Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 21/11/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 21/11/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 24 oktober 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 goed te keuren.

    • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) ov - kennisname agenda algemene vergadering 7 december 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende IVM - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en leden raad van bestuur.
      • Gecoördineerde statuten van IVM, artikel 28.
      • Agenda voor de algemene vergadering van IVM van 7 december 2022, vastgesteld door de raad van bestuur van 4 oktober 2022.
      • Aangetekend schrijven van IVM van 20 oktober 2022 betreffende algemene vergadering IVM van 7 december 2022.
      motivering

      Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 20 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVM op 7 december 2022 met de volgende agenda:

      1. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2023) - bespreking
      2. Begroting IVM 2023 - goedkeuring

      De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 7 december 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2023) - bespreking
      2. Begroting IVM 2023 - goedkeuring

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo.
    • Dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en kennisname agenda algemene vergadering 8 december 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34, 41 2e lid 4° en 436.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering, lid raad van bestuur, leden kredietcommissie Vlaamse Energiewoning en leden Vervoerregioraad.
      • Gecoördineerde statuten van Veneco, artikel 33 §5.
      • Uitnodiging van Veneco van 27 oktober 2022 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 8 december 2022 met bijhorende bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 8 december 2022.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De agenda van de algemene vergadering van 8 december 2022 bevat de volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14-06-2022
      3. Werkprogramma en begroting 2023
      4. Toetreding nieuwe vennoten
        Hulpverleningszone Meetjesland
      5. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 8 december 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
      2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14-06-2022
      3. Werkprogramma en begroting 2023
      4. Toetreding nieuwe vennoten
        Hulpverleningszone Meetjesland
      5. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

      Art. 2:

      Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022.

      Art. 3:

      Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022.

      Art. 4:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 5:

      Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger  te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

      Art. 6:

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
    • Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - kennisname agenda algemene vergadering 13 december 2022

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34 en 41 2e lid 4°.
      • Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede - afvaardigen vertegenwoordigers algemene vergadering en voordragen leden raad van bestuur.
      • Statuten van Westlede.
      • Uitnodiging (e-mail) van Westlede van 13 oktober 2022 om deel te nemen aan de algemene vergadering van 13 december 2022 met bijlagen en stavingsstukken.
      motivering

      De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.

      Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.

      De agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 bevat de volgende punten:

      1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14/06/2022
      2. Activiteiten en strategie 2023
      3. Begroting 2023
      4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024.

      Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 13 december 2022 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:

      1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14/06/2022;
      2. Activiteiten en strategie 2023;
      3. Begroting 2023;
      4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024.

      Art. 2:

      De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      Art. 3:

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan 20221213BAVWL@westlede.be).
    • Afgifte van geboorte- of adoptiegeschenk - vaststellen reglement

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

      juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
      • Verordening 2016/679 van het Europees Parlement betreffende de bescherming van natuurlijke personen i.v.m. de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
      • Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, artikel 5.
      • Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
      • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013.
      • Omzendbrief BB 2011/2 van het Vlaams Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 1 juli 2011 betreffende raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
      • Algemene Onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters van de FOD Binnenlandse Zaken, gecoördineerde versie van 31 maart 2019.Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse Minister van Bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
      • Collegebesluit van 22 augustus 2022 houdende beleid raadplegingen bevolkingsregister voor interne doeleinden periode 2022-2026.
      • Meerjarenplan 2019- 2025, prioritaire doelstelling 2, bepalend dat de gemeente Gavere en verbindende en zorgzame gemeente is, die sociale cohesie bevordert en die inclusief en sociaal-versterkend handelt.
      motivering

      Bij belangrijke levensgebeurtenissen bij de inwoners van Gavere kan het bestuur voorzien in een attentie. Tot nu toe gebeurde dit enkel voor jubilarissen.

      De diensten burgerzaken en het huis van het kind wensen de gelegenheid van geboorte of adoptie aan te grijpen om

      • jonge gezinnen te feliciteren;
      • jonge gezinnen proactief te informeren over het gemeentelijk aanbod bv. binnen het Huis van het Kind e.a.

      Ouders van pasgeborenen en adoptieouders kunnen voortaan bij de aangifte van hun kindje een kaartje ontvangen, vergezeld met een geboortegeschenk in de vorm van een slabbetje en een informatieve folder. Daarnaast wordt er een tenlastename aangeboden in de aanmaakkosten van de eerste kids ID volgens tarieven zoals jaarlijks bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (op heden 6,60 euro).

      De raadpleging en het gebruik van de bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen moet passen in een geregeld beleid van het gemeentebestuur. De keuze van het bestuur om op een passende wijze aandacht besteden aan de belangrijke momenten in het leven van de inwoners kan worden beschouwd als een doelstelling die past binnen de (autonome) bevoegdheid van de gemeente als openbaar bestuur.

      In 2020 zijn er in Gavere 115 kindjes geboren, in 2021 waren dat 137 kindjes. De uitgaven kunnen bijgevolg geraamd worden op 2.000 euro per jaar, mocht iedereen gebruik maken van de tussenkomst. De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanaanpassing voor de periode 2020-2025, op de boekjaren 2022 en volgende, in het exploitatiebudget op algemene rekening 613710 en beleidsitem 0130-00 van het gelijkblijvend beleid.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn van onbepaalde duur binnen de perken van de daartoe in het meerjarenplan voorziene kredieten wordt aan de inwoners van Gavere een geboorte- of een adoptiegeschenk toegekend, overeenkomstig de hierna bepaalde voorwaarden.
      Art. 2: Om in aanmerking genomen te worden voor een geschenk dient aan de volgende voorwaarden voldaan te worden:
      • pasgeboren baby’s moeten bij de geboorte ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente Gavere. Dit geldt ook voor geadopteerde kinderen.
      Art. 3: Volgende geschenken worden aangeboden:
      • een slabbetje vergezeld met een kaartje en een informatiefolder, ambtshalve bezorgd per post door het lokaal bestuur.
      • tenlastename van de aanmaakkosten bij de aanvraag van de eerste kids-ID volgens de normale procedure. Spoedprocedures zijn uitgesloten. De kids-ID kan aangevraagd worden tot de leeftijd van 12 jaar.
      Art. 4: Per kind wordt slechts eenmaal een geschenk overhandigd.
      Art. 5: De nodige kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
      Art. 6: Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
      Art. 7: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Mens, het Huis van het Kind en de afdeling interne zaken (dienst communicatie en dienst financiële organisatie).
    • Veldrit Gavere - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 269.

      juridisch kader
      • Voorstel samenwerkingsovereenkomst veldrit Gavere.
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 145, actie 312 'ondersteunen van sportverenigingen'.
      motivering

      Verenigde Veldritorganisatoren vzw neemt de veldrit te Gavere over en stelt voor om met de gemeente Gavere een samenwerkingsovereenkomst te sluiten voor de volgende drie seizoenen (2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025).

      Verenigde Veldritorganisatoren vzw zal instaan voor de algemene organisatie van de veldrit. Dit houdt in:

      • eindverantwoordelijkheid dragen voor de wedstrijdorganisatie en het dragen van de kosten voor prijzengeld en licenties
      • herstellen van de gebruikte terreinen
      • veiligheidsmaatregelen treffen op het parcours en de gebruikte terreinen
      • verzekeren van de risico's
      • garanderen dat de Elite-wedstrijden worden uitgezonden op televisie
      • instaan voor de kosten/verliezen en innen van de inkomsten
      • leveren aan de gemeente Gavere: 30 VIP-kaarten, korting van 15 % op extra VIP-kaarten en € 5 korting op toegangskaarten voor inwoners van Gavere

      De gemeente Gavere zal optreden als gaststad/lokale partner. Dit houdt in:

      • opnemen van een faciliterende en ondersteunende rol
      • leveren van logistieke steun
      • mee-coördineren van de veiligheidsaspecten
      • leveren van een financiële bijdrage per seizoen

      De kredieten voor deze samenwerking zijn niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. De omstandigheden zijn evenwel dwingend (continuïteit van de veldrit) en onvoorzien (overname door Verenigde Veldritorganisatoren vzw).

      De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum op 8 november 2022.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De "samenwerkingsovereenkomst veldrit Gavere", met Verenigde Veldritorganisatoren vzw, met maatschappelijke zetel te 9100 Sint-Niklaas, A. de Broeckstraat 1 bus 5, ondernemingsnummer 0423.604.24, goed te keuren zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de overeenkomst namens de gemeente Gavere te ondertekenen.
      Art. 3: Deze uitgave op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • de afdeling interne zaken (dienst financiële organisatie)
      • de afdeling vrije tijd (dienst sport).
    • Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Grondwet, artikel 173.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 14°.
      juridisch kader
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
      • Gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststellen van een retributie op de invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve sancties.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende vaststellen van een retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
      motivering

      Zowel de gemeente als de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. De werkzaamheden aan nutsvoorzieningen langs gemeentelijke wegen hebben aldus een impact op het openbaar domein.

      De gemeente Gavere heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, zodat de hinder en de duur van de werken tot een minimum herleid worden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.

      Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen dienen eveneens geregeld dringende werken uitgevoerd te worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact op het openbaar domein.

      Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende vaststellen van een retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vervalt op 31 december 2022.

      Ingeval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Er wordt vanaf 01 januari 2023 tot en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een gemeentelijke retributie gevestigd op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

      Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

      • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water en brandstof;
      • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.

      De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

      Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

      Art. 2:

      De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken en bedraagt:

      • voor werken in rijwegen € 10,24,
      • voor werken in voetpaden € 7,88, en,
      • voor werken in aardewegen € 4,73.

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

      Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

      Art. 3:

      Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

      Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

      Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente Gavere
      Art. 4:

      De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de nutsvoorziening.

      Art. 5:

      De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.

      Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.

      Art. 6:

      Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur.
      De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Fluvius op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Perceel grond gelegen in de Vluchtenboerstraat - affecteren aan het openbaar domein

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 293 en 296.

      motivering

      De gemeente is eigenaar van het kadastraal perceel Gavere 1ste afdeling, sectie A, nr. 489 R. Het perceel is gelegen langsheen de Vluchtenboerstraat. Het maakt deel uit van een goedgekeurde verkaveling "Vluchtenboer" dd. 13/11/1981 en is bestemd als groenstrook.

      Het onroerend goed wordt momenteel gebruikt als groenzone en heeft een L-vorm. De straatbreedte van het perceel bedraagt 8,29 m en de lengte ± 40,90 m. De lengte achteraan bedraagt ± 31,50 m.

      Het Agentschap Natuur en Bos beschouwt het perceel als bos. Doorheen de jaren werden de bomen op het perceel echter weggenomen. In 2021 werd bosplantsoen aangeplant om de oorspronkelijke toestand te herstellen.

      Omwille van de bestendiging van de publieke groenfunctie van dit perceel, is het aangewezen om het perceel over te dragen naar het openbaar domein.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het perceel kadastraal gekend als Gavere 1ste afdeling, sectie A nr. 489 R te affecteren aan het openbaar domein van de gemeente Gavere.
      Art. 2:

      De FOD Financiën in te lichten over de opname van het perceel in het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 3: 

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie)
      • de afdeling ruimte.
    • Perceel grond met erfdienstbaarheid gelegen te Sluis - goedkeuren ontwerpakte en affecteren aan het openbaar domein

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41.

      juridisch kader
      • Ontwerpakte opgemaakt door geassocieerde notarissen Jacques Hulsbosch, Stijn Rijckbosch & Elisa Hulsbosch.
      • Uittreksels uit kadastrale legger en plan.
      • Hypothecair getuigschrift.
      • Bodemattest van 29/09/2022.
      motivering

      De heer Werner Rul vraagt, in naam van de erfgenamen Rul, om het privaat perceel met erfdienstbaarheid, kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A nr. 162 C met een oppervlakte van 1.310 m², in te lijven in het openbaar domein van de gemeente.

      Dit perceel kent een openbaar gebruik en wordt reeds meer dan 30 jaar onderhouden door de gemeentelijke diensten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De ontwerpakte met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen Sluis, kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A, nr. 162 C met een oppervlakte van 1.310 m², goed te keuren, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Art. 3:

      Het perceel kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A, nr. 162 C te affecteren aan het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 4:

      De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 5:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie)
      • de afdeling ruimte.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2022 om 21:51.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad