Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 13 §5.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 werd, samen met de omgevingsvergunning en de zaak der wegen, de rooilijn voor de Luxemburgstraat goedgekeurd.
Het wegenis- en rioleringsproject (collector Aquafin) beoogt de herinrichting van de Luxemburgstraat (Noord). Volgende doelstellingen worden hierin opgenomen:
1) Rioleringswerken ten behoeve van de verplichte sanering van de afwatering door het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en de daarmee gepaard gaande aanpassingswerken aan de nutsleidingen.
Momenteel zijn er verschillende lozingen van afvalwater op de waterloop ‘Leebeek’, gelegen ten westen van de Luxemburgstraat. Met de voorziene aanleg van de collector worden de bestaande lozingspunten opgeheven en zal het afvalwater worden aangesloten op de RWZI in Gavere. Daarnaast worden de afvalwater- en regenwaterriolering gescheiden voorzien, zodat voldaan wordt aan de normen inzake afkoppeling en zuivering van afvalwater en wordt regenwater gebufferd om pieklozingen op de waterloop terug te dringen.
Hiervoor zullen er onder de rijweg van de Luxemburgstraat nieuwe rioleringen aangelegd worden (2 x afvalwater + regenwater). Dit zal alle ruimte onder de huidige verharding innemen, zodat nutsleidingen die momenteel onder de asfaltstroken liggen naar de zijberm moeten worden verplaatst.
Gezien de nutsmaatschappijen hun leidingen in het openbaar domein moeten aanleggen, zullen de zijbermen in het openbaar domein moeten worden opgenomen en dit door het vestigen van een nieuwe rooilijn en het realiseren van bijkomende innemingen.
2) Herinrichtingswerken van de openbare weg, vernieuwen van de versleten wegenis, bijdragen tot de bevordering van de verkeersveiligheid met oog voor een maximale ontharding.
Rekening houdend met de voornoemde werken, wordt de volledige opbraak van de verhardingen voorzien. De bestaande verhardingen – aangelegd in verschillende materialen over het tracé - worden vernieuwd. Door de mogelijkheid van een heraanleg van de bovenbouw wordt ook een grondige herinrichting in het kader van een betere verkeersveiligheid nagestreefd. Het is daarbij eveneens de intentie om meer en veiligere fietsruimte te voorzien waar mogelijk (afhankelijk van de beschikbare ruimte).
Het tracé van de heraanlegwerken werd daarvoor opgedeeld in een drietal deelzones:
Deel 1: Tussen Stationsstraat en Heedstraat : enkelrichtingsverkeer voor auto’s en dubbelrichting fietsverkeer (lengte ±75m).
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is variërend met een minimum van +/- 8,76m. De feitelijke situatie en rooilijnbreedte tussen de bestaande gevels in dit deel ten noorden van de Stationsstraat wordt doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is veranderlijk, minimaal 8,76m. De wettelijke breedte biedt onvoldoende ruimte om het gemengd verkeer op een veilige manier te laten plaatsvinden. Tevens moet in deze smalle straat naast de 2 rioleringen (RWA & DWA) ook nog ruimte voorzien worden om de overige nutsleidingen aan te leggen. Daarom wordt de feitelijke rooilijnbreedte tussen de gevels ten noorden van de Stationsstraat doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Heedstraat.
Deel 2: Tussen Heedstraat en Pontweg (lengte ±215m)
Voor dit deel werd geopteerd om een wegprofiel te realiseren met fietssuggestiestroken. In de zijbermen wordt volop ingezet op ontharding met aanleg van grindgazon en grasbetontegels. De rijweg bezit een breedte van 5,6m tussen de borduren. Teneinde de fietssuggestiestroken maximaal verkeersveilig te maken, wordt het parkeren verschoven naar de zijbermen. Hier is voorzien om afgebakende parkeerplaatsen aan te leggen in waterdoorlatende grasbetontegels.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is variërend met waar mogelijk een breedte tot ongeveer 11m. Plaatselijk werden beperkte aanpassingen doorgevoerd in functie van zichtbaarheid of door knelpunten met de bestaande bebouwde toestand.
Deel 3: Tussen Pontweg en Bernstraat (lengte ±515m)
Dit deel wordt gekenmerkt door een smaller profiel in de bestaande toestand. Er zijn plaatselijk knelpunten met bestaande constructies, woningen, enz. Voor deel 3 is eveneens een wegprofiel met gemengd verkeer incl. fietssuggestiestroken voorzien. Verder worden afgescheiden parkeervakken gerealiseerd, zodat straatparkeren niet meer tot de mogelijkheden behoort.
De nieuwe, goedgekeurde rooilijnbreedte is veranderlijk met minimaal een breedte van 8m. Binnen de rooilijn is er ruimte voor nutsleidingen in de bermen. Waar extra ruimte is door de plaatselijk (bestaande) bredere rooilijn, worden parkeervakken in waterdoorlatende materialen voorzien. Door het gebruik van afgescheiden parkeervakken kan straatparkeren op de fietssuggestiestroken vermeden worden, hetgeen de fietsveiligheid verhoogt.
Met het goedgekeurde rooilijn- en innemingsplan is het de intentie om het openbaar domein over het volledig tracé eenduidig af te bakenen.
Op dit rooilijnplan werden 2 zones gemarkeerd:
Het project Luxemburgstraat - Noord werd, met geïntegreerde procedure inzake rooilijn/wegenis volgens het Decreet Gemeentewegen, openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 02/02/2024 tot en met 02/03/2024.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Op basis van artikel 13 §5 uit het Decreet Gemeentewegen, is de gemeenteraad ertoe gerechtigd deze grondstroken aangeduid als zone B op het rooilijnplan zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein (verkrijgende verjaring).
De betrokken (voormalige) eigenaars werden hierover in het kader van het "hoorrecht" aangeschreven op 13 februari 2025. In deze brief werden de intenties van het bestuur om artikel 13 §5 van het Decreet Gemeentewegen toe te passen verduidelijkt.
Art. 1: |
De gemeenteraad neemt de grondstroken aangeduid als delen B op het rooilijnplan, zoals gezien in bijlage, op in het openbaar domein. |
Art. 2: |
Onderhavige beslissing en het opmetingsplan/rooilijnplan over te maken aan de FOD financiën, dienst Geschillen en Informatie. |
Art. 3: |
De betrokken burgers in kennis te stellen van onderhavige beslissing. |