Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 25/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 20:26.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 27 mei 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 goed te keuren.

    • Jaarrekening 2023 - vaststellen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 3°, 249, 260, 261 en 262.

      juridisch kader
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2026.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024 houdende jaarrekening 2023 - vaststellen.
      motivering

      De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.

      De jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur van Gavere wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening met bijhorende documentatie werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en aanvullende documentatie bij de jaarrekening.

      Het boekjaar 2023 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 10.945.274, een autofinancieringsmarge van € 4.786.224 en een overschot op de staat van opbrengsten en kosten van € 3.867.514.

      Overeenkomstig artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur zorgt de gemeente ervoor dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Voor 2023 bedroeg het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW € 898.208. Deze bijdrage is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2023 van het OCMW als aparte budgettaire entiteit.

      Het ontwerp van dit beleidsrapport werd tijdig en op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd. De financieel directeur maakte de jaarrekening 2023, inclusief toelichting, over aan de raadsleden op maandag 10 juni 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De jaarrekening 2023, zoals gezien in bijlage, wordt vastgesteld.
      Art. 2:

      Het deel van de jaarrekening 2023 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 juni 2024 wordt goedgekeurd.

      Art. 3:

      De volgende resultaten worden goedgekeurd:

      Financiële toestand jaarrekening 2023:

      • beschikbaar budgettair resultaat: € 10.945.274,
      • autofinancieringsmarge: € 4.786.224,
      Balans:
      • balanstotaal 2023: € 79.454.973,
      Staat van opbrengsten en kosten:
      • overschot van € 3.867.514.
      Art. 4: De tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente bedroeg in 2023 € 898.208. Deze tussenkomst is berekend op basis van de autofinancieringsmarge 2023 van het OCMW zoals verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening 2023.
      Art. 5: Dit besluit te hechten aan het beleidsrapport van de jaarrekening 2023.
      Art. 6: De jaarrekening 2023 wordt neergelegd op dienst Financiële Organisatie van het administratief centrum waar iedereen er kennis van kan nemen. De jaarrekening 2023 wordt integraal gepubliceerd op de gemeentelijke website.
      Art. 7: De jaarrekening 2023 en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de Provinciegouverneur en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven digitale vorm.
    • Hulpverleningszone Centrum - vaststellen gemeentelijke dotaties 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1 en 2.
      • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 67 en 68.
      juridisch kader
      • Koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
      • Gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2018 betreffende goedkeuring van de zonale verdeelsleutel van de Hulpverleningszone Centrum.
      • Besluit van het zonecollege van 29 mei 2024 houdende de goedkeuring van het ontwerp van de begrotingswijziging 2024.
      motivering

      De dotaties van de gemeenten voor de hulpverleningszone worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad op basis van een akkoord bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenten. De bijdrage van de gemeente Gavere bedraagt voor het 2024 0,79% van de te verdelen dotaties.

      Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.

      Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023 waarbij Gavere een aandeel had van 0,80%. De ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).

      Een ander belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een (enige) indexaanpassing in de maand juni 2024. Tegelijk wordt het personeelsbudget in min bijgestuurd naar aanleiding van de werkelijke en de nog verwachte bezetting van 2024 wat voornamelijk voor een bijsturing zorgt bij het administratief technische personeel en het beroepspersoneel. De personeelskredieten dalen in totaliteit met 1,15 miljoen euro.

      Daarnaast investeert de hulpverleningszone bijkomend in software (interface tijdsregistratiesysteem en een pilootproject rond 5G)

      Deze aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen en de investeringsdotaties licht verhoogd worden. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet. Een detail van de prognoses per economische rubriek van de ontvangsten en de uitgaven, zowel voor de gewone als de buitengewone dienst, zit in bijlage aan dit besluit.

      In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging 2024 en door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, dient de gemeente Gavere onderstaande dotaties te betalen voor 2024:

      • voor exploitatie: € 427.826,
      • voor investeringen: € 41.682, en,
      • bijdrage voor de pensioenen: € 1.562,97.

      Het totaal aan dotaties bedraagt voor 2024 € 471.070,97. Het bedrag van de exploitatiedotatie daalt met € 7.875, de investeringsdotatie stijgt met € 916. De bijdrage voor de pensioenen blijft ongewijzigd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:   

      De exploitatiedotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 427.826 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024.

      De bijdrage voor de pensioenen van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op € 1.562,97 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 649300 “toelagen aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2024.

      Art. 2:

      De investeringsdotatie van de gemeente Gavere aan Hulpverleningszone Centrum voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld op het bedrag van € 41.682 en opgenomen op beleidsitem 0410-00 en algemene rekening 664300 “toegestane investeringssubsidies aan andere overheidsinstellingen” van boekjaar 2025.

      Art. 3:

      Bovenstaande kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 4:   

      Een eensluidend afschrift wordt bezorgd aan Hulpverleningszone Centrum, Roggestraat 70 te 9000 Gent, en de toezichthoudende overheid t.a.v. Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.

    • Projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde - goedkeuren jaarrekening 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 2e lid.

      juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2017 houdende Wijk-Werken - oprichten projectvereniging en goedkeuren statuten.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 januari 2019 houdende intergemeentelijke projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde – afvaardigen leden raad van bestuur.
      • Statuten van projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
      motivering

      Gemeentebestuur Gavere maakt samen met andere buurgemeenten deel uit van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.

      Via het stelsel ‘wijk-werken’ kunnen werkzoekenden met een gebrek aan recente werkervaring, die nog niet in het gewone arbeidscircuit terecht kunnen, tijdelijk werkervaring opdoen in een laagdrempelige werkomgeving dicht bij huis.

      De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.

      De raad van bestuur keurde de rekening 2023 goed in de zitting van 8 mei 2023.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De jaarrekening 2023 van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke en aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie).

    • Projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde - verlengen samenwerkingsovereenkomst Digistroom

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2007 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
      juridisch kader
      • Wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
      • Programmadecreet van 23 december 2021 bij de begroting 2022, artikel 82.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken, artikel 14.
      • Ministerieel Besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken. 
      • Statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
      • Collegebesluit van 13 juni 2022 houdende Wijk-Werken Leie en Schelde - intentieverklaring Digibanken - voortraject.
      • Gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 houdende samenwerkingsovereenkomst Digistroom.
      • Collegebesluit van 11 september 2023 houdende Wijk-Werken Leie en Schelde – intentieverklaring Digibanken - verlenging. 
      motivering

      Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s. De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.

      In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.

      Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden om in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op vlak van e-inclusie.

      De werkgroep tekende in op het voortraject en na een geslaagd traject ging per 1 januari 2023 Digistroom in de regio Leie en Schelde van start.

      Vanuit Vlaanderen werd de mogelijkheid geboden om in te tekenen op een verlenging van het project. Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de indiening voor de verlenging in de zitting van 11 september 2023. 

      Er werd toen ingezet op:

      • Een basisbedrag van 350.000 euro wanneer tot 1.000 gebruikers bereikt worden.
      • Een tweede schijf van 100.000 euro wanneer 1.001 tot 1.500 gebruikers bereikt worden.

      Dit zou betekenen dat het project nog 450.000 euro kan ontvangen met als doel de Digibanken lokaal te kunnen verankeren.

      De indiening van het dossier werd goedgekeurd en toegekend op basis van het ministerieel besluit tot verlenging van de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken.

      Om het voorschot te bekomen dienen voor 1 september 2024 volgende documenten opgeleverd te worden:

      • een samenwerkingsovereenkomst
      • een samenwerkingsstrategie
      • een planning
      • een begroting.

      Momenteel bestaat het huidige samenwerkingsverband uit volgende partners: gemeente De Pinte, gemeente Destelbergen, stad Deinze, gemeente Gavere, gemeente Melle, gemeente Merelbeke, gemeente Nazareth, gemeente Sint-Martens-Latem, gemeente Zulte, VDAB, Emino, Groep Intro, Avansa Regio Gent, Ligo Gent – Meetjesland – Leieland, De Zorgband en Deinze Industrie.

      Beego maakt eveneens deel uit van het partnerschap maar als dienstverlener. Sinds de (gefaseerde) opstartfase van het project tot nu zijn reeds meer dan 750 individuele deelnemers bereikt.

      Het verlengen van het project Digistroom met de door Vlaanderen voorziene middelen dient ervoor te zorgen dat het project maximale kansen krijgt om verankerd te worden in het huidig lokaal beleid.

      Alle kosten kunnen gedragen worden vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Digistroom tussen projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde, de deelnemende lokale besturen, de partners en het lokaal bestuur van Gavere goed, zoals gezien als bijlage, en engageert zich om de Digibanken te verankeren in haar dagelijkse werking door onder meer blijvend in te zetten op digitale inclusie.

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan

      • projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde
      • afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en de dienst Financiële Organisatie)
      • afdeling Mens 
      • afdeling Beleven (bibliotheek).
    • Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 26 juni 2024 (bekrachtigen collegebesluit van 27 mei 2024)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.

      juridisch kader
      • Oproeping van Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 13 mei 2024 (ontvangen op 21 mei 2024) om deel te nemen aan de algemene vergadering van 26 juni 2024.
      • Collegebesluit van 27 mei 2024 houdende Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 26 juni 2024.
      motivering

      Gemeente Gavere wordt uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv in vereffening.

      De agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 bevat de volgende punten:

      1. bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2023
      2. bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2023
      3. bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2023 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening niet kon worden afgesloten
      4. bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2023
      5. vraagstelling

      De volmacht betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering diende uiterlijk op 19 juni 2024 bezorgd te worden aan de Gemeentelijke Holding nv in vereffening. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad was gepland op 25 juni 2024 en bijgevolg niet tijdig voor het indienen van de volmacht. De kennisname van de agenda werd daarom eerst aan het college voorgelegd en vervolgens ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 27 mei 2024 houdende Gemeentelijke Holding nv in vereffening - kennisname agenda algemene vergadering 26 juni 2024.

      Art. 2:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Gemeentelijke Holding nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C, 1000 Brussel, uitsluitend per e-mailadres avgh@quinz.be.

    • Kerk Baaigem - herbestemming - voorzien uitgave Leaderproject

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.

      juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017 houdende kerkenbeleidsplan - goedkeuren.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 houdende kerkenbeleidsplan - goedkeuren addendum 1.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende kerk en pastorij Baaigem - goedkeuren uitgiftedossier.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2024 houdende kerk Baaigem - principebesluit herbestemming. 
      • Collegebesluit van 10 januari 2022 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - vaststellen bekendmakingstermijn.
      • Collegebesluit van 10 januari 2022 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - samenstellen beoordelingscommissie.
      • Collegebesluit van 6 februari 2023 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - opschorten vervolgprocedure.
      • Collegebesluit van 3 juli 2023 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - uitgiftedossier - opschorten vervolgprocedure.
      • Collegebesluit van 9 oktober 2023 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - uitgiftedossier - kennisname verslag beoordelingscommissie van 25 september 2023.
      • Collegebesluit van 18 december 2023 houdende kerkenbeleidsplan - kerk en pastorij Baaigem - uitgiftedossier - stopzetten vervolgprocedure.
      • Collegebesluit van 8 januari 2024 houdende kerkenbeleidsplan - kerk Baaigem - aanmelden Leaderoproep 2023-2024.
      • Collegebesluit van 4 maart 2024 houdende kerkenbeleidsplan - kerk Baaigem - indienen Leaderoproep 2023-2024.
      • Projectaanvraag "herbestemming Sint-Bavokerk Baaigem".
      • Brief van de Vlaamse Landmaatschappij van 13 mei 2024 betreffende goedkeuring van Herbestemming Sint-Bavokerk (VAD24/LEA-RP/001).
      motivering

      De parochiekerk Sint-Bavo wordt sinds februari 2017 niet langer gebruikt voor de eredienst. In het addendum 1 van het kerkenbeleidsplan (2021) werd de parochiekerk Sint-Bavo aangewezen om op de korte termijn (2020-2025) herbestemd te worden. Om de herbestemming te faciliteren werd een uitgiftedossier opgemaakt dat weliswaar niet het gewenste resultaat opleverde. Het college besliste daarom om de vervolgprocedure van het uitgiftedossier stop te zetten. De gemeenteraad besliste vervolgens principieel om de kerk te herbestemmen tot multifunctionele ontmoetingsruimte.

      De herbestemming van de kerk van Baaigem tot multifunctionele ontmoetingsruimte komt in aanmerking voor de oproep van Leader Vlaamse Ardennen tot Dender meer bepaald voor:

      • SD 3 - De Vlaamse Ardennen verhoogt de (be)leefbaarheid van de dorpen met respect voor de eigenheid van de leefomgeving en streekidentiteit.
      • OD 5 - Bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van dorpskernen

      Het project werd aangemeld en weerhouden door Leader Vlaamse Ardennen tot Dender en kon verder uitgewerkt worden voor indiening. De projectaanvraag werd ingediend op 7 maart 2024 en goedgekeurd op 13 mei 2024.

      In het project zijn uitgaven opgenomen die de ingebruikname van de kerk moeten faciliteren:

      • basismeubilair, 
      • podium/geluid/multimedia/projectie, 
      • tijdelijk sanitair, 
      • (adviesverlening) aanpassingswerken in functie van berging/toegankelijkheid/(brand)veiligheid/akoestiek,
      • en begeleiding van de beherende vzw bij hij het beheer en de organisatie.

      De uitgaven worden voor 65% gesubsidieerd door Leader Vlaamse Ardennen tot Dender voor een maximaal bedrag van van € 61.380,64.

      Deze inkomsten en uitgaven zijn niet voorzien in het meerjarenplan van de gemeente. Overeenkomstig artikel 269 DLB kan de gemeenteraad zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dat geval worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

      De uitgave is

      • dwingend: zonder de uitgaven is de uitvoering van het project niet mogelijk.
      • onvoorzien: noch de onttrekking van de kerk aan de eredienst, noch de goedkeuring van de projectaanvraag bij Leader Vlaamse Ardennen tot Dender waren bij de laatste meerjarenplanaanpassing voorzien.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De gemeenteraad voorziet in een uitgave van € 94.431,76 voor de uitvoering van het Leaderproject "herbestemming Sint-Bavokerk Baaigem". 
      Art. 2: De gemeenteraad voorziet in een ontvangst van € 61.380,64 (toelage van Leader Vlaamse Ardennen tot Dender) voor de uitvoering van het Leaderproject "herbestemming Sint-Bavokerk Baaigem". 
      Art. 3: Deze uitgave en ontvangst bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 op te nemen in het investeringsbudget en te koppelen aan beleidsactie 343 'Kerkenbeleidsplan'.
      Art. 4: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing, in het bijzonder met de overheidsopdrachten die uitvoering geven aan de onderzoeksfase.
      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de afdeling Beleving
      • de afdeling Ruimte (patrimonium)
      • de afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie).
    • Dwars door Asper - grondverwervingen - goedkeuren ontwerpakte

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 296.
      • Rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 en goedgekeurd bij Koninklijk Besluit op 8 juli 1910.
      • Collegebesluit van 24 augustus 2020 houdende studieopdracht "Dwars door Asper" - goedkeuren gunningsvoorstel.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende goedkeuren ontwerp, lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor het project "Dwars door Asper".
      • Schattingsverslagen opgemaakt door landmeter Steven Thomas.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2024 houdende Dwars door Asper - grondinnameplannen - goedkeuren.
      • Ontwerpakte opgemaakt door notaris Hulsbosch Elisa, notaris met standplaats te De Pinte.
      motivering

      Met het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 werd het ontwerp voor het project "Dwars door Asper" goedgekeurd.

      Voor een deel van de Steenweg werd door de gemeenteraad van Asper op 23 mei 1910 een rooilijnplan goedgekeurd, dat vervolgens bij Koninklijk Besluit werd goedgekeurd op 8 juli 1910. Deze rooilijn werd slechts gedeeltelijk gerealiseerd.

      De huidige wegenis en voetpaden zijn doorheen de jaren ingenomen, aangelegd en aangewend als openbaar domein, o.a. voor de aanleg van nutsleidingen. Op sommige plaatsen werden hiervoor privatieve stroken ingenomen zonder juridische verwerving, waardoor de feitelijke toestand niet in overeenstemming is met de juridische. Hierdoor is het noodzakelijk om deze rooilijn alsnog te realiseren en de aangelanden correct te vergoeden.

      Op de gemeenteraad van 12 februari 2024 worden de nodige grondverwervingsplannen, opgemaakt door Studiebureau Lobelle bvba, Gistelse Steenweg 712 te 8200 Brugge, en bijhorende schattingsverslagen, opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Steven Thomas, Fonteineweg 7, 9681 Maarkedal, goedgekeurd.

      De totale vergoeding voor de inlijving van de verschillende eigendommen wordt geschat op € 33.300,00.

      Notaris Hulsbosch Elisa (met standplaats te De Pinte) heeft de ontwerpakte voor deze grondaankopen opgemaakt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De ontwerpakte met betrekking tot de aankoop van delen van percelen grond gelegen 6de afdeling (Asper), sectie A, delen van percelen 1137R en 1135M en Sectie B delen van percelen 223G, 217D, 216G en 210F  met een totale oppervlakte van bovengrondse inname van 99m² en 24m² inname met ondergrondse erfdienstbaarheid, zoals aangeduid op bijgevoegd grondinnameplannen van 16 november 2023 opgemaakt door studiebureau Lobelle, goed te keuren zoals gezien in bijlage.

      De vergoeding voor aankoop en pachtvergoedingen bedraagt € 33.300,00

      De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Art. 2:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing.

      Art. 3:

      De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de afdeling Ruimte.

    • Kosteloze grondafstand verkaveling Hulstraat 32 - goedkeuren ontwerpakte

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.

      juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 maart 2020 houdende vaststellen stratentracé, goedkeuren ontwerp van de wegenis en goedkeuren rooilijnplan.
      • Collegebesluit van 2 juni 2023 houdende verlenen van een omgevingsvergunning - verkavelen van een perceel in 3 loten,  Hulstraat 32 te Asper.
      • Metingsplan van 18 oktober 2023 opgemaakt door LKDE bv Evelien Dewaele, Voskenslaan 82, 9000 Gent, beëdigd landmeter.
      • Ontwerpakte opgemaakt door notariaat Hulsbosch, Keistraat 113, 9840 De Pinte.
      motivering

      Op 2 juni 2023 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het verkavelen van de percelen grond gelegen ter hoogte van Hulstraat 32, 6de afdeling sectie B deel van nrs. 153D, 153B en 148 in 3 loten voor het bouwen van 1 halfopen en 2 gesloten bebouwingen.

      De bouwheer is bereid, om voor het goede beheer van het openbaar domein, de grijze strook grond met een totale oppervlakte van 36m² vermeld op het opmetingsplan in bijlage (over te dragen grond - kavel 5-6-7),  gelegen langs de Hulstraat, ten kosteloos titel af te staan aan de Gemeente Gavere.

      Het betreft:

      • een perceel grond (kavel 5) gelegen langs de Hulstraat, volgens kadaster bekend onder 6de afdeling sie B deel van nr. 153D ingevolge prekadastratie genummerd 153P met een oppervlakte van 11 m²;
      • een perceel grond (kavel 6) gelegen langs de Hulstraat, volgens kadaster bekend onder 6de afdeling sie B deel van nr. 153D ingevolge prekadastratie genummerd 153R met een oppervlakte van 10 m²;
      • een perceel grond (kavel 7) gelegen langs de Hulstraat, volgens kadaster bekend onder 6de afdeling sie B deel van nr. 153D ingevolge prekadastratie genummerd 153S met een oppervlakte van 15 m²;

      zoals deze goederen (grijs gemarkeerd) staan afgebeeld als kavel 5, 6 en 7 op een metingsplan, opgemaakt door landmeter-expert Evelien Dewaele.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een deel van het perceel grond, kadastraal gekend 6de afdeling sie B deel van nr. 153D, met een totale oppervlakte van zesendertig vierkante meter (36 m² - kavels 5-6-7 volgens het opmetingsplan).

      Art. 2:

      De gronden worden geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 3:

      De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Art. 4:

      De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - goedkeuren lestijdenpakket met aanvraag lestijden ten laste van het schoolbestuur

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

      juridisch kader
      • Decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs-II.
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, artikel 141 en volgende.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 betreffende de procedure en de modaliteiten inzake de lokale autonomie en inspraakregeling in de door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijsinstellingen.
      • Omzendbrief BaO/2000/5 van 22 juni 2000 betreffende overleg over de aanwending van het lestijdenpakket.
      • Verslag en akkoord van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024.
      motivering

      In de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A en in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV vond de telling voor de organisatie van het schooljaar 2024-2025 plaats op 1 februari 2024.

      Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A

      Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het kleuteronderwijs:

      •  129 lestijden + 6 SES lestijden = 135 lestijden ingericht worden op basis van de telling van 1 februari 2024
      •  4 klassen ingericht worden.
      In de 1ste kleuterklas zitten 35 kleuters. Er is een tekort van 25 lestijden om de 1ste kleuterklas voltijds te kunnen opsplitsen.

      Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A in het lager onderwijs:

      • 180 lestijden + 9 SES lestijden = 189 lestijden ingericht worden op basis van de telling van 1 februari 2024.

      In het 1ste leerjaar zitten 31 leerlingen. Er is een tekort van 16 lestijden om het 1ste leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.

      In het 6de leerjaar zitten 34 leerlingen. Er is een tekort van 24 lestijden om het 6de leerjaar voltijds te kunnen opsplitsen.

      Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV

      Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV in het kleuteronderwijs:

      • 156 lestijden + 14 SES lestijden = 170 lestijden ingericht worden op basis van de telling van 1 februari 2024
      • in de vestiging Baaigem 2 combiklassen ingericht worden.
      In de 2de graadsklas zitten 21 leerlingen. Er is een tekort van 12 lestijden om de 2de graadsklas halftijds op te splitsen.
      Er is 1 lestijd te kort om een voltijdse tewerkstelling te kunnen aanbieden in het kleuteronderwijs.

      Er kunnen in de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV in het lager onderwijs:

      • 304 lestijden + 29 SES lestijden = 333 lestijden ingericht worden op basis van de telling van 1 februari 2024
      • In de vestiging Baaigem en Vurste wordt in het lager gewerkt met graadsklassen.

      In de 2de graadsklas te Baaigem zitten er 21 leerlingen. Er is een tekort van 12 lestijden om de 2de graadsklas halftijds te kunnen opsplitsen. 

      In het 3de leerjaar te Gavere zitten er 30 leerlingen. Er zijn 24 lestijden te kort om het 3de leerjaar voltijds op te splitsen.

      In Vurste zijn er 22 lestijden te kort om 2 klassen in te richten. Een 1ste, 2de en 3de leerjaar en 4de, 5de en 6de leerjaar.
      Indien er op 1 september 2024 geen ingeschreven leerlingen zijn in de vestiging van Vurste worden 22 lestijden ten laste van het schoolbestuur niet ingericht.

      In de 4 scholen zijn verschillende leerlingen met zorgnoden. Er is nood aan 12 lestijden zorg om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.

      Met ingang van 1 september 2024 is er een tekort van:

      • 65 lestijden lager GBS De Vierklaver A
      • 71 lestijden GBS De Vierklaver BGV

      In het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024 werd een consensus bereikt door de aanwezige leden voor de aanvraag van:

      • 65 lestijden lager GBS De Vierklaver A
      • 49 lestijden lager GBS De Vierklaver Baaigem en Gavere
      • 22 lestijden lager GBS De Vierklaver Vurste als er op 1 september 2024 leerlingen zijn ingeschreven
      • 12 lestijden zorg.

      ten laste van het schoolbestuur met ingang van 1 september 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Het lestijdenpakket lager onderwijs voor het schooljaar 2024-2025 goed te keuren.

      Art. 2:

      De aanvraag om met ingang van 1 september 2024:

      • 65 lestijden lager GBS De Vierklaver A
      • 49 lestijden lager GBS De Vierklaver BGV
      ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.
      Art. 3:

      De aanvraag om met ingang van 1 september 2024:

      • 22 lestijden voor de vestiging Vurste
      ten laste van het schoolbestuur goed te keuren, onder voorbehoud dat er op 1 september 2024 leerlingen ingeschreven zijn. 
      Art. 4:

      De aanvraag van 12 lestijden voor zorg, te presteren in het kleuter- of lager onderwijs, ten laste van het schoolbestuur goed te keuren.

      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en de schooldirectie.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37.

      juridisch kader
      • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022).
      • Verslag en akkoord van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024.
      • Verslag en akkoord van de schoolraad van 3 juni 2024.
      motivering

      Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de afsprakennota.

      Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) is aan actualisatie toe.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • een minder scherpe maximumfactuur (opgetrokken naar € 535),
      • de prijzen van de maaltijden,
      • het toedienen van medicatie en het stellen van medische handelingen,
      • de tuchtprocedure,
      • het getuigschrift/attest basisonderwijs.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      Het schoolreglement (inclusief afsprakennota) vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de afsprakennota wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende gemeentelijke basisschool De Vierklaver - vaststellen schoolreglement (inclusief afsprakennota) (vervangen gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022).

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.

      juridisch kader
      • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 19bis.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervanging gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022).
      • Verslag en akkoord van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024.
      motivering

      Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.

      Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.

      Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.

      Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • de nascholingen,
      • het gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen,
      • het rookverbod,
      • het toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen,
      • de vertrouwenspersonen en de preventieadviseur.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:   

      Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver, zijnde De Vierklaver A en De Vierklaver BGV, vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:   

      Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden.

      Art. 3:

      Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op het schoolsecretariaat.

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 september 2024 het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - vaststellen arbeidsreglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022).

      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie)
      • de directie van de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver
      • toezicht op de Sociale Wetten – directie Gent.
    • Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV - vaststellen annex schoolwerkplan

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, artikel 7.
      juridisch kader
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, artikel 47 en 62.
      • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.
      • Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2012 houdende onderwijs – gemeentelijke basisschool De Vierklaver – vaststellen schoolwerkplan, artikel 2.
      • Gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 houdende onderwijs - gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV - schoolwerkplan - vaststellen.
      • Verslag en akkoord van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024.
      • Verslag en advies van de schoolraad van 3 juni 2024.
      motivering

      Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat:
      1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
      2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
      3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
      4° (...);
      5° de wijze waarop de school via haar zorgbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 1, en haar gelijke onderwijskansenbeleid, zoals bepaald in artikel 153septies, § 2, werkt aan de optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.

      Het huidige schoolwerkplan BGV is aan actualisatie toe. De aanvulling heeft betrekking op deel 1 van het schoolwerkplan van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, meer bepaald hoofdstuk 4, leerlingbegeleiding.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De annex bij het schoolwerkplan, aanpassing decretaal gedeelte 'leerlingbegeleiding' van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV, vast te stellen zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver BGV.
    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel in de schoolraad - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.
      juridisch kader
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
      • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, hoofdstuk II.
      • Omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2004 betreffende de lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende oprichten schoolraad: goedkeuring verkiezingsreglement voor de geleding personeel.
      • Verslag en akkoord van de schoolraad van 3 juni 2024.
      motivering

      Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel van de schoolraad van de Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver.

    • Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad - opheffen gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.

      juridisch kader
      • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
      • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, hoofdstuk II.
      • Omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2004 betreffende de lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende oprichten schoolraad: goedkeuring verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2024 houdende Gemeentelijke Basisscholen De Vierklaver - kennisname huishoudelijk reglement schoolraad.
      • Verslag en akkoord van de schoolraad van 3 juni 2024.
      motivering

      Het eerste lid van artikel 2 van het huishoudelijk reglement van de schoolraad luidt: "De leden namens de ouders worden rechtstreeks aangeduid vanuit de overkoepelende ouderraad."

      Er is bijgevolg geen nood meer aan een verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad. Het verkiezingsreglement kan opgeheven worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2005 houdende oprichten schoolraad - goedkeuring verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders, op te heffen.

      Art. 2:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Vierklaver.

    • Terugschroeven van het collegebesluit van 3 juni 2024 m.b.t. tot de verbreking van de gebruikersovereenkomst gemeente – JOC De Barst van het jeugdlokaal aan de Sportdreef

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 21.
      • Mail van raadslid Karel Hubau van 20 juni 2024.
      • Toegelicht voorstel van beslissing van raadsleden Karel Hubau en Jef Vermaere van 20 juni 2024.
      motivering

      De CBS-beslissing van 3 juni 2024 om tot onmiddellijke verbreking van voornoemde gebruikersovereenkomst van het jeugdlokaal aan de Sportdreef over te gaan en het jeugdlokaal te doen ontruimen per 21 juli 2024 is absoluut niet in verhouding tot de aangehaalde redenen, met name: maken van vuur in de onmiddellijke omgeving van het jeugdlokaal, het aanlaten van de verlichting en het gebruik van het jeugdlokaal als woonruimte. 

      Overwegende dat:

      • Er van 2 partijen die een ‘overeenkomst’ afsluiten kan verwacht worden dat bij niet-naleven van bewuste overeenkomst er normaliter oplopende gradaties van maatregelen getroffen worden, zijnde: gesprekken, schriftelijke verwittiging via brief/ mail, aangetekende verplichtingen, eventuele schorsing, opzeg van het contract met inachtname van de gestipuleerde opzegtermijn tot onmiddellijke verbreking.
      • In dit dossier – bij ons weten – alleen en direct sprake is van de zwaarste sanctie, zonder de voorheen genoemde mogelijke andere stappen en dit op basis van een CBS-bespreking met een paar vertegenwoordigers op 27 mei en de finale beoordeling van het CBS per 3 juni 2024.
      • Bewust schrijven van 30 mei (en o.a. ook bezorgd aan alle gemeenteraadsleden, gezien de toelichting van het CBS na de gemeenteraad van 27 mei) een eigen initiatief was van de jongeren, die niet alleen een serieuze ‘schuldbekentenis’ inhield omtrent het element ‘overnachten van derden in het jeugdlokaal’, maar ook heel wat zaken omvatte omtrent de evolutie van het team, het voorzitterschap, verbetervoorstellen en voorstellen tot een meer effectieve samenwerking gemeente-JOC De Barst.
      • Het CBS met deze elementen bij zijn ultieme beslissing van 3 juni blijkbaar met geen enkel element rekening gehouden heeft.
      • Er ook een duidelijke noodkreet vanuit JOC De Barst naar voor kwam, gezien het totale gebrek aan coaching, bijsturing, … vooral vanuit politieke hoek over de laatste jaren. Deze coaching is bij jeugdwerking absoluut onontbeerlijk, gezien de organische wisseling qua leidinggevenden - jong, dynamisch en enthousiast - maar ook onervaren en zich niet altijd bewust zijnde van de gevolgen inherent aan de verantwoordelijkheden die zij opnemen.
      • Wij ook verwonderd zijn dat eventuele tekortkomingen vanwege JOC De Barst in de Jeugdraad nooit aan bod zijn gekomen.
      • Via de jeugdconsulente wel degelijke evenementen en samenwerkende activiteiten werden opgezet over de voorbije maanden/ jaren, dit zonder fundamentele fricties of problemen.
      • Het feit dat meerderjarigen een beperkt aantal nachten in het jeugdlokaal verbleven geenszins kan gecatalogeerd worden als ‘onderverhuring’. Deze vergissing, erkend door de verantwoordelijken van het jeugdhuis, was louter ingegeven door de bekommernis om aan de kortstondige woonnood van de betrokken “bewoners” te verhelpen; weliswaar een foute handelwijze, maar wel ingegeven door wellicht naïeve, onbaatzuchtige menslievendheid. Op eigen initiatief werden reeds de avond van 27 mei alle zaken die hiermee te maken hadden uit het jeugdlokaal verwijderd.  
      • Het aanlaten van lichten als 1 van de 3 redenen tot onmiddellijke verbreking van een overeenkomst eerder een lachertje is. Er zijn genoeg voorbeelden waar lichten onder direct gemeentelijk toezicht ook al eens té lang blijven branden.
      • Het niet-opbergen van een vuurkorf een tekortkoming is, die dan inderdaad door derden kan aangewend worden om een vuurtje te stoken. Zonder twijfel is die vuurkorf beter niet aanwezig op een terrein dat 24/7 toegankelijk is voor jan en alleman, maar dat maakt het jeugdhuis nog niet verantwoordelijk voor het misbruik dat anderen ervan maken.
      • Wij er op aandringen mensen, en in dit geval jeugdigen een 2de kans te geven en hen niet zomaar zonder perspectief achter te laten in onzekerheid en met een duidelijk en héél zwaar gevoel van onredelijkheid tussen zwaarste sanctie en de feiten op zich. 

      Het voorstel van beslissing luidt:

      1. Het collegebesluit van 3 juni 2024, houdende onmiddellijke verbreking van de gebruikersovereenkomst gemeente – JOC De Barst en de verplichte ontruiming van het jeugdlokaal per 21 juli 2024, wordt met onmiddellijke ingang ingetrokken.
      2. JOC De Barst wordt aangespoord om op korte termijn zijn werking, organisatie,… structureel aan te passen waar nodig.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Peter De Rycke, Sara De Mulder
      Tegenstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 12 stemmen tegen
      besluit
      Art. 1: De gemeenteraad verwerpt het voorstel om de beslissing tot ontbinding van de gebruiksovereenkomst van een jeugdlokaal in de Sportdreef in te trekken.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid
      Afwezig: Sara De Mulder, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 21:47.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad