Terug
Gepubliceerd op 23/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 21/11/2022 - 20:00

Afgifte van geboorte- of adoptiegeschenk - vaststellen reglement

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegheid

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
  • Verordening 2016/679 van het Europees Parlement betreffende de bescherming van natuurlijke personen i.v.m. de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
  • Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister, artikel 5.
  • Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013.
  • Omzendbrief BB 2011/2 van het Vlaams Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 1 juli 2011 betreffende raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
  • Algemene Onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters van de FOD Binnenlandse Zaken, gecoördineerde versie van 31 maart 2019.Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse Minister van Bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
  • Collegebesluit van 22 augustus 2022 houdende beleid raadplegingen bevolkingsregister voor interne doeleinden periode 2022-2026.
  • Meerjarenplan 2019- 2025, prioritaire doelstelling 2, bepalend dat de gemeente Gavere en verbindende en zorgzame gemeente is, die sociale cohesie bevordert en die inclusief en sociaal-versterkend handelt.
motivering

Bij belangrijke levensgebeurtenissen bij de inwoners van Gavere kan het bestuur voorzien in een attentie. Tot nu toe gebeurde dit enkel voor jubilarissen.

De diensten burgerzaken en het huis van het kind wensen de gelegenheid van geboorte of adoptie aan te grijpen om

  • jonge gezinnen te feliciteren;
  • jonge gezinnen proactief te informeren over het gemeentelijk aanbod bv. binnen het Huis van het Kind e.a.

Ouders van pasgeborenen en adoptieouders kunnen voortaan bij de aangifte van hun kindje een kaartje ontvangen, vergezeld met een geboortegeschenk in de vorm van een slabbetje en een informatieve folder. Daarnaast wordt er een tenlastename aangeboden in de aanmaakkosten van de eerste kids ID volgens tarieven zoals jaarlijks bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (op heden 6,60 euro).

De raadpleging en het gebruik van de bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen moet passen in een geregeld beleid van het gemeentebestuur. De keuze van het bestuur om op een passende wijze aandacht besteden aan de belangrijke momenten in het leven van de inwoners kan worden beschouwd als een doelstelling die past binnen de (autonome) bevoegdheid van de gemeente als openbaar bestuur.

In 2020 zijn er in Gavere 115 kindjes geboren, in 2021 waren dat 137 kindjes. De uitgaven kunnen bijgevolg geraamd worden op 2.000 euro per jaar, mocht iedereen gebruik maken van de tussenkomst. De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanaanpassing voor de periode 2020-2025, op de boekjaren 2022 en volgende, in het exploitatiebudget op algemene rekening 613710 en beleidsitem 0130-00 van het gelijkblijvend beleid.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
Art. 1: Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn van onbepaalde duur binnen de perken van de daartoe in het meerjarenplan voorziene kredieten wordt aan de inwoners van Gavere een geboorte- of een adoptiegeschenk toegekend, overeenkomstig de hierna bepaalde voorwaarden.
Art. 2: Om in aanmerking genomen te worden voor een geschenk dient aan de volgende voorwaarden voldaan te worden:
  • pasgeboren baby’s moeten bij de geboorte ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente Gavere. Dit geldt ook voor geadopteerde kinderen.
Art. 3: Volgende geschenken worden aangeboden:
  • een slabbetje vergezeld met een kaartje en een informatiefolder, ambtshalve bezorgd per post door het lokaal bestuur.
  • tenlastename van de aanmaakkosten bij de aanvraag van de eerste kids-ID volgens de normale procedure. Spoedprocedures zijn uitgesloten. De kids-ID kan aangevraagd worden tot de leeftijd van 12 jaar.
Art. 4: Per kind wordt slechts eenmaal een geschenk overhandigd.
Art. 5: De nodige kredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Art. 6: Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286 en 287.
Art. 7: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Mens, het Huis van het Kind en de afdeling interne zaken (dienst communicatie en dienst financiële organisatie).