Terug
Gepubliceerd op 13/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 15/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 15/01/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 18 december 2023

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Hugo Leroy, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 goed te keuren.

    • Tijdelijke politieverordening veiligheid Ronde van Vlaanderen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Hugo Leroy, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Nieuwe gemeentewet, artikel 119, 119 bis en 135 § 2.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41 2e lid 2°.
      juridisch kader
      • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet.
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
      • Wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie.
      • Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
      • Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
      • Koninklijk besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
      • Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen.
      • Koninklijk besluit van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
      • Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 5.3.12.1. en 5.3.12.2.
      • Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties.
      • Omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
      • Ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.
      • Ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines.
      • Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving.
      • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties (GAS) - vaststellen reglement (vervangen gemeenteraadsbesluit van 21 december 2015), artikel 19.
      motivering

      De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente tijdens de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" die het grondgebied van onze gemeente doorkruist op zondag 31 maart 2024. De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken.

      Tijdens de laatste jaren werden tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.

      Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen. Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, mobiliteit, afvalbeleid, enz. … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.

      Er dringen zich een aantal bijkomende maatregelen op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen, inzonderheid artikel 4 §2 van het KB van 28 juni 2019:

      • voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg, zowel aan de bestuurlijke overheid als aan de veiligheidscoördinator van de organisatie van de wielerwedstrijd;
      • voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg, de organisator van de wielerwedstrijd en de bestuurlijke overheid;
      • voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
       

      Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein

      Art. 1:

      Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 31 maart 2024 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
      Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 2 februari 2024 bij de burgemeester worden ingediend per adres Markt 1, 9890 Gavere of via vrijetijd@gavere.be. 
      Er dient tevens ten laatste op 2 februari 2024 een kopie van de aanvraag naar de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie) te worden verstuurd: Flanders Classics, t.a.v. Nicolas Denys, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde.
       
      De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden :
      • De naam, het adres en de contactgegevens van de aanvrager/organisator. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
      • De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit, met de vermelding of deze publiek of alleen op uitnodiging toegankelijk is, en een raming van het aantal genodigden.
      • De exacte locatie waar de activiteit zal plaatsvinden.
      • De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
      • De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….) die zullen worden getroffen.
      • De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.
      Art. 2:  Ten laatste op 10 maart 2024 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
      In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
      De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven.
      Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
      Art. 3: Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.
      Het niet naleven van één of meerdere voorwaarden in de laatste 5 jaar kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren. 

       

      Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter

      Art. 4: 

      Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 2 februari 2024 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie). De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1.

      Art. 5:

      De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

      Art. 6:

      De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

       

      Veiligheidszones

      Art. 7:

      De burgemeester kan op basis van een risicoanalyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

      Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)

      Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 2 februari 2024 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie). De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1.

      De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone

      Art. 8: 

      Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

      Art. 9: 

      De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie).

       

      Sancties 

      Art. 10: 

      Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening kunnen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.

      Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.

      De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.

      De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

        Bekendmaking en inwerkingtreding
      Art. 11: 

      Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. 

      Art. 12:

      Een afschrift van dit besluit zal worden toegestuurd aan:

      • de Bestendige Deputatie
      • de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank. 
    • Woonmaatschappij Dimensa - goedkeuren toewijzingsreglement en kennisname huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Hugo Leroy, gemeenteraadslid
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, 40 §3 en 41 2e lid 2°.
      • Vlaamse Codex Wonen, artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
      juridisch kader
      • Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
      • Besluit Vlaams Codex Wonen, boek 6, Sociale huur (BVCW).
      • Decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen van 9 juli 2021.
      • Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten over wonen van 17 december 2021.
      • Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Zuid van 4 februari 2022.
      • Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW’S die in het werkingsgebied voor woonmaatschappijen Gent-Zuid van 5 mei 2023.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende Woonmaatschappij - advies verlenen over het werkingsgebied en goedkeuren afsprakenkader.
      • Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 houdende Woonmaatschappij - advies verlenen over de verdeling van de stemrechten.
      • Gemeenteraadsbesluit van 12 september 2022 houdende Woonmaatschappij Gent-Zuid - kennisname verlengingsaanvraag erkenning en advies stappenplan omvorming.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2023 houdende Woonmaatschappij Gent-Zuid - werkingsbijdrage.
      • Collegebesluit van 20 maart 2023 houdende Woonmaatschappij Gent-Zuid - samenstellen werkgroepen toewijzingsraad.
      • Gemeenteraadsbesluit van 4 september 2023 houdende Woonmaatschappij Dimensa - goedkeuren voorstellen m.b.t. pijler 1 en 3 toewijzingsreglement.
      • Verslag toewijzingsraad - politieke werkgroep van 25 mei 2023.
      • Verslag toewijzingsraad - politieke werkgroep van 28 juni 2023.
      • Verslag toewijzingsraad - ambtelijke werkgroep van 16 november 2023.
      • E-mail van 12 december 2023 houdende ontwerp van toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement van Dimensa Woonmaatschappij.
      motivering

      Eind juni 2023 vormden alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij, meer bepaald Dimensa Woonmaatschappij voor regio Gent-Zuid.

      Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappij zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.

      Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren. Er werden eerder twee werkgroepen samengesteld, een politieke werkgroep en een technische werkgroep. De leden van de technische werkgroep worden aangeduid als leden van de toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij. De toewijzingsraad heeft een beleidsvoorbereidende en een operationele opdracht. Enerzijds is het de toewijzingsraad die een ontwerp van toewijzingsreglement maakt, anderzijds zal de toewijzingsraad die toewijzingsregels moeten praktisch uitvoeren.

      In het Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels lokale accenten te leggen, uitgedrukt in een eigen toewijzingsreglement.

      Het BVCW voorziet vier opties inzake toewijzing:

      1. standaard toewijzingen.
      2. versnelde toewijzingen.
      3. toewijzingen aan specifieke doelgroepen.
      4. interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels.

      Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. Het maatwerk met betrekking tot de versnelde toewijzingen, de interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement. Die afspraken worden in het intern huurreglement van de verhuurder opgenomen.

      Samenvattend houdt Dimensa Woonmaatschappij bij toewijzingen in Gavere achtereenvolgens rekening met:

      1. Voorwaarde van rationele bezetting (= de passende bezetting van een woning, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal personen die de sociale huurwoning duurzaam zullen bewonen en de fysieke toestand van deze personen).
      2. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in de gemeente wonen of gewoond hebben waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang. (art. 6.23 §1 van het BVCW).
      3. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in een gemeente in het werkingsgebied wonen of gewoond hebben, krijgen voorrang.
      4. Het verlenen van mantelzorg aan of het ontvangen van mantelzorg van één of meer personen die wonen in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt.
      5. De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het centraal inschrijvingsregister.

      Voorrangsregeling voor versnelde toewijzingen is beschreven in het huishoudelijk reglement van Dimensa Woonmaatschappij en houdt rekening met

      • regionale spreiding over het werkingsgebied met 6,1 % van versnelde toewijzingen voor Gavere
      • spreiding van beschikbare panden evenredig verdeeld over 4 kwartalen
      • minimaal 90 % toewijzingen binnen 2-de pijler aan kandidaten met hoge woonnood en maximaal 10 % aan kandidaten met bijzondere omstandigheden van sociale aard aan de hand van een puntensysteem.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement van Dimensa Woonmaatschappij goed, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van Dimensa Woonmaatschappij, en in het bijzonder met betrekking tot

      • de samenstelling van de toewijzingsraad
      • de versnelde toewijzingen (pijler 2).
      Art. 3:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:

      • Dimensa Woonmaatschappij
      • ILV Wonen Leie-Schelde
      • afdeling Ruimte
      • afdeling Mens.
    • Project Rodeland - goedkeuren addendum samenwerkingsovereenkomst

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Hugo Leroy, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

      juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 houdende project Rodeland - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst.
      • Gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2022 houdende project Rodeland - goedkeuren addendum samenwerkingsovereenkomst.
      • Brief van vzw Bosgroep Midden-Oost-Vlaanderen en vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen van 12 december 2023.
      motivering

      De gemeente heeft in het kader van het Rodelandproject een samenwerkingsovereenkomst met de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw en met de andere Rodelandpartners tot 31 december 2025, met name via het “Addendum van 1 juli 2022 bij de Samenwerkingsovereenkomst Rodeland van 5 juli 2019 voor de verlenging van de overeenkomst en de verhoging van de jaarlijkse financiële basisbijdrage”.

      De coördinator van het Rodelandproject is tewerkgesteld bij de Bosgroep Midden-Oost-Vlaanderen vzw en de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen centraliseert de basisbijdragen van de financiële partners en staat in voor het beheer ervan.

      De drie Oost-Vlaamse Bosgroepen - Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw/Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw/Bosgroep Vlaamse Ardennen tot Dender vzw - fusioneerden en droegen hun volledige werking vanaf 1 januari 2024 naar Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.

      De voorbije jaren zijn de 3 Oost-Vlaamse Bosgroepen steeds nauwer gaan samen werken. Een logische volgende stap in deze samenwerking was kijken hoe er nog efficiënter kon worden gewerkt door overlappende zaken zoals vb. boekhouding, personeels- en projectadministratie en specialisatie van medewerkers te vereenvoudigen. De oplossing die hiervoor werd uitgewerkt was de oprichting van één nieuwe Bosgroep Oost-Vlaanderen waarin de 3 bestaande vzw’s hun werking onderbrengen.

      Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw werd eind juni 2023 opgericht en zal werken met drie regionale afdelingen, gebaseerd op de werkingsgebieden van de drie huidige bosgroepen.

      De samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw wordt vanaf 1 januari 2024 overgedragen aan Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw die de samenwerkingsovereenkomst Rodeland onder dezelfde voorwaarden zal uitvoeren.

      Gegevens van de nieuwe Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw:

      • Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw
      • PAC Het Zuid – W. Wilsonplein 2, 9000 Gent
      • T +32 9 267 78 60
      • bosgroep@oost-vlaanderen.be
      • BE0803 977 372
      • Bankrekening BE 25 7370 7122 1382
      • bosgroepen.be

      Aan de gemeenteraad, de andere financierende partners en de Provinciegouverneur als voorzitter van de stuurgroep, wordt een addendum bij het addendum van 1 juli 2022 voorgelegd dat overdracht van alle rechten en plichten die rusten op de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen naar de Bosgroep Oost-Vlaanderen regelt. De andere Rodelandpartners ontvangen de communicatie omtrent de fusie begin 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De gemeenteraad keurt het addendum naar aanleiding van de fusie van de Bosgroep bij het “Addendum van 1 juli 2022 bij de Samenwerkingsovereenkomst Rodeland van 5 juli 2019 voor de verlenging van de overeenkomst en de verhoging van de jaarlijkse financiële basisbijdrage” goed, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
      Art. 3: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de coördinator van het Rodelandprokject.
    • Kosteloze grondafstand verkaveling Terra Nova Invest NV - Kleinveld - goedkeuren ontwerpakte

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Hugo Leroy, gemeenteraadslid
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.

      juridisch kader
      • Verkavelingsvergunning van 31 maart 1964 voor het verkavelen van grond in 3 loten.
      • Verkavelingsaanvraag van 20 juni 2007 opgemaakt door Studiebureau Declercq.
      • Gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2007 houdende vaststellen stratentracé, goedkeuren ontwerp van de wegenis en goedkeuren rooilijnplan.
      • Verkavelingsvergunning van 10 januari 2008 voor het wijzigen en uitbreiden van een verkaveling tot 17 loten.
      • Collegebesluit van 6 februari 2009 houdende goedkeuren proces-verbaal van voorlopige oplevering van de wegeniswerken.
      • Collegebesluit van 1 juni 2011 houdende goedkeuren proces-verbaal van definitieve oplevering van de wegeniswerken.
      • Ontwerpakte met referte SH 2023/0344 opgemaakt door notaris Pierre Verschaffel.
      motivering

      Op 31 maart 1964 werd door het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning verleend voor de percelen gelegen te Asper, Leegstraat (thans Ouden Herreweg), 6de afdeling sie A nrs. 704A, 707B, 706B en 705A  in 3 loten.

      Er werd op 10 juli 2007 een aanvraag ingediend voor het wijzigen en uitbreiden van voormelde verkaveling tot 17 loten op naam van Terra Nova Invest NV (V/2007/1070).

      De gemeenteraad stelde op 22 oktober 2007 het stratentracé vast en keurde het ontwerp van de wegenis en het rooilijnplan goed m.b.t. de verkaveling "Kleinveld" langs de Ouden Herreweg.

      Het college van burgemeester en schepenen keurde voormelde verkavelingsaanvraag goed op 10 januari 2008, waarbij volgende lasten werden opgelegd:

      In eerste fase:

      • de uitvoering van alle voorziene wegeniswerken en uitrustingswerken met inbegrip van het OV-net, waterbedelingsnet, elektriciteitsnet en ICS-net.
      • de voorwaarden opgelegd in het advies van de brandweer.
      • de verkavelaar dient aan het gemeentebestuur een beplantingsplan ter goedkeuring voor te leggen nopens de door hem aan te planten wegbeplanting (in de wegbermen).

      In tweede fase:

      • de gratis, vrij en onbelaste overdracht van de vermelde openbare wegen, nutsvoorzieningen, wegenisbedding en openbare groenvoorziening na de definitieve aanvaarding van de wegeniswerken.

      Het college van burgemeester en schepenen keurde op 1 juni 2011 het proces-verbaal van definitieve goedkeuring van de wegeniswerken goed.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een deel van volgende percelen grond, kadastraal gekend 6de afdeling sie A deel van nummers 704D, 703S, 703T, 703R, 691C en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nr. 0703P2, met een oppervlakte van duizend vierhonderd vierentwintig vierkante meter (1424 m²).

      Art. 2:

      De gronden worden geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere.

      Art. 3:

      De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen.

      Art. 4:

      De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. 

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de gemeenteraad en kennisname verslagen en einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden of overlegstructuren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29.
      • Gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende participatie - vaststellen reglement, artikel 38.
      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

      De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
      Denis Dierick, burgemeester
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 15/01/2024 om 20:58.

Namens Gemeenteraad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad