Terug Besluit  College van burgemeester en schepenen

Gepubliceerd op 20/09/2024
ma 16/09/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het uitvoeren van archeologisch onderzoek (fase 1 + 2) in de kerkomgeving op de Steenweg in de periode van 23 september tot en met 25 oktober 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

In het kader van de weg- en rioleringswerken op de Steenweg dient er nog een bijkomend archeologisch onderzoek uitgevoerd te worden rond de kerkomgeving op de Steenweg. Deze werken zullen uitgevoerd worden in 2 fases:

  • Fase 1: 2 open sleuven op de rijweg ter hoogte van de kerk (periode van 23 september tot 1 oktober)
  • Fase 2: zone voor en rechts van de kerk, tot halverwege de Hulstraat ( periode van 1 oktober tot 25 oktober)

Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Voor fase 1 van het archeologisch onderzoek zal er van 23 september tot en met 1 oktober 2024 een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de parkeerstrook ter hoogte van Steenweg 50 - 52.

Voor fase 2 zal er van 1 oktober tot en met 25 oktober 2024 een stilstaan- en parkeerverbod zijn op de parkeervakken rechts van de kerk in de Hulstraat en ter hoogte van Hulstraat 1.

Dit zal telkens aangeduid worden met de nodige borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b). 

Art. 2:

Fase 1 zal uitgevoerd worden in de periode van 23 september tot en met 1 oktober 2024, hier zullen 2 sleuven gemaakt worden op de Steenweg ter hoogte van huisnr. 50 - 52 en 46 - 48. Deze zullen aangeduid worden met de nodige werfbakens en borden A31, C3. Het straatje tussen de kerk en het parkeerpleintje heeft een doodlopend karakter en zal aangeduid worden met de borden C3, UPV en F45. 

Fase 2 zal uitgevoerd worden in de periode van 1 oktober tot en met 25 oktober 2024. Voor de kerk en rechts van de kerk (parkeereiland en deel van de rijweg Hulstraat) zal de werfzone afgebakend worden met de nodige werfsignalisatie. Op het kruispunt Steenweg - Hulstraat wordt de verkeerssituatie gewijzigd voor het in- en uitrijden. Dit zal aangeduid worden met een bord A39 en oranje bord "gewijzigde verkeerssituatie". Op het kruispunt Haagstraat/Hulstraat wordt een stopbord voorzien. Vanaf 1 oktober is er geen doorgang meer mogelijk op het kruispunt Steenweg/Biesstraat. 

Art. 3:

De signalisatie zal door aannemer Vindevogel opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 4:

De bewoners werden reeds door de gemeentelijke diensten in kennis gesteld. 

Art. 5:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 6:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 7:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.