Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 31/03/2022 - 20:00

Arbeidsreglement - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 10 september 2018)

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Stany Schamp, Davy Tuytens, raadsleden
Anna Sarkisian, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Malfroot, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid

Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.

juridisch kader
  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 19bis.
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
  • Gemeenteraadsbesluit van 10 september 2018 houdende vaststellen arbeidsreglement.
  • Verslag en akkoord van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 maart 2022.
motivering

Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

  • de plaatsen van tewerkstelling,
  • de kost van de vervanging van een ecochequekaart,
  • de aanwending van het krediet voor de beloning van arbeidsongevallenvrije periodes,
  • de functies die verplicht zijn om werkkledij te dragen,
  • de afwijkingen van de standaard persoonlijke beschermingsmiddelen en werkmiddelen,
  • de kost van de niet-aanmelding bij een ingepland medisch onderzoek,
  • de samenstelling van het comité,
  • de administratieve gegevens van de aansluiting bij de RSZ, bij de GSD-V en bij de hospitalisatieverzekering van Ethias-MedExel,
  • de basisuurroosters,
  • en het toezichthoudend personeel.
Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Stany Schamp, Davy Tuytens, Anna Sarkisian
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Nele Melkebeke, Peter De Rycke, Nathalie Vermassen, Stany Schamp, Davy Tuytens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Art. 1:

Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

Art. 2:

Een afschrift van het arbeidsreglement wordt tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de personeelsleden.

Art. 3: Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst administratieve organisatie.
Art. 4:

Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 april 2022 het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2018 houdende vaststellen arbeidsreglement.

Art. 5:

Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

  • de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie)
  • toezicht op de Sociale Wetten – directie Gent.