De voorzitter opent de zitting om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 13.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
Het ontslag houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
De heer Paul Carion deelde zijn ontslag schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad op 27 januari 2021. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op dezelfde datum kennis genomen van het ontslag, waardoor het ontslag definitief geworden is.
Art. 1: | Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Paul Carion, met ingang van 27 januari 2021. Het gemeenteraadslid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken en aan de heer Paul Carion. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 14.
Het gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers van Open Vld - VOG zijn:
Mevrouw Nathalie Vermassen diende op 27 januari 2021 haar geloofsbrieven in.
De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van mevrouw Nathalie Vermassen onderzocht en er zijn geen beletsels om die goed te keuren.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft de mevrouw Nathalie Vermassen uitgenodigd om, alvorens het mandaat te aanvaarden, de volgende eed in zijn handen af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Van deze eedaflegging wordt een individuele en afzonderlijke akte opgemaakt.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Art. 1: | De geloofsbrieven van mevrouw Nathalie Vermassen goed te keuren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Akte te nemen van de eedaflegging van mevrouw Nathalie Vermassen en vervolgens mevrouw Nathalie Vermassen te installeren als gemeenteraadslid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: | De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: | Tegen deze beslissing is beroep mogelijk bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van de gemeenteraad, aan raadslid Paul Carion en aan raadslid Nathalie Vermassen. De algemeen directeur opdracht te geven de noodzakelijke aanpassingen te verrichten in de Mandatendatabank. |
De heer Paul Carion nam ontslag als gemeenteraadslid. De heer Paul Carion was fractieleider voor de fractie voor Open Vld - VOG. Er dient in zijn vervanging voorzien te worden.
De aanduiding van een fractieleider gebeurt op basis van de schriftelijke voordrachten ingediend door de fractie gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De volgende voordracht werd ontvangen voor Open Vld - VOG: Jean-Pierre Sprangers.
Art. 1: | Kennis te nemen van de aanduiding van de fractieleider voor Open Vld - VOG: Jean-Pierre Sprangers. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 148.
Een aftredend schepen, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te geven. Het verzoek tot verlening van de eretitel moet ingediend worden bij de voorzitter van de gemeenteraad. Het verzoek kan ingediend worden hetzij door de betrokkene, hetzij door minstens 2 leden van de gemeenteraad met de instemming van de betrokkene.
De volgende gemeenteraadsleden hebben de heer Paul Carion voorgedragen voor de titel van ere-schepen:
De heer Paul Carion diende reeds op 8 februari 2021 zijn instemming/verklaring in bij de voorzitter van de gemeenteraad.
De heer Paul Carion beschikt over de volgende staat van dienst als schepen:
De heer Paul Carion voldoet bijgevolg aan de voorwaarden om hem de eretitel van schepen te verlenen.
Art. 1: | Aan de heer Paul Carion, geboren te Geraardsbergen op 9 oktober 1950, wonende Palmstraat 8 te 9890 Gavere, de eretitel van schepen te verlenen. |
Art. 2: | De eretitel mag niet gevoerd worden: 1° gedurende de periode dat het mandaat van gemeenteraadslid werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door een door een provincie, gemeente of openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon. |
De jaarrekening wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Samen met de jaarrekening wordt aan de gemeenten een jaarverslag ter beschikking gesteld en ter goedkeuring voorgelegd. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging gebeurt ter gelegenheid van de bespreking van het jaarverslag.
De jaarrekening 2019 werd als volgt goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 10 december 2020:
Art. 1: | De jaarrekening 2019 en het bijhorende jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen op 17 juli 2020 van Fenixco, voor het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van 9 woningen en 39 appartementen met semi-ondergrondse garage gelegen te Gavere, Onderstraat 11-13-15-17-19, 1e afd. sectie A nrs. 1119A, 189S, 192F, 183D2, 192G, 187N, 190P en 188V.
Het project voorziet in volgende gebouwen:
De blokken A en D zijn gelegen langs de Onderstraat, de vier achterliggende volumes (blokken B, C, E en F) zijn bereikbaar via een nieuwe publieke toegangsweg die de verbinding vormt met het aan te leggen publiek park en de Markt.
Deze weg is niet bestemd voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van de brandweer i.g.v. noodgevallen en occasioneel laden en lossen.
De voornoemde percelen zijn volgens de planologische voorzieningen van het gewestplan Oudenaarde, goedgekeurd bij KB van 24/02/1977 (BS 08/04/1977), gelegen in woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde, waarvoor art. 5.1.0. van het KB van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de gewestplannen van toepassing is.
Woongebieden zijn bestemd voor: ”wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven, en dat deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving".
De percelen zijn gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, meer bepaald het RUP “Markt en omgeving”, goedgekeurd bij besluit van de Deputatie van de Provincieraad van 01/08/2013, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 05/09/2013.
De bouwplaats is overeenkomstig het RUP “Markt en omgeving” gelegen in een zone bestemd voor groepswoningbouw. Het wonen heeft zowel betrekking op één- en meergezinswoningen als op ouderenvoorzieningen. Voor de ontsluiting en de verfraaiing van de woonprojectzone zijn eveneens toegelaten: de aanleg van openbare wegenis (fiets- en wandelassen, pleintjes, ...), private wegenis (erftoegangen, ...), parkeerruimtes en groenvoorzieningen (groenstroken, gemeenschappelijke groenzones, ...). Als nevenfunctie kunnen activiteiten of voorzieningen worden toegestaan, die georganiseerd worden door of in functie staan van het OCMW en/of de sociale huisvestingsmaatschappij. Overige nevenfuncties zijn niet toegestaan. De één- of meergezinswoningen, waarvan de voorgevel uitgeeft op de Onderstraat, kunnen op de gelijkvloerse verdieping worden ingericht met een handel- of horeca activiteit, alsook met diensten of kantoren. Op het gelijkvloers moet een afzonderlijke toegang worden voorzien tot de woning(en) op de verdieping(en).
Het bijgevoegd wegenisdossier bestaat uit plannen, een rioleringsstudie, een fotoreportage, beschrijvende nota’s, een kostenraming en een bijzonder bestek.
De nieuw aan te leggen weg wordt voorzien van een bestrating met een breedte van 1,5m, aangelegd met roodbruine kleiklinkers op kant 204x101x50mm, langs weerszijden omgeven met een strook van 1,25m grindgazon of vergelijkbare voldoende draagkrachtige zone (ifv de brandweer).
Deze zachte verbinding wordt opgenomen in het openbaar domein, het rooilijnplan is gevoegd in bijlage.
De oppervlakte welke kosteloos in het openbaar domein zou opgenomen worden bedraagt ca 1.406m².
De riolering bestaat uit een gescheiden stelsel (DWA en RWA). De RWA-leiding bestaat uit gewapende betonbuizen diameter 400mm; de DWA-leiding bestaat uit grèsbuizen diameter 250mm, beiden hoofdzakelijk aangelegd onder de nieuw aan te leggen (zachte)weg. Het afvalwater wordt afgevoerd naar de bestaande DWA-riolering in de Onderstraat; het regenwater wordt deels afgevoerd naar de bestaande RWA-leiding in de Onderstraat, deels naar een globale infiltratievoorziening (wadi) welke zal geïntegreerd worden in het aan te leggen park. De exacte inplanting, afmetingen en vormgeving zal in overleg met het gemeentebestuur bepaald worden in het kader van het ontwerp voor het park.
Per woning/woonblok worden huisaansluitputjes (RWA/DWA) voorzien, waarbij de afvoer van het afvalwater wordt aangesloten op de DWA en de afvoer voor regenwater wordt aangesloten op de RWA.
Voor onderhavige aanvraag is tevens een uitbreiding van het elektriciteits-, water-, O.V.- en I.C.S.-net noodzakelijk (doch haalbaar), welke dient uitgevoerd te worden ten laste van de verkavelaar.
De brandweer bracht op 28 september 2020 een negatief advies uit. Er werd opnieuw advies gevraagd op 20 januari 2021, na het indienen van een wijzigingsverzoek door de aanvrager en een aanpassing van het dossier aan de opmerkingen van de brandweer.
De brandweer bracht op 9 februari 2021 opnieuw een negatief advies uit.
Na aanpassing van de plannen gaf de brandweer op 17 februari 2021 een voorwaardelijk gunstig advies.
Farys bracht op 23 september 2020 een ongunstig advies uit. Er werd opnieuw advies gevraagd op 20 januari 2021, na het indienen van een wijzigingsverzoek door de aanvrager en een aanpassing van het dossier aan de opmerkingen van Farys.
Farys gaf op 26 januari 2021 een gunstig advies met voorwaarden.
De aanvraag werd bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen van 20 augustus 2020 tot 18 september 2020. Er werd 1 bezwaarschrift ontvangen.
De gemeenteraad dient een gemotiveerde beslissing te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen en het rooilijnplan, en neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen.
Art. 1: |
Het stratentracé vast te stellen, zoals weergegeven op de plannen in bijlage. |
Art. 2: |
Het rooilijnplan goed te keuren, zoals weergegeven op het plan in bijlage. |
Art. 3: | Het ontwerp voor de wegenis als toegangsweg voor de realisatie van een woonproject waarbij 9 woningen en 39 appartementen met semi-ondergrondse garage worden opgericht t.h.v. de Onderstraat, aangevraagd door Fenixco, goed te keuren, zoals gezien in bijlage, onder de volgende voorwaarden en lasten: Voorwaarden:
|
Art. 4: | Kennis te nemen van de ingediende bezwaren. |
Art. 5: | Afschrift van dit besluit met bijhorende stukken als bijlage bij de omgevingsaanvraag te voegen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De concessieovereenkomst tussen de gemeente en DH-Cleaning nv voor de uitbating van café Club werd stopgezet met ingang van 15 oktober 2020. Het is aangewezen om voor het café een nieuwe uitbater te vinden zodat het café terug kan openen na de huidige lock down maatregelen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om onder vorm van een concessie op de uitbating van het betrokken pand een nieuwe marktbevraging te lanceren.
Op basis van eerdere aanvaringen is het aangewezen om in de volgende overeenkomst geen conciërgetaken meer op te nemen met betrekking tot het aanpalende ontmoetingscentrum Racing. Wel blijft het opportuun om de concessieovereenkomst af te sluiten voor de duur van minstens drie jaar met een proefperiode van 12 maanden en de overeenkomst verlengbaar te stellen zonder dat de totale termijn langer kan zijn dan 9 jaar.
In bijlage is toegevoegd:
Art. 1: | De uitbating van het pand café Club met adres te Markt 22, 9890 Gavere wordt aangeboden onder de vorm van een concessie. |
Art. 2: | Het model van concessieovereenkomst en het bijhorend inschrijvingsformulier worden vastgesteld, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: | Over te gaan tot bekendmaking van deze opdracht. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van een marktbevraging. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken (dienst cultuur). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1.
Op 5 juli 1999 werd aan Petanqueclub Gavere een investeringstoelage van € 14.873,61 toegekend voor de oprichting van een nieuw petanquelokaal.
Op 8 oktober 2001 werd aan vzw Koninklijke Fusie Club Gavere-Asper een investeringstoelage van € 13.634,14 toegekend voor de realisatie van terreinverlichting van het voetbalveld aan de Vlienderweg in Asper.
Op 9 september 2002 werd aan Gemeentelijke Tennisclub Gavere een investeringstoelage van € 14.873,61 toegekend voor de verbouwing van het clubhuis.
Op 27 oktober 2003 werd aan Petanqueclub Gavere een investeringstoelage van € 7.500 toegekend voor de uitbreiding van het lokaal.
Bij de toekenning van deze investeringstoelagen werd telkens een overeenkomst goedgekeurd omtrent de terugbetaling van de investeringstoelage. Daarin is bepaald dat door de vereniging jaarlijks een intrestvergoeding zal worden betaald.
In dienstjaar 2020 bedroeg de aanrekening van de intrestvergoedingen in totaal € 51,08, namelijk:
In de betrokken overeenkomsten is geen duidelijke einddatum bepaald omtrent de jaarlijkse aanrekening van de gederfde intresten waardoor deze (minieme) facturatie blijft doorlopen zolang de vereniging de infrastructuur gebruikt waarvoor zij de toelage kreeg.
Omwille van de geringe opbrengst en de administratieve last zowel voor de verenigingen als het gemeentebestuur stelt het college voor om geen dergelijke intrestvergoedingen meer te vorderen van de betrokken verenigingen en dit met ingang van 1 januari 2021.
Art. 1: |
De jaarlijkse aanrekening van een intrestvergoeding op de investeringstoelagen aan Petanqueclub Gavere, Gemeentelijk Tennis Club Gavere en Koninklijke Fusie Club Gavere-Asper wordt met terugwerkende kracht stopgezet vanaf 1 januari 2021. |
Art. 2: |
§1. De bepalingen omtrent het aanrekenen van een jaarlijkse intrest in de overeenkomst met Petanqueclub Gavere zoals goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 1999 worden opgeheven. §2. De bepalingen omtrent het aanrekenen van een jaarlijkse intrest in de overeenkomst met VZW Koninklijke Fusieclub Gavere-Asper zoals goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2001 worden opgeheven. §3. De bepalingen omtrent het aanrekenen van een jaarlijkse intrest in de overeenkomst met Gemeentelijke Tennisclub Gavere zoals goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2002 worden opgeheven. §4. De bepalingen omtrent het aanrekenen van een jaarlijkse intrest in de overeenkomst met Petanqueclub Gavere zoals goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2003 worden opgeheven. |
Art. 3: |
De Petanqueclub Gavere, de Gemeentelijke Tennisclub Gavere en de Koninklijke Fusie Club Gavere-Asper worden op de hoogte gebracht van deze beslissing. |
Art. 4: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie) en de afdeling vrijetijdszaken (dienst sport). |
Er is nood aan uitbreiding en modernisering van de infrastructuur van voetbalclub KFC Gavere-Asper, meer bepaald het uitbreiden met extra nieuwe kleedkamers, technische lokalen en bergruimten, alsook het uitbreiden van de bestaande kantine.
In het kader van deze opdracht werd architect Alessandro Ranno aangesteld, die instaat voor de opmaak van het ontwerp, het indienen van de aanvraag voor omgevingsvergunning, het opmaken van het bestek voor de (gesloten)ruwbouw en het toezicht op de uitvoering van de werken.
Het ontwerp en het bestek zijn gevoegd in bijlage.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 265.373,65 excl. btw of € 321.102,12 incl. 21% btw (€ 55.728,47 btw medecontractant).
De opdracht omvat de bouw van een casco, EPB-conform, water- en winddicht gebouw; het uitbreiden van de bestaande kantine (in de ruimte waar zich momenteel de kleedkamers bevinden) is niet begrepen in deze opdracht.
Voor de veiligheidscoördinatie en de EPB-verslaggeving werd studiebureau bvba Englebert aangesteld.
Het project werd aan de gemeenteraadsleden toegelicht op woensdag 17 februari 2021.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De offertes worden verwacht ten laatste op 22 maart 2021 tegen 11.00u.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-316 (ACT-316).
Art. 1: |
Het bestek met nr. BD-02-AP-145-ACT-316 en de raming voor de opdracht “Uitbreiden infrastructuur KFC Gavere-Asper”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 265.373,65 excl. btw of € 321.102,12 incl. 21% btw (€ 55.728,47 btw medecontractant). |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. |
Art. 3: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-316 (ACT-316). |
Er is nood aan uitbreiding en modernisering van de infrastructuur van voetbalclub KSC Dikkelvenne, meer bepaald het uitbreiden met extra kleedkamers, technische lokalen en een polyvalente ruimte, alsook het renoveren van de bestaande kleedkamers.
Een deel van de bestaande kleedkamers wordt gesloopt i.f.v. de nieuwbouw; de resterende bestaande kleedkamers worden gerenoveerd.
In het kader van deze opdracht werd architect Luc Jacobs aangesteld, die instaat voor de opmaak van het ontwerp, het indienen van de aanvraag voor omgevingsvergunning, het opmaken van het bestek voor de (gesloten) ruwbouw en het toezicht op de uitvoering van de werken.
Het ontwerp en het bestek zijn gevoegd in bijlage.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 266.475,24 excl. btw of € 322.435,80 incl. 21% btw (€ 55.959,80 btw medecontractant).
De opdracht omvat de bouw van een casco, EPB-conform, water- en winddicht gebouw; de renovatie van de bestaande kleedkamers is niet begrepen in deze opdracht.
Voor de veiligheidscoördinatie en de EPB-verslaggeving werd studiebureau bvba Englebert aangesteld.
Het project werd aan de gemeenteraadsleden toegelicht op woensdag 17 februari 2021.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De offertes worden verwacht ten laatste op 22 maart 2021 tegen 11.00u.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-316 (ACT-316).
Art. 1: |
Het bestek en de raming voor de opdracht “Uitbreiden infrastructuur KSC Dikkelvenne”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 266.475,24 excl. btw of € 322.435,80 incl. 21% btw (€ 55.959,80 btw medecontractant). |
Art. 2: |
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. |
Art. 3: |
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau. |
Art. 4: |
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0742-00/221207/BESTUUR/CBS/0/IP-316 (ACT-316). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 12°.
De voetbalinfrastructuur van KSC Dikkelvenne is gelegen op de volgende kadastrale percelen:
Er is op heden infrastructuur aanwezig op het perceel in eigendom van KSC Dikkelvenne, met name een deel van de voetbalkantine (kleedkamers), een deel van de voetbalterreinen (o.a. het kunstgrasterrein) en een parking. De geplande uitbreiding van de infrastructuur is eveneens voorzien op het perceel in eigendom van KSC Dikkelvenne. Door toepassing van het recht van natrekking is/wordt KSC Dikkelvenne eigenaar van alle opstallen op dit perceel. De gemeente investeert in beginsel niet in patrimonium van derden en wil eigenaar blijven van de bestaande en de nieuw op te richten infrastructuur.
KSC Dikkelvenne stelt daarom voor om een deel van het perceel 5e afdeling, sectie B, nr. 1235/A, met name het deel waarop de voetbalkantine en de voetbalterreinen gelegen zijn, aan de gemeente te schenken mits compensatie van de grondwaarde. Het over te dragen gedeelte van het perceel meet ongeveer 28 op 155 meter en heeft een opgemeten oppervlakte van 4.456 m².
KSC Dikkelvenne stelt als voorwaarde aan de schenking dat het kan beschikken over een additioneel investeringskrediet voor de verdere verbetering en uitrusting van zijn voetbalinfrastructuur ten bedrage van € 50.000.
Het perceel is gelegen in woonuitbreidingsgebied en de waarde ervan werd geschat op € 77.980,00 (€ 17,50/m²). De schenkingsvoorwaarde kan bijgevolg als redelijk beschouwd worden. Daarenboven wordt het additioneel investeringskrediet beheerd en aangewend door de gemeente voor de gemeentelijke infrastructuur.
Art. 1: | De gemeenteraad aanvaardt jegens KSC Dikkelvenne (vzw S.C. Dikkelvenne, maatschappelijke zetel Hofkouterstraat z/n te 9890 Gavere, ondernemingsnummer 0432.957.025) voorlopig de schenking van een deel perceel 5e afdeling, sectie B, nr. 1235/A, met een oppervlakte van 4.456 m². De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de voorwaarde van de schenking en zal, na het verlijden van de akte, bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing aan additioneel investeringskrediet voorzien. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de beslissing en in het bijzonder met de opmaak van de ontwerpakte met het oog op de definitieve aanvaarding van de schenking. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie), de afdeling grondgebiedszaken (dienst infrastructuur), de afdeling vrijetijdszaken (dienst sport) en aan KSC Dikkelvenne. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.
Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 17 december 2020 en gaf een positief advies.
Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 3 februari 2021 en gaf een gunstig advies.
Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:
De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.
Hoewel de besluiten van de Vlaamse regering met betrekking tot de minimale personeelsformatie van gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn onverkort gelden, heeft de decreetgever het begrip in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.
De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:
Bijzondere motivering met betrekking tot de stopzetting van de dienstenchequeonderneming
Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn beschikte vroeger over een poetsdienst die ingezet werd bij kwetsbare doelgroepen. Om de dienst betaalbaar te houden diende het OCMW in 2004 een aanvraag in tot erkenning van een dienstenchequeonderneming ‘DCO Hulp aan huis”. De erkenning werd bekomen op 17 mei 2004, met erkenningsnummer 01374. Het grootste deel van het personeel van de reguliere poetsdienst werd toen overgedragen naar de DCO.
Het OCMW heeft de DCO aanvankelijk niet georganiseerd als “instelling” waardoor de normale loon- en arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn op het DCO-personeel, en de DCO op korte termijn verlieslatend werd.
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020* |
|
Uitgaven |
€ 493.411,91 |
€ 436.627,65 |
€ 449.164,93 |
€ 424.171,64 |
€ 424.811,81 |
€ 318.148,50 |
Inkomsten |
€ 375.592,60 |
€ 331.768,92 |
€ 351.374,32 |
€ 327.977,03 |
€ 322.673,63 |
€ 197.257,71 |
Saldo |
-€ 117.819,13 |
-€ 104.858,73 |
-€ 97.790,61 |
-€ 96.194,61 |
-€ 102.138,18 |
-€ 120.890,79 |
* raming (het boekjaar is nog niet afgesloten) |
Opeenvolgende maatregelen (invoering van een administratieve kost, organisatie als “instelling’ voor nieuw aangeworven personeelsleden) hebben het tij in onvoldoende mate kunnen keren. Daarenboven bedient het OCMW, door het verbod op discriminatie binnen de DCO-sector, onvoldoende personen die behoren tot de kwetsbare doelgroepen (zoals afgebakend bij OCMW-raadsbesluit). De grootteorde van het verlies is in dit licht niet te verantwoorden.
Het klantenbestand van de DCO evolueerde als volgt:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Totaal actieve klanten op 31/12 | 125 | 111 | 107 | 56 |
Klanten op wachtlijst op 31/12 | 26 | 2 |
Sinds de oprichting van de poetsdienst/DCO door het OCMW zijn meer en meer andere dienstenchequeondernemingen actief geworden op het grondgebied van de gemeente. Bij het OCMW zijn minstens 10 ondernemingen bekend die diensten aanbieden met dienstencheques. De marktsituatie is sinds de oprichting van de DCO door het OCMW in die mate veranderd dat het aandeel van het OCMW in het dienstenaanbod minimaal geworden is. Het OCMW voelt dan ook niet langer de nood en de behoefte om verder diensten aan te bieden door middel van dienstencheques. Het bestaande OCMW-aanbod kan opgevangen worden door andere dienstverleners en zal gegarandeerd worden door middel van een overeenkomst met een derde partij tot overname van de activiteiten, de klanten en het personeel.
Art. 1: |
Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage. In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is. Het gaat in concrete om de volgende functies:
De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: |
De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 3: |
De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 4: |
Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 maart 2021 en vervangt integraal:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 5: |
De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en aan alle diensten. |
Het Vlaamse preventiedecreet geeft arts-ambtenaren van het Agentschap Zorg en Gezondheid het mandaat om een bevel tot isolatie of quarantaine op te leggen aan patiënten en risicovolle contacten. Dit wordt in principe alleen gebruikt na overleg met betrokkene en zijn huisarts en met de mogelijkheid tot beroep.
Het Vlaamse preventiedecreet voorziet in een informatie-uitwisseling met de lokale besturen van de gegevens van de personen die in verplichte quarantaine moeten met het oog op de controle en de handhaving van de verplichte quarantaine. Hierdoor krijgen de lokale besturen de tools in handen om deze controle en handhaving ook efficiënt te kunnen uitvoeren.
Om de gegevensuitwisseling mogelijk te maken is een protocolakkoord nodig met het Agentschap Zorg en Gezondheid. De functionaris gegevensbescherming gaf een voorwaardelijk positief advies. Er werd aan de voorwaarden uit het advies voldaan.
Omwille van het hoogdringend karakter werd het protocolakkoord goedgekeurd en ondertekend door de burgemeester op 14 januari 2021 en op dezelfde dag tevens door administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Een bekrachtiging van het besluit van de burgemeester door de gemeenteraad is noodzakelijk.
Art. 1: | Het besluit van de burgemeester van 14 januari 2021 houdende coronamaatregelen - quarantainehandhaving - goedkeuren protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid te bekrachtigen. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De Grenadierslaan is bijzonder gehavend (putten, verzwakking van de zijkanten van de wegenis, …) en houdt daardoor een groot risico in op materiële beschadiging van de voertuigen, maar de situatie is ook vanuit een algemene veiligheidsbenadering onaanvaardbaar.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij aandringen dringend de nodige aandacht en budget te besteden om deze wegenis oordeelkundig te herstellen.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het College het herstel van deze weg prioritair in de jaarplannen opneemt en daartoe de nodige kredieten specifiek toewijst vanuit het ter zake goedgekeurde jaarbudget 2021. |
Art. 2: | Het College de procedure tot dringend herstel van de Grenadierslaan opstart. |
Art. 3: | Het College alle fracties een update geeft rond de voorziene planning van alle voorziene herstel- en onderhoudswerken aan de wegenis in Gavere. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
In het kader van de Corona-pandemie hebben een aantal Gaverse zelfstandigen en handelszaken sinds maart 2020 hun economische activiteiten periodiek of continu verplicht moeten stopzetten. Toch hebben zij een aanslagbiljet gekregen voor een belasting op economische activiteiten, wat de facto onredelijk is.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij aandringen dat deze belasting terugbetaald wordt aan zelfstandigen/handelszaken uit sectoren die maanden gesloten werden omwille van Corona.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het standpunt van het college van burgemeester en schepenen dat een voorstel zal uitwerken. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting om 21:00.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad