Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 20:00

Participatie - gemeentelijke adviesraad voor gezinnen - vaststellen statuten

Aanwezig: Wim Malfroot, voorzitter van de gemeenteraad
Karel Hubau, burgemeester
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steven Notebaert, gemeenteraadslid
bevoegheid
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (Decreet Lokaal Bestuur), artikel 41 2e lid 13° en 304.
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2025 houdende participatie - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023), 25 tot en met 28.
juridisch kader
  • Decreet van 15 juli 2011 houdende vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd, artikel 6 en 10.
  • Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, artikel 13.
  • Decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, artikel 11 en 14.
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten, artikel 8 en 9.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 betreffende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 2, 3, 4 en 5. 
  • Besluit van de Vlaamse regering van 28 maart 2014 tot uitvoering van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, artikel 34 en 36.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 9 juli 2021 over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten, artikel 4 en 5.
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2025 houdende participatie - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023).
motivering

De gemeente is verplicht om:

  • een Lokaal Overleg Kinderopvang op te richten dat advies geeft over materies die relevant zijn voor kinderopvang, en dat samengesteld is uit minstens een vertegenwoordiging van:
    1. de lokale actoren
    2. de gebruikers
    3. het lokaal bestuur
  • de concrete samenstelling en de bepalingen over de interne werking van het Lokaal Overleg Kinderopvang uiterlijk zes maanden na de start van een nieuwe bestuursperiode vast te stellen
  • zich bij het bepalen van zijn beleidsdoelstellingen voor kinderopvang te laten adviseren door het Lokaal Overleg Kinderopvang
  • binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang een initiatiefnemer aan te wijzen of een structuur te creëren om het lokaal loket kinderopvang te organiseren
  • te voorzien in participatie voor gebruikers van het Huis van het Kind en aantonen dat er concrete initiatieven worden genomen om gebruikersparticipatie structureel en maximaal te verankeren binnen het Huis van het Kind

De gemeente kan initiatief nemen om een samenwerkingsverband te organiseren voor de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten. Het samenwerkingsverband kan, vanaf 1 september 2026, het lokaal bestuur een niet-bindend advies geven, geeft mee uitvoering aan het lokaal beleid, ontwikkelt gemeenschappelijke operationele doelstellingen en coördineert operationele acties van actoren.

De gemeente opteert voor de oprichting van één gemeentelijke adviesraad voor gezinsmateries.

De werking en de opdrachten inzake het Lokale Overleg Kinderopvang, het Huis van het Kind en het Samenwerkingsverband Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) kunnen opgevangen worden in een platform en/of een of meerdere werkgroepen. Voor de werking en de opdrachten van het Samenwerkingsverband Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) kan naar raakvlakken gezocht worden tussen de Gezinsraad en de Vrijetijdsraad.

Publieke stemming
Aanwezig: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte, Serge Ronsse
Voorstanders: Wim Malfroot, Karel Hubau, Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, Hugo Leroy, Denis Dierick, Luc Goemaere, Christophe De Boever, Veronique Dedeyne, Jean-Pierre Sprangers, Peggy Demoor, Roland De Bosscher, Isabelle Tuypens, Christine De Cooman, Peter De Rycke, Stany Schamp, Pascale Bottequin, Karolien De Smet, Tom Vandepitte
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit
  Inrichting
Art. 1:

De gemeenteraad richt een gemeentelijke adviesraad voor gezinnen in. 

De gemeentelijke adviesraad voor gezinnen is een adviesraad zoals bedoeld in artikel 304 §3 Decreet Lokaal Bestuur.

De zetel van de gemeentelijke adviesraad voor gezinnen, kortweg 'Gezinsraad' genoemd, is gevestigd in het administratief centrum, Markt 1 te 9890 Gavere.

  Doel en opdracht
Art. 2: Het lokaal bestuur zal de adviesraad betrekken bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het lokaal gezinsbeleid.
Art. 3:

Het lokaal bestuur zal de adviesraad om advies vragen in de volgende domeinen:

  • kinderopvang
  • preventief gezinsbeleid
en minstens:
  • tijdens de opmaak van het meerjarenplan
  • bij de jaarlijkse evaluatie en bijsturing van het meerjarenplan (meerjarenplanaanpassing)
  • bij het nemen van impactvolle beslissingen binnen de voornoemde adviesdomeinen.
Het lokaal bestuur kan de adviesraad consulteren of om advies vragen bij de planning van impactvolle acties of projecten binnen de voornoemde adviesdomeinen.
Art. 4:

De adviesraad kan op eigen initiatief advies uitbrengen over het lokaal gezinsbeleid.

Art. 5:

De adviesraad bevordert het overleg en de samenwerking tussen alle actoren die op het grondgebied van het lokaal bestuur actief zijn op het vlak van gezinsbeleid.

  Samenstelling
Art. 6: De adviesraad is samengesteld uit stemgerechtigde en waarnemende leden.
Art. 7:

De adviesraad bestaat uit minimum 6 en maximum 12 stemgerechtigde leden en voorziet in een vertegenwoordiging van volgende doelgroepen/sectoren: 

  • kinderopvang
  • preventief gezinsbeleid
De adviesraad bestaat uit de volgende waarnemende leden:
  • de bevoegde schepen(en)
  • 1 lid per gemeenteraadsfractie.
Art. 8:

De leden van de adviesraad moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • inwoner zijn van Gavere, een band kunnen aantonen met Gavere, gebruik maken van de kinderopvang of buitenschoolse activiteiten in Gavere, of actief zijn bij een actor die op het grondgebied van het lokaal bestuur actief is op het vlak van gezinsbeleid
  • ervaring hebben in, een goed kennis hebben van en/of een grote interesse hebben in het lokale gezinsbeleid.
Art. 9:

Kandidaat-leden kunnen zich aanmelden door het invullen van een webformulier en vermelden:

  • hun motivatie
  • hun ervaring en/of kennis, waar relevant
  • of men kandidaat is voor een bepaalde doelgroep of sector en, zo ja, voor welke.
Art. 10:

De leden van de adviesraad die zetelen op voordracht op een doelgroep of sector treden niet op als vertegenwoordiger van die doelgroep of sector, maar vanuit hun persoonlijke ervaring, kennis of interesse.

Art. 11:

Indien er meer geschikt bevonden kandidaat-leden zijn dat het maximaal aantal toegelaten stemgerechtigde leden, dan worden de kandidaturen anoniem voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, dat vervolgens een gemotiveerde selectie maakt.

Het college van burgemeester en schepenen controleert vervolgens of er voldaan is aan de decretaal verplichte genderverhoudingen. Indien niet voldaan is aan de decretaal verplichte genderverhoudingen dan vallen de kandidaat-leden van het oververtegenwoordigde geslacht in volgorde van leeftijd (hoogste leeftijd eerst) af tot er aan de decretaal verplichte genderverhoudingen is voldaan.

Het college van burgemeester en schepenen brengt de om voornoemde redenen niet-geselecteerde kandidaat-leden op hoogte en nemen de kandidaat-leden op in een reservelijst, tenzij die kandidaat-leden zich hiertegen verzetten.

Art. 12:

Het college van burgemeester en schepenen stelt de samenstelling vast en brengt die ter kennis van de gemeenteraad.

Art. 13:

De leden van de adviesraad engageren zich voor een termijn van 6 jaar.

Art. 14:

Aan het lidmaatschap van de adviesraad komt een einde door:

  • vrijwillige afstand
  • verhuis naar een andere gemeente
  • opname van een politiek mandaat in het lokaal bestuur
  • veelvuldige uitspraken of gedrag waaruit blijkt dat het lid niet (meer) voldoet aan de voorwaarden om lid te zijn van de adviesraad
  • zich niet houden aan de bepalingen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Indien het einde van het lidmaatschap van een of meerdere leden ervoor zorgt dat de beoogde representativiteit in het gedrang komt, wordt de reservelijst aangesproken of wordt er een nieuwe oproep tot kandidaat-leden gedaan.
  Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Art. 15:

Met het oog op het vervullen van zijn opdracht kan de adviesraad:

  • alle acties ondernemen die hij nodig acht om overleg en samenwerking tot stand te brengen  
  • een of meerdere platformen oprichten en organiseren (na voorafgaande goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen)
  • andere participatie-initiatieven nemen, in samenwerking met het lokaal bestuur  
  • voorstellen doen voor de oprichting van werkgroepen met het oog op participatie in de beleidsuitvoering. 
Art. 16:

De adviesraad komt zo vaak samen als nodig wordt geacht, o.a. voor bespreking van de volgende weerkerende agendapunten over het lokale gezinsbeleid:

  • verstrekken van informatie over goedgekeurde plannen en budgetten van het lopende jaar (x)
  • verzamelen van informatie voor de evaluatie van het beleid van het voorbije jaar (x-1)
  • rapporteren over het beleid van het voorbije jaar (x-1)
  • verzamelen van informatie voor de voorbereiding van het beleid van het volgende jaar (x+1)
  • formuleren van adviezen in het kader van de voorbereiding van het beleid van het volgende jaar (x+1)
  • opstellen van een budget voor eventuele werkingsmiddelen voor het volgende jaar (x+1).
Art. 17:

De leden van de adviesraad kiezen onder hun midden een voorzitter, en eventueel een ondervoorzitter, die de volgende taken opneemt/opnemen:

  • bewaking van de modaliteiten bepaald in het participatiereglement en in de statuten
  • (samen met de ambtelijke ondersteuner) vastleggen van de vergaderdata, verzamelen van de agendapunten, voorbereiden van de agenda en samenroepen van de vergadering
  • fungeren als aanspreekpunt voor de ambtelijk ondersteuner
  • aanduiden van een verslaggever, hetzij een vaste verslaggever, hetzij meerdere verslaggevers in een beurtrolsysteem
  • op neutrale wijze faciliteren van de vergaderingen, met aandacht en respect voor ieders inbreng, en het nastreven van consensus.
Bij gebrek aan kandidaat-voorzitter duidt de adviesraad minstens een contactpersoon aan en worden de taken van de voorzitter verdeeld onder meerdere leden van de adviesraad, al dan niet in een beurtrolsysteem.
  Ondersteuning
Art. 18:

Met het oog op het vervullen van zijn opdracht kan de adviesraad beroep doen op ambtelijke ondersteuning:

  • (samen met de voorzitter) vastleggen van de vergaderdata, verzamelen van de agendapunten, voorbereiden van de agenda en samenroepen van de vergadering
  • versturen van uitnodigingen 
  • reserveren van zalen en benodigdheden
  • bijwonen van de vergaderingen
  • voorlopige verslagen ter goedkeuring versturen naar de leden en ter kennis brengen van de gemeenteraad
  • definitieve verslagen publiceren op de website en bezorgen aan de leden van de adviesraad en bijhorende platformen
  • adviesvragen van het lokaal bestuur overmaken aan de adviesraad en adviezen over de adviesraad overmaken aan het lokaal bestuur
  • detecteren van en tegemoetkomen aan (informatie)noden van de adviesraad
  • ondersteunen van participatie-initiatieven die de adviesraad wenst te nemen.
Art. 19:

Met het oog op het vervullen van zijn opdracht kan de adviesraad beroep doen op logistieke ondersteuning:

  • vorming en opleiding van de leden
  • verzekering van de leden
  • sjablonen voor standaarddocumenten
  • kosteloos gebruik van zalen en materialen van het lokaal bestuur
  • kosteloos verbruik van dranken tijdens de vergaderingen.
Art. 20:

Met het oog op het vervullen van zijn opdracht kan de adviesraad beroep doen op financiële ondersteuning.

Uiterlijk op 15 september van het lopende jaar (x) bezorgt de adviesraad die beroep wenst te doen op werkmiddelen een budgetvoorstel voor het volgende jaar (x+1) aan het college van burgemeester en schepenen.

Het budgetvoorstel bevat een gedetailleerd overzicht van de werking, acties of projecten waarvoor de adviesraad werkingsmiddelen wenst te ontvangen.

De door het college van burgemeester en schepenen weerhouden kredieten uit het budgetvoorstel worden opgenomen in het meerjarenplan en kunnen door tussenkomst van de ambtelijk ondersteuner aangewend worden.

De adviesraad kan voor de dagelijkse werking een beperkte kasgeldprovisie aanvragen bij de algemeen directeur. De kasgeldprovisie wordt beheerd door de ambtelijk ondersteuner, onder de voorwaarden bepaald door de algemeen directeur.

  Rechten en plichten
Art. 21:

De leden van de adviesraad:

  • onderschrijven deze statuten en verbinden zich ertoe om een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van de doelstellingen en opdracht
  • engageren er zich toe minstens de helft van de vergaderingen bij te kunnen wonen en eventuele afwezigheden voorafgaand te melden
  • nemen zelf ook initiatief om zich te informeren over het lokale vrijetijdsbeleid, alsook om signalen op te vangen en door te geven aangaande het lokale vrijetijdsbeleid
  • behandelen de verkregen informatie en documentatie met de nodige discretie en, indien van toepassing, respecteren de geheimhoudingsplicht.    
Art. 22:

De leden van de adviesraad hebben:

  • spreek- en stemrecht
  • inzagerecht in alle bestuursdocumenten, behoudens uitzondering voorzien in de wet- en regelgeving
  • recht om politieke standpunten op te vragen over een lopend adviesdossier.
De waarnemend leden van de adviesraad hebben geen stemrecht en kunnen niet deelnemen aan de beraadslaging en besluitvorming over adviezen.

De ambtelijk ondersteuner heeft spreekrecht en kan de integrale vergadering van de adviesraad bijwonen.

 

Werkingsregels

Art. 23:

De adviesraad kan, met 2/3e van de stemmen, een voorstel tot aanpassing van de statuten voorstellen aan de gemeenteraad.

Art. 24:

De adviesraad kan, met meerderheid van stemmen, een huishoudelijk reglement aannemen om de werking van de adviesraad verder te verbijzonderen.

  Slotbepalingen
Art. 25:

De volgende voormalige adviesraad:

  • de gemeentelijke overlegstructuur Huis van Kind

oefent zijn opdracht verder uit tot en met 1 december 2025.

De nieuw samengestelde adviesraad neemt de opdracht over op 2 december 2025.

Art. 26:

Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

  • de afdeling Mens (dienst Opgroeien)
  • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie).