De voorzitter opent de zitting op 31/03/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 goed te keuren, mits aanpassing van agendapunt 4. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 goed te keuren, mits aanpassing van agendapunt 4. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 17.
Een aftredend gemeenteraadslid, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te geven. Het verzoek tot verlening van de eretitel moet ingediend worden bij de voorzitter van de gemeenteraad. Het verzoek kan ingediend worden hetzij door de betrokkene, hetzij door minstens 2 leden van de gemeenteraad met de instemming van de betrokkene.
De volgende gemeenteraadsleden hebben mevrouw Tanja Eeckhout voorgedragen voor de titel van ere-gemeenteraadslid:
Mevrouw Tanja Eeckhout diende reeds op 17 januari 2022 haar instemming/verklaring in bij de voorzitter van de gemeenteraad.
Mevrouw Tanja Eeckhout beschikt over de volgende staat van dienst als gemeenteraadslid:
Mevrouw Tanja Eeckhout voldoet bijgevolg aan de voorwaarden om haar de eretitel van gemeenteraadslid te verlenen.
Art. 1: | Aan mevrouw Tanja Eeckhout, geboren te Gent op 7 augustus 1970, wonende Nijverheidsstraat 59 te 9890 Gavere, de eretitel van gemeenteraadslid te verlenen. |
Art. 2: | De eretitel mag niet gevoerd worden: 1° gedurende de periode dat het mandaat van gemeenteraadslid werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door een door een provincie, gemeente of openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon. |
De jaarrekening wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Samen met de jaarrekening wordt aan de gemeenten een jaarverslag ter beschikking gesteld en ter goedkeuring voorgelegd. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.
De jaarrekening 2021 werd als volgt goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 9 maart 2022:
Art. 1: | De jaarrekening 2021 en het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De heer Davy Tuytens werd op 24 januari 2022 voorgedragen als lid van bestuur. De raad van bestuur van Kleine Landeigendom Het Volk nam Davy Tuytens op 15 februari 2022 op in de raad van bestuur. Het Agentschap Wonen-Vlaanderen stelde vast dat de samenstelling van de raad van bestuur niet voldoet aan de genderverhoudingen opgenomen in de Vlaamse Codex Wonen en vernietigde daarom de beslissing van de raad van bestuur.
De gemeente Gavere kan een nieuwe voordracht doen. Het voorgedragen gemeenteraadslid moet een vrouw zijn.
Art. 1: | Schepen Peggy Demoor, wonende Kerkstraat 56 te 9890 Gavere, voor te dragen als lid in de raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba. |
De Koning bepaalt de territoriale afbakening van de zones, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad. Het provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Dit comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en formuleertop basis hiervan een advies aan de Koning. Volgens het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 moet het provinciaal raadgevend comité het advies inwinnen van de gemeenteraden.
De gemeenteraad Lierde besloot principieel om uit de hulpverleningszone Zuid-Oost te treden en toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Art. 1: | Akte te nemen van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen. |
Art. 2: | Dit voorstel ongunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Binnen de Vervoerregio Gent werd de eerste fase van dit plan afgerond. Op 3 juli 2020 werd op de vervoerregioraad de oriëntatienota goedgekeurd.
Momenteel is de tweede fase, de synthesefase, in uitwerking. De visienota die hier voorligt, is een onderdeel van de synthesenota en bevat de visie op de gewenste mobiliteit. De visienota werd op de vervoerregioraad van 28 januari 2022, mits opmerkingen, goedgekeurd.
Het verdere verloop van het regionaal mobiliteitsplan wordt momenteel als volgt vooropgesteld: agenderen op de gemeenteraad ter kennisgeving (huidig besluit), tussen-nota beleidsscenario (juni 2022) en het ontwerp regionaal mobiliteitsplan inclusief actieplan (december 2022).
Er wordt vanuit de vervoerregio Gent gevraagd om de visienota ter kennisgeving te agenderen aan de gemeenteraad, i.f.v. het verwerven van een draagvlak.
De visienota (deel II) is opgebouwd met 2 hoofdstukken: de geïntegreerde visie (hoofdstuk 6) en de 7 strategieën per thema (hoofdstuk 7).
"Vervoerregio Gent wil meer én minder. Aan de ene kant schakelen we een versnelling hoger en bereiken reizigers en goederen sneller, duurzamer en vlotter hun bestemming. Aan de andere kant nemen we bewust gas terug en toveren we onze stadswijken, dorpskernen en omliggende landschappen om tot aangename omgevingen waar de mens centraal staat. Deze geïntegreerde visie is de basisfilosofie voor mobiliteit in onze regio. De strategieën bouwen hier op verder."
De 7 strategieën:
1. OV: openbaar vervoer als ruggengraat van onze regio.
2. Fiets: Fijnmazig en divers fietsnetwerk.
3. Auto: Verkeersluwe mazen in een verbindend wegennet.
4. Knopen: vlot overstappen aan hoppins.
5. Logistiek en vracht: efficiënte logistiek met minimale impact.
6. Ruimte: slim ruimtegebruik stimuleert duurzame mobiliteit.
Ons verplaatsingsgedrag en de locaties waar we wonen, werken, winkelen en onze vrije tijd doorbrengen, hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Slim ruimtegebruik stimuleert zo op termijn duurzame mobiliteit. Een doordacht locatiebeleid voor woningen, winkels, bedrijven en andere functies is cruciaal in ons mobiliteitsbeleid. Het sleutelwoord in ons locatiebeleid is nabijheid: duurzame mobiliteit vraagt minder en/of kortere verplaatsingen.
7. Slim bouwen aan slimme mobiliteit.
Mobiliteit gaat over mensen. Deze hebben vaak sterk ingesleten gewoonten. De infrastructuur is één element. Het sturen van gebruik is dan ook het tweede element: modal shift zowel in personenvervoer als goederenvervoer vereist gedragsverandering.
De gemeenteraadsleden werden op 3 februari uitgenodigd door de Vervoerregio voor een webinar over de visienota. Deze webinar ging door op 15 februari 2022; de presentatie is gevoegd in bijlage.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de visienota versie 2.0 van de vervoerregio Gent. |
Art. 2: |
Afschrift van dit besluit over te maken aan de voorzitter van de vervoerregioraad. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In uitvoering van beleidsactie 373 "Ondersteunen van buurtwerk" uit het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 diende het gemeentebestuur een aanvraag in voor subsidies in het kader van de “Projectoproep Zorgzame Buurten voor het Nederlandse taalgebied”. Deze projectoproep maakt deel uit van het relanceplan Vlaamse Veerkracht, meer specifiek van projectnummer 144 "Zorgzame buurten - Versterken van buurtgerichte lokale initiatieven" uit cluster 29 "Versterken mentaal welzijn".
Vlaanderen weerhield 113 projecten van de in totaal 152 ingediende projectaanvragen. Aan de gemeente Gavere werd een projectsubsidie van € 100.000 toegekend na een gunstige beoordeling door de projectjury. De jury oordeelt dat het buurtprofiel een duidelijk beeld en analyse geeft van alle doelgroepen/leeftijdsgroepen binnen Gavere:
"Men is duidelijk al een tijd bezig met projecten en uitwerken van zorgzame buurten. De noden liggen vast, zijn voorgelegd en besproken met de buurt. De buurt is duidelijk territoriaal afgebakend. De keuze voor de buurt wordt verantwoord op basis van duidelijke maatschappelijke uitdagingen. Aandachtspunt is de noden voldoende zichtbaar te houden, centraal te laten staan om de beoogde impact te kunnen halen. Naast uitdagingen worden er ook kansen geformuleerd.
De aanzet van het veranderpad is concreet en doordacht. Er is zowel op korte als op lange termijn gedacht met een duidelijke visie die geënt is op de gedetecteerde problemen en uitdagingen. Voor de operationalisering van het project bouwt men verder op de opgedane leerervaring met een eerder project. Er werden voor elk projectjaar concrete acties omschreven. Een minpuntje is dat men een volledig projectjaar nodig acht voor de uitrol van een buurtteam. Gelet op het voortraject lijkt dit een lange aanzetperiode. Positief is de aandacht voor een mogelijke uitrol in andere buurten. Er blijken nog andere noden en uitdagingen te zijn waarbij het niet zo duidelijk is wat daarmee gedaan wordt. Ook de beoogde impact voor de doelgroep is niet zo concreet omschreven. Zelfevaluatie is reeds bestaande in het lopende project.
Er is diversiteit in de stakeholders, hoewel de meebeslissende stakeholders eerder eenzijdig zijn. Er is ruime aandacht voor een intersectoraal netwerk en de netwerksamenstelling is afgestemd op de noden en verandering die men naar voor schuift. De wijze waarop men de samenwerking zal realiseren is degelijk uitgewerkt. Positief is dat buurtbewoners mee zullen cocreëren. Het grote netwerk is sterk gericht op zorg maar er is al goed nagedacht over de manier van samenwerken met een charter over doel, aanpak, impact van het platform. De gedragenheid van dit project is groot bij de doelgroep door betrokkenheid bij bevraging, meedenken, meewerken en dit dankzij het lopende project. Er is sprake van een sterke participatieve aanpak. Buurtbewoners werden reeds in het voortraject betrokken en dat blijkt ook bij de verdere operationalisering. Er is ook oog voor culturele diversiteit. Er is een duidelijke en realistische begroting. Verschillende stakeholders stellen ook personeel/materiaal en infrastructuur ter beschikking. Er is aandacht voor verduurzaming op inhoudelijk en financieel vlak.”
Om het gemeentelijk project te realiseren werd de aanvraag ingediend samen met de seniorenraad, Eerstelijnszone Vlaamse Ardennen, vzw Bellevue, De Lork, Ebergiste, Site Mariahuis (WZC, Dagverzorging De Tjalk, LDC Den Oever, GAW De Steiger), Zonnehoeve|Living+ ('t Gazon), vzw De Bolster, Logo Gezond+ vzw en CM. Dit netwerk kan waar nodig uitgebreid worden met andere betrokken entiteiten.
De toegekende Vlaamse projectsubsidie heeft betrekking op de periode van maart 2022 tot en met februari 2024. Voor de aanwending van de subsidies worden zowel personeelskosten als werkingskosten aanvaard.
Voorzichtigheidshalve werd de toelage niet opgenomen in de meerjarenplanaanpassing van december 2021. Er was bij de opmaak van de laatste meerjarenplanaanpassing nog geen zekerheid over de toekenning van de Vlaamse toelage en het finaal bedrag. Bijgevolg zijn ook nog geen uitgavekredieten opgenomen voor de besteding en verantwoording van de Vlaamse projectsubsidie.
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van de toegekende projectsubsidie Zorgzame Buurten voor een bedrag van € 100.000 zoals bevestigd in bijlage aan het Ministerieel besluit van 25 februari 2022 tot toekenning van een subsidie van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2022 aan verscheidene organisaties in het kader van de projectoproep 'Zorgzame buurten voor het Nederlandse taalgebied'. |
Art. 2: | De projectsubsidie van € 100.000 wordt opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en gekoppeld aan beleidsactie 373 "Ondersteunen van buurtwerk" verdeeld over de boekjaren 2022-2024 in overeenstemming met artikel 7 van het Ministerieel besluit van 25 februari 2022 tot toekenning van een subsidie van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2022 aan verscheidene organisaties in het kader van de projectoproep 'Zorgzame buurten voor het Nederlandse taalgebied':
|
Art. 3: | Voor de besteding en de verantwoording van de Vlaamse projectsubsidie Zorgzame buurten worden voor eenzelfde bedrag en aan dezelfde spreiding in de tijd werkingsmiddelen opgenomen onder beleidsactie 373 "Ondersteunen van buurtwerk". |
Art. 4: | Afschrift van dit besluit over te maken aan de dienst administratieve organisatie (participatie) en de dienst financiële organisatie. |
Decreet van 22 december 20178 over het lokaal bestuur, artikel 265.
Bij beleidsactie 385 'Organisatie Belgisch kampioenschap tijdrijden' werd bij de laatste meerjarenplanaanpasing een totaal uitgavenkrediet voorzien van € 56.400, waarvan € 6.400 als laatste aandeel aan Belgian Cycling van de contractueel bepaalde inschrijvingskost voor de organisatie van het BK tijdrijden. Bijgevolg is er een werkingsbudget van € 50.000 beschikbaar, wat op vandaag ontoereikend is.
De organisatie van het Belgisch kampioenschap tijdrijden jeugd op 1 mei 2022 en het Belgische kampioenschap voor volwassenen op 23 juni 2022 wordt momenteel geraamd op € 93.457,16. Voorzichtigheidshalve lijkt een extra marge nuttig waardoor voorgesteld wordt om de werkingskredieten te verhogen tot € 95.000. Hoofdzakelijk de uitgaven voor de VIP-catering vergen bijkomende kredieten. Anderzijds kunnen deze meeruitgaven deels opgevangen worden door meeropbrengsten via de verkoop van VIP-tickets en sponsorpakketten.
Aan ontvangstenzijde werd immers een geringe opbrengst van € 10.000 voorzien. De actuele schatting van de sponsoring en de verkoop van VIP-tickets bedraagt namelijk € 65.750.
Om een vlotte organisatie van het BK tijdrijden mogelijk te maken, is het aangewezen dat de gemeenteraad zowel de uitgave- als de ontvangstkredieten optrekt met respectievelijk:
Art. 1: | De kredieten voor het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor jeugdcategorieën op zondag 1 mei 2022 en het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor elite zonder contract, vrouwen en elite mannen op donderdag 23 juni 2022 worden aangepast. |
Art. 2: | In de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2022-2025 worden de exploitatiekredieten van actie 385 'Organisatie Belgisch kampioenschap tijdrijden' verhoogd aan uitgavezijde met € 38.600 en aan ontvangstenzijde met € 55.750. |
Art. 3: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling vrijetijdszaken (sportdienst) en de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De concessieovereenkomst tussen de gemeente en DH-Cleaning nv voor de uitbating van café Club werd stopgezet met ingang van 15 oktober 2020. Bij een marktbevraging in 2021 werd tijdens een ongunstige periode met aanhoudende coronamaatregelen geen nieuwe uitbater gevonden.
Een eerste aankondiging in het voorjaar van 2021 leverde slechts één inschrijving op die naderhand werd ingetrokken. De tweede aankondiging van 25 oktober 2021 leverde opnieuw geen inschrijving op, opnieuw wegens aanhoudende coronamaatregelen die de uitbating van een café bemoeilijken.
De maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie met beperking en onzekerheid over de mogelijke opening van de horeca waren tot nu toe ongunstig om een derde aankondiging te lanceren. De pandemie evolueert nu gunstig en de coronamaatregelen worden verder afgebouwd. Bijgevolg kan terug een nieuwe aankondiging voor de uitbating van café Club worden gelanceerd.
De concessieovereenkomst zal worden afgesloten voor de duur van minstens 3 jaar met een proefperiode van 12 maanden. De overeenkomst kan worden verlengd, evenwel met een maximale contractduur van 9 jaar in totaal.
In bijlage werd toegevoegd:
Art. 1: | De uitbating van het pand café Club met adres te Markt 22, 9890 Gavere wordt aangeboden onder de vorm van een concessie. |
Art. 2: | Het model van concessieovereenkomst en het bijhorend inschrijvingsformulier worden vastgesteld, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Over te gaan tot bekendmaking van deze opdracht. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van een marktbevraging. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken (dienst cultuur). |
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:
Art. 1: |
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden. |
Art. 3: | Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie. |
Art. 4: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2022 het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2018 houdende vaststellen arbeidsreglement. |
Art. 5: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
OCMW Gavere kreeg een toekenning van 3 VTE onthaalouder binnen het "vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang" van de Vlaamse overheid.
Onthaalouders met een werknemersstatuut leveren huisarbeid en hebben dus een wekelijks arbeidsuur van 50 uur. Deze arbeidsvorm is op heden niet voorzien in het reglement inzake arbeidsprestaties en vereist dus een beperkte aanpassing.
Art. 1: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) vast te stellen, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) treedt in werking op 1 april 2022. Onderhavige beslissing vervangt bij zijn inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2020 houdende reglement inzake arbeidsprestaties (prikklokreglement) - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 3 september 2012). |
Art. 3: | Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt op de gemeentelijke website. Deze beslissing wordt in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur gemeld aan de toezichthoudende overheid. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Zowel in het gedeelte ‘straat’, als in het gedeelte ‘wijk’ van de Vluchtenboerstaat leeft er een heel grote vraag bij de aangelanden om de bestaande bomen oordeelkundig te snoeien. Uiteraard moet dit gebeuren op het gepaste moment en de bevolking dringt aan op een actie terzake in het najaar van 2022.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het college is bereid de vraag tot frequent snoeien in het wijkgedeelte en periodiek snoeien in het straatgedeelte in te willigen en zal op een korte termijn een algemene snoeibeurt inplannen. |
Art. 2: | Het college ziet toe op de gezondheid van de bomen in het wijkgedeelte, gezien de mogelijke gevolgen bij stormweer. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Het is ons aller bestuurstaak de veiligheid in de omgeving van de Gaverse scholen immer te verbeteren.
De verkeersafwikkeling in de Bossemstraat tussen het kruispunt Hukkelgemstraat/ Gemeentehuisstraat en de Nijverheidsstraat is – vnl. bij het einde van de schooldag – chaotisch, ongestructureerd, ongedisciplineerd en dus gevaarlijk.
Structurele maatregelen zijn hier aangewezen en de omvorming van dit straatdeel tot een ‘fietsstraat’ is een eerste stap.
Overwegende dat:
… stelt Gavere durft/ N-VA voor dit deel van de Bossemstraat het statuut van ‘fietsstraat’ toe te kennen als eerste stap in een drastische verbetering van de onveilige verkeersafwikkeling (auto’s moeten achter de fietsers blijven). Daarnaast zijn ook enkele flankerende maatregelen nodig, nl. de ‘aflijning’ op de straat te vernieuwen, het voetpad thv. huisnrs. 13a en 13b te vervolledigen en een duiding te maken waar de voetgangers de weg dienen te dwarsen.
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het college en de gemeenteraad is bereid deze vraag in te willigen en het omschreven voorstel te bekijken samen met de VBS-directie, de Politie, andere belanghebbenden (adviesraad) en te voorzien in de realistische implementatie ervan. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Tijdens onze frequente bezoeken aan het gemeentelijk speelplein, zien wij en worden wij ook regelmatig aangesproken door andere (groot) ouders over de veelvuldige sigarettenpeuken die overal rond de zitbanken op de grond liggen. Dit is rondslingerend, ongezond afval, is niet leuk om te zien en wordt opgeraapt door immer nieuwsgierige peuters.
Overwegende dat:
… stelt Gavere durft/ N-VA voor bij de bestaande vuilnisbakken ook een bakje te voorzien voor de sigarettenpeuken, ook al is het niet de bedoeling het roken van sigaretten te supporteren, integendeel, maar het fenomeen ‘roken’ bestaat nu eenmaal.
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het college en de gemeenteraad zijn bereid deze vraag in te willigen en de plaatsing van dergelijke afvalbakjes op drukbezochte locaties te voorzien. De locatie op de speelplein wordt niet weerhouden wegens engagement binnen charter Generatie Rookvrij. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Ingaan op de oproep van de Provincie om als gemeente Gavere het Europees Charter participatieve democratie in ruimtelijke planningprocessen te ondertekenen. Gezien de veelheid van (bouw)projecten en de impact hierbij op de aangelanden en burgers is het implementeren van een methodiek ter zake absoluut aangewezen in de gemeente Gavere.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad is bereid om de mogelijkheid tot ontwikkeling van een lokaal model op maat van Gavere te onderzoeken. |
Art. 2: | Feedback hieromtrent zal worden gegeven op de gemeenteraad van juni 2022. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De Gaverse schoolkinderen elke schooldag ‘s ochtends veilig de straat laten oversteken.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het college onderzoekt de aanwezige noden en integreert deze actie wederkerig binnen de sensibiliseringsactie rond schoolomgevingen. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2022 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Anna Sarkisian
waarnemend algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad