bestuur keurde de rekening 2023 goed in de zitting van 8 mei 2023.
Art. 1: |
De jaarrekening 2023 van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke en aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie). |
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s. De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden om in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op vlak van e-inclusie.
De werkgroep tekende in op het voortraject en na een geslaagd traject ging per 1 januari 2023 Digistroom in de regio Leie en Schelde van start.
Vanuit Vlaanderen werd de mogelijkheid geboden om in te tekenen op een verlenging van het project. Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de indiening voor de verlenging in de zitting van 11 september 2023.
Er werd toen ingezet op:
Dit zou betekenen dat het project nog 450.000 euro kan ontvangen met als doel de Digibanken lokaal te kunnen verankeren.
De indiening van het dossier werd goedgekeurd en toegekend op basis van het ministerieel besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken.
Om het voorschot te bekomen dienen voor 1 september 2024 volgende documenten opgeleverd te worden:
Momenteel bestaat het huidige samenwerkingsverband uit volgende partners: gemeente De Pinte, gemeente Destelbergen, stad Deinze, gemeente Gavere, gemeente Melle, gemeente Merelbeke, gemeente Nazareth, gemeente Sint-Martens-Latem, gemeente Zulte, VDAB, Emino, Groep Intro, Avansa Regio Gent, Ligo Gent – Meetjesland – Leieland, De Zorgband en Deinze Industrie.
Beego maakt eveneens deel uit van het partnerschap maar als dienstverlener. Sinds de (gefaseerde) opstartfase van het project tot nu zijn reeds meer dan 750 individuele deelnemers bereikt.
Het verlengen van het project Digistroom met de door Vlaanderen voorziene middelen dient ervoor te zorgen dat het project maximale kansen krijgt om verankerd te worden in het huidig lokaal beleid.
Alle kosten kunnen gedragen worden vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.
Art. 1: |
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Digistroom tussen projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, de deelnemende lokale besturen, de partners en het lokaal bestuur van Gavere goed, zoals gezien als bijlage, en engageert zich om de Digibanken te verankeren in haar dagelijkse werking door onder meer blijvend in te zetten op digitale inclusie. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 bevat de volgende punten:
De volmacht betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering diende uiterlijk op 19 juni 2024 bezorgd te worden aan de Gemeentelijke Holding nv in vereffening. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad was gepland op 25 juni 2024 en bijgevolg niet tijdig voor het indienen van de volmacht. De kennisname van de agenda werd daarom eerst aan het college voorgelegd en vervolgens ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.
Art. 1: |
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 27 mei 2024 houdende Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 26 juni 2024. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.
De parochiekerk Sint-Bavo wordt sinds februari 2017 niet langer gebruikt voor de eredienst. In het addendum 1 van het kerkenbeleidsplan (2021) werd de parochiekerk Sint-Bavo aangewezen om op de korte termijn (2020-2025) herbestemd te worden. Om de herbestemming te faciliteren werd een uitgiftedossier opgemaakt dat weliswaar niet het gewenste resultaat opleverde. Het college besliste daarom om de vervolgprocedure van het uitgiftedossier stop te zetten. De gemeenteraad besliste vervolgens principieel om de kerk te herbestemmen tot multifunctionele ontmoetingsruimte.
De herbestemming van de kerk van Baaigem tot multifunctionele ontmoetingsruimte komt in aanmerking voor de oproep van Leader Vlaamse Ardennen tot Dender meer bepaald voor:
Het project werd aangemeld en weerhouden door Leader Vlaamse Ardennen tot Dender en kon verder uitgewerkt worden voor indiening. De projectaanvraag werd ingediend op 7 maart 2024 en goedgekeurd op 13 mei 2024.
In het project zijn uitgaven opgenomen die de ingebruikname van de kerk moeten faciliteren:
De uitgaven worden voor 65% gesubsidieerd door Leader Vlaamse Ardennen tot Dender voor een maximaal bedrag van van € 61.380,64.
Deze inkomsten en uitgaven zijn niet voorzien in het meerjarenplan van de gemeente. Overeenkomstig artikel 269 DLB kan de gemeenteraad zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dat geval worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De uitgave is
Art. 1: | De gemeenteraad voorziet in een uitgave van € 94.431,76 voor de uitvoering van het Leaderproject "herbestemming Sint-Bavokerk Baaigem". |
Art. 2: | De gemeenteraad voorziet in een ontvangst van € 61.380,64 (toelage van Leader Vlaamse Ardennen tot Dender) voor de uitvoering van het Leaderproject "herbestemming Sint-Bavokerk Baaigem". |
Art. 3: | Deze uitgave en ontvangst bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 op te nemen in het investeringsbudget en te koppelen aan beleidsactie 343 'Kerkenbeleidsplan'. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing, in het bijzonder met de overheidsopdrachten die uitvoering geven aan de onderzoeksfase. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Met het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 werd het ontwerp voor het project "Dwars door Asper" goedgekeurd.
Voor een deel van de Steenweg werd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 een rooilijnplan goedgekeurd, dat vervolgens bij Koninklijk Besluit werd goedgekeurd op 8 juli 1910. Deze rooilijn werd slechts gedeeltelijk gerealiseerd.
De huidige wegenis en voetpaden zijn doorheen de jaren ingenomen, aangelegd en aangewend als openbaar domein, o.a. voor de aanleg van nutsleidingen. Op sommige plaatsen werden hiervoor privatieve stroken ingenomen zonder juridische verwerving, waardoor de feitelijke toestand niet in overeenstemming is met de juridische. Hierdoor is het noodzakelijk om deze rooilijn alsnog te realiseren en de aangelanden correct te vergoeden.
Op de gemeenteraad van 12 februari 2024 worden de nodige grondverwervingsplannen, opgemaakt door Studiebureau Lobelle bvba, Gistelse Steenweg 712 te 8200 Brugge, en bijhorende schattingsverslagen, opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Steven Thomas, Fonteineweg 7, 9681 Maarkedal, goedgekeurd.
De totale vergoeding voor de inlijving van de verschillende eigendommen wordt geschat op € 33.300,00.
Notaris Hulsbosch Elisa (met standplaats te De Pinte) heeft de ontwerpakte voor deze grondaankopen opgemaakt.
Art. 1: |
De ontwerpakte met betrekking tot de aankoop van delen van percelen grond gelegen 6de afdeling (Asper), sectie A, delen van percelen 1137R en 1135M en Sectie B delen van percelen 223G, 217D, 216G en 210F met een totale oppervlakte van bovengrondse inname van 99m² en 24m² inname met ondergrondse erfdienstbaarheid, zoals aangeduid op bijgevoegd grondinnameplannen van 16 november 2023 opgemaakt door studiebureau Lobelle, goed te keuren zoals gezien in bijlage. De vergoeding voor aankoop en pachtvergoedingen bedraagt € 33.300,00 De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: | De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de afdeling Ruimte. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Op 2 juni 2023 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het verkavelen van de percelen grond gelegen ter hoogte van Hulstraat 32, 6de afdeling sectie B deel van nrs. 153D, 153B en 148 in 3 loten voor het bouwen van 1 halfopen en 2 gesloten bebouwingen.
De bouwheer is bereid, om voor het goede beheer van het openbaar domein, de grijze strook grond met een totale oppervlakte van 36m² vermeld op het opmetingsplan in bijlage (over te dragen grond - kavel 5-6-7), gelegen langs de Hulstraat, ten kosteloos titel af te staan aan de Gemeente Gavere.
Het betreft:
zoals deze goederen (grijs gemarkeerd) staan afgebeeld als kavel 5, 6 en 7 op een metingsplan, opgemaakt door landmeter-expert Evelien Dewaele.
Art. 1: |
De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een deel van het perceel grond, kadastraal gekend 6de afdeling sie B deel van nr. 153D, met een totale oppervlakte van zesendertig vierkante meter (36 m² - kavels 5-6-7 volgens het opmetingsplan). |
Art. 2: |
De gronden worden geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2024-2025 plaats op 1 februari 2024.
Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:
In het 1ste leerjaar zitten 31 leerlingen. Er is een tekort van 16 lestijden om het 1ste leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
In het 6de leerjaar zitten 34 leerlingen. Er is een tekort van 24 lestijden om het 6de leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.
Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV in het kleuteronderwijs:
Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV in het lager onderwijs:
In de 2de graadsklas te Baaigem zitten er 21 leerlingen. Er is een tekort van 12 lestijden om de 2de graadsklas halftijds te kunnen opsplitsen.
In het 3de leerjaar te Gavere zitten er 30 leerlingen. Er zijn 24 lestijden te kort om het 3de leerjaar voltijds op te splitsen.
In Vurste zijn er 22 lestijden te kort om 2 klassen in te richten. Een 1ste, 2de en 3de leerjaar en 4de, 5de en 6de leerjaar.
Indien er op 1 september 2024 geen ingeschreven leerlingen zijn in de vestiging van Vurste worden 22 lestijden ten laste van het schoolbestuur niet ingericht.
In de 4 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Met ingang van 1 september 2024 is er een tekort van:
In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:
ten laste van het schoolbestuur met ingang van 1 september 2024.
Art. 1: | Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2024-2025 goed te keuren. |
Art. 2: | De aanvraag om met ingang van 1 september 2024:
ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.
|
Art. 3: | De aanvraag om met ingang van 1 september 2024:
|
Art. 4: | De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren. |
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de schooldirectie. |
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: | Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022). |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: |
Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat. |
Art. 4: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2024 het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022). |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat:
1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4° (...);
5° de wijze waarop de school via haar zorgbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 1, en haar gelijke onderwijskansenbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 2, werkt aan de optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.
Het huidige schoolwerkplan BGV is aan actualisatie toe. De aanvulling heeft betrekking op deel 1 van het schoolwerkplan van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, meer bepaald hoofdstuk 4, leerlingbegeleiding.
Art. 1: | De annex bij het schoolwerkplan, aanpassing decretaal gedeelte 'leerlingbegeleiding' van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, vast te stellen zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV. |
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Art. 1: |
Het verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel van de schoolraad van de Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.
Het eerste lid van artikel 2 van het huishoudelijk reglement van de schoolraad luidt: "De leden namens de ouders worden rechtstreeks aangeduid vanuit de overkoepelende ouderraad."
Er is bijgevolg geen nood meer aan een verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad. Het verkiezingsreglement kan opgeheven worden.
Art. 1: |
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende oprichten schoolraad - goedkeuring verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders, op te heffen. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De CBS-beslissing van 3 juni 2024 om tot onmiddellijke verbreking van voornoemde gebruikersovereenkomst van het jeugdlokaal aan de Sportdreef over te gaan en het jeugdlokaal te doen ontruimen per 21 juli 2024 is absoluut niet in verhouding tot de aangehaalde redenen, met name: maken van vuur in de onmiddellijke omgeving van het jeugdlokaal, het aanlaten van de verlichting en het gebruik van het jeugdlokaal als woonruimte.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel om de beslissing tot ontbinding van de gebruiksovereenkomst van een jeugdlokaal in de Sportdreef in te trekken. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 21:47.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad