Terug
Gepubliceerd op 22/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 20/11/2023 - 20:00

Gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur - vaststellen gebruikersreglement (vervangen gemeenteraadsbesluiten van 31 maart 2008 en 11 september 2017)

Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de gemeenteraad
Denis Dierick, burgemeester
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, schepenen
Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sara De Mulder, gemeenteraadslid
bevoegheid

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §3.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56 §3 1°.
  • Gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2008 houdende cultuur – vaststellen huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van het gemeentelijk
    ontmoetingscentrum Racing (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 november 2004).
  • Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017 houdende huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van de gemeentelijke sporthallen Overbeke en Middelwijk (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2015).
motivering

De bepalingen met betrekking tot het gebruik van het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing (G.O.R.) werden niet meer gewijzigd sinds 2008.
De komst van de nieuwe sporthal noopte tot een hernieuwing van het gebruikersreglement van de gemeentelijke sporthallen.
In de nieuwe sporthal is er ook een polyvalente zaal die gebruikt kan worden voor activiteiten die eerder als socio-cultureel omschreven worden zoals vergaderingen e.d.
De polyvalente vrijetijdsmedewerkers zullen mee instaan voor het dagdagelijks beheer van en toezicht op het gebruik van zowel de socio-culturele als sportinfrastructuur.
Bijgevolg is het wenselijk om te komen tot een geactualiseerd en eengemaakt gebruikersreglement voor alle gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Serge Ronsse
Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin
Tegenstanders: Hugo Leroy, Karel Hubau, Nadine De Stercke, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Veronique Dedeyne, Ankie D'Hollander, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke
Onthouders: Jef Vermaere
Resultaat: Met 12 stemmen voor, 9 stemmen tegen, 1 onthouding
besluit
  HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
  Toepassingsgebied
Art. 1: Onder gemeentelijk beheerde vrijetijdsinfrastructuur wordt begrepen:
  • de socio-culturele infrastructuur, zijnde:
    • het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing, Markt 20
    • de polyvalente zaal in de gemeentelijke sporthal Scaldis, Sportdreef 1A
  • de sportinfrastructuur, zijnde:
    • de gemeentelijke sporthal Scaldis, Sportdreef 1A
    • de buitenterreinen van gemeentelijke sporthal Scaldis, zijnde het BMX-parcours, het beachvolleybalveld en het omnisportveld
    • de gemeentelijke sporthal Overbeke, Veldstraat 14.
 

Begrippen

Art. 2:

De volgende begrippen worden gehanteerd:

  • gebruiker: elkeen die toelating krijgt om de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur te gebruiken
  • vaste gebruiker: alle gebruikers die één of enkele ruimtes in bovenvermelde accommodatie gebruiken op regelmatige basis
  • bezoeker: elkeen die zich toegang verschaft tot de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur
  • toezichthouder: alle personeelsleden die door het college van burgemeester en schepenen worden aangeduid en die instaan voor de controle op het reglementair gebruik van de accommodatie. Zij zijn in het bijzonder gemachtigd om de verbodsbepalingen uit onderhavig reglement af te dwingen of te laten toepassen.
  • coördinator: een ambtenaar van het gemeentebestuur die belast wordt met het beheer van de vrijetijdsinfrastructuur en de coördinatie van de zaalverhuur
  • bij naam gekend bij het gemeentebestuur: een vereniging die geregistreerd is in de gemeentelijke online vrijetijdszoeker
  • jeugd: personen tot en met de leeftijd van 18 jaar
  • jeugdwerking: het aanbod van een vereniging dat zich hoofdzakelijk richt op minachttienjarigen
  • socio-culturele activiteiten: het geheel van gemeenschapsvormende, educatieve, welzijns- en gezondheidsbevorderende, fondsenwervende en cultuurverspreidende activiteiten
  • sport(activiteit): een activiteit waarbij bewegen centraal staat
  • individuele sporter: een persoon die zelf het initiatief neemt om te sporten/bewegen, niet in georganiseerd of clubverband
  • (niet-)commercieel of zonder commercieel oogmerk: het commerciële karakter van een gebruiker wordt afgeleid uit de rechtspersoonlijkheid. Ongeacht de aard van de activiteit, wordt een gebruiker als commercieel beschouwd indien hij geen feitelijke vereniging of vzw is.
  Gebruikers
Art. 3:

§1. De vrijetijdsinfrastructuur wordt aan de volgende doelgroepen ter beschikking gesteld:

Categorie A:
1° interne diensten, adviesraden, gemeentelijke werkgroepen en gemeenteschool
2° de andere basisscholen met vestiging op grondgebied Gavere
3° (bovenlokale) samenwerkingsverbanden waar het bestuur in participeert

Categorie B:
1° alle organisatoren van een sportief of socio-cultureel aanbod, minstens gericht op inwoners van Gavere en bij naam bekend bij het gemeentebestuur
2° lokale en regionale verenigingen, organisaties, instellingen of diensten met een menslievend of vormend karakter
3° individuele Gaverse sporters

Categorie C:
1° alle andere organisatoren van een sportief of socio-cultureel aanbod
2° individuele niet-Gaverse sporters

Categorie D: alle andere organisatoren

§2. Een medewerker van de afdeling vrije tijd beoordeelt onder welke categorie een aanvrager ressorteert.

  Beschikbaarheid van de accommodatie
Art. 4:

§1. De vrijetijdsinfrastructuur is geopend op de dagen en uren waarop deze is gereserveerd.

§2. De sporthallen zijn gesloten op volgende vaste momenten:

  • 1 januari
  • Pasen
  • 25 december
  • twee weken tijdens het zomerverlof (zoals aangekondigd op de gemeentelijke website).
  Herroepen toelating
Art. 5:

Het gemeentebestuur behoudt het recht om de toegestane verhuur op elk ogenblik te herroepen in functie van activiteiten van het lokaal bestuur, activiteiten uit verwante dienstverlening, voor manifestaties waarbij het lokaal bestuur als medeorganisator optreedt of omdat de toegestane verhuur omwille van openbaar nut, veiligheid en hygiëne, goede zeden, overmacht of omwille van uitzonderlijke gebeurtenissen/voorvallen in het gedrang komt. Dergelijke intrekking van een toelating kan nooit aanleiding geven tot het verkrijgen van een schadevergoeding.

  Gebruiksduur
Art. 6:

§1. De gebruiker mag de infrastructuur maar betreden tijdens de toegestane data en uren zoals terug te vinden op de reservatiebevestiging.

§2. Alle gehuurde ruimten, inclusief meubilair, sanitair, keukengereedschap, (sport)materiaal en (sport)toestellen moeten binnen de toegestane gebruiksduur door de gebruiker opgeruimd en tot wedergebruik in orde gesteld worden. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de gebruiksduur correct in te schatten en de nodige tijd voor eventuele opbouw, opstellen en opbergen van materiaal alsook opkuis mee te rekenen in de gevraagde gebruiksduur.

§3. Bij vastgestelde overtreding zal de niet vooraf toegestane extra gebruiksduur per begonnen uur worden aangerekend.

§4. Indien van de toegestane gebruiksduur geen (volledig) gebruik wordt gemaakt, dient de aanvrager toch de volledige toegestane gebruiksduur te betalen, tenzij hij kan aantonen dat het om een geval van overmacht gaat of op tijd annuleerde volgens de modaliteiten opgenomen in dit reglement.  Het geval van overmacht dient zo snel mogelijk te worden meegedeeld.

§5. Het college van burgemeester en schepenen spreekt zich uit over de kwijtschelding van de verschuldigde som.

  Machtigingen en algemene richtlijnen
Art. 7:

§1. De gebruikers mogen slechts op de door hen gereserveerde uren aanwezig zijn in de door hen gereserveerde ruimten/onderdelen, tenzij anders bepaald in dit reglement.

§2. De infrastructuur mag enkel gebruikt worden voor die activiteiten waarvoor toelating werd gegeven.

§3. Activiteiten die in één of andere vorm in strijd kunnen zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of met de openbare orde of zeden zijn niet toegestaan.

§4. Handelsactiviteiten zijn enkel toegestaan mits schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen.

§5. Om toegang te krijgen tot elk gebouw dient de gebruiker een geprogrammeerde sleutel, badge of QR-code te krijgen, hierna vermeld als ‘sleutel(s)’. Deze sleutels geven de gebruiker enkel toegang tot bepaalde onderdelen van het gebouw op de uren en data die aan hem werden toegestaan.  Het is dan ook van belang dat de gebruiker bij zijn aanvraag zorgvuldig aanduidt welke onderdelen van het gebouw hij wenst te gebruiken en voor hoe lang.

§6. Bij verlies van de sleutel dient de gebruiker de vervangingswaarde ervan te vergoeden volgens de retributie vastgelegd in het meest recente retributiereglement op de afgifte van een bijkomende mechanische of elektromechanische sleutel voor een gemeentelijk gebouw.

§7. Niemand zal andere lokalen gebruiken of betreden dan deze welke voor de activiteiten zijn aangevraagd en noodzakelijk zijn, zo niet zal het gebruik hiervan worden aangerekend.

§8. Het gebruik van onderdelen of ruimten van de infrastructuur is enkel mogelijk indien de aard van de activiteit toelaat dat de andere, aanpalende onderdelen of ruimten nog gebruikt kunnen worden door andere gebruikers. Zo niet, dienen ook de aanpalende onderdelen of ruimten gehuurd te worden.

§9. De gehuurde zalen of lokalen mogen niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden. 

§10. De gebruiker mag niets aan de muren, plafonds, vloeren, deuren, … bevestigen met behulp van nagels, duimspijkers, kopspelden, kleefband of enig ander middel, behalve op de daarvoor speciaal voorziene plaatsen.  Dit verbod geldt evenzeer voor aanplakbrieven, affiches en dergelijke meer.               

§11. Het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur (tribune, geluidsinstallatie, projectiemateriaal, micro, statief, kabels, digitaal bord, interactieve wand, …) dient vooraf te worden aangevraagd via het daartoe bestemd reservatieformulier en dit uiterlijk op de donderdag van de week voorafgaand aan de activiteit. De tribune dient uiterlijk 10 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden.

§12. Materialen eigen aan elke infrastructuur kunnen niet worden ingezet of uitgeleend voor activiteiten die niet doorgaan in de respectievelijke infrastructuur.

§13. Voor het gebruik van materiaal eigen aan de infrastructuur dienen de schriftelijk of mondeling meegedeelde richtlijnen van de toezichthouder te worden opgevolgd.

§14. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur kunnen enkel na toestemming worden gebruikt.  Dit geldt in het bijzonder voor materialen of toestellen die licht ontvlambaar zijn of een verhoogd risico op ontploffing, brand of geluidsoverlast opleveren.

§15. Materialen en toestellen die niet eigen zijn aan de infrastructuur mogen uiterlijk tot 12u van de volgende dag achtergelaten worden in de infrastructuur en dit op eigen risico. 

§16. In elk ander geval dient de gebruiker alle gebruikte materialen en voorwerpen onmiddellijk na het gebruik van de infrastructuur op te ruimen, op te bergen of mee te nemen. Indien vastgesteld wordt dat dit niet het geval is, zal de kostprijs voor het opruimen of opbergen ervan door het gemeentelijk personeel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.

§17. Gevonden voorwerpen kunnen afgegeven worden aan de toezichthouder, cafetaria-uitbater of aan de afdeling vrije tijd en zullen gedurende één maand bewaard worden.

§18. Bij afwezigheid van een toezichthouder dient de gebruiker bij het verlaten van de gebouwen alle verlichting en elektrische toestellen uit te schakelen.
  Onderhoud
Art. 8:

§1. De gebruikers laten de gebruikte infrastructuur opgeruimd en netjes achter.

§2. Schoonmaakmateriaal wordt aan de gebruiker ter beschikking gesteld op een aangeduide plaats in de respectievelijke gebouwen.

§3. Indien vastgesteld wordt dat de lokalen of terreinen niet, onvolledig of onvoldoende zijn opgeruimd, zal het onderhoud door het gemeentelijk poetspersoneel aangerekend worden volgens het meest recente retributiereglement op ambtshalve en/of noodzakelijk tussenkomsten van de gemeentelijke diensten.

§4. Organisatoren van evenementen of activiteiten waarbij afval wordt geproduceerd, staan zelf in voor de afvalinzameling en -ophaling. Zij voorzien hetzij de nodige witte restafvalzakken en nemen deze mee na afloop van de activiteit of zij doen beroep op een private containerdienst.  Ook eventueel ander afval (papier, glas, plastiek) dient door de gebruiker te worden gesorteerd en meegenomen.
  Veiligheid
Art. 9:

§1. De gebruiker dient bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van de bezoekers, de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen.

§2. (Nood)uitgangen, trappen e.d. mogen in geen geval versperd worden. Nooduitgangen mogen evenmin oneigenlijk geopend worden.

§3. Zijn niet toegelaten in de vrijetijdsinfrastructuur:

  • het gebruik van elektrische installaties die niet conform de bestaande veiligheidsreglementering zijn of niet over de vereiste keuringsbewijzen beschikken
  • roken (KB 13.12.2005)
  • wapens, vuur(werk), munitie, …
  • gasflessen en andere explosieven.

§4. Elk gebruik van rook (bv. bij toneelvoorstellingen) of open vuur dient vooraf te worden gemeld en is aan expliciete toelating onderhevig.  Het gebruik kan verboden worden indien geoordeeld wordt dat het gebruik ervan niet veilig is. De oproepkosten van de brandweer die automatisch volgen uit het activeren van het brandalarm zijn ten laste van de gebruiker.

§5. De gebruiker informeert zich over de evacuatiewegen, de hulpverlening en het gebruik van de beschikbare blustoestellen.

§6. Blustoestellen mogen niet verplaatst worden en dienen ten allen tijde zichtbaar en bereikbaar te blijven.
  Fiscale en financiële verplichtingen
Art. 10:

§1. De gebruiker is verplicht alle wettelijke en reglementaire bepalingen die op hem als gebruiker rusten, als een ‘goede huisvader’ na te leven. De gebruiker kan zijn verantwoordelijkheid op geen enkel moment op het lokaal bestuur afwenden.

§2. Alle kosten, taksen, belastingen, … die voortvloeien uit de organisatie van de activiteit (accijnzen, auteursrechten, gemeentelijke, gewestelijke en federale taksen, …) zijn ten laste van de gebruiker.

§3. De billijke vergoeding en auteursrechten worden vergoed door het gemeentebestuur voor zover het om activiteiten gaat waar er enkel achtergrondmuziek gespeeld wordt én er geen inkom gevraagd wordt.
  Toezicht
Art. 11: Volgende personen krijgen ten allen tijde toegang tot de vrijetijdsinfrastructuur ten einde hun toezichtstaak te vervullen: alle personeelsleden die mee instaan voor het beheer en de veiligheid van het gebouw, de veiligheidsdiensten, de leden van het college van burgemeester en schepenen, de directie van de gemeentelijke basisschool vestiging Asper en de cafetaria-uitbaters.
Zij zijn in het bijzonder gemachtigd om de verbodsbepalingen uit onderhavig reglement af te dwingen of te laten toepassen.
  Schade, diefstal of verlies van materiaal
Art. 12:

§1. De gebruiker kijkt bij het betreden van het gebouw na of alle materiaal aanwezig en in goede staat is. 

§2. De gebruiker verbindt er zich toe de gemeente binnen het uur na het betreden van de gereserveerde zalen of lokalen in kennis te stellen van eventuele beschadigingen aan het gebouw, aan meubilair, aan materiaal, … ook indien de gebruiker hiervoor niet verantwoordelijk is of de schade slechts heeft vastgesteld bij de ingebruikname.

§3. Deze vastgestelde gebreken, tekorten, … worden hetzij mondeling aan de ter plaatse zijnde toezichthouder hetzij via e-mail of telefonisch gemeld. Bij ontbreken van deze melding kan de gebruiker verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele vastgestelde gebreken, beschadigingen, …

§4. De gebruiker mag in geen enkel geval overgaan tot het zelf herstellen/vervangen of laten herstellen/vervangen van beschadigingen. Hetzelfde geldt in geval van verlies of diefstal van materiaal of voor beschadigingen aan het gebouw zelf.

§5. De controle gebeurt door de toezichthouder ná het gebruik en vóór een nieuwe gebruiker de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik neemt.  De controle gebeurt in elk geval binnen de vijf werkdagen, de dag van het gebruik zelf niet meegerekend. 

§6. Bij vaststelling van beschadiging of ontvreemding van materialen wordt de gebruiker hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Bij schade wordt hij uitgenodigd om aanwezig te zijn om tegensprekelijk de aard en omvang van de schade te bepalen. Indien de betrokkene niet aanwezig is, worden de aard en de omvang van de schade door het gemeentebestuur eenzijdig bepaald.

§7. Schade berokkend aan het gebouw, materiaal, meubilair, … en alle kosten voortvloeiend uit een verkeerd gebruik van de infrastructuur worden aangerekend aan de gebruiker kostende de prijs voor herstelling of vervanging enerzijds en dossierkosten voor het opstarten van het schadedossier anderzijds.

§8. De schadevergoeding is verschuldigd binnen de 30 dagen na ontvangst van de schuldvordering.  Na het verstrijken van deze termijn wordt elk gebruik opgeschort tot alle openstaande facturen zijn voldaan.

§9. Bij vaststelling van schade of vandalisme kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten van verder gebruik.
  Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Art. 13:

§1. De gemeente is niet verantwoordelijk voor verdwenen, verloren, beschadigde of gestolen persoonlijke bezittingen van gebruikers en bezoekers.

§2. De gemeente sluit als eigenaar van de infrastructuur een algemene verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een brandverzekering en een verzekering objectieve aansprakelijkheid af.

§3. Deze verzekeringen dekken echter niet de aansprakelijkheid van de gebruikers ten aanzien van bezoekers, infrastructuur of uitrusting. Er wordt daarom aanbevolen dat gebruikers zelf hiertoe de nodige verzekeringen afsluiten. Dit geldt des te meer voor evenementen met een verhoogd risico op beschadiging.

§4. Indien hij dat wenst, kan de gebruiker hiervoor tegen kostprijs aansluiten op de gemeentelijke polis.  De gebruiker kan deze mogelijkheid aanduiden op de reservatie-aanvraag.

§5. De gebruiker wordt geacht er op toe te zien dat zijn leden, deelnemers, publiek of bezoekers op zijn activiteit de bepalingen binnen dit reglement naleven.

§6. Schade die toegebracht wordt door bezoekers, toeschouwers, individuele sportbeoefenaars zal verhaald worden op hun familiale verzekering. Indien zij geen familiale verzekering hebben, zullen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor zover er sprake is van een fout en er een ontegensprekelijk oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen hun daad en de schade die de gemeente lijdt.

§7. Gebruikers die tentoonstellingen organiseren  zijn verplicht om voor de tentoongestelde voorwerpen een verzekering “alle risico’s” af te sluiten. Het bewijs van verzekering dient afgeleverd te worden uiterlijk bij het afhalen van de sleutel.

§8. Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard bij het gebruik van lokalen en/of uitrusting naar aanleiding van activiteiten van gebruikers.
  Hoofdstuk 2 - ALGEMENE BEPALINGEN SOCIO-CULTURELE ACCOMMODATIE
  Machtiging en algemene richtlijnen
Art. 14:

§1. Fuiven en andere activiteiten met een verhoogd risico op lawaaihinder en vandalisme zijn enkel toegelaten onder de volgende algemene voorwaarden:

  • een aanvraagformulier voor evenementen (zie www.gavere.be) wordt tijdig ingediend;
  • de gebruiker dient alle mogelijke maatregelen te nemen om schade en vandalisme te voorkomen;
  • het totaal aantal toegestane activiteiten met afwijking op de geluidsnorm mag per kalenderjaar en per locatie niet meer dan 12 bedragen. De afdeling vrije tijd ziet erop toe dat er een billijke spreiding in de tijd is van dergelijke activiteiten alsook op het niet overschrijden van deze limiet.

§2. De voorbereidende werken van een activiteit beginnen ten vroegste de dag voorafgaand aan de activiteit, tenzij de aard van de voorbereidende werken dit onmogelijk maakt (bv. bij tentoonstellingen, toneelvoorstellingen,…).

§3. Ten vroegste 2 weken voorafgaand aan de activiteit kan de organisator extra voorbereidingsdagen reserveren, op voorwaarde dat de gevraagde infrastructuur nog niet gereserveerd is voor andere activiteiten die in het gedrang zouden komen door deze voorbereidingen.

§4. Indien de gebruiker deze extra voorbereidingsdagen vroeger wenst te reserveren, dan dienen deze vergoed te worden volgens de bepalingen in het meest recente retributiereglement.
 

Beschrijving van de socio-culturele accommodatie

Art. 15:

§1. Het gemeentelijk ontmoetingscentrum Racing bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:

  • grote zaal met podium, toog, sanitaire voorzieningen, vestiaire en uitschuifbare tribune, balkon, regiekamer en artiestenruimte onder het podium en regiekamer
  • keuken
  • mezzanine met bar
  • vergaderzaal Burcht
  • vergaderzaal Markt
§2. De polyvalente zaal in de sporthal Scaldis bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:
  • polyvalente zaal deel A met kitchenette
  • polyvalente zaal deel B
  • polyvalente zaal deel C
 

Aanvraagprocedure

Art. 16: 

§1. Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur dient digitaal aangevraagd te worden via het daartoe bestemde webformulier op www.gavere.be.

§2. Bij verzending van het webformulier verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

§3. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.

§4. De aanvragen voor het gebruik van de socio-culturele accommodatie dienen ten vroegste 1 jaar en uiterlijk 1 maand voor de datum van de verhuring te gebeuren. De gebruikers van categorie C en D kunnen ten vroegste 9 maanden voor de datum van hun activiteit een reservatieaanvraag indienen.

Aanvragen voor vergaderingen gebeuren ten laatste tien werkdagen voor de datum van verhuring.

§5. De gebruikers van categorie A krijgen voorrang in hun reservatievraag. Dit geldt ook voor gebruikers van categorie B die twee opeenvolgende én voorafgaande jaren op een repetitieve of jaarlijks terugkerende datum de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur hebben gehuurd. Deze vaste gebruikers kunnen hun reservatieaanvraag anderhalf jaar voor de datum van hun activiteit indienen. De voorrangsregeling vervalt indien de reservatieaanvraag uiterlijk 1 jaar voorafgaand aan de activiteit niet werd ingediend.

Indien blijkt dat meerdere verenigingen met recht op deze voorrangsregeling op eenzelfde datum terechtkomen voor hun reservatie, dan zal voorrang verleend worden in chronologische volgorde van ontvangst van de reservatie-aanvraag.

§6. Aanvragen door gebruikers van categorie D zijn voorafgaandelijk onderworpen aan een toestemming van het college van burgemeester en schepenen.
 

Annuleringen

Art. 17:

§1. Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot 1 maand voor de datum van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de afdeling vrije tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd.

§2. Annuleringen dienen te worden gemeld via e-mail. De datum van vertrek van het e-mailbericht geldt als datum van de annulering.

§3. Annuleringen van vergaderzalen kunnen ten allen tijde en kosteloos door middel van een telefoontje of e-mailbericht.
 

Veiligheid

Art. 18:

§1. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten of méér toeschouwers of deelnemers toelaten dan de vooropgestelde maxima.

§2. Bij eetfestijnen dienen de tafels zodanig opgesteld te zijn dat een eventuele evacuatie vlot kan verlopen.

§3. Alle versieringen moeten van moeilijk ontvlambaar materiaal zijn en moeten uit de buurt van gloeilampen en kaarsen gehouden te worden. Het gebruik van kaarsen moet tot een minimum beperkt worden.
  Hoofdstuk 3 - SPECIFIEKE BEPALINGEN G.O. RACING
  Drank
Art. 19:

§1. Elk gebruiker is verplicht de bieren, frisdranken en vruchtensappen af te nemen van de gemachtigde drankconcessiehouder. Bij het vaststellen dat dranken worden aangeboden die gelijkaardig zijn aan het assortiment van de drankconcessiehouder (bieren, frisdranken, vruchtensappen) kan een boete opgelegd worden van 50 euro per bak (24 eenheden) en 100 euro per vat.

Naast het betalen van deze boete kan het college van burgemeester en schepenen beslissen dat de betrokken organisator het Gemeentelijk Ontmoetingscentrum Racing niet meer mag gebruiken.

§2. Er moet met de drankconcessiehouder contact worden opgenomen minstens 8 dagen voor de geplande activiteit.

§3. De gebruiker heeft voor het schenken van wijnen, likeuren, koffie en sterke dranken geen verplichting t.o.v. de drankconcessiehouder.
  Regiekamer
Art. 20:  De gebruiker dient er zelf op toe te zien dat de regiekamer enkel betreden wordt door deskundigen.
 

Theaterverlichting

Art. 21: 

§1. De opstelling van de theaterverlichting kan enkel maar veranderd worden mits voorafgaande toelating.

§2. Na het gebruik moet de originele standaardopstelling opnieuw ingesteld worden.

§3. De theaterverlichting kan niet gebruikt worden voor fuiven.
 

Geluidsinstallatie

Art. 22: 

§1. Het gebruik van de geluidsinstallatie dient expliciet te worden aangevraagd.

§2. Het gebruik van de installatie wordt niet toegestaan voor concerten (met geluidsversterking), fuiven en bals.

§3. Bij beschadiging van de geluidsinstallatie of het laattijdig, onvolledig of beschadigd terugbezorgen van de tablet, sleutel, micro’s, statieven of kabels wordt een schaderegeling getroffen tussen de gebruiker en het gemeentebestuur volgens de bepalingen in artikel 12 van onderhavig reglement.

§4. Op vraag van elke nieuwe gebruiker kan een toelichting gegeven worden betreffende het gebruik van de geluidsinstallatie.
  Hoofdstuk 4 - SPECIFIEKE BEPALINGEN POLYVALENTE ZAAL SPORTHAL SCALDIS
 

Drank

Art. 23:

§ 1. Elke gebruiker is verplicht om drank te bestellen via de cafetaria-uitbater.  Bij het vaststellen dat dranken worden aangeboden die gelijkaardig zijn aan het assortiment van de cafetaria-uitbater, kan een boete opgelegd worden van 50 euro per bak (24 eenheden) en 100 euro per vat.
Naast het betalen van deze boete kan het college van burgemeester en schepenen beslissen dat de betrokken organisator de polyvalente zaal van sporthal Scaldis niet meer mag gebruiken.

§2. Er moet met de cafetaria-uitbater contact worden opgenomen minstens 8 dagen voor de geplande activiteit.
  Hoofdstuk 5 - ALGEMENE BEPALINGEN SPORTINFRASTRUCTUUR
 

Beschrijving sportinfrastructuur

Art. 24:

§1. De gemeentelijke sporthal Scaldis bestaat uit de volgende ruimten die afzonderlijk of in combinatie kunnen gehuurd worden:

  • grote sportzaal
    • Deel A
    • Deel B
    • Deel C
  • judozaal
  • danszaal
  • polyvalente ruimte
    • Deel A
    • Deel B
    • Deel C
  • 8 groepskleedkamers
  • 3 scheidsrechterkleedkamers
  • 2 individuele kleedruimtes
  • BMX-terrein
  • beachvolleyterrein
  • omnisportterrein

§2. De gemeentelijke sporthal Overbeke bestaat uit volgende onderdelen die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gehuurd:

  • een grote sporthal
  • 2 kleedkamers
  • 1 scheidsrechterkleedkamer
  Aanvraagprocedure - algemeen
Art. 25:

§1. Gebruikers kunnen de sporthal per kwartier huren maar altijd met een minimumduur van 30 minuten.

§2. Voor grote evenementen en kampen/stages kan er per dag gereserveerd worden.

 

Aanvraagprocedure voor individuele sportbeoefenaars

Art. 26:

§1. Individuele sportbeoefenaars dienen het gebruik van gemeentelijke sporthallen aan te vragen via het daartoe bestemde webformulier op www.gavere.be, via de telefoon, e-mail of bij een toezichthouder.

§2. Ongeacht de wijze waarop het gebruik wordt aangevraagd dienen de nodige identificatiegegevens verstrekt te worden die nodig zijn om over te kunnen gaan tot het factureren van het gebruik zoals bepaald in het meest recente van toepassing zijnde retributiereglement.

§3. Ongeacht de wijze waarop het gebruik wordt aangevraagd, wordt de gebruiker geacht zich akkoord te verklaren met alle bepalingen uit dit reglement en de correcte naleving ervan.

§4. De aanvragen genieten voorrang in chronologische volgorde van ontvangst.

§5. Individuele sportbeoefenaars kunnen reserveren vanaf 1 juli van jaar X voor de periode van 1 augustus tot en met 31 juli jaar X+1.

§6. Reservatie-aanvragen door individuele sportbeoefenaars kunnen gemaakt worden ten vroegste 2 maanden en tot uiterlijk 1 werkdag voorafgaand aan de activiteit.

 

Aanvraagprocedure voor verenigingen of andere organisatoren van een sportaanbod in georganiseerd verband

Art. 27:

§1. De afdeling vrije tijd stelt jaarlijks in het voorjaar de sporthalkalender voor het komende seizoen samen. Hiertoe worden de verenigingen jaarlijks in het voorjaar opgeroepen.

§2. De afdeling vrije tijd stelt deze sporthalkalender op, rekening houdende met:

  • de optimale bezetting van de sporthallen. In functie van deze optimale bezetting heeft de afdeling vrije tijd het recht om de sporthalkalender met aaneengesloten roosters samen te stellen;
  • de gewenste reservaties van de verenigingen.

§3. Bij conflicterende reservaties organiseert de afdeling vrije tijd een kalendervergadering. De betrokken verenigingen worden minstens 2 weken vooraf uitgenodigd. Verenigingen die – behoudens gevallen van overmacht – niet vertegenwoordigd zijn op de kalendervergadering, genieten geen voorrang bij de toekenning van de reservaties.

§4. Indien er tijdens de kalendervergadering geen consensus wordt bereikt, wordt de voorrangsregeling zoals vermeld in § 6 van artikel 27 toegepast.

§5. Na bekendmaking van de sporthalkalender van het komende sportseizoen kunnen er nog reservaties toegevoegd worden waar dat mogelijk is, maar wordt er geen rekening meer gehouden met onderstaande voorrangsregeling.

§6. Bij de samenstelling van de sporthalkalender hebben de volgende gebruikers in deze volgorde voorrang:

  1. gebruikers van categorie A;
  2. gebruikers die de locaties en uren aanvragen waarvan zij voorgaand sportseizoen gebruik maakten, behoudens wanneer zij in het voorgaand sportseizoen die uren systematisch annuleerden of niet opdaagden zonder te annuleren;
  3. gebruikers met een jeugdwerking (voorrang geldt enkel voor die jeugdwerking);
  4. andere gebruikers gericht op Gaverse inwoners;
  5. andere gebruikers.
 

Annuleringen

Art. 28:

§1. Annuleringen zijn kosteloos mogelijk tot twee werkdagen voorafgaand aan de dag van de reservatie. In de overige gevallen blijft de huur verschuldigd, tenzij er onomstotelijk sprake is van overmacht. Het is de afdeling vrije tijd die beslist of de gegeven motivering als overmacht kan worden beschouwd.

§2. Annuleringen dienen te worden gemeld via e-mail. De datum van vertrek van het e-mailbericht geldt als datum van de annulering.

 

Algemene bepaling m.b.t. gebruik van de sporthallen

Art. 29:

§1. De toegang tot de sporthallen is verboden voor:

  • personen onder kennelijke invloed van alcohol of drugs;
  • personen die aanwijzingen van de toezichthouder niet opvolgen;
  • bewust storende personen;
  • dieren, met uitzondering van hulp- en geleidehonden.

§2. Het is voor niet-sporters verboden om te eten en te drinken in de sporthal. Voor sporters is het evenwel toegelaten om sportdranken en sportversnaperingen te nuttigen tijdens de sportactiviteit.

§3. Het is verboden om eigen drank en versnaperingen mee te brengen, tenzij buiten de openingsuren van de cafetaria.

§4. Het is verboden om:

  • in de sporthal de orde of de veiligheid te verstoren of het normaal verloop van de wedstrijden of trainingen te verhinderen;
  • in de sporthal of in de direct omgeving ervan voorwerpen, vreemd aan de beoefende sport, te werpen, tuigen te laten ontploffen of knallen, kaarsen en vuur te gebruiken.

§5. Het is verboden om:

  • de rust in de omgeving van de sporthal te verstoren;
  • in de sporthal lawaai voortbrengende instrumenten zoals sirenes, trompetten, toeters, ratels, fluitjes en dergelijke te gebruiken;
  • in de sporthal draagbare of andere audiotoestellen te gebruiken, tenzij dit noodzakelijk is voor het beoefenen van de sport of voor het organiseren van evenementen, en dit volgens vooraf gemaakte afspraken met de afdeling vrije tijd.
 

Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van materiaal en bergruimten

Art. 30:

§1. In het gebruik van de sporthallen zit het gebruik van het bijhorende materiaal, eigendom van de gemeente, inbegrepen.

§2. De gebruikers regelen zelf het gebruik van materiaal dat eigendom is van andere gebruikers.

§3. De gebruikers gebruiken het materiaal enkel voor het doel waarvoor het is bestemd.

§4. De gebruikers dragen tijdens de periode van gebruik de verantwoordelijkheid voor het materiaal. Zij melden eventuele beschadigingen zo snel mogelijk aan de afdeling vrije tijd.

§5. De bergruimten zijn enkel toegankelijk voor de gebruikers. De gebruikers zien er op toe dat hun publiek er geen toegang toe neemt.

§6. Gebruikers mogen geen wijzigingen aanbrengen aan het materiaal of de organisatie van de bergruimten, tenzij met toestemming van de afdeling vrije tijd.

§7. De gebruikers mogen geen eigen materiaal permanent opbergen, behoudens met toestemming van de afdeling vrije tijd. De afdeling vrije tijd zal de bergruimte toewijzen.
 

Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de sportvloeren

Art. 31:

§1. De gebruikers gebruiken de sportvloer met de nodige zorg om beschadigingen, onder meer bij het opstellen, verplaatsen of opbergen van materiaal, te voorkomen.

§2. Enkel de gebruikers die betrokken zijn bij een wedstrijd of een training mogen de sportvloer betreden, mits zij aangepast schoeisel dragen.

Toeschouwers zijn enkel toegelaten in de speel- of sportzone, bij wedstrijden enkel op de gevisualiseerde publieksstrook.

§3. Het is verboden:

  • gebruik te maken van stoffen die de sportvloer kunnen beschadigen of bevuilen;
  • sporten te beoefenen die de sportvloer kunnen beschadigen.
 

Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van de kleedkamers en douches

Art. 32:

§1. In het gebruik van de sporthal zit het gebruik van de kleedkamers en douches inbegrepen.

§2. De gebruikers mogen de kleedkamers en douches gebruiken als volgt:

  • 15 minuten voor de gereserveerde uren;
  • 30 minuten na de gereserveerde uren.

§3. De gebruikers laten de kleedkamers en douches en alle andere sanitaire toestellen (toiletten, wastafels, …) hygiënisch, opgeruimd en netjes achter.

§4. Individuele sporters die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur kunnen zonder reservatie gebruik maken van een daartoe voorziene kleedkamer.

§5. Sporters in clubverband of bij wedstrijden die geen gebruik maken van de indoor infrastructuur dienen de nodige kleedkamer(s) op voorhand te reserveren.

 

Specifieke bepalingen m.b.t. gebruik van BMX- en beachvolleyterrein

Art. 33: Het BMX- en beachvolleybalterrein dienen gereserveerd te worden indien men exclusief gebruik wenst te maken van deze terreinen.
 

Hoofdstuk 6 - SLOTBEPALINGEN

 

Sancties

Art. 34:

§1. Het college van burgemeester en schepenen kan, binnen de grenzen bepaald door het reglement, iedereen die het reglement overtreedt een sanctie opleggen, in proportie tot de aard van de overtreding.

§2. Mogelijke sancties zijn:

  • de verplichting om de accommodatie onmiddellijk te verlaten;
  • het weigeren van de toegang voor bepaalde of onbepaalde duur;
  • het annuleren van het gebruik voor bepaalde of onbepaalde duur zonder dat dit aanleiding kan geven tot terugbetaling of vergoeding.
 

Inwerkingtreding

Art. 35:

Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en vervangt met ingang van dezelfde datum de volgende beslissingen:

  • Gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2008 houdende cultuur – vaststellen huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van het gemeentelijk
    ontmoetingscentrum Racing (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 november 2004).
  • Gemeenteraadsbesluit van 11 september 2017 houdende huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van de gemeentelijke sporthallen Overbeke en Middelwijk (vervangen gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2015).
 

Bekendmaking

Art. 36:

§1. Overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur zal deze beslissing worden afgekondigd en bekendgemaakt via de website van de gemeente.

§2. Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal, op dezelfde dag als de bekendmaking van deze beslissing op de website van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht worden van deze bekendmaking op de website.