Terug
Gepubliceerd op 12/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 10/02/2025 - 15:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het plaatsen van grachtelementen en het vernieuwen van de asfaltverharding in een deel van de Boechoutestraat in de periode van 13 februari tot en met 14 maart 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

Aannemer Audoorn & Co uit Kruisem zal onderhoudswerken uitvoeren in de Boechoutestraat tussen huisnr. 6 en 12. De werken bestaan uit het ruimen van de gracht, het plaatsen van grachtelementen, herstellen van het profiel van de wegenis (welke nu verzakt is door een ingevallen gracht) en het vernieuwen van de asfaltverharding. Deze werken zullen uitgevoerd worden in de periode van 13 februari tot en met 14 maart 2024. Het past om de rijweg af te sluiten voor doorgaand verkeer tijdens de werkuren en de daarbijhorende verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Van 13 februari tot en met 14 maart 2025, op werkdagen tussen 7u en 17u, zal het gedeelte van de Boechoutestraat tussen de Blokstraat en zijtak van de Boechoutestraat afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Dit zal aangeduid worden met de nodige werfbakens, voorzien van oranje knipperlichten en de borden A31, C3, UPV en F45. 

Art. 2:

Een lokale omleiding zal voorzien worden via Kouterstraat, Staatsbaan en Blokstraat en aangeduid worden met de nodige borden F41.

Art. 3:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De gemeentelijke diensten zullen de bewoners van de Boechoutestraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.