Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 05/02/2024 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer bij het uitvoeren van herstellingswerken aan de riolering in de Aalbroekstraat - Opperweg in de periode van 12 februari tot en met 16 februari 2024

Aanwezig: Denis Dierick, burgemeester-voorzitter
Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Declercq, eerste schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015).
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
motivering

Een breuk in de riolering zorgt voor een verzakking in het wegdek in de Aalbroekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hofvijverstraat/Sint Rochuswegel en in de Opperweg ter hoogte van het kruispunt met de Schokkaartstraat. De herstelling van deze werken zullen gecombineerd uitgevoerd worden door aannemer Elta in opdracht van Farys in de periode van 12 februari tot en met 16 februari 2024. De Aalbroekstraat en Schokkaartstraat zullen afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

In de periode van 12 februari tot en met 16 februari 2024 zal:

  • de Aalbroekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hofvijverstraat/Sint Rochuswegel afgesloten worden voor doorgaand verkeer. De werfzone zal afgebakend worden met de nodige werfbakens met oranje knipperlichten en borden A31 en C3.
  • de Schokkaartstraat ter hoogte van het kruispunt met de Opperweg afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Op de as Opperweg - Aalbroekstraat zal er gewerkt worden met de voorrangsregeling en borden B19 en B21.
Dit zal voorgesignaleerd worden op onderstaande kruispunten met de borden A31, C3, UPV en F45:
  • Aalbroekstraat - Grotenbroekstraat
  • Opperweg - Grenadierslaan
  • Hofvijverstraat - Grotenbroekstraat
  • Hofvijverstraat - Meersbloemstraat
  • Sint Rochuswegel - Sint Rochusstraat
  • Opperweg - Ten Edestraat
  • Aalbroekstraat - Schokkaartstraat
  • Schokkaartstraat - Berggatstraat

Art. 2:

In de periode van 12 februari tot en met 16 februari 2024 zal in onderstaande straten een tonnagebeperking 3,5T voorzien worden met uitzondering van plaatselijk verkeer, aangeduid met de borden C21 en UPV:

  • Berggatstraat
  • Sint Pietersstraat
  • Sint Pieterswegel
  • deel van de Dorpstraat (tussen de Grenadierslaan en Schokkaartstraat)
  • Ten Edestraat (tussen Opperweg en Dorpstraat)

Art. 3:

In de periode van 12 februari tot en met 16 februari 2024 zal er een omleiding voorzien worden voor het verkeer in beide richtingen (komende van Gavere en komende van Merelbeke), dit zal aangeduid worden met de nodige borden F41. Er wordt een 2e omleiding voorzien ter hoogte van de Opperweg-Ten Edestraat voor het verkeer komende van Merelbeke via de Ten Edestraat, Eeckhoutstraat, Kerselarestraat, Vluchtenboerstraat eveneens aangeduid met de nodige borden F41. Er worden ook borden voorzien om de bereikbaarheid van handelaars aan te duiden.

Art. 4:

De signalisatie zal stipt door de aannemer opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 5:

De gemeentelijke diensten zullen de bewoners van de Aalbroekstraat, Schokkaartstraat en deel van Sint Rochuswegel schriftelijk en minstens 5 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 8:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.