Terug
Gepubliceerd op 01/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 30/08/2021 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het organiseren van 'Grote Prijs Isorex' op 11 en 12 september 2021

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Tanja Eeckhout, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Burgemeesterbesluit van 24 augustus 2021 betreffende het organiseren van de Grote Prijs Isorex op 11 september en 12 september 2021.
motivering

De organisator vraagt toelating voor het inrichten van de Grote Prijs Isorex op 11 september tussen 14u en 16u30 en 12 september 2021 tussen 12u en 18u30. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 11 september 2021 van 13u tot 16u45 zal er stilstaan- en parkeerverbod zijn aan beide kanten van de rijweg in de straten die deel uitmaken van het parcours met name in een deel van de Leenstraat, Gentweg, Wannegatstraat, Hullestraat, Ten Edestraat, Opperweg en Dorpstraat en in de Dorpstraat tussen de Grenadierslaan en Schokkaartstraat aan de rechterkant van de rijweg. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 2:

Op 12 september 2021 van 11u tot 18u45 zal er stilstaan- en parkeerverbod zijn aan beide kanten van de rijweg in de straten die deel uitmaken van het parcours met name in een deel van de Leenstraat, Gentweg, Wannegatstraat, Hullestraat, Ten Edestraat, Opperweg en Dorpstraat en in de Dorpstraat tussen de Grenadierslaan en Schokkaartstraat aan de rechterkant van de rijweg. Dit zal aangegeven worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 3:

Op 11 september 2021 van 13u tot 16u45 en op 12 september 2021 van 11u tot 18u45 zal het verkeer in één enkele richting toegelaten worden, in de rijrichting van de renners, in de straten die deel uitmaken van het parcours met name een deel van de Leenstraat, Gentweg, Wannegatstraat, Ten Edestraat, Opperweg en Dorpstraat. Dit zal aangegeven worden met de borden C1, F19, C31a en C31b.

Art. 4:

Op 11 september 2021 van 13u tot 16u45 en op 12 september 2021 van 11u tot 18u45 zal er extra signalisatie geplaatst worden ter verduidelijking met name:

- bord A51 met bord met vermelding "wielerwedstrijd" op de hoek Leenstraat/Borgwalstraat, Baaigemstraat/Wannegatstraat en Aalbroekstraat/Opperweg
- F41 (rechts) op het x-punt Gentweg/Wannegatstraat en Lindeboomstraat/Ten Edestraat
- F41 (rechts) "Gavere" en "Dikkelvenne" op het x-punt Aalbroekstraat/Schokkaartstraat
- borden C3, UPV, F45 en F41 (links) en F41 (rechts) "Gavere" ter hoogte van het kruispunt Baaigemstraat/Wannegatstraat

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners op het parcours schriftelijk en minstens 3 dagen voorafgaand aan de wielerwedstrijd op de hoogte brengen van het éénrichtingsverkeer in hun straat.

Art. 6:

De nodige signalisatie zal stipt aangebracht worden:

- de borden parkeerverbod en signalisatie worden geplaatst door de aanvrager-inrichter van de wielerwedstrijd, in samenwerking met de gemeentelijke technische dienst. De gemeente stelt hiervoor het materiaal en 2 arbeiders ter beschikking. De aanvrager-inrichter stelt zoveel medewerkers ter beschikking als nodig voor een vlotte en efficiënte werking. De aanvrager-inrichter neemt hiervoor contact op met dhr. Guy De Coninck ( tel: 09 389 29 93) of via guy.deconinck@gavere.be).

- de signalisatieborden dienen door de aanvrager-inrichter op het ogenblik van de wedstrijd opgesteld te worden en verwijderd worden na de wedstrijd.

Art. 7:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 9:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 100.
  • De Lijn.
  • De aanvrager.