Terug
Gepubliceerd op 17/10/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 09/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 09/09/2024 om 20:41.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 25 juni 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de eerste en de tweede zitting van de OCMW-raad van 25 juni 2024 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de eerste en de tweede zitting van de OCMW-raad van 25 juni 2024 goed te keuren.

    • Managementrapport 2024-1 - kennisname rapportering en goedkeuren organisatiebeheersingssysteem

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 8°, 171, 177, 178 en 219.

      juridisch kader

      Besluit van het vast bureau van 26 augustus 2024 houdende managementrapport 2024-1 - kennisname rapportering.

      motivering

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over de organisatiebeheersing. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de raad voor maatschappelijk welzijn en aan het vast bureau over:

      • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
      • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      • de financiële risico's.

      Wat betreft de rapportering van de financiële risico's wordt verwezen naar de beleidsrapporten van de meerjarenplanaanpassing 2020-2026 en de jaarrekening 2023.

      De financieel directeur dient die rapportering tevens over te maken aan de algemeen directeur.

      De algemeen en financieel directeur opteren ervoor om de rapportering in een geïntegreerd rapport, dat de structuur van het organisatiebeheersingssysteem volgt, aan te bieden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Kennis te nemen van het managementrapport 2024-1, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2:

      Kennis te nemen van de rapportering over de organisatiebeheersing, zoals vermeld in het managementrapport 2024-1, gezien in bijlage.

      Art. 3:

      Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goed te keuren, zoals vermeld in het managementrapport 2024-1, gezien in bijlage.

      Art. 4:

      Kennis te nemen van de rapportering over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten, zoals vermeld in het managementrapport 2024-1, gezien in bijlage.

    • Opvolgingsrapportering 2024 - kennisname

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 263.

      juridisch kader
      • OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023 houdende meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026 - vaststellen.
      • OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023).
      • OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024 houdende jaarrekening 2023 - vaststellen.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
      Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd
      .

      Dit opvolgingsrapport omvat:

      • beleidsmatig: een stand van zaken van de prioritaire en acties en actieplannen,
      • financieel: een vergelijking tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven van het lopend jaar,
      • aanvullende informatie: het overzicht van de uitgevoerde verschuivingen van ramingen tijdens het eerste semester van 2024 en de voorlopige staat van opbrengsten en kosten.

      De financiële informatie die vervat zit in dit opvolgingsrapport dateert van vrijdag 28 juni 2024, zijnde de laatste werkdag van het eerste semester.

      De financiële realisaties in de schema's betreffen de effectieve aanrekeningen van de uitgave- en ontvangstkredieten. Vastgelegde kredieten die nog niet aangerekend zijn (lees: gefactureerd door de leverancier/opdrachtnemer), worden niet opgenomen in de realisatiegraad van de kredieten. Vastgelegde verbintenissen die door de leveranciers bijgevolg wel reeds uitgevoerd zijn, maar (nog) niet op 30 juni aan de gemeente of het OCMW gefactureerd werden, zijn dus niet opgenomen in de financiële schema's vermits aanrekeningen van uitgaven in de boekhouding geregistreerd worden na ontvangst van de factuur.

      Er zijn geen nieuwe of bijkomende financiële risico's die nog niet gerapporteerd werden in de laatst vastgestelde meerjarenplanaanpassing (nr. 4 2020-2026) en/of in de laatst vastgestelde jaarrekening (boekjaar 2023).

      besluit
      Art. 1: Kennis te nemen van het opvolgingsrapport 2024, zoals gezien in bijlage.
      Art. 2: Het opvolgingsrapport 2024 omvat op datum van 30 juni 2024:
      • een voorlopige stand van zaken van de prioritaire beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties,
      • een vergelijking tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven van het lopend jaar, onder meer via een beleidsmatige, functionele en economische opdeling,
      • aanvullende informatie, met name het overzicht van de uitgevoerde verschuivingen van ramingen tot en met 30 juni 2024 en de voorlopige staat van opbrengsten en kosten.
    • Intergemeentelijke samenwerking - verlengen overeenkomst Plan Samenleven

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 140 sociaal beleid en actie 352 "Vermaatschappelijking van lokale sociale hulp- en dienstverlening".
      • OCMW-raadsbesluit van 20 november 2023 houdende intergemeentelijke samenwerking - goedkeuren overeenkomst Plan Samenleven.
      • Ontwerpsamenwerkingsovereenkomst met de lokale besturen Merelbeke, Nazareth en Deinze (penhouder).
      motivering

      Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen. Het Plan Samenleven bevat 7 doelstellingen met 24 acties, die de besturen zelf inhoudelijk kunnen invullen. Besturen kiezen zelf hun acties en bepalen zelf welke KPI ze willen halen per actie. De eigenlijke subsidie wordt dan per KPI berekend op basis van standaardwaarden. De lokale besturen kunnen deze middelen aanwenden voor het subsidiëren van partners of het zelf opzetten van acties. Verder zijn er ook nog financiële stimulansen voor het opnemen van mentorschap of voor het investeren in een vernieuwend traject.

      Om in aanmerking te komen voor subsidies moeten lokale besturen van eenzelfde referentieregio samen meer dan 7.500 inwoners van niet-EU-14 herkomst tellen. Anders dan in de voorgaande oproep kan een lokaal bestuur maar in één samenwerkingsverband vertegenwoordigd zijn. Stad Deinze vroeg lokale besturen Merelbeke, Nazareth en Gavere om aan te sluiten bij deze projectoproep. Agentschap Integratie en Inburgering biedt praktische ondersteuning op ons grondgebied.

      Het OCMW-raad keurde op 20 november 2023 de overeenkomst goed.

      Het samenwerkingsverband diende in het voorjaar van 2024 een aanvraag in het kader van de projectoproep 'De ondersteuning van lokale besturen in het kader van samenleven in diversiteit: Plan Samenleven 3' en ontving dus een verlenging en dezelfde middelen voor de periode van 1 oktober 2024 tot 30 september 2025.

      Beoogde acties bij partnerbesturen:

      • Actie 8 - Begeleiding ongekwalificeerde uitstromers
      • Actie 9 - Begeleiding kansengroepen naar arbeidsmarkt
      • Actie 13 - In contact brengen van kwetsbare kinderen of jongeren met sport
      • Actie 15 - Brug leggen naar onderwijs
      • Actie 23 - In contact brengen van kwetsbare kinderen of jongeren met jeugdwerk
      • Actie 24 - In contact brengen van kwetsbare kinderen of jongeren met cultuur

      Beoogde acties in Gavere:

      • Actie 5 - Volwassen anderstaligen nemen deel aan een oefenkans Nederlands (3.000 euro).
      • Het lokaal bestuur Gavere wenst deel te nemen als lerend partner voor wat betreft de overige acties.
      De middelen worden verdeeld volgens het engagement om een bepaalde KPI te behalen. Het is niet mogelijk om binnen deze oproep (verlenging) nog te wijzigen van beoogde KPI.

      Deze samenwerking past binnen de actie 352 "Vermaatschappelijking van lokale sociale hulp- en dienstverlening": het lokaal bestuur organiseert sinds 2022 een buddywerking en wenst oefenkansen Nederlands voor nieuwkomers verder uit te bouwen, gelet op de positieve effecten op integratie in de maatschappij en op tewerkstellingskansen. Voor de overige acties genieten wij mee van de ondersteuning van het Agentschap Integratie en Inburgering op ons grondgebied en nemen we good practices over in de bestaande werking.

      De lokale besturen verbinden zich ertoe de cofinancieringsverplichting van 50 % aan te tonen (in dit geval onder de vorm van 3.000 euro aan personeelskost) in de individuele jaarrekening door middel van vermelding van de rapportagecode ABB-Samenleven.

      Om subsidiemiddelen te ontvangen, dienen de deelnemende besturen een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overeenkomst met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking in het kader van Plan Samenleven 3 (verlenging) goed, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2:

      De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

      Art. 3:

      Het benodigde krediet wordt opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 bij actie 352 "Vermaatschappelijking van lokale sociale hulp- en dienstverlening".

      Art. 4:

      Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de onderhavige beslissing.

      Art. 5:

      Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de afdeling Mens, de afdeling Interne Zaken (dienst Administratie Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en het lokaal bestuur Deinze.

    • Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen kernactoren

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8 §1.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
      • OCMW-raadsbesluit van 9 september 2019 houdende goedkeuren beleidsverklaring (vervangen OCMW-raadsbesluit van 15 december 2014), artikel 3.1.1.
      • Besluit van het vast bureau van 6 januari 2020 houdende samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Vlaamse Ardennen - goedkeuren engagementsverklaring en kennisname projectvoorstel.
      juridisch kader
      • Verordening 2016/679 van het Europese Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van de Richtlijn 95/46/EG, bekend als Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
      • Decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid dat als doelstelling heeft het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.
      • Meerjarenplan 2019-2025, actie ACT-337 Geïntegreerd Breed Onthaal.
      • Advies van Data Protection Officer van 1 december 2023.
      motivering

      De partners van een GBO-samenwerkingsverband, waaronder het OCMW, zorgen ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden en beweegt zich proactief naar kwetsbare burgers die niet/moeilijk worden bereikt. De partners van een GBO-samenwerkingsverband willen iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij de vragen en noden van mensen. Ze is gericht op twee belangrijke doelstellingen: 

      • het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening 
      • het tegengaan van onderbescherming.

      In het samenwerkingsverband GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken om die doelstellingen te realiseren. Hiervoor stemmen ze ook af met andere lokale basis- of faciliterende actoren (o.a. samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten …) én met het meer gespecialiseerde achterliggend begeleidingsaanbod.

      De strategische doelstellingen van het samenwerkingsverband zijn welomschreven in het decreet sociaal beleid en zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst. 

      In sommige gevallen is de gegevensdeling tussen de kernactoren wenselijk. De wetgeving voorziet een mogelijkheid, om onder bijzondere voorwaarden, aan gegevensuitwisseling te doen.

      De overeenkomst waarborgt bindende privacy-afspraken ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de fundamentele rechten en vrijheden van personen, bij de verwerking van de persoonsgegevens binnen GBO.

      De Data Protection Officer van het lokaal bestuur verleende op 1 december 2023 een positief advies aan de samenwerkingsovereenkomst.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn ondertekent de samenwerkingsovereenkomst voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen kernactoren inzake Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO), zoals gezien als bijlage.
      Art. 2:

      De voorgenomen gegevensverwerking wordt opgenomen in het verwerkingsregister van het lokaal bestuur.

      Art. 3:

      Het afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan

      • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie), 
      • de afdeling Mens (Sociaal Huis)
      • de functionaris voor gegevensbescherming (Data Protection Officer) en 
      • GBO Vlaamse Ardennen.
    • Groepsopvang - huur woning - goedkeuren overeenkomst

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Afwezig: Veronique Dedeyne, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 269.

      juridisch kader
      • Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 juni 2024 houdende onthaalgezinnen - tussenkomst kinderbegeleider in de groepsopvang - vaststellen reglement van inwendig bestuur (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 november 2022).
      • Actie 305 "inzetten op de kwaliteit en het aanbod van de voorschoolse opvang" van het meerjarenplan.
      motivering

      Op het adres Biesstraat 65 is op heden de zelfstandige kinderopvang Phoe & Friends gevestigd. De uitbater wenst de kinderopvang stop te zetten. De stopzetting van de kinderopvang zou het lokaal aanbod aan kinderopvang aantasten. Er is op dit moment een beperkte wachtlijst voor inwoners, doch er zijn slechts vrije plaatsen beschikbaar vanaf maart 2025. Alle nieuwe aanvragen komen in afwachting op de wachtlijst terecht.

      De dienst Onthaalgezinnen is bereid om de locatie over te nemen; er is reeds een onthaalouder gevonden die op de locatie kan starten onder de vorm van gezinsopvang. De locatie kan vervolgens uitgroeien tot een groepsopvang met 2 of 3 samenwerkende onthaalouders. De locatie is op basis van de oppervlakte geschikt voor een groepsopvang tot 18 kinderen. 

      De eigenaar is bereid om te verhuren aan het OCMW en vraagt een vergoeding van € 980/maand. In voorkomend geval draagt elke kinderbegeleider voor (ongeïndexeerd) minstens € 150/maand bij in de gebruikersvergoeding.

      De gevraagde huurprijs ligt in lijn met de prijs van andere locaties voor groepsopvang.

      De huurovereenkomst heeft een looptijd van 1 jaar en kan stilzwijgend verlengd worden.

      Deze uitgaven zijn niet voorzien in het meerjarenplan van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Overeenkomstig artikel 269 DLB kan de raad voor maatschappelijk welzijn zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dat geval worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

      De uitgave is

      • dwingend: zonder de uitgaven is de huur van het pand niet mogelijk en gaan er in de gemeente opvangplaatsen verloren.
      • onvoorzien: de stopzetting van Phoe & Friends was bij de laatste meerjarenplanaanpassing niet voorzien.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1:

      De raad voor maatschappelijk welzijn voorziet in een uitgave voor de huur van een locatie voor de organisatie van groepsopvang.

      Deze uitgave bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 op te nemen in het exploitatiebudget en te koppelen aan beleidsactie 305 'Inzetten op de kwaliteit en het aanbod van de voorschoolse opvang'.

      Art. 2:

      De overeenkomst voor de huur van een woning, gelegen Biesstraat 65 te 9890 Gavere, voor de organisatie van groepsopvang goed te keuren, zoals gezien in bijlage.

      Art. 3: De voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn te ondertekenen.
      Art. 4:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan

      • de afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie) 
      • en de dienst Onthaalgezinnen.
    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.

      juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 2.
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §3.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 171 en 183.
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, personen die deelnemen aan de vakbondsactiviteit, artikel 6.
      • Koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2 §1 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 3 8°.
      • Omzendbrief BA 97/10 van 21 mei 1997 betreffende het toepassingsgebied van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel en van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van die wet.
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023).
      • OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023).
      • Rapport van Probis 'to be' van de afdeling Ruimte (Grondgebiedszaken).
      • Motiveringsnota deskundige infrastructuur.
      • Nota van de VVSG van 4 augustus 2023 betreffende werknemersstatuut voor onthaalouders - subsidie en financiering in de publieke sector.
      • Beslissing van het Agentschap Opgroeien van 27 juni 2024 tot toekenning van de subsidie voor kinderbegeleiders gezinsopvang (onthaalouders) in het werknemersstatuut - 2024.
      • Advies van het managementteam van 5 juli 2024.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 26 augustus 2024.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".

      Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 5 juli 2024 en gaf een positief advies.

      Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 26 augustus 2024 en gaf een gunstig advies.

      Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:

      • afdeling Ruimte:
        • de opname van 1,00 VTE deskundige Infrastructuur B1-B3, ter ondersteuning van de cluster Publieke Ruimte en de deskundige Infrastructuur A1a-A3a in het bijzonder. Fase 1 van de microstructuur (zie rapport van Probis 'to be' van de afdeling Ruimte in bijlage) voorzag deze functie in het groeiscenario met het volgende takenpakket:
          • Opvolgen/coördineren kleinere projecten (A-Z) die niet door de eigen uitvoerende medewerkers worden uitgevoerd.
          • Instaan voor projecten: voorstudie, opmaken bestekken, overleg bewoners, contact aannemers en studiebureaus, opvolgen realisatie en nazorg projecten.
          • Optreden als werktoezichter/verantwoordelijke voor nutsmaatschappijen.
          • ...
        • het afdelingshoofd is voor wat betreft deze functie vragende partij voor de uitrol van het groeiscenario omwille van de verhoogde werkdruk binnen de cluster Publieke Ruimte (zie motiveringsnota in bijlage). De functie zou de volgende taken krijgen:
          • Opvolgen staat van het openbaar domein, terreinbezoeken (verlengstuk deskundige Infrastructuur A1a-A3a).
          • Alle dossiers inzake onderhoud van het openbaar domein (wegen en waterlopen): opmaak bestekken, voeren overheidsopdrachten en opvolging uitvoering, … , zodat de deskundige Infrastructuur A1a-A3a zich kan focussen op “projecten” en “mobiliteit”.
          • Ondersteuning aanvraagdossiers inname openbaar domein, signalisatievergunningen, wegomleggingen (ondersteuning en back-up hoofdadministratief medewerker Publieke Ruimte).
          • Werftoezicht, zowel voor de eigen werken in uitvoering als deze van de nutsmaatschappijen.
      • afdeling Mens:
        • de opname van 2,00 bijkomende VTE kinderbegeleider Onthaalgezinnen E1-E3, wegens uitbreiding van de subsidie voor kinderbegeleiders in het werknemersstatuut.

      De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.

      De decreetgever heeft het begrip 'personeelsformatie' in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.

      De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:

      • globaal: 
        • de huidige personeelsomkadering expliciteert niet tot welke entiteit bepaalde betrekkingen behoren. Tot dusver was dit eerder vanzelfsprekend maar nu de diensten van gemeente en OCMW verder integreren is het wenselijk om dit te expliciteren. Betrekkingen waarbij de letter 'G' vermeld staat, behoren tot de entiteit gemeente. Betrekkingen waarbij de letter 'O' vermeld staat, behoren tot de entiteit openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. 
        • de stroomlijning van enkele functiebenamingen: deskundige Financiën, HR-deskundige, HR-medewerker, administratief medewerker Financiën en administratief medewerker Opgroeien.
      • afdeling Ruimte:
        • de opname van 1,00 VTE deskundige Infrastructuur B1-B3.
      • afdeling Mens:
        • de opname van 2,00 VTE kinderbegeleider Onthaalgezinnen E1-E3.

      De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).

      De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:

      • afdeling Ruimte:
        • de opname van een deskundige Infrastructuur Bv heeft een theoretische jaarlijkse meerkost van € 72.946. Deze uitgave is niet voorzien in het meerjarenplan en dient opgenomen te worden in een volgende meerjarenplanaanpassing.
      • afdeling Mens:
        • kinderbegeleider onthaalgezinnen Ev:
          • OCMW Gavere stapte op 1 februari 2022 is het 'vernieuwend project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang'. De subsidie inkomenstarief, component prestaties, wordt in het werknemersstatuut behouden. De extra kosten voor de kinderbegeleiders in werknemersstatuut worden gecompenseerd door een extra toelage van het Agentschap Opgroeien en een extra toelage van de GSD-V. De meerkost van het werknemersstatuut wordt bij een gemiddelde bezetting van 4 kinderen per dag dus in principe integraal gecompenseerd door meerontvangsten. Artikel 40/19 van het Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Subsidiebesluit) garandeert deze compensatie.
          • De inkomsten en de uitgaven voor de uitbreiding van de kinderbegeleiders in werknemersstatuut zijn niet opgenomen in het meerjarenplan. De meerontvangsten en meeruitgaven zijn niet voorzien in het lopende meerjarenplan en zullen worden opgenomen in de volgende meerjarenplanaanpassing.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is.

      Het gaat in concreto om de volgende functies:

      • de Algemeen Directeur;
      • de Financieel Directeur;
      • het afdelingshoofd Beleving;
      • het afdelingshoofd Mens;
      • het afdelingshoofd Ruimte;
      • de beleidsmedewerker Organisatie.

      De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

      Art. 2:

      De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      Entiteit

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Algemeen Directeur

      AD0210

      Stat

       

      G

      1.00

      Financieel Directeur

      FD0210

      Stat

       

      G

      1.00

      Beleidsmedewerker Organisatie

      Av

      Cont

       

      G

      1.00

      Beleidsmedewerker Financiën

      Av

      Cont

       

      G

      1.00

      ICT-coördinator

      Bx

      Cont

      0.50 te delen met Zwalm via samenwerkingsovereenkomst

      G

      1.00

      Teamcoach HR

      Bx

      Cont

       

      G

      2.00

      Deskundige Financiën

      Bv

      Stat

       

      G

      1.00

      Deskundige ICT

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Deskundige Communicatie

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Deskundige Participatie

      Bv

      Cont

      1.00 VTE Sociale Maribel

      G

      1.00

      HR-deskundige

      Bv

      Cont

       

      G

      1.00

      Hoofdadministratief medewerker Financiën

      Cx

      Cont

       

      G

      1.00

      HR-medewerker

      Cv

      Cont

       

      G

      2.00

      Administratief medewerker Secretariaat-Onthaal

      Cv

      Stat

       

      G

      1.00

      Administratief medewerker Financiën

      Cv

      Stat

       
                 
      Entiteit

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking
      G 1.00 Afdelingshoofd ruimte Ax Stat  
      G 1.00 Teamleider Omgeving (OA) Av Stat  
      G 1.00 Deskundige Ruimtelijke Ordening (OA) Bv Stat  
      G 1.00 Deskundige Infrastructuur Av Stat  
      G 1.00 Deskundige Infrastructuur Bv Cont  
      G 1.00 Deskundige Milieu (OA) Bv Stat  
      G 1.00 Deskundige Klimaat en Duurzaamheid Bv Cont geblokkeerd tot einde samenwerkingsovereenkomst Veneco
      G 1.00 Deskundige Patrimonium Bv Cont geblokkeerd tot einde terbeschikkingstelling OCMW
      G 1.00 Deskundige Technische Dienst Bv Cont  
      G 1.00 Hoofdadministratief medewerker Omgeving Cx Cont  
      G 1.00 Hoofdadministratief medewerker Publieke Ruimte Cx Cont  
      G 1.00 Administratief medewerker Omgeving Cv Cont  
      G 1.00 Administratief medewerker Publieke Ruimte Cv Cont  
      G 1.00 Teamcoach Construct Dx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Eco Dx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Support Dx Cont  
      G 0.80 Teamcoach Poetsdienst Dx Cont  
      G 15.00 Technisch medewerker Technische Dienst Dv Cont  
      G 2.00 Technisch medewerker Recyclagepark Dv Cont  
      G 16.00 Technisch assistent Technische Dienst Ev Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking teamcoach Construct Cv in statutair verband
      G

      4.14

      Technisch assistent Poetsvrouw Ev Cont

      Detaillering:

      • 2.13 VTE - administratief centrum
      • 0.80 VTE - bibliotheek
      • 0.46 VTE - ontmoetingscentrum
      • 0.12 VTE - wijkpost politie
      • 0.13 VTE - magazijn
      • 0.50 VTE - sporthal Scaldis
      G

      9.61

      Technisch assistent Poetshulp Ev Cont
      1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking technisch assistent Ev in statutair verband
                 
      Entiteit

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Afdelingshoofd Mens

      Av

      Cont

       
      O 1.00 Teamcoach Sociaal Huis Bx Cont  
      G  1.00 Teamcoach Burgerzaken Bx Cont  
      G 1.00 Teamcoach Opgroeien Bx Cont 0.25 VTE Sociale Maribel
      O

      4.80

      Maatschappelijk werker Sociaal Huis

      Bv

      Cont

       

      O

      1.00

      Coördinator Sociaal Beleid en Zorg

      Bv

      Cont

       
      G

      1.00

      Deskundige Burgerzaken

      Bv

      Cont

       
      O

      0.75

      Deskundige Onthaalgezinnen

      Bv

      Cont

       
      G  1.00 Deskundige Opgroeien Bv Cont  
      O

      1.00

      Administratief medewerker Sociaal Huis

      Cv

      Cont

       

      G

      2.50

      Administratief medewerker Burgerzaken

      Cv

      Stat

       
      O

      0.50

      Administratief medewerker Opgroeien

      Cv

      Cont

       
      O

      5.00

      Kinderbegeleider Onthaalgezinnen

      Ev

      Cont

      1.00 VTE = 50u/week (statuut huisarbeider)
      G

      2.79

      Assistent Voor- en Naschoolse Opvang

      Ev

      Cont

      Detaillering:

      • 0.94 VTE - GBS Asper
      • 0.94 VTE - GBS Gavere
      • 0.53 VTE - GBS Baaigem
      • 0.40 VTE - GBS Vurste

      geen prestaties in juli en augustus

         

       

       

       

       

      Entiteit

      VTE

      Beleving Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking
      G 1.00 Afdelingshoofd Beleving

      Av

      Stat  
      G 1.00 Hoofdbibliothecaris Bx Stat  
      G 1.00 Deskundige Cultuur en Toerisme Bv Cont  
      G 2.00 Deskundige Sport en Beweging Bv Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking deskundige Sport en Beweging Bv in statutair verband
      G 1.00 Bibliothecaris Bv Cont  
      G

      2.50

      Administratief medewerker Beleving Cv Cont 1.00 VTE Sociale Maribel
      G 3.00 Bibliotheekmedewerker Cv Cont  
      G

      2.50

      Polyvalent vrijetijdsmedeweker

      Dv Cont  
                 

      Art. 3:

      De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      Entiteit

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      O

      1.00

      Boekhouder

      Bv

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige Financiële Organisatie. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

      O

      1.00

      Administratief hoofdmedewerker

      Cx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige ICT. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

                 
      Entiteit

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G 1.00

      Deskundige Milieu

      Bx

      Stat

       

      G

      1.00

      Teamcoach Construct

      Cv

      Stat

       

      G

      1.00

      Technisch assistent Poetshulp

      Ev

      Stat

       
                 
      Entiteit

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G

      1.00

      Afdelingshoofd Mens

      Av

      Stat

       

      O

      1.00

      Afdelingshoofd Sociaal Huis

      Bx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige patrimonium. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

                 
      Entiteit

      VTE

      Beleving

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      G 1.00

      Deskundige Sport en Beweging

      Bv

      Stat

       
      G 1.00

      Deskundige Jeugd

      Bv

      Cont

       
                 

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:

      • het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023).
      • het OCMW-raadsbesluit van 27 mei 2024 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023).

      Art. 5:

      De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en aan alle diensten.

    • Arbeidsreglement - vaststellen bijlage fietspolicy (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikel 4.

      juridisch kader
      • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, artikel 19bis.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Wet van 22 december 2023 houdende diverse fiscale bepalingen, artikel 12 tot en met 16.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (Besluit Rechtspositieregeling).
      • Circulaire 2024/C/22 van 28 maart 2024 over de vrijstelling van de fietsvergoeding en het voordeel dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets, alsook over de beroepskosten verbonden aan het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer.
      • OCMW-raadsbesluit van 31 maart 2022 houdende vaststellen arbeidsreglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 10 september 2018). 
      • OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende arbeidsreglement - vaststellen bijlage fietspolicy.
      • Lokale rechtspositieregeling, artikel 231.
      • Verslag en akkoord van het bijzonder onderhandelingscomité van 26 augustus 2024.
      motivering

      Het Besluit Rechtspositieregeling geeft mogelijkheden om bepaalde voordelen om te zetten in een theoretisch budget waarmee het personeel voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit kan kiezen. Lokaal bestuur Gavere koos voor de mogelijkheid tot omzetting van de eindejaarstoelage. Deze mogelijkheid werd ingeschreven in artikel 231 van de lokale rechtspositieregeling.

      In het kader van de fietslease werd een fietspolicy opgesteld die op 19 december 2022 door de raad werd vastgesteld.

      De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

      • De fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding en van de fietslease is voortaan gekoppeld aan de voorwaarde dat de beroepskosten van de belastingplichtige forfaitair worden vastgesteld. De belastingplichtige die kiest voor de aftrek van de werkelijke beroepskosten is uitgesloten van de vrijstellingsregeling. De fietsvergoeding en de fietslease worden in dat geval een beroepsinkomen belastbaar tegen progressief tarief. Deze wijziging is van toepassing vanaf het belastbaar tijdsperk dat aanvangt op 1 januari 2024. 
      • Gewijzigde voorwaarden van de verzekering tegen schade en diefstal.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De bijlage 'fietspolicy' aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      Art. 2: Het arbeidsreglement wordt ter beschikking gesteld op de dienst Administratieve Organisatie.
      Art. 3:

      Onderhavige beslissing vervangt het OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 houdende arbeidsreglement - vaststellen bijlage fietspolicy en treedt in werking op heden.

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

      • de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie)
      • toezicht op de Sociale Wetten – directie Gent.
    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 09/09/2024 om 20:42.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad