Terug
Gepubliceerd op 25/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/09/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer om een parkeerverbod te voorzien op de parking rond het gemeentehuis - Markt 1 op 10 oktober 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Declercq, eerste schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

In het kader van de verkiezingen is er op donderdag 10 oktober 2024 van 19u tot 23u een toelichting voorzien voor de voorzitters van de stembureaus in het Administratief Centrum van het gemeentehuis - Markt 1. Het is aangewezen hierbij een parkeerverbod te voorzien rond het gemeentehuis. 

besluit

Art. 1:

Op 10 oktober 2024 van 19u tot 23u zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de parkeerplaatsen rond het gemeentehuis - Markt 1 uitgezonderd voor de voorzitters van de stembureaus.

Art. 2:

Dit zal aangeduid worden met de nodige borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b) en vermelding "uitgezonderd voorzitters stembureaus".

Art. 3:

De signalisatie zal minstens 48u op voorhand door de gemeentelijke diensten geplaatst worden.

Art. 4:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 5:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 6:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere
  • Provinciale GAS-ambtenaar
  • De aanvrager.