De voorzitter opent de zitting op 24/01/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 13 december 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 13 december 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Mevrouw Steffi Beyaert deelde haar ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 24 december 2021. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Steffi Beyaert, met ingang van 1 februari 2022. Het gemeenteraadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken, de politiezone Schelde-Leie en aan mevrouw Steffi Beyaert. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.
Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers van CD&V zijn:
2. de heer Davy Tuytens
3. de heer Jacques Dezutter
4. mevrouw Magalie Maes
(...)
De heer Davy Tuytens diende op 27 december 2021 zijn geloofsbrieven in.
De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van de heer Davy Tuytens onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de heer Davy Tuytens uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1: | De geloofsbrieven van de heer Davy Tuytens goed te keuren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Akte te nemen van de eedaflegging van de heer Davy Tuytens en vervolgens de heer Davy Tuytens met ingang van 1 februari 2022 te installeren als gemeenteraadslid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad, aan raadslid Steffi Beyaert en aan de heer Davy Tuytens. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 201.
De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld.
Elke fractie wijst de mandaten toe door middel van een schriftelijke voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de voordracht minstens ondertekend zijn door de meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-lid deel van uitmaakt.
De mandaten zijn als volgt verdeeld:
Gemeenteraadslid Steffi Beyaert is ontslagnemend. De fractie CD&V wenst het mandaat van Steffi Beyaert toe te wijzen aan Davy Tuytens.
Art. 1: | In de deontologische commissie de volgende stemgerechtigde leden aan te duiden:
|
Art. 2: | In de deontologische commissie de volgende raadgevende leden aan te duiden:
|
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 houdende samenstellen deontologische commissie (vervangen gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Mevrouw Tanja Eeckhout is op heden plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de algemene vergadering van Logo Gezond + vzw. Mevrouw Tanja Eeckhout nam met ingang van 1 januari 2022 ontslag en het is bijgevolg passend om in haar vervanging te voorzien.
Volgens de statuten heeft elke deelnemende gemeente recht op een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Art. 1: | Schepen Dieter De Mets, wonende te Driesstraat 33, 9890 Gavere, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Logo Gezond + vzw. |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Roland De Bosscher, wonende te Eeckhoutstraat 11, 9890 Gavere, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Logo Gezond +vzw. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Logo Gezond+ vzw - aanduiden vertegenwoordigers algemene vergadering en voordragen lid van de raad van bestuur. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Loge Gezond + vzw, Baudelohof 2, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Mevrouw Tanja Eeckhout is op heden vertegenwoordiger van de gemeente Gavere in de algemene vergadering van VVSG. Mevrouw Tanja Eeckhout nam met ingang van 1 januari 2022 ontslag en het is bijgevolg passend om in haar vervanging te voorzien.
VVSG vraagt om in de mate van het mogelijke een lid van het college van burgemeester en schepenen of de voorzitter van de gemeenteraad af te vaardigen.
Art. 1: |
Gemeenteraadsvoorzitter Jean-Pierre Sprangers, wonende te Hofkouter 35, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 2: |
Schepen Dieter De Mets, wonende te Driesstraat 33, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van VVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De centra voor basiseducatie moeten opgericht worden onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk. De algemene vergadering van de centra voor basiseducatie moeten voor ten minste een vierde uit vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, OCMW's of districten bestaan.
Alle lokale steden en gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering. De vertegenwoordiger kan een gemandateerd gemeenteraadslid zijn of een betrokken ambtenaar. Omwille van de werkbaarheid is beslist om het aantal mandaten voor de gemeente Gavere te beperken tot 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger.
Mevrouw Steffi Beyaert is vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en wordt vervangen door de heer Davy Tuytens.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland vzw (Ligo). |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Roland De Bosscher, wonende te Eeckhoutstraat 11, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland vzw (Ligo). |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Centrum voor Basiseducatie vzw - Leerpunt Gent-Meetjesland-Leieland - aanduiden vertegenwoordigers algemene vergadering. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland vzw (Ligo), Kolveniersgang 133, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere maakt deel uit van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek samen met de gemeenten Aalter, De Pinte, Zulte, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem, Stad Deinze en de provincie Oost-Vlaanderen, met als beherende gemeente Deinze. Gemeente Gavere heeft recht op een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in het beheerscomité. Het mandaat van de vertegenwoordiger is voorbehouden voor de schepen van sport, een plaatsvervanger kan aangeduid worden uit de leden van de gemeenteraad.
Het beheerscomité wordt in zijn werkzaamheden bijgestaan door een technische commissie van ambtenaren van de gemeentelijke sportdiensten.
Mevrouw Steffi Beyaert is plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en wordt vervangen door de heer Davy Tuytens.
Art. 1: |
Schepen Dirk Martens, wonende te Nieuwlandstraat 25, 9890 Gavere, aan te duiden als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere, aan te duiden als plaatsvervanger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 3: |
De deskundige sport, Philippe Flement, aan te duiden als de vertegenwoordiger van de sportdienst in de technische commissie van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 4:
|
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Interlokale vereniging burensportdienst Leiestreek - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger beheerscomité en vertegenwoordiger technische commissie. |
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2de lid 4°.
De interlokale vereniging is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid en werd opgericht door middel van een overeenkomst met statutaire draagkracht. Een beheerscomité overlegt over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd. Het beheerscomité is samengesteld uit één afgevaardigde van elke deelnemer die wordt aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.
In artikel 6 van de statuten wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd worden in het beheerscomité door één gemeenteraadslid, schepen of burgemeester daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Voor elk effectief lid wordt door de gemeenteraad een vervanger aangeduid met hetzelfde mandaat.
Mevrouw Steffi Beyaert is plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en wordt vervangen door de heer Davy Tuytens.
Art. 1: |
Schepen Peggy Demoor, wonende Kerkstraat 56 te 9890 Gavere, wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens de gemeente om deel te nemen aan het beheerscomité van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente om deel te nemen aan het beheerscomité van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde. |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019 houdende interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger beheerscomité. |
Art. 4: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie) en afdeling grondgebiedszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Mevrouw Steffi Beyaert is plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en wordt vervangen door de heer Davy Tuytens.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Roland De Bosscher, wonende te Eeckhoutstraat 11, 9890 Gavere, aan te duiden als vertegenwoordiger in aan de algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkshaard cvba-so. |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkshaard cvba-so. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Sociale Huisvestingsmaatschappij Volkshaard cvba-so - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat de sociale huisvestingsmaatschappij Volkshaard cvba-so. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Mevrouw Steffi Beyaert is vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en wordt vervangen door de heer Davy Tuytens.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba-so. |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Roland De Bosscher, wonende te Eeckhoutstraat 11, 9890 Gavere, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba-so. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende Sociale huisvestingsmaatschappij Kleine landeigendom Het Volk cvba-so - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba-so. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Mevrouw Steffi Beyaert is lid van de raad van bestuur. Mevrouw Steffi Beyaert neemt ontslag op 1 februari 2022 en de heer Davy Tuytens wordt voorgedragen om haar te vervangen.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Davy Tuytens, wonende te Kerselarestraat 11B, 9890 Gavere, voor te dragen als lid in de raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba. |
Art. 2: | Onderhavige beslissing vervangt met ingang van 1 februari 2022 het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Sociale huisvestingsmaatschappij Kleine landeigendom Het Volk cvba - voordragen lid raad van bestuur. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk cvba. |
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikel 25/4.
Politiezone Schelde-Leie vraagt door middel van een toestemmingsaanvraag de principiële toestemming van de gemeenteraad voor het gebruik van mobiele ANPR-camera’s op het grondgebied van de politiezone.
De politiezone beoogt door de inzet van het mobiele ANPR-systeem het veiligheidsgevoel van de bewoners op het grondgebied van de politiezone te verhogen, meer bepaald door:
De camera’s worden ingezet conform de voorwaarden zoals bepaald in de WPA en met respect voor de beperkingen gesteld in art. 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake
Art. 25/4, §1, 1° WPA bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten camera’s te gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. De toestemmingsaanvraag van de korpschef aan de gemeenteraad dient daarbij:
De korpschef wil met zijn toestemmingsaanvraag de leden van de gemeenteraad transparant en volledig informeren van de huidige stand van zaken van de (beoogde) inzet van camera’s door de politiezone zodat zij met kennis van zaken hun democratische rol kunnen vervullen bij de afweging van het al dan niet verlenen van hun geïnformeerde toestemming. De toestemmingsaanvraag bevat dan ook alle vereiste punten, zoals hierboven omschreven.
Overwegingen:
Art. 1: | Aan de politiezone Schelde-Leie toestemming te verlenen tot het gebruik van zichtbare en niet-zichtbare, mobiele, intelligente (ANPR) camera’s , overeenkomstig de wettelijke bepalingen en overeenkomstig de gebruiksmodaliteiten zoals omschreven in de toestemmingsaanvraag. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Art. 3: | De politiezone Schelde-Leie staat in voor de bekendmaking overeenkomstig artikel 25/4 §4 3e lid van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 12°.
De voetbalinfrastructuur van KSC Dikkelvenne is gelegen op de volgende kadastrale percelen:
Er is op heden infrastructuur aanwezig op het perceel in eigendom van KSC Dikkelvenne, met name een deel van de voetbalkantine (kleedkamers), een deel van de voetbalterreinen (o.a. het kunstgrasterrein) en een parking. De uitbreiding van de infrastructuur vindt eveneens plaats op het perceel in eigendom van KSC Dikkelvenne. KSC Dikkelvenne "schonk" daarom een deel van het perceel 5e afdeling, sectie B, nr. 1235/A, met name het deel waarop de voetbalkantine en de voetbalterreinen gelegen zijn, aan de gemeente mits compensatie van de grondwaarde in de vorm van additioneel investeringskrediet (€ 50.000). Het over te dragen gedeelte van het perceel meet ongeveer 28 op 155 meter en heeft een opgemeten oppervlakte van 4.456 m².
Het perceel is gelegen in woonuitbreidingsgebied en de waarde ervan werd geschat op € 77.980,00 (€ 17,50/m²).
De ontwerpakte geeft uitvoering aan de afspraken die met KSC Dikkelvenne zijn gemaakt en aan het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021.
Art. 1: | De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de aankoop/kosteloze grondafstand jegens KSC Dikkelvenne (vzw S.C. Dikkelvenne, maatschappelijke zetel Hofkouterstraat z/n te 9890 Gavere, ondernemingsnummer 0432.957.025) van een deel van het perceel 5e afdeling, sectie B, nr. 1235/A, met een oppervlakte van 4.456 m², goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling grondgebiedszaken (dienst infrastructuur), de afdeling vrijetijdszaken (dienst sport) en aan KSC Dikkelvenne. |
De gemeente Gavere organiseert samen met Belgian Cycling het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor jeugdcategorieën op zondag 1 mei 2022 en het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor elite zonder contract, vrouwen en elite mannen op donderdag 23 juni 2022.
Voor beide events worden VIP-tickets te koop aangeboden. Via een VIP-ticket verschaft men toegang tot een VIP-zone waarbij men aan netwerking kan doen, de wedstrijd goed kan volgen en van catering kan genieten.
Volgende prijszetting voor een VIP-ticket wordt voorgesteld:
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie ingeval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 februari 2022 en dit voor een termijn eindigend op 24 juni 2022 wordt een retributie geheven op de verkoop van VIP-tickets voor het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor jeugdcategorieën op zondag 1 mei 2022 en het Belgisch kampioenschap tijdrijden voor elite zonder contract, vrouwen en elite mannen op donderdag 23 juni 2022. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie op de verkoop van VIP-tickets voor het Belgisch kampioenschap tijdrijden 2022 wordt als volgt vastgesteld:
|
Art. 3: | De retributie is verschuldigd door de koper van het VIP-ticket. |
Art. 4: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur of contant via betalingsbewijs. |
Art. 5: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 6: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling vrijetijdszaken (sportdienst) en de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie). Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2e lid 23°.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies per boekjaar in een afzonderlijk besluit toe. Deze nominatieve subsidies worden niet toegekend op basis van een goedgekeurd subsidiereglement.
De projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen die worden toegekend aan het vrij onderwijs werden recent berekend volgens de parameters die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen.
De gemeente ontving in december 2021 een totaal bedrag van € 16.520 aan projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen. € 4.690 is voor de gemeente als organisator van noodopvang, € 11.830 is voor het vrije onderwijs.
Deze subsidies worden als volgt verdeeld:
Herfstvakantie 9/11/2020 - 13/11/2020: € 3.350
Vervroeging paasvakantie 29/3/2021- 2/4/2021: € 10.140
Paasvakantie 5/4/2021 - 26/4/2021: € 3.030
De effectief toegekende projectsubsidies uit het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 waren nog niet bekend op het moment van het afwerken van de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 die op 26 november 2021 bedeeld werd aan de raadsleden. Bijgevolg is het benodigd uitgavekrediet voor het doorstorten van deze projectsubsidies aan het vrij onderwijs niet opgenomen in de meest recente meerjarenplanaanpassing en staat ze ook niet vermeld in de lijst van nominatieve subsidies 2022, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 december 2021.
Deze projectsubsidies die aan de scholen van het vrije onderwijs toekomen, worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025 en in de geactualiseerde lijst van nominatieve subsidies 2022.
De ontvangen uitbetaling door Vlaanderen van de projectsubsidies ter compensatie van de kosten voor noodopvang van schoolkinderen wordt geregistreerd in de jaarrekening 2021.
Art. 1: |
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies voor boekjaar 2022 toe volgens het overzicht, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals gezien in bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorbehoud dat het uitvoeren van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking van de begunstigde aanvrager. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Als gevolg van de huidige maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van het coronavirus zijn de ontvangsten uit de uitbating van de gemeentelijke cafetaria in de sportzaal van Asper ontoereikend. Er kunnen dan ook geen ontvangsten gegenereerd worden uit feesten of sportactiviteiten vermits geen publiek is toegelaten.
De uitbaters dienen echter aanwezig te zijn in de sporthal voor het openen en sluiten van het gebouw, het betalen van de scheidsrechters, het opvangen van sporters bij kwetsuren (door het nodige ijs te voorzien), ... terwijl het economisch niet rendabel is om de cafetaria open te houden.
Bijgevolg vragen zij de maandelijkse huurprijs aan te passen aangezien verwacht kan worden dat de huidige maatregelen nog een tijd zullen aanhouden omwille van de beginnende vijfde golf aan coronabesmettingen.
De maandelijkse vergoeding voor de uitbating van de cafetaria in de sportzaal te Asper bedraagt € 912,13 (exclusief btw).
Bij faling van de uitbaters komt een deel van het beheer van de sporthal voor onbepaalde duur in het gedrang. Om dit te vermijden is het dan ook wenselijk en billijk om aan de vraag van de uitbaters tegemoet te komen en daarbij rekening te houden met een gefaseerde vermindering van de huidige coronamaatregelen. Bijgevolg wordt voorgesteld om de maandelijkse huurprijs te halveren tot en met de maand mei 2022.
Art. 1: | De maandelijkse vergoeding voor de concessie op het uitbaten van de cafetaria sporthal Asper wordt gehalveerd tot en met 31 mei 2022. |
Art. 2: | Onderhavige beslissing treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. |
Art. 3: | Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de concessienemer Brouwerij De Brabandere nv en de uitbater Steve Vanden Neste. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 houdende project Rodeland - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst.
De partijen hebben op 5 juli 2019 een samenwerkingsovereenkomst gesloten in het kader van het project Rodeland voor de ontwikkeling van het landschap rond de Makkegemse bossen, het Gentbos, het Aelmoeseneiebos en de beekvalleien Driesbeekvallei en Molenbeekvallei, gelegen op grondgebied van de gemeenten Merelbeke, Melle, Oosterzele en Gavere.
De samenwerkingsovereenkomst Rodeland van 5 juli 2019 wordt door middel van dit addendum verlengd volgens dezelfde modaliteiten, maar met een hogere jaarlijkse financiële basisbijdrage vanaf 1 januari 2022
In aanvulling op en zo nodig in afwijking van de samenwerkingsovereenkomst Rodeland zijn partijen daarom het volgende overeengekomen:
a. In artikel 8 – Financiering van dit project wordt 1° vervangen door het volgende:
“Artikel 8 – Financiering van dit project
[…]
1° een basisbijdrage voor de bezoldiging van de coördinator zoals omschreven in artikel 6. Binnen de perken van de daartoe op het budget van de provincie, stad of gemeente goedgekeurde delen van kredieten en de daartoe in de subsidielijst opgenomen ramingen, wordt deze basisbijdrage op jaarbasis verdeeld als volgt:
De vzw Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen centraliseert deze basisbijdragen en staat in voor het beheer ervan, met dien verstande dat:
De basisbijdrage vanuit de vzw Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen bestaat uit de omkadering voor de coördinator (overhead en andere ondersteuning) en wordt geraamd op 15 % van de totale basisbijdrage.
Bij de evaluatie van deze overeenkomst zoals omschreven in artikel 10 evalueert de stuurgroep eveneens de grootte van deze basisbijdrage;
[…]”
b. Artikel 10 – Duur wordt vervangen als volgt:
“Artikel 10 – Duur
De overeenkomst loopt tot en met 31 december 2025.
Na een positieve evaluatie kan de overeenkomst verlengd worden mits expliciet schriftelijk akkoord van alle partijen."
Art. 1: |
Het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst Rodeland goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Deze overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2022 en loopt tot en met 31 december 2025. |
Art. 3: |
De toelage van 4.500 €/jaar wordt ingeschreven onder beleidsitem 0530-00, actie 254 en algemene rekening 649300 bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 4: |
Afschrift van dit besluit toe te sturen aan de dienst financiële organisatie en aan Provincie Oost-Vlaanderen - Dienst Milieubeleidsplanning, -ondersteuning en natuurontwikkeling. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De concessie ‘urnenkelder’ is op heden enkel mogelijk af te sluiten voor een duurtijd van 50 jaar, terwijl de andere grafconcessies ook de mogelijkheid van 15 jaar + de verlengingen voorzien. Voor menig nabestaande wordt die concessie van 50 jaar als een té lange periode gezien.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name om bij de herziening van de lokale begraafplaatsreglementering de mogelijkheid tot het aanbieden van concessies op urnenkelders voor een duurtijd van 15 jaar te onderzoeken. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De interventie van belanghebbenden en hulpdiensten ten huize van oudere inwoners is er sterk bij gebaat vrij snel op de hoogte te zijn van belangrijke info betreffende de inwoners. Het concept ‘gele doos’ biedt hier een eenvoudige en laagdrempelige oplossing.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
In het kader van de Corona-pandemie hebben een aantal Gaverse zelfstandigen en handelszaken in 2021 hun economische activiteiten periodiek of continu verplicht moeten stopzetten. Toch hebben zij een aanslagbiljet gekregen voor een belasting op economische activiteiten voor het ganse jaar, wat de facto onredelijk is.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij aandringen dat deze belasting terugbetaald wordt aan zelfstandigen/ handelszaken volgens de procedure die ook al in 2021 toegepast werd.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat er in het voorjaar een voorstel zal voorgelegd worden aan de raad waarbij naar analogie met vorig jaar voorzien wordt in een toelage aan zelfstandigen en ondernemers die ingevolge verplichte sluiting omzetverlies leden ten opzichte van het refertejaar 2019. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De federale regering wil investeren in de spoorinfrastructuur en wil bekijken welke alternatieven er zijn voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in ons land.
De federale regering het treinaanbod wenst te verbeteren (bv één trein per uur en meer treinen ’s avonds en in het weekend).
De federale regering de ambitie heeft om de CO2 uitstoot tegen 2030 met 55% te verminderen, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
De huidige diesellocomotieven van de NMBS al sinds 2005 niet meer voldoen aan de Europese uitstootnormen (zie studie).
Er tussen Eeklo en Ronse op zondag maar één trein per uur rijdt.
Het aanbod avondtreinen op de lijn Ronse-Eeklo zeer beperkt is.
Met 2 195 295 treinkilometer per jaar, de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn voor personenvervoer is in België. Dit is zelfs ruim meer dan alle andere niet-geëlektrificeerde lijnen voor personenvervoer samen: Charleroi-Couvin (650 000), Gent-Geraardsbergen (625 000) en Aalst-Burst (37 566) komen samen slechts aan 1 312 566 treinkilometer per jaar (zie studie).
Uit een analyse van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een snelle en volledige elektrificatie van de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de hoogste ‘maatschappelijke baten’ oplevert, nl. 145 miljoen euro indien gerealiseerd in 2025 of 107 miljoen bij realisatie in 2035 (Deze analyse vergelijkt elektrificatie in 2025, elektrificatie in 2035, een behoud van dieseltreinen, het invoeren van batterijtreinen en het invoeren van waterstoftreinen. Verder houdt deze analyse ook rekening met investeringen in infrastructuur en nieuwe treinstellen en houdt men ook rekening met een kostprijs voor uitstoot (zie studie, p68-69)).
Uit dezelfde analyse blijkt dat bijna 70% (!) van de totale maatschappelijke baten om het Belgische personenvervoer per trein te elektrificeren enkel en alleen geboekt worden op de treinlijn Ronse-Eeklo.
De geschatte totale investeringskost voor de lijnen Ronse-Eeklo 48,1 miljoen euro beloopt – of ongeveer 5% van het jaarlijkse investeringsbudget van Infrabel.
Het voorstel van beslissing luidt:
Een schrijven met deze motie te richten aan:
Met de vraag om:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel van beslissing. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De opdrachten, afspraken en engagementen die het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) en de afgevaardigden in diverse intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op vraag van de gemeenteraad op zich nemen, verdienen de nodige aandacht, opvolging en rapportering.
In het recent verleden nam het CBS bijvoorbeeld volgende engagementen op zich:
Het is niet altijd even duidelijk of deze opdrachten ter harte genomen zijn en of zij tot een adequaat resultaat hebben geleid. Daarom is het aangewezen een opvolgingsinstrument te creëren dat de gemeenteraad toelaat om zich van de stand van zaken te vergewissen.
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad verwerpt het voorstel van beslissing. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 24/01/2022 om 21:38.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad