De voorzitter opent de zitting op 26/04/2021 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29 maart 2021 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 29 maart 2021 goed te keuren. |
Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 §1.
De burgemeester heeft in zijn besluit van 13 april 2021 beperkende maatregelen opgelegd op de bijeenkomsten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn: de raden vergaderen hybride. Voortaan kunnen evenwel alle raadsleden die dit wensen digitaal deelnemen aan de vergadering.
Art. 1: |
Kennis te nemen van het besluit van de burgemeester van 13 april 2021 houdende politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - beperkende maatregelen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen besluit van 6 november 2020). |
Art. 2: |
Het besluit van de burgemeester van 13 april 2021 houdende politiereglement in het kader van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 - beperkende maatregelen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen besluit van 6 november 2020) te bekrachtigen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 36
De gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn vormen in principe één fractie.
Sp.a wijzigde op 21 maart 2021 zijn naam naar "Vooruit". De gemeenteraadsfractie sp.a verkreeg een machtiging tot het gebruik van het letterwoord "Vooruit" vanwege de voorzitter en de fractievoorzitters van Vooruit. De gemeenteraadsfractie sp.a diende bij de voorzitter van de gemeenteraad een verzoek tot naamswijziging in.
Art. 1: | De gemeenteraad bestaat uit de volgende fracties:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd door de kerkraad vastgesteld op 21 januari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 13.110,97 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Asper. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd door de kerkraad vastgesteld op 12 februari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 10.182,76 op exploitatie en een negatief saldo van € -37,68 op investeringen. Voor het negatief saldo werd geen factuur ter verantwoording voorgelegd in 2020.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Ongunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Bavo Baaigem. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd door de kerkraad vastgesteld op 26 januari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 15.830,11 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Petrus Dikkelvenne. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd door de kerkraad vastgesteld op 26 januari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 38.475,39 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Amandus Gavere. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd door de kerkraad vastgesteld op 16 januari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 10.979,16 op exploitatie en een batig saldo van € 201.762,26 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden Semmerzake. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55 §2.
De rekening over het boekjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd door de kerkraad vastgesteld op 16 februari 2021.
Het centraal kerkbestuur moet de rekeningen indienen bij de gemeente voor 1 mei 2021.
De rekening van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste werd op de gemeente ontvangen op 30 maart 2021. De gemeente beschikt over 50 dagen om advies uit te brengen, zijnde uiterlijk 18 mei 2021 om vervolgens de rekening aan de gouverneur ter goedkeuring voor te leggen.
De rekening sluit af met een batig saldo van € 16.810,73 op exploitatie en een batig saldo van € 0,00 op investeringen.
Het saldo van de rekening over het boekjaar 2020 is in overeenstemming met de stand van de financiële rekeningen op 31 december 2020.
Art. 1: |
Gunstig advies wordt verleend aan de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vurste. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, het kerkbestuur, het bisdom en aan de provinciegouverneur. |
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, artikel 5 §2/1.
De gemeenteraad verleende op 20 januari 2020 een gunstig advies voor de plaatsing van 'tijdelijk' vaste camera's op het grondgebied Gavere, om de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil aan te gaan.
Het advies wordt op de volgende punten aangepast:
Art. 1: |
De gemeenteraad verleent een gunstig advies voor de plaatsing van 'tijdelijk' vaste camera's op het openbaar domein door de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland voor een geldigheidsduur tot en met 31 december 2025. |
Art. 2: |
De gemeenteraad keurt volgend reglement, over het gebruik van de ‘tijdelijke’ vaste camera’s op een niet-besloten plaats, goed: Art. 2.1 Doel van de verwerking van de beelden Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen omtrent sluikstort en zwerfvuil bij de glasbollen en op hotspots. De hotspots worden bepaald door de gemeente, eventueel in overleg met de lokale politie. Dit zijn plaatsen waar er hinder is van sluikstort en/of zwerfvuil. Aan de hand van de beelden informatie verschaffen aan de politie of sanctionerend ambtenaar zodat de daders kunnen opgespoord en geïdentificeerd worden. Art. 2.2 Welke beelden worden opgenomen De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s. De ‘tijdelijke’ vaste bewakingscamera’s worden geplaatst op locaties waar er overlast is van zwerfvuil en/of sluikstort. Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand. Art. 2.3 Wijze van verkrijgen De beelden dienen van zodanige kwaliteit te zijn dat personen en voertuigen dag en nacht kunnen geïdentificeerd worden. De gegevens verkregen van de bewakingscamera’s zullen niet in real-time bekeken worden maar na het verkrijgen van de opnames. De opnames zullen slechts bekeken worden na het vaststellen van een sluikstort of de aanwezigheid van zwerfvuil. Art. 2.4 Informatieplicht Elk heimelijk gebruik van vaste bewakingscamera’s is verboden. Een plaats betreden waar een pictogram aangeeft dat er vaste camerabewaking plaatsvindt, geldt als voorafgaandelijke toestemming. De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen van de gemeente Gavere. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte mededelingen. Art. 2.5 Inzagerecht Iedere gefilmde persoon heeft het recht op toegang tot de beelden (Art. 12 van de Camerawet en art. 15 van de AVG). Dit recht kan natuurlijk slechts uitgeoefend worden indien de beelden werden opgeslagen en bewaard. Wie toegang wenst tot zijn gegevens richt hiertoe een verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De aanvraag moet vergezeld zijn van voldoende gedetailleerde vermeldingen teneinde de juiste plaats van de gegevens in de opname te kunnen lokaliseren (datum, uur, juiste plaats). De privacy van derden die zichtbaar zijn op de film dient beschermd te worden en de belangen van de veiligheid dienen afgewogen te worden. Art. 2.6 Verwijdering en vernietiging gegevens De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk, dit met een maximum van 1 maand. (Art. 5 §4, 4e lid van de Camerawet) Alleen in het geval de gegevens noodzakelijk zijn voor een onderzoek van de politie of sanctionerend ambtenaar en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade, van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. In dat geval geldt dat de exports / screenshots van de betreffende beelden en de ermee verband houdende vaststelling ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke voor een maximumtermijn van één (1) jaar worden bewaard, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke schriftelijk andere instructies zou geven. Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd. Art. 2.7 Veiligheid van de verwerking De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) alsook de personen die onder zijn gezag vallen, moeten alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om te vermijden dat onbevoegden toegang krijgen tot de beelden. Zij zijn gebonden door de discretieplicht. De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) moeten gepaste algemene veiligheidsmaatregelen nemen ten opzichte van bestaande risico’s. De juistheid van de verwerkte gegevens dient geverifieerd te worden (o.a. door middel van codering van de gegevens, toegang te koppelen aan een paswoord en dergelijke). Ook elk ander risico voor de gegevens dient voorkomen te worden (diefstal, uitwissing, risico op gebruik voor andere doeleinden). Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een bestuurlijk verslag kunnen de gegevens ook verstrekt worden aan de sanctionerend ambtenaar. IVM, handelend als verwerker, werkt daarbij zoveel als mogelijk op beveiligde digitale wijze; daarvoor werd eveneens een gegevensbeschermingseffectbeoordeling opgesteld. Teneinde te waarborgen dat de verwerker(s) afdoende garanties biedt(/en) met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de AVG voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd, sluit de verantwoordelijke voor de verwerking met de verwerker(s) (een) verwerkingscontract(en) conform artikel 28 van de Verordening (EU) nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. Art. 2.8 Verantwoordelijke voor de verwerking De verantwoordelijke voor de verwerking is diegene die de doeleinden en de middelen bepaalt. Dit kan een natuurlijke persoon, een rechtspersoon, een feitelijke vereniging of een openbaar bestuur zijn. De identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking is belangrijk aangezien hij moet waken over de naleving van de wet en moet fungeren als contactpersoon voor controleoverheden en personen die hun recht op toegang wensen uit te oefenen. De verwerkingsverantwoordelijke die de beslissing neemt om één of meerdere tijdelijke vaste bewakingscamera's te plaatsen in een niet-besloten plaats kan alleen maar een openbare overheid zijn. De verantwoordelijke voor de verwerking hoeft de verwerking niet zelf te verrichten, hij kan daarvoor beroep doen op een verwerker. Dit is iemand anders die de concrete verwerking in opdracht van de verantwoordelijke verricht. De verantwoordelijke voor de verwerking voor een niet-besloten plaats moet, voorafgaand aan de plaatsing van de bewakingscamera’s, een positief en gemotiveerd advies krijgen van de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt nadat deze eerst de korpschef geraadpleegd heeft. Verantwoordelijke voor de verwerking : Gemeentebestuur Gavereu – Markt 1 - info@gavere.be - T09 389 29 00. Art. 2.9 Verwerking & toegang tot de beelden Rechtstreekse toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden: De vaststellers GAS-overtreding in dienst van het intergemeentelijk samenwerkingsverband met IVM – Sint-Laureinsesteenweg 29 – 9900 Eeklo – handhaving@ivmmilieubeheer.be De databank en de verwerking situeren zich op het adres: Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo Deze personen hebben een discretieplicht (Art. 9 camerawet) omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren. Er wordt over gewaakt dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem. De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden. Art. 2.10 Aangifte van de bewakingscamera De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging verklaart hierbij de aangifte te zullen doen van de bewakingscamera’s via het elektronisch loket www.aangiftecamera.be (FOD Beleid en Ondersteuning) en dit jaarlijks te zullen hernieuwen. IVM bezorgt een gedateerd bewijs hiervan aan de verwerkingsverantwoordelijke. Het bewijs neemt de vorm aan van de elektronische bevestiging van de aangifte zoals door het aangiftesysteem gegenereerd, bij gebreke waarvan (bv. bij technische malfunctie) een screenshot van de aangifte zal worden genomen Art. 2.11 Register van de beeldverwerkingsactiviteiten De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging zal als verwerker instaan voor het bijhouden en actualiseren van het register van de beeldverwerkingsactiviteiten. Teneinde de verwerkingsverantwoordelijke toe te laten haar wettelijke verplichtingen na te komen, zal IVM dit register te allen tijde ter beschikking houden van de verwerkingsverantwoordelijke en kan de verwerkingsverantwoordelijke te allen tijde een geactualiseerd afschrift van het register opvragen bij IVM. Het register zal een elektronisch formaat aannemen. Dit zal ter beschikking gesteld worden wanneer de gegevensbeschermingsautoriteit hierom vraagt. De politiediensten kunnen eveneens vragen om toegang te hebben tot dit register. |
Art. 3: |
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland en de lokale politie inzake het plaatsen van tijdelijk vaste camera’s goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 4: |
De gemeenteraad stelt Mevr. Heidi Steenbeke, en Mevr. Annelies Neyt, beide in dienst bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), aan tot GAS-vaststeller voor de gemeente Gavere om vaststellingen te doen welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie en die vallen onder de bevoegdheden inzake zwerfvuil en sluikstort zoals omschreven in het/de huidige artikel(s) 40, 42, 43 en 44 van het GAS-reglement van 16 december 2019 (hetzij, in geval van wijziging, enige latere rechtsgrond waarin diezelfde bepaling is opgenomen). |
Art. 5: |
Onderhavige beslissing vervangen met ingang van heden het gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2020 betreffende de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland - sluikstortcameraproject - advies. |
Art. 6: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IVM ov, de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en de dienst financiële organisatie) en de politiezone Schelde-Leie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 404 §5 2e lid.
Gemeentebestuur Gavere maakt samen met andere buurgemeenten deel uit van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Via het stelsel ‘wijk-werken’ kunnen werkzoekenden met een gebrek aan recente werkervaring, die nog niet in het gewone arbeidscircuit terecht kunnen, tijdelijk werkervaring opdoen in een laagdrempelige werkomgeving dicht bij huis.
De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag en het verslag van de accountant, voor aan de deelnemers die hun goedkeuring verlenen overeenkomstig de procedure bepaald in de statuten.
De raad van bestuur keurde de rekening 2020 goed in de zitting van 10 maart 2021.
Art. 1: |
De jaarrekening 2020 van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke en aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 1 juni 2021 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 1 juni 2021 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De deelnemende gemeenten dienen een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd gemeenteraadslid Jean-Pierre Sprangers aangeduid als vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Paul Carion als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba.
De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van gemeenteraadslid Paul Carion met ingang van 27 januari 2021.
Er dient een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid te worden. De wettelijke bepalingen, die verplicht in acht dienen genomen bij de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering, zijn opgenomen in de statuten.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Jean-Pierre Sprangers, wonende te Hofkouterstraat 35, 9890 Gavere aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Nathalie Vermassen, wonende te Arboretumstraat 55, 9890 Gavere aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Zefier cvba. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Zefier cvba, op info@zefier.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Zefier cvba op 10 juni 2021.
Op de gemeenteraad van 26 april 2021 werd de heer Jean-Pierre Sprangers, gemeenteraadslid, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Nathalie Vermassen, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Zefier cvba voor de volledige legislatuur.
De agenda van de jaarvergadering van 10 juni 2021 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van Zefier cvba die zal behandeld worden op de algemene vergadering van 10 juni 2021 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die het vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier cvba op 10 juni 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan Zefier cvba, per e-mail op info@zefier.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 17 juni 2021.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2021 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 17 juni 2021 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen: 1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk) 2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10-12-2020 3. Jaarverslag 2020 Raad van Bestuur 4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat 5. Verslag van de commissaris 6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat 7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders 8. Verlenen van kwijting aan de commissaris 9. Toetreding tot Poolstok 10 Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen |
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 17 juni 2021. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 17 juni 2021. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°
Om ervoor te zorgen dat bestuurders op een veilige manier het kruispunt van de Steenweg met de Landdijk kunnen gebruiken werden aanpassingswerken uitgevoerd. Omwille van deze werken werden een deel van het aanpalende perceel (t.h.v. Steenweg 127) ingenomen.
De eigenaars van het aanpalend perceel hebben op 25 september 2020 een verkoopbelofte ondertekend. De inname bedraagt 2,49 m² en is in gele kleur aangeduid op het opmetingsplan. Er is een recent schattingsverslag dat de waarde van de inname schat op € 210,00/m², of € 522,90. Verder aanvaarden de eigenaars ook een bovengrondse obstakelvrije zone. Deze bovengrondse obstakelvrije zone zal in de voorwaarden van de omgevingsvergunningen opgelegd worden.
De eigenaars hebben in de verkoopbelofte bevestigd dat de werken mogen uitgevoerd worden vanaf de ondertekening van de verkoopbelofte. Er dient voor de aanpassingswerken bijgevolg niet te worden gewacht op het verlijden van de aankoopakte.
Art. 1: |
De aankoop van 2,49 m² uit het perceel kadastraal gekend als Gavere 6de afdeling sectie B nr. 116V, gelegen Steenweg 127 te Asper, zoals aangeduid in gele kleur (lot A) op het opmetingsplan van 26 januari 2021 van landmeter-expert Stefan Renaer (pre-kadastraal identificatienummer sectie B nr. 116 L3), goed te keuren om reden van openbaar nut. |
Art. 2: |
De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens de gemeente ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van het perceel in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 5.
De gemeentelijke adviesraden voor cultuur (cultuurplatform) en voor toerisme en erfgoed stellen voor om volgende trage wegen een officiële straatnaam te geven op basis van het gebruik en/of natuurlandschappelijke relevantie:
Nr. |
Ligging van de Trage Weg (TW) |
Lengte |
Motivering |
1 |
TW tussen Sint-Rochuswegel en Boentweg |
670 m |
Veel in gebruik als “beweegparcours” door wandlaars en fietsers. Unieke ligging dicht bij kern Gavere. Mooi uitzicht over glooiingen langs de Leebeek. |
2 |
TW tussen Onderstraat - Molenstraat |
90 m |
Deze TW is veel in gebruik. |
3 |
Molenstraat – Warandeklim |
280 m |
Voor de “De Weverij” komt er een mooi “beweegpad” voor de bewoners én een functionele “stap-verbinding” met de Warande. |
4 |
TW tussen Wilgenstraat en Bossemstraat |
660 m |
Is deel van de GR122. |
5 |
TW tussen Toekomststraat en Lindestraat |
360 m |
Pad is in gebruik door natuurkenners. Vnl. wandelaars minder door mountainbikers. Het is een oversteek van de Boeversbeek met een stukje holle weg en dan een 360° zicht over de velden. |
6 |
TW tussen Broekstraat en Trapstraat |
190 m |
Momenteel is voornamelijk dit een lokaal tracé. |
7 |
TW tussen Gentweg en Leenstraat: |
300 m |
Veel gebruikt door wandelaars, fietsers en mountainbikers. |
8 |
TW tussen Bukkestr. en Wassenkerkhofstraat |
430 m |
Wandel- en mountainbike pad. |
9 |
TW tussen Bukkestraat – Kerkhof Vurste |
500 m |
Veel gebruikt wandelpad langs de kasteelmuur van het kasteel Borgwal. Lokaal gebruik door aanpalende hovingen. |
10 |
TW tussen Prosper Heysestraat en Bernstraat |
230 m |
Gebruik: nu vnl. lokaal (stuk a/d Bernstraat) Te promoten i.f.v. wandel-aansluiting naar het mooi aangelegde pad naar het industrieterrein en naar het station. |
De adviesraad voor toerisme en erfgoed (VVV 't Gaverland) en de gemeentelijke adviesraad voor cultuur (cultuurplatform), gaven een advies betreffende de naamgeving van deze trage wegen. De opvolging van het advies betreffende de naamgeving van de trage weg tussen Berggatstraat en Schokkaartstraat wordt op dit ogenblik verschoven naar een latere datum. Er wordt namens het college aan beide adviesraden gevraagd om deze naamgeving nog eens te bekijken en af te toetsen met de buurtbewoners. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de andere voorgestelde trage wegen te aanvaarden en een officiële straatnaam te geven:
Nr. |
Ligging Trage Weg |
Voorgestelde naam/namen |
Toelichting bij het voorstel van straatnaam: |
1 |
Trage weg tussen Sint-Rochuswegel en Boentweg: |
Geriefbospad
|
Bron voor voorstel benaming: - OpenStreetMaps: Leebeekwegel Nieuwe naam: “Geriefbos”: de wegel loopt langs de plaats waar een “geriefbos” lag. Dit is een bos waaruit men hout “gerief” haalde voor het maken van stelen van schoppen, spades, bijlen, enz. Bovendien was het op die plaats ook een openbaar bos waar de minder begoede mensen vroeger hout mochten komen sprokkelen voor huishoudelijk gebruik. |
2 |
Trage Weg Onderstraat – Molenstraat – Warandeklim: | Amaduspad |
Bron voor voorstel benaming: - OpenStreetMaps: Kerkweg Gezien er overal Kerkwegen, Kerkwegels, Pastoorswegels zijn, is er het voorstel: Amanduspad cfr. de patroonheilige van de kerk |
3
|
Trage Weg tussen Molenstraat - Warandeklim
|
’t Getouw |
- Bron voor voorstel benaming: OpenStreetMaps: Kerkweg Gezien er overal Kerkwegen, Kerkwegels, Pastoorswegels zijn, is er het voorstel: 't Getouw Verwijzend naar De Weverij (nu een nieuw wooncomplex) en vroeger een kleine weverij ooit van de familie De Wilde, waar de “getouwen” stonden. |
4 |
TW tussen Wilgenstraat en Bossemstraat: |
Ham |
Bron voor voorstel benaming: - Popp kaart (1842-1879): “Hamlos" (voor de trage weg) - Den Ham (voor het naastliggend land). |
5 | TW tussen Toekomststraat en Lindestraat: |
Zesweg |
Bron voor voorstel benaming: Geen naamgeving op historische kaarten. Via buurtonderzoek kwam de naam “Zesweg” naar boven. De familie De Visscher (Rene De Visscher +, landbouwer) had land liggen aan een veldweg aangeduid als de ”Zesweg”. |
6 |
TW tussen Broekstraat en Trapstraat: |
Kantwegel |
Bron voor voorstel benaming: OpenStreetMaps: Polderwegeling (deeltje vanaf Broekstraat) én Kantwegel (deeltje vanaf Trapstraat). Voorstel: één benaming nl: Kantwegel |
7 |
TW tussen Gentweg en Leenstraat: |
Rietje’s pad |
Bron voor voorstel benaming: geen naamgeving op historische kaarten. Nieuwe naamgeving: zie voorstel De voorstellen verwijzen naar de kunstschilder Henri De Cocker (1908-1978) die daar in de buurt leefde en werkte nl. het huis: |
8 |
TW tussen Bukkestr. en Wassenkerkhofstr.: |
Klein Buksken |
Bron voor voorstel benaming: geen namen gevonden op historische kaarten. Nieuwe naamgeving: zie voorstel: het is een afkorting. |
9 |
TW tussen Bukkestraat – Kerkhof Vurste: |
de Lange Muur |
Bron voor voorstel benaming: Geen namen gevonden op historische kaarten |
10 |
TW tussen Prosper Heysestraat en Bernstraat: |
Geuzenboslos |
Bron voor voorstel benaming: |
Voor de trage weg tussen de Bukkestraat en het kerkhof van Vurste wordt als alternatief "Triestpad" voorgesteld. De voorlopige vaststelling wordt uitgesteld en het alternatief zal voorgelegd worden aan de adviesraad voor cultuur en de adviesraad voor toerisme en erfgoed.
Art. 1: |
De straatnamen voor de hierna opgenoemde trage wegen voorlopig als volgt vast te leggen: 1. Trage weg tussen Sint-Rochuswegel en Boentweg: Geriefbospad 2. Trage weg tussen Onderstraat en Molenstraat: Amanduspad 3. Trage weg tussen Molenstraat en Warandeklim: ‘t Getouw 4. Trage weg tussen Wilgenstraat en Bossemstraat: Ham 5. Trage weg tussen Toekomststraat en Lindestraat: Zesweg 6. Trage weg tussen Broekstraat en Trapstraat: Kantwegel 7. Trage weg tussen Gentweg en Leenstraat: Rietje’s pad 8. Trage weg tussen Bukkestraat en Wassenkerkhofstraat: Klein Buksken 9. Trage weg tussen Prosper Heysestraat en Bernstraat: Geuzenboslos |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het houden van een onderzoek de commodo et incommodo. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling vrijetijdszaken en grondgebiedszaken. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke adviesraad voor toerisme en erfgoed en de gemeentelijke adviesraad voor cultuur. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad nam op 22 februari 2021 kennis van het standpunt van het college van burgemeester en schepenen dat het omtrent de gemeentelijke belasting op economische activiteit een voorstel zou uitwerken om de zelfstandigen en ondernemers te ondersteunen die door de coronacrisis getroffen zijn.
Als gevolg van de coronapandemie hebben immers een aantal Gaverse zelfstandigen en handelszaken het moeilijk gekregen om hun economische activiteiten door te zetten. Vanuit de fractie Gavere durft/ N-VA werd voorgesteld om de gemeentebelasting 2020 op economische activiteit volledig terug te betalen, maar dit enkel aan de zelfstandigen en handelszaken uit sectoren die verplicht gesloten werden ter bestrijding van de coronapandemie.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen werd als tegenvoorstel aangebracht dat bepaalde sectoren evenwel niet gedwongen werden om al dan niet tijdelijk te sluiten en evenzeer een aanzienlijke nadelige impact hadden omwille van de andere genomen maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie. Het college stelde op 22 februari 2021 aan de gemeenteraad dan ook voor om een zo eerlijk mogelijke tegemoetkoming uit te werken waarbij de impact over verschillende jaren heen wordt bekeken op een praktisch haalbare manier.
Het college wenst op basis van aantoonbaar omzetverlies de belasting op economische activiteit 2020 geheel of gedeeltelijk terug te betalen en dit voor alle belastingplichtigen op een gelijke wijze. 2019 wordt daarbij als vergelijkingsbasis gehanteerd. In 2019 was er immers nog geen nadelige impact van de coronapandemie waardoor 2019 als meest recent "normaal" werkingsjaar kan worden beschouwd.
Op basis van onderstaande parameters wordt voorgesteld om de eenmalige teruggave van de belasting op economische activiteit 2020 toe te kennen:
Om het effect van seizoenfluctuaties uit te schakelen, wordt het volledige jaar 2019 met het volledige jaar 2020 vergeleken.
Starters uit 2019 kunnen geen volledig boekjaar vergelijken met 2020 waardoor een eventuele omzetdaling in 2020 ten aanzien van 2019 voor hen moeilijker aantoonbaar is. Bijgevolg wordt voor hen gewerkt met de gemiddelde maandomzet per jaar.
Alle zelfstandigen en ondernemers die een aanslag van de gemeentebelasting voor economische activiteit ontvingen voor het aanslagjaar 2020 worden daags na eventuele goedkeuring van het toelagereglement door de gemeenteraad aangeschreven om hen te informeren over de mogelijkheid tot terugbetaling van de gemeentebelasting op economische activiteit 2020, de wijze waarop deze terugbetaling berekend wordt en hoe men de aanvraag kan indienen.
Aan de betrokken zelfstandigen en ondernemers wordt een digitaal formulier ter beschikking gesteld om hun terugbetaling aan te vragen en te staven. Hetzelfde formulier wordt eveneens analoog uitgewerkt en als back-up ter beschikking gesteld voor zelfstandigen en ondernemers die geen mogelijkheid zouden hebben om het digitaal formulier in te vullen.
De zelfstandigen en ondernemers krijgen ruim de tijd om hun aanvraag tot terugbetaling te staven en in te dienen. Het digitaal formulier wordt ter beschikking gesteld tot en met 31 mei 2021. Aansluitend worden alle aanvragen afgesloten en nagekeken zodat de terugbetalingen voorbereid kunnen worden en uiterlijk uitgevoerd voor de zomerperiode aan de betrokkenen.
De eenmalige terugbetaling van de gemeentebelasting voor economische activiteit 2020 wordt als toelage via een reglement geregeld. Daartoe worden de nodige kredieten bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven op beleidsactie 379 'Ondersteuning lokale economie'.
I. Algemene bepalingen |
|
Art. 1: |
De gemeente wil de lokale economie ondersteunen en voorziet daartoe een éénmalige toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie die omzetverlies geleden hebben ingevolge de maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie. |
Art. 2: |
De toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie is voorbehouden voor de zelfstandigen en ondernemingen die gevestigd zijn in Gavere zoals bepaald in het gemeenteraadsreglement van 18 november 2019 houdende vaststelling van de belasting op economische activiteit 2020-2025. |
Art. 3: | De toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie zal via de gemeentelijke website door de betrokken zelfstandigen en ondernemingen aangevraagd kunnen worden. |
II. Voorwaarden |
|
Art. 4: | Om in aanmerking te komen voor de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie moet de betrokken zelfstandige of de onderneming:
|
Art. 5: | Voor de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie komen enkel die zelfstandigen en ondernemingen in aanmerking die een aanslagbiljet 2020 op de gemeentebelasting op economische activiteit ontvangen hebben én dit aanslagbiljet ook effectief betaald hebben of daaromtrent een actief afbetalingsplan of andere bijzondere betalingsmodaliteiten bekrachtigd door de financieel directeur hebben. |
Art. 6: | De teruggave dient door de zelfstandige of ondernemer aangevraagd te worden via het daartoe bestemde digitaal formulier dat ten laatste op de gemeentelijke website beschikbaar zal worden gesteld op 1 mei 2021 en online zal blijven tot en met 31 mei 2021. Alle betrokkenen ontvangen eerstdaags een schrijven met nadere duiding en een uitnodiging om dit formulier digitaal in te dienen of, indien dit voor hen onmogelijk zou zijn, een afspraak te maken met de dienst financiële organisatie om hun aanvraag op papier in te dienen. De aanvrager is verantwoordelijk voor het correct indienen van zijn of haar aanvraag van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie en het volledig en correct bijvoegen van de gevraagde verantwoordingsstukken (namelijk de ingediende btw-aangiften 2019 en 2020 in pdf-formaat). Laattijdig of onvolledig ingediende aanvragen komen niet in aanmerking voor de uitbetaling van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie. |
III. Berekening van de toelage |
|
Art. 7: | Het bedrag van de toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie wordt bepaald door de via de btw-aangifte bewezen omzet 2020 te vergelijken met de via de btw-aangifte bewezen omzet 2019:
Voor starters uit 2019 wordt gewerkt met de gemiddelde maandomzet per jaar. |
IV. Uitbetaling | |
Art. 8: | De dienst financiële organisatie sluit alle aanvragen af op 1 juni 2021, controleert de aanvragen en voert de betaling van de gemeentelijke toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie zo spoedig mogelijk uit op het opgegeven rekeningnummer van de betrokken zelfstandige of ondernemer. |
Art. 9: | Eventuele onterecht uitbetaalde toelagen worden teruggevorderd. |
V. Slotbepalingen | |
Art. 10: | Het bedrag van de gemeentelijke toelage aan zelfstandigen en ondernemingen ter compensatie van de nadelige effecten van de coronapandemie wordt opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing 2020-2025 en gekoppeld aan beleidsactie 379 'Ondersteuning lokale economie', beleidsitem 0500-00 'Handel en middenstand' en algemene rekening 649250 'Toelagen aan zelfstandigen en ondernemers'. |
Art. 11: | Onderhavige beslissing treedt in werking op 1 mei 2021 en vervalt per 31 december 2021. |
Art. 12: |
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Bedrijvenplatform, het Handelscentrum Gavere, de afdeling interne zaken (dienst communicatie, dienst financiële organisatie en de financieel directeur). Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
In het kader van de lokale bron- en contactopsporing sloot de gemeente Gavere een samenwerkingsovereenkomst af voor optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantainecoaching). Tegenover het engagement van de gemeente plaatste de Vlaamse overheid een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand en dit aanvankelijk voor een maximum van 5 maanden (te rekenen vanaf 1 november).
De Vlaams overheid verlengde de maatregelen voor de periode van 1 april tot en met 30 juni 2021. De gemeenteraad dient een expliciete beslissing te nemen met betrekking tot zijn engagement voor optie 1.
Art. 1: | Het "addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid -19- pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen", samen met de volgende bijlage:
goed te keuzen, zoals gezien in bijlage. De burgemeester en de algemeen directeur zullen de overeenkomst en de bijlagen namens de gemeente ondertekenen. |
Art. 2: | Een afschrift van deze beslissing (inclusief de samenwerkingsovereenkomst) over te maken aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket. Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de zorgraad en het COVID-team van de eerstelijnszone. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Actie 253 van het Meerjarenplan houdt een engagement in voor natuurontwikkeling en bosuitbreiding. Er is expliciet sprake van:
De gemeenteraad nam op 29 maart 2021 kennis van het voorlopig verslag van de algemene vergadering van de gemeentelijke adviesraad voor leefmilieu van 27 februari 2021.
Over bebossing van eigen gemeentegronden is dit verslag zeer summier: het vermeldt enkel “begrip voor moeilijkheden (..) als uitgesproken landbouwgemeente”. Dit mag geen alibi zijn om bebossing van eigen gronden aan de kant te schuiven. Als de gemeente via het infoblad burgers vraagt om gronden ter beschikking te stellen, is het logisch dat ze ook zelf al het mogelijke doet om het goede voorbeeld te geven. Men kan de verantwoordelijkheid niet zomaar bij de burger leggen en zelf passief blijven.
Een zeer grondige studie van de opportuniteiten op eigen terreinen van de gemeente dringt zich op. Naast gronden die in aanmerking komen voor bebossing of die bosrijp kunnen gemaakt worden, dient deze studie ook alle andere mogelijkheden te onderzoeken om het openbaar groen natuurvriendelijk en ecologisch verantwoord uit te breiden, o.a. door meer ecologisch beheer van grasbermen, aanplanting van straatbomen, aanleg van buurtparkjes, afspraken met landbouwers rond ecologisch beheer van akkers en weiden, enz. Deze studie dient vervolgens te leiden tot een concreet en urgent actieplan dat al deze aspecten aanpakt om nog dit jaar tot effectieve realisaties te komen.
Het voorstel van beslissing luidt:
Artikel 1. Het College Burgemeester en Schepenen laat een overzichtelijke inventaris opmaken van onbebouwde gemeentepercelen die in aanmerking komen voor bebossing en/of andere vormen van natuurvriendelijk en ecologisch verantwoord openbaar groen.
Artikel 2. Op basis van deze inventaris wordt een “Actieplan Uitbreiding Bos en Groen” opgesteld, dat reeds dit najaar leidt tot concrete aanplantingen.
Het college van burgemeester en schepenen licht de reeds genomen en de geplande initiatieven toe en deelt mee dat er reeds een inventaris van de publieke percelen is opgemaakt die onderworpen werd aan een screening.
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat er reeds:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij de uitdrukkelijke vraag richten aan de gemeenteraad om het voorlopig plan van de heraanleg van de Markt ook voor te leggen aan de verschillende adviesraden van de gemeente.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | Het voorstel is verworpen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij de uitdrukkelijke vraag richten aan het College om de huidige opdracht voor het project ‘Dwars door Asper’ te herformuleren zodat het dossier niet louter een vernieuwing van de wegzate inhoudt, maar ook tegemoetkomt aan een kwalitatieve verbetering van de huidige mobiliteits-problematiek.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Het college van burgemeester en schepenen keurde het gunningsvoorstel van Farys voor de aanduiding van het studiebureau goed in de zitting van 24 augustus 2020.
Het college van burgemeester en schepenen licht toe dat de mobiliteitsvraagstukken samen met Veneco worden bekeken en dat er eerstdaags overleg gepland is met Kruisem.
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat er :
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Gavere durft/ N-VA wil hierbij de uitdrukkelijke vraag richten aan de gemeenteraad om de locatie ’t Eiland momenteel niet af te breken en in stand te houden, voornamelijk voor de seniorenwerking en als hub voor de Koninklijke Fanfare Sinte Cecilia e.a.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Het college van burgemeester en schepenen verduidelijk dat 't Eiland in gebruik kan blijven tot het voorjaar 2023 en dat er reeds met de gebruikers overlegd wordt om een evenwaardig alternatief te vinden.
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat:
|
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2021 om 10:12.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Dieter De Mets
voorzitter van de gemeenteraad