Met het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 keurde de gemeenteraad de politieverordening goed met betrekking tot de privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen.
Na ingebruikname van de nieuw aangelegde Markt werd vastgesteld dat het invoeren van een woonerf volgens de wegcode beter was voor het gebruik van de Markt. Hierdoor kunnen voetgangers de volledige wegbreedte gebruiken en is de voetpadzone niet meer als dusdanig gedefinieerd. Hierdoor kunnen ook de terrassen op de Markt op een andere manier worden gebruikt en ingericht.
Deze wijziging in gebruik van de Markt vraagt een aanpassing in de politieverordening met betrekking tot de privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen: een vrije doorgang van 1,5m in de voetpadzone is niet vereist in een woonerf.
Definities |
|
Art. 1: |
|
Toepassingsgebied en algemene bepalingen |
|
Art. 2: |
§1. Dit reglement is van toepassing op het tijdelijk privaat in gebruik nemen van het openbaar domein met het oog op het uitbaten van een terras op het grondgebied van Gavere. §2. Er wordt binnen het toepassingsgebied van dit reglement gestreefd naar veiligheid en een kwaliteitsvol en uniform straatbeeld. §3. De terrasvergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van andere vergunningen of machtigingen (op vlak van ruimtelijke ordening, drankvergunning, milieuvergunning, …). §4. Dit reglement is niet van toepassing op een evenemententerras (zie artikel 1 definities). De toelating voor dergelijk terras zit reeds vervat in de toelating voor het eerder aangevraagde evenement en vereist geen aparte terrasvergunning. |
De vergunning |
|
Art. 3: |
§1. De vergunning Om een terras op openbaar domein te mogen plaatsen is er een voorafgaandelijke schriftelijke toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen. §2. Kenmerken van de vergunning
§3. De aanvraag Elke aanvraag om een terras op te stellen is gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Het aanvraagdossier is samengesteld uit:
De behandelingstermijn voor een aanvraag vangt aan op de dag dat de aanvraag volledig is bevonden door de behandelende dienst. In het kader van de behandeling van de aanvraag wordt er advies ingewonnen bij de bevoegde diensten (politie, brandweer,…) vooraleer de aanvraag ter goedkeuring voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen. Indien er toelating wordt verleend, wordt er tevens een plaatsbeschrijving opgemaakt van de voorziene terraslocatie op het gedeelte openbaar domein. §4. De aanvraagtermijn Iedere aanvraag moet minstens 60 kalenderdagen voor de geplande ingebruikname ingediend worden zodat, indien nodig, tijdig adviezen bij andere instanties kunnen opgevraagd worden. |
Inrichting horecaterrassen |
|
Art. 4: |
4.1 Algemene principes 4.1.1. De openbare veiligheid §1. De terrasconstructie mag nooit de vrije doorgang voor hulpdiensten hinderen. Hulpdiensten vereisen steeds een vrije doorgang van 4 meter. Concreet betekent dit dat de inname van het openbaar domein:
§2. De bereikbaarheid of gebruik van voorzieningen van openbaar nut zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten… moet steeds mogelijk blijven. Indien deze voorzieningen zich in of rondom de aangevraagde locatie bevinden, dienen deze te worden aangegeven op het inplantingsplan. §3. Een vrije doorgang is in principe minstens 1,5 meter breed, behoudens afwijking toegestaan of opgelegd (indien breder) door het college van burgemeester en schepenen, en moet steeds verzekerd zijn voor voetgangers. Evenzeer moet de volledige breedte van zebrapaden van de rand van de weg tot aan het voetpad verzekerd zijn. Deze regel is niet van toepassing op die plaatsen waar terrassen gelegen zijn in een woonerf. Iedere toegang naar bovengelegen woongelegenheden of kantoorruimtes moet over de volle lengte vrij blijven en dit met een breedte van het toegangsportaal en minimum 1,5m. Ook de toegang tot garages en opritten naar garages moeten vrij blijven. De uitbater ziet erop toe dat de obstakelvrije doorgang op het voetpad niet wordt ingenomen door (brom)fietsen en andere obstakels. §4. Bij evenementen, markten en dergelijke waarbij de inrichting van terrassen de goede orde, organisatie en veiligheid kunnen verhinderen, dient het geplaatste terras op het eerste verzoek tijdelijk weggenomen te worden. §5. Het terras mag de zichtbaarheid van de rijweg of de oversteekplaatsen voor fietsers/voetgangers niet belemmeren en ook geen afbreuk doen aan de evacuatiemogelijkheden van de horeca-inrichting zelf (aantal uitgangen, evacuatiebreedte) §6. Alle terraselementen moeten binnen de toegelaten en vergunde terrasoppervlakte worden opgesteld. 4.1.2. De openbare orde §1. De vergunninghouder bewaakt het geluidsvolume in zijn horecazaak overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake, zodat de openbare rust in de omgeving van het terras bewaard wordt. Ingeval de openbare rust toch verstoord wordt, kunnen de bevoegde instanties verbaliserend optreden. §2. De vergunninghouder bewaakt ook de netheid van zijn terras alsook de omgeving en zal daarom alle eventuele afval en materialen die tot overlast zorgen, verwijderen van het terras, op het wegdek of het trottoir alsook de onmiddellijke omgeving van het terras. §3. De terrasconstructies hebben een minimale impact op de openbare orde en veiligheid alsook op de ruimtelijke kwaliteiten van het openbaar domein. §4. De aanvraag voor het plaatsen van een terras betreft een ligging voorliggend en palend aan de voorgevel en/of de zijgevel van het pand van de horecazaak. De aanvrager voegt een plan bij zijn aanvraag over de zone die hij wenst aan te vragen. Het college van burgemeester en schepenen zal bij het beoordelen van de aanvraag rekening houden met de openbare veiligheid, het straatbeeld, de goede ruimtelijke ordening en de beschikbare parkeercapaciteit. §5. Indien er veranderingen of uitbreidingen zijn gebeurd aan de elektrische installatie of de veiligheidsinrichting, dan moet er een nieuw keuringsattest worden voorgelegd, na controle door een externe dienst voor elektrische controle. §6. Tijdens de sluitingsuren moet al het los uitgezet materiaal op een ordelijke manier teruggeplaatst worden. 4.2. Specifieke principes 4.2.1 Terrassen gelegen op Markt: enkel jaarterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden: Terrasmeubilair:
Parasols / Zonneschermen / Luifels:
Windschermen / Terrasschermen:
4.2.2 Terrassen gelegen binnen kerngebied Gavere (Onderstraat, Scheldestraat, Kasteeldreef, Molenstraat (tot Onderstraat), Nieuwstraat): enkel jaarterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden Terrasmeubilair:
Parasols / Zonneschermen / Luifels:
Windschermen / Terrasschermen:
4.2.3 Terrassen gelegen op grondgebied Gavere met uitzondering van Markt en Kerngebied Gavere: jaar-, seizoen- en zomerterrassen zijn toegelaten onder volgende voorwaarden Terrasmeubilair:
Parasols / Zonneschermen / Luifels:
Windschermen / Terrasschermen:
4.2.4 Algemene voorschriften, voor alle terrassen gelegen op het grondgebied Verwarmingselementen Plaatsingsvoorschriften voor terrasverwarmers:
Verlichtingselementen Het plaatsen van verlichtingselementen op de terrassen kan worden toegelaten op voorwaarde dat het verlichtingsniveau laag gehouden wordt en geconcentreerd is op de terraszone zelf (dit om lichtpollutie tegen te gaan). Zijn steeds van toepassing:
4.2.5. Als terrasinrichting is niet toegestaan:
|
Aansprakelijkheid |
|
Art. 5: |
§1. Het verlenen van een terrasvergunning legt geen enkele verplichting, noch aansprakelijkheid bij de gemeente in verband met het behoeden van de op het openbaar domein geplaatste voorwerpen. §2. Schade aan de elementen van de terrasconstructie door externe omstandigheden of door de weersomstandigheden zijn ten laste van de vergunninghouder. §3. De gemeente is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen op deze terrasconstructies: de horeca-uitbater dient in te staan voor de veiligheid op de terrasconstructie. §4. De vergunninghouder blijft verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen aan derden of aan het openbaar domein, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen van een terras, stand of uitstalling en moet zich hiervoor laten verzekeren en het bewijs hiervan voorleggen aan het bestuur. §5. De vergunninghouder staat als een verantwoordelijk persoon in voor degelijk onderhoud van het openbaar domein dat door de terrasconstructie wordt ingenomen. Indien beschadigingen worden vastgesteld aan het openbaar domein, zullen de herstellingen gebeuren door of in opdracht van de gemeente en op kosten van de vergunninghouder. Indien de vergunninghouder weet heeft van beschadigingen aan het openbaar domein moet hij deze onmiddellijk melden aan het gemeentebestuur. §6 De vergunninghouder blijft steeds verantwoordelijk voor een correcte plaatsing en onderhoud van de vergunde terrasconstructie. |
Sancties |
|
Art. 6: |
§1. Bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden ontvangt de overtreder, behoudens in geval van hoogdringendheíd, een schriftelijke waarschuwing. Na een termijn van 14 dagen kan het college van burgemeester en schepenen de vergunning schorsen en bij volharding intrekken. §2. Bij de schorsing van de vergunning is de overtreder gehouden op zijn of haar kosten de opstellingen waarvoor hem een vergunning werd verleend onmiddellijk te verwijderen voor de duur van de schorsing. §3. Bij de intrekking van de vergunning is de overtreder gehouden op zijn of haar kosten de opstellingen waarvoor hem of haar een vergunning werd verleend onmiddellijk en definitief te verwijderen. Bij verzuim zullen deze ambtshalve worden verwijderd op kosten van de overtreder. §4. Het college van burgemeester en schepenen kan in het geval van het wederrechtelijk in gebruik nemen van het openbaar domein bij gebrek aan een machtiging, het terras onmiddellijk doen verwijderen op kosten van de overtreder. §5. Het weggenomen materiaal wordt door de gemeente bijgehouden voor een periode van maximaal zes maanden. §6. Ongeacht alle andere mogelijke sancties worden de overtredingen van de bepalingen van dit politiereglement bestraft met de maatregelen zoals bepaald in het gemeentelijk reglement met betrekking tot de administratieve sancties:
§7. Behoudens het voorgaande kan de burgemeester altijd de nodige maatregelen nemen om redenen van openbare orde, veiligheid en gezondheid. §8. Terrassen die na de overgangsperiode niet aan dit reglement zijn aangepast, moeten verwijderd worden. lndien de terrassen niet tijdig verwijderd worden, zal het college van burgemeester en schepenen aan de gemeentediensten de opdracht geven om tot ontruiming over te gaan. Alle kosten vallen ten laste van de overtreder. |
Overgangsperiode |
|
Art. 7: | Vanaf 1 januari 2024 moet elk terras voldoen aan de bepalingen van dit reglement (met uitzondering van bestaande terrassen in het kerngebied van Gavere met betrekking tot windschermen). Nieuwe horeca-uitbaters die starten na het in voege gaan van dit reglement moeten onmiddellijk voldoen aan de bepalingen van onderhavig reglement. |
Bekendmaking en inwerkingtreding |
|
Art. 8: | Onderhavige beslissing vervangt het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 houdende de privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen - vaststellen politieverordening. |
Art. 9: | Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking vanaf de vijfde dag na bekendmaking. |