De voorzitter opent de zitting op 24/02/2025 om 19:56.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 januari 2025 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 januari 2025 goed te keuren. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 148.
Een aftredend schepen, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te geven. Het verzoek tot verlening van de eretitel moet ingediend worden bij de voorzitter van de gemeenteraad. Het verzoek kan ingediend worden hetzij door de betrokkene, hetzij door minstens 2 leden van de gemeenteraad met de instemming van de betrokkene.
De heer Peter Declercq diende op 17 januari 2025 een verzoek tot verlening van de eretitel en een verklaring op eer in bij de voorzitter van de gemeenteraad.
De heer Peter Declercq beschikt over de volgende staat van dienst als schepen:
De heer Peter Declercq voldoet bijgevolg aan de voorwaarden om hem de eretitel van schepen te verlenen.
Art. 1: | Aan de heer Peter Declercq, geboren te Oudenaarde op 20 januari 1970, wonende Steenberglos 8 te 9890 Gavere, de eretitel van schepen te verlenen. |
Art. 2: | De eretitel mag niet gevoerd worden: 1° gedurende de periode dat het mandaat van gemeenteraadslid werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door een door een provincie, gemeente of openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 148.
Een aftredend schepen, die zijn mandaat gedurende ten minste 10 jaar in Gavere heeft uitgeoefend, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn mandaat te geven. Het verzoek tot verlening van de eretitel moet ingediend worden bij de voorzitter van de gemeenteraad. Het verzoek kan ingediend worden hetzij door de betrokkene, hetzij door minstens 2 leden van de gemeenteraad met de instemming van de betrokkene.
De heer Dirk Martens diende op 21 januari 2025 zijn instemming/verklaring in bij de voorzitter van de gemeenteraad.
De heer Dirk Martens beschikt over de volgende staat van dienst als schepen:
De heer Dirk Martens voldoet bijgevolg aan de voorwaarden om hem de eretitel van schepen te verlenen.
Art. 1: | Aan de heer Dirk Martens, geboren te Gent op 11 december 1963, wonende Nieuwlandstraat 25 te 9890 Gavere, de eretitel van schepen te verlenen. |
Art. 2: | De eretitel mag niet gevoerd worden: 1° gedurende de periode dat het mandaat van gemeenteraadslid werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door een door een provincie, gemeente of openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw laat zich voor de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst bijstaan door een raad van advies.
Het lid van de raad van advies moet burgemeester of schepen zijn.
Art. 1: | Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als lid van de raad van advies voor de opvolging van de samenwerkingsovereenkomst met het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Creat Services.
De Raad van Bestuur van Creat Services bestaat uit maximaal 15 leden die in de Raad van Bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door maximaal één (1) aangeduide afgevaardigde als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde wordt rechtstreeks aangeduid door gemeenten. Dit gemeenteraadslid is verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten samengeteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.
Op basis van deze percentages wordt een rangschikking van de betrokken gemeenten opgesteld. De gemeente met het hoogste percentage kan een lid met raadgevende stem aanduiden.
Wanneer deze gemeente uiterlijk op 1 maart van het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen nalaat hierover te berichten en/of wanneer er op dat moment geen duidelijkheid zou zijn omtrent de afgevaardigde, verliest zij de mogelijkheid om een lid voor te dragen en komt de volgende in de rangschikking voorziene deelnemende gemeente in aanmerking. Deze procedure wordt voortgezet totdat er één (1) lid met raadgevende stem wordt aangeduid. De aanduiding van het lid met raadgevende stem geldt voor zes (6) jaar. De algemene vergadering neemt op haar volgende bijeenkomst akte van deze aanduiding.
Gemeenteraadslid Denis Dierick wenst zich kandidaat te stellen als bestuurder met raadgevende stem.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Denis Dierick, wonende Muntekouter 3, te 9890 Gavere (denis.dierick@outlook.com, 0475 55 62 24) wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Creat Servives dv (regio 1). |
Art. 2: | Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad. |
Art. 3: | Een afschrift van dit besluit bezorgen, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250325BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De Algemene Vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Iedere gemeente duidt steeds minstens één afgevaardigde aan voor de Algemene Vergadering. Desgewenst kan de gemeente één bijkomende afgevaardigde aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en één bijkomende afgevaardigde voor die gemeenten die minimum vijf procent van de A-aandelen vertegenwoordigen.
De gemeente Gavere kan 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden.
Art. 1: | Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) voor de duur van de volledige legislatuur. |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) voor de duur van de volledige legislatuur.. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De Raad van Bestuur bestaat uit maximaal vijftien leden.
Na de verkiezingen tot algehele vernieuwing van de gemeenteraden, raadpleegt de ontslagnemende Raad van Bestuur de aandeelhouders omtrent de verdeling van de voordrachtsrechten voor drie opeenvolgende periodes van twee jaar, waarbij elke bestuurder door maximaal een aandeelhouder kan worden voorgedragen. Rekening houdend met het resultaat van deze raadpleging, doet de raad van bestuur een voorstel over de verdeling van de voordrachtsrechten over de aandeelhouders. Het voorstel van de Raad van Bestuur is bindend voor de aandeelhouders. In zijn voorstel voor de verdeling van de voordrachtsrechten over de aandeelhouders zorgt de Raad van Bestuur voor een voldoende geografische spreiding.
Elk van de aandeelhouders draagt voor die van de 3 periodes waarvoor hij over een voordrachtsrecht beschikt vervolgens zijn kandidaat-bestuurders voor. De aandeelhouders die voor een bepaalde periode niet beschikken over een voordrachtsrecht kunnen aangeven dat zij zich voor die periode aansluiten bij de voordracht van één andere aandeelhouder die wel over een voordrachtsrecht beschikt. Doen zij dit niet, dan worden zij in de betrokken periode vertegenwoordigd door de voorzitter van de Raad van Bestuur.
Art. 1: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) voor te dragen als lid van de raad van bestuur van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) voor de periode 2025-2027. |
Art. 2: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) voor te dragen als lid van de raad van bestuur van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) voor de periode 2027-2028. |
Art. 3: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) voor te dragen als deskundige in de raad van bestuur van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco) voor de periode 2029-2030. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur wordt deelgenomen door ten hoogste één rechtstreeks door een gemeente aangewezen afgevaardigde die lid is met raadgevende stem.
Iedere deelnemende gemeente heeft het recht hiertoe een gemeenteraadslid aan te wijzen, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanwijzing voor te leggen aan de Algemene Vergadering die overgaat tot de samenstelling van de Raad van Bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Indien het aantal gemeenten dat van het hiervoren bepaalde recht gebruik maakt, meer dan één bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangewezen leden in volgende afdalende volgorde:
Het eerste volgens de vermelde rangorde aangewezen lid woont vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij voor een termijn van twee jaren. Na afloop van deze termijn woont het tweede volgens de vermelde rangorde aangewezen lid de zitting van de Raad van Bestuur bij voor de daaropvolgende termijn van twee jaren. Na afloop van deze termijn woont het derde volgens de vermelde rangorde aangewezen lid de zitting van de Raad van Bestuur bij voor de resterende termijn.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Denis Dierick, wonende Muntekouter 3, te 9890 Gavere (denis.dierick@outlook.com, 0475 55 62 24) voor te dragen als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem van dienstverlenende vereniging voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling (Veneco). |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is aangesloten bij deelwerking "ondersteuning energie & klimaat" van Veneco. De gemeente betaalt hiertoe een bijdrage van € 0,35 per inwoner per jaar, waarvan 50 % betoelaagd via het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP). Het engagement loopt nog tot en met 31 december 2026.
De deelwerking organiseert projecten in het kader van het LEKP en het Burgemeestersconvenant. Daarnaast organiseert Veneco ook tweemaal per jaar een regionaal overleg voor kennisdeling.
De gemeente kan in het regionaal overleg klimaatwerking een bestuurlijk vertegenwoordiger aanduiden. Dit is de bevoegde schepen die werkt rond energie en klimaat.
De gemeente kan in het regionaal overleg klimaatwerking een ambtelijk vertegenwoordiger aanduiden. Dit is een (of meerdere) ambtena(a)r(en) die werken rond energie en klimaat.
Art. 1: | Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als bestuurlijk vertegenwoordiger in het regionaal overleg klimaatwerking, binnen de deelwerking "ondersteuning energie & klimaat" van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco). |
Art. 2: | Deskundige milieu Henk Dujardin (henk.dujardin@gavere.be) aan te duiden als ambtelijk vertegenwoordiger in het regionaal overleg klimaatwerking, binnen de deelwerking "ondersteuning energie & klimaat" van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco). |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van e Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco), Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is aangesloten bij deelwerking "Energiehuis Woneco" van Veneco.
De energiehuizen krijgen van het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) een subsidie voor het uitreiken van de MijnVerbouwLening en het uitvoeren van tal van taken rond energie zoals energiescans, energieloket, projecten rond energie(armoede).
Het kredietreglement van het VEKA voorziet de samenstelling van een kredietcommissie. De kredietcommissie staat in voor het operationaliseren van de goede werking van het Energiehuis Wooneco, met focus op de MijnVerbouwLening. De kredietcommissie is samengesteld uit een bestuurlijk vertegenwoordiger per gemeente en een bestuurlijk vertegenwoordiger van het bijzonder comité van de sociale dienst van de deelnemende gemeenten. Per vertegenwoordiger moet ook steeds een plaatsvervanger voorzien worden.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als vertegenwoordiger in de kredietcomissie, binnen de deelwerking "Energiehuis Woneco" van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco). |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Hugo Leroy, wonende Klonkeveldstraat 29, te 9890 Gavere (hugo.leroy@gmail.com, 0478 27 50 10) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de kredietcomissie, binnen de deelwerking "Energiehuis Woneco" van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco). |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de Dienstverlenende Vereniging voor Ruimtelijke Ordening en Economische Ontwikkeling (Veneco), Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De deelnemende gemeenten worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging af te vaardigen in de algemene vergadering van Veneco op 26 maart 2025.
Op de gemeenteraad van 24 februari 2025 werd de heer Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad, aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Isabelle Tuypens, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2025 bevat de volgende agendapunten:
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Art. 1: |
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025 worden goedgekeurd:
|
Art. 2: |
Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) te bevestigen als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025. |
Art. 3: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) te bevestigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025. |
Art. 4: |
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Gavere, houder van 126 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025 wordt het mandaat gegeven om:
|
Art. 5: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De algemene vergadering van Dimensa Woonmaatschappij bestaat uit de aandeelhouders. De gemeente Gavere is houder van A-aandelen en kan dus een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Dimensa Woonmaatschappij. |
Art. 2: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Dimensa Woonmaatschappij. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Dimensa Woonmaatschappij, Ravensteinstraat 12, te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Het bestuursorgaan van Dimensa Woonmaatschappij mag maximaal uit 15 bestuurders bestaan, waarvan maximaal 2/3e van hetzelfde geslacht.
De Vlaamse overheid verwacht dat de volgende competenties en kennisgebieden vertegenwoordigd zijn in het bestuursorgaan:
Het is niet noodzakelijk dat een kandidaat-bestuurder over al deze competenties en kennisgebieden beschikt, maar ze dienen samen binnen het bestuursorgaan aanwezig te zijn.
Art. 1: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van Dimensa Woonmaatschappij. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Dimensa Woonmaatschappij, Ravensteinstraat 12, te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere kan als aandeelhouder van EthiasCo een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: | Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EthiasCo. |
Art. 2: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van EthiasCo. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van EthiasCo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Farys ov en is houder van T-, D- en Z-aandelen. De gemeente Gavere behoort tot de regio IMWV.
De Raad van Bestuur van Farys bestaat uit maximaal 15 leden die in de Raad van Bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door maximaal één (1) aangeduide afgevaardigde als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde wordt rechtstreeks aangeduid door gemeenten, deelnemers van de distributieactiviteit of de zuiveringsactiviteit of de wegenisactiviteit of de secundaire activiteit. Dit gemeenteraadslid is verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten samengeteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.
Op basis van deze percentages wordt een rangschikking van de betrokken gemeenten opgesteld. De gemeente met het hoogste percentage kan een lid met raadgevende stem aanduiden.
Wanneer deze gemeente uiterlijk op 1 maart van het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen nalaat hierover te berichten en/of wanneer er op dat moment geen duidelijkheid zou zijn omtrent de afgevaardigde, verliest zij de mogelijkheid om een lid voor te dragen en komt de volgende in de rangschikking voorziene deelnemende gemeente in aanmerking. Deze procedure wordt voortgezet totdat er één (1) lid met raadgevende stem wordt aangeduid.
Gemeenteraadslid Denis Dierick wenst zich kandidaat te stellen als bestuurder met raadgevende stem.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Denis Dierick, wonende Muntekouter 3, te 9890 Gavere (denis.dierick@outlook.com, 0475 55 62 24) wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van Farys ov. |
Art. 2: | Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad. |
Art. 3: | Een afschrift van dit besluit bezorgen, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BAV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten worden door de gemeenteraad aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen.
Het aantal leden dat elke gemeente kan afvaardigen om te zetelen in de algemene vergadering wordt bepaald door twee criteria: het bevolkingscijfer en de inbreng. De verdeelsleutel wordt bepaald als volgt:
De gemeente Gavere heeft dus recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger. De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Hugo Leroy, wonende Klonkeveldstraat 29, te 9890 Gavere (hugo.leroy@gmail.com, 0478 27 50 10) aan te duiden als effectieve vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West ov voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur. |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Luc Goemaere, wonende Molenstraat 77, te 9890 Gavere (lucgoemaere@icloud.com, 0498 32 85 39) aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West ov voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Fluvius West ov. Alle deelnemende gemeenten hebben het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen per begonnen schijf van 100.000 toegangspunten/overnamepunten met actieve en niet-actieve levering elektriciteit en gas en warmte en riolering en openbare elektronische-communicatienetwerken. Het aantal toegangspunten/overnamepunten met actieve en niet-actieve levering wordt bepaald voor de ganse legislatuur op basis van de stand op 31 december van het jaar vόόr de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente Gavere kan 1 voordragen lid in het regionaal bestuurscomité Schelde.
In principe dienen de gemeentelijke leden van de het regionaal bestuurscomité gemeenteraadslid, schepen of burgemeester te zijn. Als de deelnemende gemeente een lid aanduidt dat geen lid is van de gemeenteraad, maar van wie de deskundigheid met betrekking tot de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, dan dient deze voordracht uitdrukkelijk te worden gemotiveerd.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Schelde van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Fluvius West ov.
De raad van bestuur van Fluvius West ov bestaat uit maximaal 15 leden die in de raad van bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
In principe dienen de gemeentelijke leden van de raad van bestuur gemeenteraadslid, schepen of burgemeester te zijn. Als de deelnemende gemeente een kandidaat-lid voordraagt dat geen lid is van de gemeenteraad, maar van wie de deskundigheid met betrekking tot de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, dan dient deze voordracht uitdrukkelijk te worden gemotiveerd.
Als de deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt dan dient deze persoon ook voorgedragen te worden/zijn als kandidaat-lid van een regionaal bestuurscomité.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 34.
De gemeente Gavere is aangesloten bij Fluvius West ov.
De raad van bestuur van Fluvius West ov bestaat uit maximaal 15 leden die in de raad van bestuur benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door één afgevaardigde die lid is met raadgevende stem en als gemeenteraadslid verkozen is op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten samengeteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal aantal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.
Op basis van deze percentages wordt een rangschikking van de betrokken gemeenten opgesteld. De gemeente met het hoogste percentage dient een lid met raadgevende stem aan te duiden.
Wanneer deze gemeente uiterlijk op 1 maart van het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen nalaat hierover te berichten en/of wanneer er op dat moment geen duidelijkheid zou zijn omtrent de afgevaardigde, verliest zij de mogelijkheid om een lid voor te dragen en komt de volgende in de rangschikking voorziene deelnemende gemeente in aanmerking. Deze procedure wordt voortgezet totdat er een lid met raadgevende stem wordt aangeduid.
Gemeenteraadslid Denis Dierick wenst zich kandidaat te stellen als bestuurder met raadgevende stem.
Art. 1: | Gemeenteraadslid Denis Dierick, wonende Muntekouter 3, te 9890 Gavere (denis.dierick@outlook.com, 0475 55 62 24) voor te dragen als kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West en werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op 18 maart 2025 met de volgende agenda:
Op de gemeenteraad van 24 februari 2025 werd gemeenteraadslid Hugo Leroy, aangeduid als vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Luc Goemaere, als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 1: |
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius West op 18 maart 2025:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De gemeente Gavere kan als aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening. |
Art. 2: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is aangesloten Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Leie Schelde. De IOED ondersteunt de betrokken gemeentebesturen en ambtenaren in hun beleid en dienstverlening inzake bouwkundig, landschappelijk en archeologisch erfgoed. IOED Leie Schelde wordt georganiseerd binnen het werkingsgebied van de Cultuurregio Leie Schelde. Het personeel van IOED Leie Schelde is personeel van Veneco.
De Intergemeentelijk Onroerend Erfgoeddienst wordt aangestuurd door een feedbackgroep waarin twee vertegenwoordigers per gemeente werden aangeduid (1 bestuurlijke en 1 ambtelijke vertegenwoordiger).
Art. 1: | Schepen Nadine De Stercke, wonende Schokkaartstraat 38, te 9890 Gavere (nadine.destercke@gavere.be, 0477 72 47 83) aan te duiden als bestuurlijk vertegenwoordiger in de feedbackgroep van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Leie Schelde. |
Art. 2: | Deskundige cultuur en toerisme Kelly Pauwels (kelly.pauwels@gavere.be) aan te duiden als ambtelijk vertegenwoordiger in de feedbackgroep van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Leie Schelde. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
IVM nodigt de deelnemende gemeenten uit per brief van 4 december 2024 om nieuwe vertegenwoordigers af te vaardigen naar aanleiding van de nieuwe legislatuur.
De gemeenteraad duidde op 20 januari 2025 de heer Hugo Leroy aan als vertegenwoordiger. Hij wordt vervangen door mevrouw Isabelle Tuypens.
Art. 1: |
Gemeenteraadslid Isabelle Tuypens, wonende Kasteelstraat 7, te 9890 Gavere (debuysscher-tuypens@telenet.be, 0489 10 78 22) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 2: |
Gemeenteraadslid Karolien De Smet, wonende Kapellestraat 14, te 9890 Gavere (karolien.desmet@n-va.be, 0476 98 92 04) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Art. 3: |
Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 houdende Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) - aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering.
|
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) en werd per aangetekend schrijven van 23 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM op 19 maart 2025 met de volgende agenda
Mevrouw Isabelle Tuypens en mevrouw Karolien De Smet werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) die plaatsvindt op 19 maart 2025 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 12.769 stemmen. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers van de vereniging. De vertegenwoordigers van de deelnemers moeten raadslid, schepen of burgemeester zijn. De gemeente Gavere heeft recht op één vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger en zijn plaatsvervangers kunnen voor de volledige duur van de legislatuur worden aangeduid.
Art. 1: | Voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot, wonende Biesstraat 44, te 9890 Gavere (wim.malfroot@gavere.be, 0476 33 80 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede. |
Art. 2: | Gemeenteraadslid Veronique Dedeyne, wonende Dorpstraat 92, te 9890 Gavere (veronique.dedeyne@n-va.be, 0476 40 27 62) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan directie@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
De agenda van de algemene vergadering van 18 maart 2025 bevat de volgende punten:
Goedkeuring bijlage 1 en 2 van de statuten ingevolge fusie van de gemeenten per 01/01/2025
Ontslag bestuurders in de Raad van Bestuur – legislatuur 2019-2024
Verkiezing en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur voor 6 jaar (i.c. legislatuur 2025 – 2030) tot de BAV in het eerste trimester van 2031
Ter voorbereiding zijn de beschikbare bijlagen en stavingsstukken toegevoegd aan het dossier.
Op de gemeenteraad van 24 februari 2025 werd voorzitter van de gemeenteraad Wim Malfroot aangeduid als vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Veronique Dedeyne aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda die zal behandeld worden op de algemene vergadering van Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede op 18 maart 2025 en hecht zijn goedkeuring aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer kennis hiervan verrichten aan het secretariaat van Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi (via e-mail aan directie@westlede.be). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere maakt deel uit van de scholengemeenschap interlokale vereniging Basisonderwijs Gavere/Merelbeke, met als beherende gemeente Merelbeke.
Door elke gemeenteraad wordt een lid van het schepencollege afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.
Art. 1: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de scholengemeenschap interlokale vereniging Basisonderwijs Gavere/Merelbeke. |
Art. 2: |
Schepen Nadine De Stercke, wonende Schokkaartstraat 38, te 9890 Gavere (nadine.destercke@gavere.be, 0477 72 47 83) aan te duiden als plaatsvervanger in het beheerscomité van de scholengemeenschap interlokale vereniging Basisonderwijs Gavere/Merelbeke. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de scholengemeenschap interlokale vereniging Basisonderwijs Gavere/Merelbeke. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Gemeente Gavere maakt deel uit van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek samen met de gemeenten Aalter, Zulte, Nazareth-De Pinte, Sint-Martens-Latem en Deinze, met als beherende gemeente Deinze.
Gemeente Gavere heeft recht op een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in het beheerscomité. Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt bij voorkeur opgenomen door de schepen van sport; een plaatsvervanger kan aangeduid worden uit de leden van de gemeenteraad.
Het beheerscomité wordt in zijn werkzaamheden bijgestaan door een technische commissie van ambtenaren van de gemeentelijke sportdiensten.
Art. 1: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 2: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als plaatsvervanger in het beheerscomité van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 3: |
Deskundige sport Philippe Flement (philippe.flement@gavere.be), aan te duiden als de vertegenwoordiger in de technische commissie van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Art. 4: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de interlokale vereniging Burensportdienst Leiestreek. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Door elke gemeenteraad wordt een lid van het college van burgemeester en schepenen afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.
De leden van het beheerscomité worden afgevaardigd voor de periode van een bestuurslegislatuur, onverminderd de mogelijkheid van de gemeenteraden het mandaat van hun vertegenwoordigers in te trekken en onverminderd de beëindiging van rechtswege van het mandaat van de leden van het beheerscomité zodra zij hun betreffende politieke mandaat verliezen. De leden blijven evenwel lid van het beheerscomité tot het moment dat er in hun vervanging is voorzien. In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden duiden de deelnemende gemeenten in de eerste drie maanden volgend op het jaar van de verkiezingen de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan vanaf het ogenblik van hun aanstelling.
Art. 1: | Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging van de Stedelijke Academie voor Muziek Woord en Dans. |
Art. 2: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervanger in het beheerscomité van de interlokale vereniging van de Stedelijke Academie voor Muziek Woord en Dans. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de interlokale vereniging van de Stedelijke Academie voor Muziek Woord en Dans. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 2de lid 4°.
De interlokale vereniging is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid en werd opgericht door middel van een overeenkomst met statutaire draagkracht. Een beheerscomité overlegt over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd. Het beheerscomité is samengesteld uit één afgevaardigde van elke deelnemer die wordt aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.
In artikel 6 van de statuten wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd worden in het beheerscomité door één gemeenteraadslid, schepen of burgemeester daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Voor elk effectief lid wordt door de gemeenteraad een vervanger aangeduid met hetzelfde mandaat.
Art. 1: |
Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens de gemeente om deel te nemen aan het beheerscomité van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde. |
Art. 2: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente om deel te nemen aan het beheerscomité van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke-Melle. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is lid van Medov vzw en kan één vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Medisch Oost-Vlaanderen (Medov) vzw. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Medisch Oost-Vlaanderen (Medov) vzw, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Iedere bijdragende entiteit duidt onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aan die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon.
Art. 1: | Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. |
Art. 2: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van OFP Prolocus. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is deelnemer van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en uit leden met raadgevende stem.
Elke deelnemende gemeente vaardigt één stemgerechtigd lid af in de raad van bestuur. Stemgerechtigde leden zijn gemeenteraadsleden, burgemeesters of schepenen die het mandaat als lid van de raad van bestuur vervullen.
Daarnaast vaardigt elke deelnemende gemeente één gemeenteraadslid af, als lid met raadgevende stem. Dit lid dient verkozen te zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Er werd geen kandidatuur ontvangen voor een lid met raadgevende stem.
Art. 1: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62) aan te duiden als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, Tolpoortstraat 79 te 9800 Deinze. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De gemeente Gavere is deelnemer van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.
De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en uit leden met raadgevende stem.
Daarnaast vaardigt elke deelnemende gemeente één gemeenteraadslid af, als lid met raadgevende stem. Dit lid dient verkozen te zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1: | Schepen Nadine De Stercke, wonende Schokkaartstraat 38, te 9890 Gavere (nadine.destercke@gavere.be, 0477 72 47 83) aan te duiden als lid van de raad van bestuur van de projectvereniging WijkWerkorganisatie Leie en Schelde. |
Art. 2: | Schepen Tim Renshofer, wonende Hundelgemsesteenweg 78, te 9890 Gavere (tim.renshofer@gavere.be, 0496 16 44 43) aan te duiden als plaatsvervangend lid van de raad van bestuur van de projectvereniging WijkWerkorganisatie Leie en Schelde. |
Art. 3: | Gemeenteraadslid Roland De Bosscher, wonende Eeckhoutstraat 11, te 9890 Gavere (roland.debosscher@telenet.be, 0475 62 08 08) aan te duiden als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van de projectvereniging WijkWerkorganisatie Leie en Schelde. |
Art. 4: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van de projectvereniging WijkWerkorganisatie Leie en Schelde, Hundelgemsesteenweg 353, te 9820 Merelbeke. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden richt OVSG een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van OVSG om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering en een kandidaat voor te dragen als lid van raad van bestuur.
Volgens artikel 5 van de statuten dient er 1 vertegenwoordiger te worden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergadering. De afgevaardigde moet minstens de hoedanigheid van gemeenteraadslid hebben.
Art. 1: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) vzw. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van OVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Elke gemeente heeft als effectief stemgerechtigd lid van de VVSG recht op een vertegenwoordiger (en eventueel een plaatsvervanger) in de algemene vergadering van de VVSG. Die vertegenwoordiger (en eventuele plaatsvervanger) is bij voorkeur een mandataris.
Art. 1: |
Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 2: |
Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van VVSG, via ingrid.vankelecom@vvsg.be. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
Het bestuursorgaan van de VVSG bestaat uit 20 rechtstreeks verkozen lokale politieke mandatarissen. De belangrijkste rol van het bestuursorgaan is het innemen van politieke standpunten namens de VVSG. Dat kan gebeuren op vraag van de Vlaamse, federale of Europese overheid, maar ook op initiatief van de VVSG zelf. Deze standpunten worden voorbereid door een of meer bestuurlijke commissies.
De VVSG streeft naar een bestuursorgaan dat qua samenstelling maximaal de grote diversiteit van de Vlaamse gemeenten weerspiegelt. Ze houdt hiervoor dan ook rekening met de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, een billijke man-vrouwverhouding, de diverse types gemeenten (grootte, landelijk-stedelijk, …), de geografische spreiding, enz. Verder verbieden de statuten dat er van één gemeente meer dan één bestuurder is.
Art. 1: |
Burgemeester Karel Hubau, wonende Veldstraat 26, te 9890 Gavere (karel.hubau@gavere.be, 0475 81 11 02) voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van VVSG door middel van een digitaal formulier. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°
De VVSG-statuten bepalen dat de politieke standpunten die het bestuursorgaan inneemt worden voorbereid door bestuurlijke commissies. Die bestaan elk uit 18 rechtstreeks verkozen lokale politieke mandatarissen, eventueel aangevuld met experten.
De VVSG streeft naar bestuurlijke commissies die qua samenstelling maximaal de grote diversiteit van de Vlaamse gemeenten weerspiegelt. Ze houdt hiervoor dan ook rekening met de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, een billijke man-vrouwverhouding, de diverse types gemeenten (grootte, landelijk-stedelijk, …), de geografische spreiding, enz.
De VVSG zal aan het nieuwe bestuursorgaan voorstellen om in de periode 2025-2030 te werken met vijf bestuurlijke commissies:
Art. 1: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62)voor te dragen als lid van de bestuurlijke commissie Krachtig(e) Besturen van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art 2: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62)voor te dragen als lid van de bestuurlijke commissie Veiligheid van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 3: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62)voor te dragen als lid van de bestuurlijke commissie Samenleven en Zorg voor elkaar van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 4: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62)voor te dragen als lid van de bestuurlijke commissie Kwaliteitsvolle Leefomgeving van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 5: |
Schepen Ankie D'Hollander, wonende Nieuwstraat 9, te 9890 Gavere (ankie.dhollander@gavere.be, 0474 46 65 62)voor te dragen als lid van de bestuurlijke commissie Innovatief en Digitaal Besturen van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw voor de hele legislatuur. |
Art. 6: |
Het college van burgemeester en schepen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van VVSG door middel van een digitaal formulier. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 4°.
De algemene vergadering van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen bestaat uit de aandeelhouders. De gemeente Gavere is houder van B-aandelen en kan dus een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
Art. 1: | Schepen Jef Vermaere, wonende Baaigemstraat 115, te 9890 Gavere (jef.vermaere@gavere.be, 0476 21 37 38) aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen. |
Art. 2: | Schepen Davy Tuytens, wonende Kerselarestraat 11 B, te 9890 Gavere (davy.tuytens@gavere.be, 0474 89 36 55) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonmaatschappij Ardennen. |
Art. 3: | Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, Sint-Jozefsplein 18, te 9700 Oudenaarde. |
Elke gesubsidieerde basisschool dient over een schoolraad te beschikken. De schoolraad bestaat uit een vertegenwoordiging van de ouders, het personeel en de lokale gemeenschap. Elke geleding telt een gelijk aantal leden en dient bij de oprichting over minstens 2 leden te beschikken in de schoolraad.
Het schoolbestuur kan waarborgen uitwerken voor de vertegenwoordiging van de verschillende vestigingsplaatsen. Het is aangewezen om voor de geledingen van de ouders en het personeel telkens minstens 1 persoon uit elke vestigingsplaats in de schoolraad te hebben.
Als er een pedagogische raad of ouderraad bestaat, wordt de betrokken geleding in de schoolraad samengesteld uit afgevaardigden, aangeduid door en uit deze raad. Als een pedagogische raad of ouderraad ervoor opteert om geen gebruik te maken van hun recht om leden voor hun geleding in de schoolraad aan te duiden, of als er geen pedagogische raad of ouderraad is, zal er voor de samenstelling van die geleding(en) een verkiezing plaatsvinden. Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen. Indien er minder kandidaten zijn dan het aantal toe te wijzen mandaten of indien het aantal kandidaten gelijk is aan het aantal toe te wijzen mandaten, dan zijn de kandidaten die op de kandidatenlijst worden vermeld, van rechtswege verkozen en wordt de verkiezingsprocedure als beëindigd beschouwd.
Er bestaat geen pedagogische raad. De vertegenwoordigers van de leerkrachten dienen aangeduid te worden overeenkomstig de verkiezingsprocedure vastgesteld door het schoolbestuur. De gemeenteraad stelde dit verkiezingsreglement vast op 25 juni 2024.
Er bestaat een ouderraad, overkoepelend over de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver BGV en de Gemeentelijke Basisschool De Vierklaver A. De vertegenwoordigers van de ouders in de schoolraad werden aangeduid door de ouderraad.
De vertegenwoordigers van de ouders en de leerkrachten coöpteren onmiddellijk na hun aanduiding bij consensus de leden van de lokale gemeenschap.
Op vandaag bestaat elke geleding uit minstens 4 vertegenwoordigers, 1 per vestigingsplaats. De vestigingsplaats Vurste is nog officieel geopend tot het einde van het schooljaar 2024-2025, doch de facto gesloten. Het is daarom wenselijk het aantal vertegenwoordigers per vestigingsplaats te verminderen van 4 naar 3.
De huidige schoolraad trad op 1 april 2011 in functie. De schoolraad dient elke 4 jaar vernieuwd te worden. De nieuwe schoolraad zal dus in functie treden op 1 april 2025.
Art. 1: |
De huidige schoolraad van:
|
Art. 2: |
De nieuwe schoolraad van:
treedt op 1 april 2025 in functie. Het aantal mandaten wordt als volgt vastgelegd:
|
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing. |
Art. 4: |
De nieuwe schoolraad te verzoeken om uiterlijk op 1 juni 2025 een huishoudelijk reglement, zoals bedoeld in artikel 23 van het decreet van 2 april 2004, ter kennisname voor te leggen aan de gemeenteraad. |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke basisscholen De Vierklaver A en BGV en de overkoepelde ouderraad in kennis te stellen van deze beslissing. |
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende vaststellen van een retributie op de deelname aan sportkampen.
Gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 houdende retributie op de gemeentelijke speelpleinwerking en de daguitstappen georganiseerd door de jeugddienst.
Er wordt gestreefd om de inschrijvingen voor het gemeentelijk vakantieaanbod, de (sport)kampen en de speelpleinwerking, vanaf de zomervakantie van 2025 op een uniforme manier te stroomlijnen en om waar mogelijk procesmatig te vereenvoudigen.
Daartoe wensen we het tarief niet langer vast te leggen in een retributiereglement, maar door het College van Burgemeester en Schepenen te laten bepalen na delegatie door de gemeenteraad. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt daarbij bevoegd voor het bepalen van de tarieven van het inschrijvingsgeld en de eventuele annulatiekost.
Analoog aan de tarificatie van de sportkampen wordt voorgesteld om voor het volledige gemeentelijke vakantieaanbod, zowel (sport)kampen als speelpleinwerking, een mogelijkheid toe te laten aan het College van Burgemeester en Schepenen tot het bepalen van een hoger tarief voor niet-inwoners gezien er ook bij speelpleinwerking zowel niet-inwoners als inwoners van Gavere inschrijven.
Administratief worden deelnames aan het gemeentelijk vakantieaanbod definitief na vooraf betalen in plaats van achteraf betalen via factuur op basis van aanwezigheid. Bij uitschrijven wordt een annulatiekost gerekend behalve wanneer het vakantieaanbod door de gemeente zelf geannuleerd worden, of omwille van bewezen medische redenen of gevallen van duidelijke overmacht. Terugbetaling van een inschrijving vraagt administratieve handelingen dus is het wenselijk een administratieve kost aan te rekenen.
Art. 1: | Met ingang van 1 maart 2025 en voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op de deelname aan het gemeentelijk vakantieaanbod: (sport)kampen en speelpleinwerking. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie wordt door het college van burgemeester en schepenen bepaald. De retributie mag niet meer bedragen dan 130 % van de kostende prijs. Voor de berekening van de kostende prijs wordt rekening gehouden met de volgende elementen:
|
Art. 3: | De retributie mag voor niet-inwoners van de gemeente Gavere vermeerderd worden met een toeslag van maximaal 30%. De retributie wordt verminderd met 80% voor houders van een UiTPAS met kansentarief. |
Art. 4: | De retributie is verschuldigd door de ouder of voogd die het kind inschrijft. |
Art. 5: | De deelname kan na inschrijving geannuleerd worden. Naargelang het moment van annulatie wordt ofwel de retributie gedeeltelijk terugbetaald (een administratieve kost wordt aangerekend) of niet terugbetaald. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt zowel de administratieve kost als vanaf wanneer er geen terugbetaling meer mogelijk is. |
Art. 6: | In afwijking op artikel 5 is annuleren zonder administratieve kost en met volledige terugbetaling van de retributie mogelijk in de volgende gevallen:
|
Art. 7: | De retributie wordt betaald bij inschrijving. |
Art. 8: | Bij weigering of nalatigheid om de verschuldigde retributie te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. |
Art. 9: | Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende vaststellen van een retributie op de deelname aan sportkampen wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2025. Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 houdende retributie op de deelname aan speelpleinwerking wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2025. |
Art. 10: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de afdeling Beleving en de dienst Financiële Organisatie. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 en 286 §1 1° van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |
Op 1 januari 2026 start de inzameling van GFT+ (organisch biologisch afval = Groente, Fruit- en Tuinafval, uitgebreid met keukenafval).
Voor de inzameling kan tussen 2 types containers gekozen worden, namelijk 40 liter en 120 liter.
De huidige aankoopprijzen door IVM voor de containers en extra's bedragen:
|
incl. btw (per stuk) |
120-liter container |
€ 24,1395 |
40-liter container |
€ 27,5275 |
Adressticker |
€ 0,6050 |
Sorteersticker |
€ 0,7260 |
Uitzetten container |
€ 15,1250 |
Burgers die in 2025 een container bestellen bij de 1e oproep, vóór de aanvang van het inzamelproject, krijgen deze door de firma aan huis geleverd.
Vanaf 1 januari 2026 kunnen dan opnieuw bestellingen worden gedaan om een container aan te kopen.
Bij elke lediging dient de inwoner een sticker op de container te kleven die dan door de ophaler wordt verwijderd bij lediging. De stickers worden, analoog zoals de afvalzakken, aan de winkeliers verkocht voor doorverkoop aan de inwoners.
De stickers zullen op vellen van 5 stuks/vel worden verkocht.
De verwerkingskost voor organisch-biologisch afval bedraagt momenteel ca. 60 à 70 % van de verbrandingskost van restafval. Om de sortering van GFT+ maximaal te stimuleren, hanteren veel gemeenten een verwerkingskost die ca. 50 % bedraagt van het restafval. Praktisch gezien zou dat ca. € 1,50/lediging voor een 120-litercontainer en € 0,50 per ledigingsbeurt voor een 40-litercontainer betekenen (huidige kostprijs restafvalzak: € 1,50 voor 60 liter).
Het is wenselijk een sociaal tarief te hanteren voor de inzameling van GFT. Het sociaal tarief zal worden opgenomen in het reglement van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot het verlenen van materiële steun.
De tarieven voor de verkoop van afvalzakken wijzigen niet. De (gele) evenementenzak van 240 liter wordt niet langer aangeboden.
Ingeval weigering of nalatigheid in hoofde van de debiteur om het verschuldigd bedrag te betalen, zal de invordering van de retributie in geval van onbetwiste niet-fiscale ontvangsten gebeuren bij dwangbevel en ingeval van betwiste niet-fiscale ontvangsten overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure.
Art. 1: | Met ingang van 1 maart 2025 en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2030 wordt een retributie geheven op de afgifte van afvalzakken, de afgifte van stickers GFT-inzameling en de verkoop van GFT-containers. |
Art. 2: | Het bedrag van de retributie op de afgifte van afvalzakken, de afgifte van stickers GFT-inzameling en de GFT-containers wordt als volgt vastgesteld:
|
Art. 3: | Alle afvalzakken kunnen aangekocht worden in de winkels en grootwarenhuizen binnen de gemeente Gavere en op het gemeentelijk recyclagepark. De PMD-zakken 'scholenproject' kunnen uitsluitend aangekocht worden door scholen. |
Art. 4: | De retributie is verschuldigd door de aanvrager. |
Art. 5: | De retributie wordt betaald na ontvangst van een factuur of contant via betalingsbewijs of via onlinebetaling. |
Art. 6: | Bij weigering of nalatigheid om het verschuldigd recht te betalen geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging voor zover de schuld ten aanzien van de gemeente betwist wordt. Ingeval de verschuldigde retributie niet betwist wordt zal de invordering gebeuren bij dwangbevel na goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen. |
Art. 7: | Het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2019 houdende het retributiereglement op de afgifte van huisvuilzakken wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2025. |
Art. 8: | Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de dienst Financiële Organisatie. |
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 13 §5.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 werd, samen met de omgevingsvergunning en de zaak der wegen, de rooilijn voor de Luxemburgstraat goedgekeurd.
Het wegenis- en rioleringsproject (collector Aquafin) beoogt de herinrichting van de Luxemburgstraat (Noord). Volgende doelstellingen worden hierin opgenomen:
1) Rioleringswerken ten behoeve van de verplichte sanering van de afwatering door het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en de daarmee gepaard gaande aanpassingswerken aan de nutsleidingen.
Momenteel zijn er verschillende lozingen van afvalwater op de waterloop ‘Leebeek’, gelegen ten westen van de Luxemburgstraat. Met de voorziene aanleg van de collector worden de bestaande lozingspunten opgeheven en zal het afvalwater worden aangesloten op de RWZI in Gavere. Daarnaast worden de afvalwater- en regenwaterriolering gescheiden voorzien, zodat voldaan wordt aan de normen inzake afkoppeling en zuivering van afvalwater en wordt regenwater gebufferd om pieklozingen op de waterloop terug te dringen.
Hiervoor zullen er onder de rijweg van de Luxemburgstraat nieuwe rioleringen aangelegd worden (2 x afvalwater + regenwater). Dit zal alle ruimte onder de huidige verharding innemen, zodat nutsleidingen die momenteel onder de asfaltstroken liggen naar de zijberm moeten worden verplaatst.
Gezien de nutsmaatschappijen hun leidingen in het openbaar domein moeten aanleggen, zullen de zijbermen in het openbaar domein moeten worden opgenomen en dit door het vestigen van een nieuwe rooilijn en het realiseren van bijkomende innemingen.
2) Herinrichtingswerken van de openbare weg, vernieuwen van de versleten wegenis, bijdragen tot de bevordering van de verkeersveiligheid met oog voor een maximale ontharding.
Rekening houdend met de voornoemde werken, wordt de volledige opbraak van de verhardingen voorzien. De bestaande verhardingen – aangelegd in verschillende materialen over het tracé - worden vernieuwd. Door de mogelijkheid van een heraanleg van de bovenbouw wordt ook een grondige herinrichting in het kader van een betere verkeersveiligheid nagestreefd. Het is daarbij eveneens de intentie om meer en veiligere fietsruimte te voorzien waar mogelijk (afhankelijk van de beschikbare ruimte).
Het tracé van de heraanlegwerken werd daarvoor opgedeeld in een drietal deelzones:
Deel 1: Tussen Stationsstraat en Heedstraat : enkelrichtingsverkeer voor auto’s en dubbelrichting fietsverkeer (lengte ±75m).
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is variërend met een minimum van +/- 8,76m. De feitelijke situatie en rooilijnbreedte tussen de bestaande gevels in dit deel ten noorden van de Stationsstraat wordt doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is veranderlijk, minimaal 8,76m. De wettelijke breedte biedt onvoldoende ruimte om het gemengd verkeer op een veilige manier te laten plaatsvinden. Tevens moet in deze smalle straat naast de 2 rioleringen (RWA & DWA) ook nog ruimte voorzien worden om de overige nutsleidingen aan te leggen. Daarom wordt de feitelijke rooilijnbreedte tussen de gevels ten noorden van de Stationsstraat doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
Deel 2: Tussen Heedstraat en Pontweg (lengte ±215m)
Voor dit deel werd geopteerd om een wegprofiel te realiseren met fietssuggestiestroken. In de zijbermen wordt volop ingezet op ontharding met aanleg van grindgazon en grasbetontegels. De rijweg bezit een breedte van 5,6m tussen de borduren. Teneinde de fietssuggestiestroken maximaal verkeersveilig te maken, wordt het parkeren verschoven naar de zijbermen. Hier is voorzien om afgebakende parkeerplaatsen aan te leggen in waterdoorlatende grasbetontegels.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is variërend met waar mogelijk een breedte tot ongeveer 11m. Plaatselijk werden beperkte aanpassingen doorgevoerd in functie van zichtbaarheid of door knelpunten met de bestaande bebouwde toestand.
Deel 3: Tussen Pontweg en Bernstraat (lengte ±515m)
Dit deel wordt gekenmerkt door een smaller profiel in de bestaande toestand. Er zijn plaatselijk knelpunten met bestaande constructies, woningen, enz. Voor deel 3 is eveneens een wegprofiel met gemengd verkeer incl. fietssuggestiestroken voorzien. Verder worden afgescheiden parkeervakken gerealiseerd, zodat straatparkeren niet meer tot de mogelijkheden behoort.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is veranderlijk met minimaal een breedte van 8m. Binnen de rooilijn is er ruimte voor nutsleidingen in de bermen. Waar extra ruimte is door de plaatselijk (bestaande) bredere rooilijn, worden parkeervakken in waterdoorlatende materialen voorzien. Door het gebruik van afgescheiden parkeervakken kan straatparkeren op de fietssuggestiestroken vermeden worden, hetgeen de fietsveiligheid verhoogt.
Met het goedgekeurde rooilijn- en innemingsplan is het de intentie om het openbaar domein over het volledig tracé eenduidig af te bakenen.
Op dit rooilijnplan werden 2 zones gemarkeerd:
Het project Luxemburgstraat - Noord werd, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn/wegenis volgens het Decreet Gemeentewegen, openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 02/02/2024 tot en met 02/03/2024.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Op basis van artikel 13 §5 uit het Decreet Gemeentewegen, is de gemeenteraad ertoe gerechtigd deze grondstroken aangeduid als zone B op het rooilijnplan zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein (verkrijgende verjaring).
De betrokken (voormalige) eigenaars werden hierover in het kader van het "hoorrecht" aangeschreven op 13 februari 2025. In deze brief werden de intenties van het bestuur om artikel 13 §5 van het Decreet Gemeentewegen toe te passen verduidelijkt.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt de grondstroken aangeduid als delen B op het rooilijnplan, zoals gezien in bijlage, op in het openbaar domein. |
Art. 2: |
Onderhavige beslissing en het opmetingsplan/rooilijnplan over te maken aan de FOD financiën, dienst Geschillen en Informatie. |
Art. 3: |
De betrokken burgers in kennis te stellen van onderhavige beslissing. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 42.
Langs gewestwegen zijn het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de gemeente en de rioolbeheerders partners bij de aanleg en onderhoud van de afvoerleidingen van regen- en afvalwater.
AWV is wegbeheerder van de gewestwegen. Echter was het niet altijd duidelijk wie beheerder is van de riolering bij deze gewestwegen en wie deze dient te onderhouden.
Hiervoor werden basisprincipes afgesproken tussen AWV, de Vereniging van Vlaamse Steden en gemeenten (VVSG), Aquaflanders, en diverse gemeenten en rioolbeheerders. Deze principes worden vastgelegd in in een overeenkomst 'basisprincipes inzake riolen langs gewestwegen'.
Deze afspraken gelden voor onderhoud. Bij heraanleg en nieuwe aanleg blijft de kostenverdeling voor investeringen van toepassing conform omzendbrief OW 98/4.
Farys treedt op als rioolbeheerder van Gavere en vraagt nu aan de gemeente deze overeenkomst goed te keuren.
Het is mogelijk dat er reeds eerdere samenwerkingsovereenkomsten werden gemaakt tussen de gemeente en AWV inzake het beheer. De gemeente wenst deze niet langer te behouden en voor het volledige grondgebied voor het toekomstige onderhoud de basisprincipes uit de overeenkomst in bijlage toe te passen.
Art. 1: | De gemeente keurt de overeenkomst "basisprincipes inzake riolen langs gewestwegen" goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeente wenst eventueel bestaande samenwerkingsovereenkomsten niet te behouden en wenst het onderhoud uit te voeren volgens de basisprincipes vastgelegd in de onderhavige overeenkomst. |
Art. 3: |
De gemeente geeft Farys de toelating de basisprincipes verder in detail uit te werken. |
Art. 4: |
De toepassing van de basisprincipes start vanaf het moment dat de Farys de ondertekende overeenkomst heeft overgemaakt aan VVSG en AWV. |
Art. 5: |
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys, Stropstraat 1, 9000 Gent. |
Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
De schriftelijke vragen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023), artikel 26.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2025 om 20:31.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Wim Malfroot
voorzitter van de gemeenteraad