De voorzitter opent de zitting op 21/11/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 20 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVM op 7 december 2022 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 7 december 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 8 december 2022.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Christophe De Boever, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 8 december 2022 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco op 8 december 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
Burgemeester Denis Dierick, wonende te Muntekouter 3, 9890 Gavere te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022. |
Art. 3: |
Schepen Christophe De Boever, wonende te Baaigemstraat 364, 9890 Gavere te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022. |
Art. 4: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 5: |
Bedoelde vertegenwoordiger en/of plaatsvervanger te mandateren om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen en deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval van eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Westlede.
Op de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevrouw Peggy Demoor, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Denis Dierick, burgemeester, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 bevat de volgende punten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 13 december 2022 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan 20221213BAVWL@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Bij belangrijke levensgebeurtenissen bij de inwoners van Gavere kan het bestuur voorzien in een attentie. Tot nu toe gebeurde dit enkel voor jubilarissen.
De diensten burgerzaken en het huis van het kind wensen de gelegenheid van geboorte of adoptie aan te grijpen om
Ouders van pasgeborenen en adoptieouders kunnen voortaan bij de aangifte van hun kindje een kaartje ontvangen, vergezeld met een geboortegeschenk in de vorm van een slabbetje en een informatieve folder. Daarnaast wordt er een tenlastename aangeboden in de aanmaakkosten van de eerste kids ID volgens tarieven zoals jaarlijks bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (op heden 6,60 euro).
De raadpleging en het gebruik van de bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen moet passen in een geregeld beleid van het gemeentebestuur. De keuze van het bestuur om op een passende wijze aandacht besteden aan de belangrijke momenten in het leven van de inwoners kan worden beschouwd als een doelstelling die past binnen de (autonome) bevoegdheid van de gemeente als openbaar bestuur.
In 2020 zijn er in Gavere 115 kindjes geboren, in 2021 waren dat 137 kindjes. De uitgaven kunnen bijgevolg geraamd worden op 2.000 euro per jaar, mocht iedereen gebruik maken van de tussenkomst. De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanaanpassing voor de periode 2020-2025, op de boekjaren 2022 en volgende, in het exploitatiebudget op algemene rekening 613710 en beleidsitem 0130-00 van het gelijkblijvend beleid.
Art. 1: | Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn van onbepaalde duur binnen de perken van de daartoe in het meerjarenplan voorziene kredieten wordt aan de inwoners van Gavere een geboorte- of een adoptiegeschenk toegekend, overeenkomstig de hierna bepaalde voorwaarden. |
Art. 2: | Om in aanmerking genomen te worden voor een geschenk dient aan de volgende voorwaarden voldaan te worden:
|
Art. 3: | Volgende geschenken worden aangeboden:
|
Art. 4: | Per kind wordt slechts eenmaal een geschenk overhandigd. |
Art. 5: | De nodige kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing. |
Art. 6: | Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287. |
Art. 7: | Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Mens, het Huis van het Kind en de afdeling interne zaken (dienst communicatie en dienst financiële organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 269.
Verenigde Veldritorganisatoren vzw neemt de veldrit te Gavere over en stelt voor om met de gemeente Gavere een samenwerkingsovereenkomst te sluiten voor de volgende drie seizoenen (2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025).
Verenigde Veldritorganisatoren vzw zal instaan voor de algemene organisatie van de veldrit. Dit houdt in:
De gemeente Gavere zal optreden als gaststad/lokale partner. Dit houdt in:
De kredieten voor deze samenwerking zijn niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. De omstandigheden zijn evenwel dwingend (continuïteit van de veldrit) en onvoorzien (overname door Verenigde Veldritorganisatoren vzw).
De financieel directeur verleende een voorwaardelijk visum op 8 november 2022.
Art. 1: | De "samenwerkingsovereenkomst veldrit Gavere", met Verenigde Veldritorganisatoren vzw, met maatschappelijke zetel te 9100 Sint-Niklaas, A. de Broeckstraat 1 bus 5, ondernemingsnummer 0423.604.24, goed te keuren zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de overeenkomst namens de gemeente Gavere te ondertekenen. |
Art. 3: | Deze uitgave op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Zowel de gemeente als de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. De werkzaamheden aan nutsvoorzieningen langs gemeentelijke wegen hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeente Gavere heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, zodat de hinder en de duur van de werken tot een minimum herleid worden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen dienen eveneens geregeld dringende werken uitgevoerd te worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact op het openbaar domein.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 houdende vaststellen van een retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vervalt op 31 december 2022.
Ingeval van weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel, en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: |
Er wordt vanaf 01 januari 2023 tot en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een gemeentelijke retributie gevestigd op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen. Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente. Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij. |
Art. 2: | De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken en bedraagt:
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar. Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. |
Art. 3: | Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt. Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente Gavere |
Art. 4: | De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de nutsvoorziening. |
Art. 5: | De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 6: | Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Fluvius op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 293 en 296.
De gemeente is eigenaar van het kadastraal perceel Gavere 1ste afdeling, sectie A, nr. 489 R. Het perceel is gelegen langsheen de Vluchtenboerstraat. Het maakt deel uit van een goedgekeurde verkaveling "Vluchtenboer" dd. 13/11/1981 en is bestemd als groenstrook.
Het onroerend goed wordt momenteel gebruikt als groenzone en heeft een L-vorm. De straatbreedte van het perceel bedraagt 8,29 m en de lengte ± 40,90 m. De lengte achteraan bedraagt ± 31,50 m.
Het Agentschap Natuur en Bos beschouwt het perceel als bos. Doorheen de jaren werden de bomen op het perceel echter weggenomen. In 2021 werd bosplantsoen aangeplant om de oorspronkelijke toestand te herstellen.
Omwille van de bestendiging van de publieke groenfunctie van dit perceel, is het aangewezen om het perceel over te dragen naar het openbaar domein.
Art. 1: | Het perceel kadastraal gekend als Gavere 1ste afdeling, sectie A nr. 489 R te affecteren aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 2: | De FOD Financiën in te lichten over de opname van het perceel in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41.
De heer Werner Rul vraagt, in naam van de erfgenamen Rul, om het privaat perceel met erfdienstbaarheid, kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A nr. 162 C met een oppervlakte van 1.310 m², in te lijven in het openbaar domein van de gemeente.
Dit perceel kent een openbaar gebruik en wordt reeds meer dan 30 jaar onderhouden door de gemeentelijke diensten.
Art. 1: |
De ontwerpakte met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen Sluis, kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A, nr. 162 C met een oppervlakte van 1.310 m², goed te keuren, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 3: |
Het perceel kadastraal gekend als Gavere 2de afdeling, sectie A, nr. 162 C te affecteren aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan
|
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2022 om 21:51.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad