De voorzitter opent de zitting op 15/01/2024 om 20:00.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 1: |
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 goed te keuren. |
Art. 2: |
Het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 goed te keuren. |
De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente tijdens de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" die het grondgebied van onze gemeente doorkruist op zondag 31 maart 2024. De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken.
Tijdens de laatste jaren werden tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.
Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen. Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, mobiliteit, afvalbeleid, enz. … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.
Er dringen zich een aantal bijkomende maatregelen op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen, inzonderheid artikel 4 §2 van het KB van 28 juni 2019:
Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein |
|
Art. 1: |
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 31 maart 2024 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund. Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 2 februari 2024 bij de burgemeester worden ingediend per adres Markt 1, 9890 Gavere of via vrijetijd@gavere.be. Er dient tevens ten laatste op 2 februari 2024 een kopie van de aanvraag naar de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie) te worden verstuurd: Flanders Classics, t.a.v. Nicolas Denys, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde. De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden :
|
Art. 2: | Ten laatste op 10 maart 2024 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning. In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend. De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven. Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. |
Art. 3: | Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken. Het niet naleven van één of meerdere voorwaarden in de laatste 5 jaar kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren. |
|
Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter |
Art. 4: | Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 2 februari 2024 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie). De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1. |
Art. 5: |
De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz … |
Art. 6: | De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). |
Veiligheidszones |
|
Art. 7: |
De burgemeester kan op basis van een risicoanalyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen. Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…) Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 2 februari 2024 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie). De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1. De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone |
Art. 8: | Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing. |
Art. 9: |
De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie). |
Sancties |
|
Art. 10: |
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening kunnen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro. Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder. De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht. De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden. |
Bekendmaking en inwerkingtreding |
|
Art. 11: | Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. |
Art. 12: | Een afschrift van dit besluit zal worden toegestuurd aan:
|
Eind juni 2023 vormden alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij, meer bepaald Dimensa Woonmaatschappij voor regio Gent-Zuid.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappij zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren. Er werden eerder twee werkgroepen samengesteld, een politieke werkgroep en een technische werkgroep. De leden van de technische werkgroep worden aangeduid als leden van de toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij. De toewijzingsraad heeft een beleidsvoorbereidende en een operationele opdracht. Enerzijds is het de toewijzingsraad die een ontwerp van toewijzingsreglement maakt, anderzijds zal de toewijzingsraad die toewijzingsregels moeten praktisch uitvoeren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels lokale accenten te leggen, uitgedrukt in een eigen toewijzingsreglement.
Het BVCW voorziet vier opties inzake toewijzing:
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. Het maatwerk met betrekking tot de versnelde toewijzingen, de interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement. Die afspraken worden in het intern huurreglement van de verhuurder opgenomen.
Samenvattend houdt Dimensa Woonmaatschappij bij toewijzingen in Gavere achtereenvolgens rekening met:
Voorrangsregeling voor versnelde toewijzingen is beschreven in het huishoudelijk reglement van Dimensa Woonmaatschappij en houdt rekening met
Art. 1: | De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement van Dimensa Woonmaatschappij goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van Dimensa Woonmaatschappij, en in het bijzonder met betrekking tot
|
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan:
|
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De gemeente heeft in het kader van het Rodelandproject een samenwerkingsovereenkomst met de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw en met de andere Rodelandpartners tot 31 december 2025, met name via het “Addendum van 1 juli 2022 bij de Samenwerkingsovereenkomst Rodeland van 5 juli 2019 voor de verlenging van de overeenkomst en de verhoging van de jaarlijkse financiële basisbijdrage”.
De coördinator van het Rodelandproject is tewerkgesteld bij de Bosgroep Midden-Oost-Vlaanderen vzw en de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen centraliseert de basisbijdragen van de financiële partners en staat in voor het beheer ervan.
De drie Oost-Vlaamse Bosgroepen - Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw/Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw/Bosgroep Vlaamse Ardennen tot Dender vzw - fusioneerden en droegen hun volledige werking vanaf 1 januari 2024 naar Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.
De voorbije jaren zijn de 3 Oost-Vlaamse Bosgroepen steeds nauwer gaan samen werken. Een logische volgende stap in deze samenwerking was kijken hoe er nog efficiënter kon worden gewerkt door overlappende zaken zoals vb. boekhouding, personeels- en projectadministratie en specialisatie van medewerkers te vereenvoudigen. De oplossing die hiervoor werd uitgewerkt was de oprichting van één nieuwe Bosgroep Oost-Vlaanderen waarin de 3 bestaande vzw’s hun werking onderbrengen.
Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw werd eind juni 2023 opgericht en zal werken met drie regionale afdelingen, gebaseerd op de werkingsgebieden van de drie huidige bosgroepen.
De samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw wordt vanaf 1 januari 2024 overgedragen aan Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw die de samenwerkingsovereenkomst Rodeland onder dezelfde voorwaarden zal uitvoeren.
Gegevens van de nieuwe Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw:
Aan de gemeenteraad, de andere financierende partners en de Provinciegouverneur als voorzitter van de stuurgroep, wordt een addendum bij het addendum van 1 juli 2022 voorgelegd dat overdracht van alle rechten en plichten die rusten op de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen naar de Bosgroep Oost-Vlaanderen regelt. De andere Rodelandpartners ontvangen de communicatie omtrent de fusie begin 2024.
Art. 1: | De gemeenteraad keurt het addendum naar aanleiding van de fusie van de Bosgroep bij het “Addendum van 1 juli 2022 bij de Samenwerkingsovereenkomst Rodeland van 5 juli 2019 voor de verlenging van de overeenkomst en de verhoging van de jaarlijkse financiële basisbijdrage” goed, zoals gezien in bijlage. |
Art. 2: | Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing. |
Art. 3: | Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de coördinator van het Rodelandprokject. |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 2e lid 11°.
Op 31 maart 1964 werd door het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning verleend voor de percelen gelegen te Asper, Leegstraat (thans Ouden Herreweg), 6de afdeling sie A nrs. 704A, 707B, 706B en 705A in 3 loten.
Er werd op 10 juli 2007 een aanvraag ingediend voor het wijzigen en uitbreiden van voormelde verkaveling tot 17 loten op naam van Terra Nova Invest NV (V/2007/1070).
De gemeenteraad stelde op 22 oktober 2007 het stratentracé vast en keurde het ontwerp van de wegenis en het rooilijnplan goed m.b.t. de verkaveling "Kleinveld" langs de Ouden Herreweg.
Het college van burgemeester en schepenen keurde voormelde verkavelingsaanvraag goed op 10 januari 2008, waarbij volgende lasten werden opgelegd:
In eerste fase:
In tweede fase:
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 1 juni 2011 het proces-verbaal van definitieve goedkeuring van de wegeniswerken goed.
Art. 1: |
De ontwerpakte goed te keuren, zoals gezien in bijlage, met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een deel van volgende percelen grond, kadastraal gekend 6de afdeling sie A deel van nummers 704D, 703S, 703T, 703R, 691C en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nr. 0703P2, met een oppervlakte van duizend vierhonderd vierentwintig vierkante meter (1424 m²). |
Art. 2: |
De gronden worden geaffecteerd aan het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Art. 3: |
De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen om de akte namens de gemeente te ondertekenen. |
Art. 4: |
De FOD Financiën in te lichten over de opname van de percelen in het openbaar domein van de gemeente Gavere. |
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
De verslagen en de einddocumenten van de gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de gemeenteraad (vervangen gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019).
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 15/01/2024 om 20:58.
Namens Gemeenteraad,
Serge Ronsse
algemeen directeur
Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de gemeenteraad