De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2022 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2022 goed te keuren. |
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, artikel 5 §2/1.
De gemeenteraad keurde op 26 april 2021 een overeenkomst goed voor de plaatsing van 'tijdelijk' vaste camera's op het grondgebied van de gemeente Gavere, om de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil aan te gaan.
In overleg met de functionarissen van de gegevensbescherming van de provincie Oost-Vlaanderen werd door IVM ov beslist om de overeenkomst van een aantal aanvullingen te voorzien zodat deze juridisch sluitend is.
Verder wordt een bijkomend personeelslid van IVM, Kimberley Huyghebaert, aangeduid als GAS-vaststeller.
Art. 1: |
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de Intergemeentelijk opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland en de lokale politie inzake het plaatsen van tijdelijk vaste camera’s goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: |
De gemeenteraad stelt Mevr. Kimberley Huyghebaert, en Mevr. Annelies Neyt, beide in dienst bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), aan tot GAS-vaststeller voor de gemeente Gavere om vaststellingen te doen welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie en die vallen onder de bevoegdheden inzake zwerfvuil en sluikstort zoals omschreven in het/de huidige artikel(s) 40, 42, 43 en 44 van het GAS-reglement van 16 december 2019 (hetzij, in geval van wijziging, enige latere rechtsgrond waarin diezelfde bepaling is opgenomen). |
Art. 4: |
Onderhavige beslissing vervangt met ingang van heden artikel 3 en 4 van het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 betreffende de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland - sluikstortcameraproject. |
Art. 5: |
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IVM ov, de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en de dienst financiële organisatie) en de politiezone Schelde-Leie. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
Gemeente Gavere is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVM en werd per aangetekend schrijven van 3 februari 2022 en 11 februari 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVM op 9 maart 2022 met de volgende agenda:
De heer Dieter De Mets en de heer Jean-Pierre Sprangers werden respectievelijk aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Art. 1: |
Kennis te nemen van de agenda die zal behandeld worden op de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging IVM die plaatsvindt op 9 maart 2022 en zijn goedkeuring te hechten aan de punten die dit vereisen:
|
Art. 2: |
De vertegenwoordiger en/of zijn plaatsvervanger die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid. |
Art. 3: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer hiervan kennis te geven aan het secretariaat van IVM ov, Sint-Laureinsesteenweg 29, 9900 Eeklo. |
De Vlaamse overheid wil, vanuit het streven naar een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, het bijkomend ruimtebeslag doen afnemen en zoveel mogelijk de open ruimte vrijwaren.
De gemeente Gavere heeft in het meerjarenplan 2020-2025 invulling gegeven aan het streven naar een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in beleidsdoelstelling 1, actieplan 126 (behoud van open ruimte en ontwikkeling van groene longen), actie 356 (visie op woonuitbreidingsgebieden) en actieplan 129 (duurzame en kwaliteitsvolle invulling van het ruimtelijk beleid), actie 264 (evaluatie/bijsturing ruimtelijke plannen).
In het kader van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Gavere (2006) werd reeds beslist om enkele woonuitbreidingsgebieden niet te ontwikkelen en te behouden als open ruimte.
Tijdens de gemeenteraad van 21 juni 2021 werd het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan "Herbestemming woonuitbreidingsgebieden" voorlopig vastgesteld.
Via de verschillende deelplannen in dit RUP worden de slecht gelegen en overbodige woonuitbreidingsgebieden herbestemd in het voordeel van de open ruimte. Het RUP bestaat uit volgende 6 deelplannen:
Het voorlopig vastgesteld ontwerp-RUP werd aan een openbaar onderzoek onderworpen vanaf 16 augustus 2021 t.e.m. 14 oktober 2021. Er werden 14 bezwaarschriften ingediend.
Tijdens dezelfde periode werd advies gevraagd aan het Departement Omgeving en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Op 8 september 2021 werd een gunstig advies verleend door het Departement Omgeving.
Op 30 september 2021 werd een gunstig advies verleend door de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Overeenkomstig artikel 2.2.21 §5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) bundelt en coördineert de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.
De gecoro heeft tijdens de vergaderingen van 30 november 2021 en 7 december 2021 de ontvangen bezwaren en adviezen van het Departement Omgeving en de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen besproken.
Tijdens de vergadering van 7 december 2021 werd een gunstig advies verleend.
In dit advies van de gecoro zijn alle bezwaarschriften individueel behandeld. Alle bezwaren werden ontvankelijk, doch ongegrond verklaard en er is bijgevolg geen aanleiding om het ontwerp-RUP aan te passen.
De gemeenteraad sluit zich aan bij de beoordeling van de bezwaren en de tegenargumentatie ten gronde zoals weergegeven in het advies van de gecoro van 7 december 2021.
Schepen Peter Declercq meldt dat hij belangen heeft in het dossier en niet zal meestemmen in het dossier.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 1: |
Vast te stellen dat er tijdens het openbaar onderzoek 14 bezwaarschriften werden ingediend en zich aan te sluiten bij de beoordeling van deze bezwaren door de gecoro, zoals verwoord in het advies van de gecoro van 7 december 2021. |
Art. 2: |
Het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan "Herbestemming woonuitbreidingsgebieden", omvattende
|
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing en van het advies van de gecoro per beveiligde zending te bezorgen aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen en aan het Departement Omgeving. |
Art. 4: |
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
De woning Molenstraat 3 sluit aan bij het privaat domein van de gemeente in de Warandeklim en bij de voortuin van het administratief centrum. De woning heeft een interessante ligging voor de verdere ontwikkeling van het kerngebied van Gavere en kan in eerste instantie aangewend worden voor de aanleg van een centrumparking.
De woning is kadastraal gekend als Gavere, 1e afdeling, sectie A, nrs. 315/K, 349/K en 349/L en heeft een totale kadastrale oppervlakte van 843 m².
De eigenaars hebben op 23 september 2021 een verkoopbelofte ondertekend. Er is een recent schattingsverslag dat de waarde van de woning schat op € 390.000. De gemeenteraad heeft de optie gelicht op 25 oktober 2021. Het college van burgemeester en schepenen heeft in overleg met de eigenaar notaris Van der Paal uit Gavere aangeduid als instrumenterend ambtenaar.
Art. 1: |
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de onderhandse aankoop van de woning (kadastraal bekend als Gavere, 1e afdeling, sectie A, nrs. 315/K, 349/K en 349/L) gelegen Molenstraat 3 te Gavere, met een totale kadastrale oppervlakte van 843 m², goed, zoals gezien in bijlage. De voorzitter en de algemeen directeur zullen de akte namens de gemeente Gavere ondertekenen. |
Art. 2: |
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing. |
Art. 3: |
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie). |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
In het kader van de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisscholen” werd een bestek met nr. 2021-227 opgesteld.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 418.922,88 excl. btw of € 444.058,24 incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Art. 1: | Het bestek met nr. 2021-227 en de raming voor de opdracht “Leveren van warme maaltijden aan de gemeentelijke basisscholen”, worden goedgekeurd, zoals gezien in bijlage. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 418.922,88 excl. btw of € 444.058,24 incl. 6% btw. |
Art. 2: | Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. |
Art. 3: | De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau. |
Art. 4: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling interne zaken (dienst administratieve organisatie en dienst financiële organisatie) en de dienst onderwijs. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Werd gecontacteerd door burgers die ter hoogte van dit kruispunt resp. een ongeval hadden en/ of er net één konden vermijden in de Vluchtenboerstraat thv de toegang naar De Kiem.
Overwegende dat:
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat de opties in overleg met de politie bekeken zullen worden en vervolgens aan de overlegstructuur verkeer en mobiliteit zullen voorgelegd worden. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
Fietsers, rijdende over de brug vanuit de richting Gavere dwarsen nu op allerlei mogelijke manieren en plaatsen de Stationsstraat richting trekweg Schelde of richting Asper-dorp via de Steenweg of de Donkstraat.
Overwegende dat:
… stelt Gavere durft/N-VA voor deze verkeerssituatie ten gronde te laten onderzoeken met de bedoeling deze ‘fietsstroom’ beter te kanaliseren door een afgebakende en visueel duidelijker situatie uit te werken. Stel dat een fiets-oversteekplaats georganiseerd wordt beneden de brug, dan wordt best ook het fietsverkeer op het fietspad richting Gavere over een korte afstand twee-richtingen, wat ook een betere aansluiting geeft op de Steenweg richting Asper.
Het voorstel van beslissing luidt:
Art. 1: | De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen, met name dat de opties voor een veilige fietsoversteek in de Stationsstraat ter hoogte van de brug over de Schelde verder onderzocht worden. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 21:31.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad