Terug
Gepubliceerd op 29/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/07/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer voor het afsluiten van de Tragelstraat ter hoogte van de Scheldekant in de periode van 25 augustus tot en met 2 september 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Davy Tuytens, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
motivering

Aannemer Cas-Vos uit Sint-Niklaas dient nutswerken uit te voeren in opdracht van Elia. Deze werken omvatten het uitvoeren van een gestuurde boring langsheen de Scheldekant (jaagpad) ter hoogte van het kruispunt met de Tragelstraat. Deze werken zullen uitgevoerd worden in de periode van 25 augustus tot en met 2 september 2025. Tijdens het uitvoeren van deze werken zal de Tragelstraat doodlopend zijn ter hoogte van het kruispunt met de Scheldekant. Het past hierbij de nodige verkeersveilige maatregelen te treffen. 

besluit

Art. 1:

Van 25 augustus tot en met 2 september 2025 zal er een stilstaan- en parkeerverbod geplaatst worden ter hoogte van Tragelstraat 30.

Deze borden dienen minstens 24u op voorhand geplaatst te worden en er dient een fotoreportage met datumherkenning opgemaakt te worden. Deze reportage moet volgende bevatten:
• kentekenplaten van de voertuigen die op dat moment geparkeerd zijn
• een overzicht van de opstelling van de tijdelijke parkeerverbodsborden
Deze fotoreportage moet minstens 24u voor de start van het parkeerverbod worden bezorgd aan de politiediensten via het e-mailadres: pz.scheldeleie.wijk@police.belgium.eu

Art. 2:

In de periode van 25 augustus tot en met 2 september 2025 zal het kruispunt Tragelstraat/Scheldekant afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal aangeduid worden met de nodige bakens en borden C3. Op het kruispunt Tragelstraat/Landdijk zal dit aangeduid worden met een werfbaken en borden A31, C3, UPV en F45.  

Art. 3:

Een lokale omleiding voor fietsers zal voorzien worden via Haagstraat en Scheldekant. Dit zal aangeduid worden met de nodige borden F41 voor fietsers. 

Art. 4:

De signalisatie zal stipt door de aanvrager opgesteld worden bij aanvang van de werken en nadien terug verwijderd worden.

Art. 5:

De aanvrager dient de bewoners van de Tragelstraat schriftelijk en minstens 3 dagen voor aanvang van de werken van deze hinder op de hoogte te brengen.

Art. 6:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 7:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 8:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.