Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 27/05/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de zitting op 27/05/2024 om 21:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen en zittingsverslag van 25 maart 2024

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 32.

      juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 277 en 278.

      motivering

      Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

      Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      De notulen van de zitting van de OCMW-raad van 25 maart 2024 goed te keuren.

      Art. 2:

      Het verslag van de zitting van de OCMW-raad van 25 maart 2024 goed te keuren.

    • Samenwerkingsverbanden - kennisname

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 84 §6.

      juridisch kader

      Het vast bureau houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt.

      Het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de raad voor maatschappelijk welzijn minstens eenmaal per jaar op de hoogte wordt gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.

      besluit
      Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het actueel overzicht van de samenwerkingsverbanden.
    • Tussenkomst voor participatie en sociale activering - vaststellen reglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 24 oktober 2022)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.

      juridisch kader
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57 § 1.
      • Wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijk integratie.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286.
      • Koninklijk besluit van 21 maart 2024 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024.
      • OCMW-raadsbesluit van 24 oktober 2022 houdende verlenen tussenkomsten voor participatie, sociale activering en bestrijding van kinderarmoede - vaststellen reglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2020).
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 140, actie 299 '(Kinder)armoedebestrijding' met bijhorende kredieten.
      motivering

      Het OCMW krijgt middelen ter beschikking waarmee het de actieve of passieve deelname door de doelgroep aan het maatschappelijk leven kan stimuleren. Het kan dit doen door een individueel voordeel toe te kennen, zoals de tussenkomst in de kosten voor een toegangsticket, maar het kan ook een collectief voordeel toekennen door een activiteit te ondersteunen die zich tot de doelgroep richt.

      Het OCMW ontvangt voor het jaar 2024 een subsidiebedrag van € 5.658. Het OCMW kan deze middelen aanwenden voor:

      • de volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, sportieve of culturele activiteiten of verenigingen met inbegrip van het lidgeld en de voor de deelname noodzakelijke benodigdheden en uitrustingen;
      • de ondersteuning en de financiering van initiatieven op sociaal, cultureel of sportief vlak, ingericht door of voor de doelgroep;
      • de ondersteuning en de financiering van initiatieven die de toegang en de participatie van de doelgroep tot de informatie- en communicatietechnologieën bevorderen;
      • de financiering van het organiseren van collectieve modules ter ondersteuning van de sociale begeleiding van de OCMW-gebruikers volgens een trajectmatige aanpak.

      Deze toelage kan ook aangewend worden voor de financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede:

      • de volledige of gedeeltelijke financiering van activiteiten en sociale programma’s ter bevordering van de maatschappelijke participatie en integratie van kinderen van OCMW-gebruikers (zoals onderwijsondersteuning, psychologische ondersteuning van het kind of ouders in het kader van paramedische of pedagogische ondersteuning). 
      • de volledige of gedeeltelijke financiering van initiatieven met of voor kinderen van gebruikers om hun maatschappelijke deelname en integratie te bevorderen.

      Het staat het OCMW vrij om prioritaire doelgroepen die zich in een achtergestelde situatie bevinden en waarvoor een tussenkomst noodzakelijk is, af te bakenen. De doelgroepen moeten behoren tot de personen die gebruik maken van een of andere vorm van openbare dienstverlening van het OCMW.

      De wijzigingen van het reglement hebben betrekking op:

      • actualisatie cfr. nieuw koninklijk besluit;
      • schrapping van de voorwaarde om zich in te schrijven bij een sociale huisvestingsmaatschappij (inschrijving bij relevante instanties zoals de woonmaatschappij of VDAB maakt altijd deel uit van het sociaal onderzoek en het uitputten van rechten en hoeft bijgevolg niet apart opgenomen te worden).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
       

      Begunstigden en toepassingsgebied

      Art. 1:

      De volgende personen komen als begunstigde voor de toepassing van onderhavig reglement in aanmerking:

      • personen die het leefloon genieten
      • personen die een vorm van maatschappelijke dienstverlening genieten waarvan uit sociaal onderzoek blijkt dat de financiële situatie precair is en zij niet in staat zijn om deel te nemen aan sociale, sportieve en culturele activiteiten
      • personen met een laag inkomen waarvan uit sociaal onderzoek blijkt dat de financiële situatie precair is en zij niet in staat zijn om deel te nemen aan sociale, sportieve en culturele activiteiten.
      Het OCMW moet op het moment van de aanvraag bevoegd zijn voor de aanvrager.
       

      Tussenkomsten

      Art. 2:

      Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verleent, aan de begunstigden een financiële tussenkomst voor:

      • deelname aan sociale, sportieve of culturele manifestaties
      • deelname aan sociale, sportieve of culturele verenigingen met inbegrip van lidgeld en de voor de deelname noodzakelijke benodigdheden en uitrustingen
      • initiatieven van of voor de doelgroep op sociaal, cultureel of sportief vlak
      • initiatieven die de toegang en de participatie van de doelgroep tot de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën bevorderen.
      De volledige lijst van activiteiten is terug te vinden op de website van de POD Maatschappelijke Integratie, www.mi-is.be, onder het luik participatie en sociale activering.

      Deze tussenkomst is beperkt tot 80 % van de kostprijs, na aftrek van tussenkomst van derden (mutualiteit, school, …) voor zover hierdoor het volledige bedrag niet naar één individuele begunstigde gaat.

      Het restsaldo is ten laste van de begunstigde.

      In uitzonderlijke gevallen kan er na sociaal onderzoek beslist worden om voor 100% tussen te komen.

      Art. 3:

      Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verleent, binnen de perken van de door de federale overheid verkregen middelen, aan de begunstigden een financiële tussenkomst voor:

      • maatschappelijke dienstverlening om de maatschappelijke integratie van kinderen van gebruikers via deelname aan sociale programma’s te bevorderen
      • initiatieven met of voor kinderen van gebruikers om hun maatschappelijke integratie te bevorderen.
      De volledige lijst van activiteiten is terug te vinden op de website van de POD Maatschappelijke Integratie, www.mi-is.be, onder het luik participatie en sociale activering.

      Deze tussenkomst is beperkt tot 80% van de kostprijs, na aftrek van tussenkomst van derden (mutualiteit, school, …) voor zover hierdoor het volledige bedrag niet naar één individuele begunstigde gaat.

      In uitzonderlijke gevallen kan er na sociaal onderzoek beslist worden om voor 100% tussen te komen.

      Art. 4:

      De tussenkomsten vermeld in artikel 2 en 3 zijn cumuleerbaar.

       

      Voorwaarden

      Art. 5:

      Deze tussenkomst geldt onder voorbehoud dat de aanvrager van de maatschappelijke dienstverlening zijn/haar volle medewerking verleent in de begeleiding.

      Art. 6:

      De hulpvrager dient zijn/haar rechten maximaal uit te putten. 

       

      Slotbepalingen

      Art. 7:

      Onderhavig reglement treedt in werking op 1 juni 2024.

      Onderhavig reglement vervangt met ingang van dezelfde datum het OCMW-raadsbesluit van 24 oktober 2022 houdende verlenen tussenkomsten voor participatie, sociale activering en bestrijding van kinderarmoede - vaststellen reglement (vervangen OCMW-raadsbesluit van 19 oktober 2020).

      Art. 8:

      Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      Art. 9:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Mens (Sociaal Huis en Opgroeien) en de afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie). 

    • Aanvaarden schenking - Lions Club Oudenaarde Vlaamse Ardennen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 78 2e lid 12°.
      juridisch kader
      • Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, artikel 1 houdende recht op maatschappelijke dienstverlening.
      • Meerjarenplan 2020-2025, beleidsdoelstelling 2, actieplan 140, actie 299 '(Kinder)armoedebestrijding'.
      • Voorstel van Lions Club Oudenaarde Vlaamse Ardennen tot schenking, bevestigd per e-mail van 13 mei 2024.
      motivering

      De Lions Club Oudenaarde Vlaamse Ardennen deed een voorstel tot schenking aan het OCMW van een geldsom ten bedrage van € 1.000. Dit bedrag dient besteed te worden aan de bestrijding van kinderarmoede.

      Het lokaal bestuur streeft ernaar elk kind in Gavere een goede en gezonde start in het leven te geven.

      Deze doelstelling is vervat in de prioritaire actie 299 binnen het meerjarenplan en omvat ook het 'Project K'. 

      Project K in Gavere verwijst naar de K van Kind, de K van Kinderarmoedebestrijding, de K van een Kansrijke start, de K van Eerlijke Kansen voor elke Kind en de K van de Kloof verkleinen.

      De middelen zullen gebruikt worden voor startpakketjes (boekentasje, brooddoos, enz.) voor kleuters in onze gemeente. 

      Het Sociaal Huis werkt samen met de dienst Onthaalgezinnen die een 20-tal ervaren kinderbegeleiders telt, en verpleegsters van Kind en Gezin om in te schatten welke gezinnen deze ondersteuning het meest nodig hebben.

      De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om de schenking definitief te aanvaarden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit
      Art. 1: De schenking van Lions Club Oudenaarde Vlaamse Ardennen ten bedrage van € 1.000 te aanvaarden.
      Art. 2: De ontvangsten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing en gekoppeld aan ACT-299, BI 0900-00 en AR 740500.
      Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Mens (Sociaal Huis) en de afdeling Interne Zaken (dienst Financiële Organisatie). 
    • Organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023)

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 161.

      juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 2.
      • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §3.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 171 en 183.
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, personen die deelnemen aan de vakbondsactiviteit, artikel 6.
      • Koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2 §1 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel, artikel 3 8°.
      • Omzendbrief BA 97/10 van 21 mei 1997 betreffende het toepassingsgebied van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en vakbonden van haar personeel en van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van die wet.
      • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 20 november 2023).
      • OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van 27 juni 2023).
      • Advies van het managementteam van 19 april 2024.
      • Verslag en advies van het hoog overlegcomité van 14 mei 2024.
      motivering

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur "komt het de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn toe om een gezamenlijk organogram van de diensten van zowel de gemeente als het OCMW vast te stellen, elk binnen het eigen bevoegdheidsdomein. Het begrip “gezamenlijk” staat voor een identiek voorstel. Dat betekent dat er twee besluiten over eenzelfde voorstel zullen worden genomen".

      Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

      De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het voorontwerp van het organogram.

      Het managementteam besprak het voorontwerp tijdens zijn vergadering van 19 april 2024 en gaf een positief advies.

      Het hoog overlegcomité besprak het ontwerp tijdens zijn vergadering van 14 mei 2024 en gaf een gunstig advies.

      Het organogram werd op de volgende punten gewijzigd:

      • afdeling Beleving:
        • De functies administratief medewerker Belevingsloket en administratief medewerker Belevingspromotie worden samengevoegd tot één pool van administratief medewerkers voor de afdeling Beleving.
      • afdeling Interne Zaken:
        • De rol van interne preventieadviseur wordt op heden waargenomen door de deskundige Patrimonium van de afdeling Ruimte. Wegens de grote overlap met het takenpakket van de functie teamcoach HR is het aangewezen om de rol van interne preventieadviseur over te dragen van de deskundige Patrimonium naar de teamcoach HR. Terzelfdertijd wordt de prestatiebreuk van de interne preventieadviseur opgetrokken van 10 % naar 20 %, gezien de gezamenlijk opdracht voor gemeente, OCMW én onderwijs. Deze prestatiebreuk wordt visueel geëxpliciteerd in het organogram.

      De personeelsformatie vermeldt het aantal betrekkingen per graad in voltijdse equivalenten en maakt een onderscheid tussen de statutaire betrekkingen en de contractuele betrekkingen.

      De decreetgever heeft het begrip 'personeelsformatie' in het decreet lokaal bestuur niet hernomen wegens "niet (...) eigentijds en adequaat (...) voor de weergave van de reële personeelsbehoefte en voor het concrete personeelsbeheer". De decreetgever gaat evenwel uit van een vorm van personeelsplanning want hij meent dat "het organogram de vertaling is van het personeelsbehoefteplan dat onder meer het aantal betrekkingen per graad, een vermindering of vermeerdering van het aantal betrekkingen (de behoefte), het afschaffen en de omvorming van betrekkingen voor een welbepaalde dienst aangeeft. De concrete vaststelling van dit personeelsplan (PEP) is een beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie als vermeld in artikel 11, §1, 1°,van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel". De geldende personeelsformaties van gemeente en OCMW zijn gebaseerd op een globaal personeelsbehoeftenplan dat daarna telkens incrementeel wordt bijgestuurd, zodat ze verder als instrument van personeelsplanning kunnen aangewend worden. We gebruiken voortaan de term personeelsomkadering.

      De personeelsomkadering werd op de volgende punten gewijzigd:

      • afdeling Beleving:
        • De 2,00 VTE administratief medewerker Belevingsloket C1-C3 en de 0,50 VTE administratief medewerkers Belevingspromotie C1-C3 worden samengevoegd tot 2,50 VTE administratief medewerker Beleving.
      • afdeling Mens:
        • De uitdovende betrekking 0,50 VTE deskundige Onthaalgezinnen en 0,25 VTE coördinator Huis van het Kind kunnen geschrapt worden. De titularis nam ontslag en de betrekkingen worden opgenomen in de betrekking van teamcoach Opgroeien enerzijds en de betrekking van deskundige Opgroeien anderzijds.

      De financiële effecten werden berekend op basis van de gemiddelde loonkost (gemiddelde van de 1e weddeschaal-trap 6 en de 3e weddeschaal-trap 27).

      De financiële effecten op het meerjarenplan kunnen als volgt samengevat worden:

      • afdeling Beleving:
        • De samenvoeging van de functies administratief medewerker Belevingsloket en administratief medewerker Belevingspromotie heeft geen financiële effecten.
      • afdeling Interne Zaken:
        • De overdracht van de rol van interne preventieadviseur heeft geen financiële effecten.
      • afdeling Mens:
        • De schrapping van de uitdovende betrekkingen heeft geen financiële effecten.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, Serge Ronsse
      Voorstanders: Jean-Pierre Sprangers, Denis Dierick, Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, Dieter De Mets, Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      besluit

      Art. 1:

      Het organogram vast te stellen, zoals gezien in bijlage.

      In het organogram de functies aan te duiden waaraan het stemgerechtigd lidmaatschap van het managementteam verbonden is.

      Het gaat in concreto om de volgende functies:

      • de algemeen directeur;
      • de financieel directeur;
      • het afdelingshoofd beleving;
      • het afdelingshoofd mens;
      • het afdelingshoofd ruimte;
      • de beleidsmedewerker organisatie.

      De burgemeester, of de schepen door hem aangewezen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

      Art. 2:

      De personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Algemeen directeur

      AD0210

      Stat

       

      1.00

      Financieel directeur

      FD0210

      Stat

       

      1.00

      Beleidsmedewerker organisatie

      Av

      Cont

       

      1.00

      Beleidsmedewerker financiën

      Av

      Cont

       

      1.00

      ICT-coördinator

      Bx

      Cont

      0.50 te delen met Zwalm via samenwerkingsovereenkomst

      1.00

      Teamcoach HR

      Bx

      Cont

       

      2.00

      Deskundige financiële organisatie

      Bv

      Stat

       

      1.00

      Deskundige ICT

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige communicatie

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige participatie

      Bv

      Cont

      1.00 VTE Sociale Maribel

      1.00

      Deskundige HR

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Hoofdadministratief medewerker financiën

      Cx

      Cont

       

      1.00

      Administratief medewerker HR

      Cv

      Cont

       

      2.00

      Administratief medewerker secretariaat-onthaal

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Administratief medewerker financiële organisatie

      Cv

      Stat

       
               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd ruimte Ax Stat  
      1.00 Teamleider omgeving (OA) Av Stat  
      1.00 Deskundige ruimtelijke ordening (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige infrastructuur Av Stat  
      1.00 Deskundige milieu (OA) Bv Stat  
      1.00 Deskundige klimaat en duurzaamheid Bv Cont geblokkeerd tot einde samenwerkingsovereenkomst Veneco
      1.00 Deskundige patrimonium Bv Cont geblokkeerd tot einde terbeschikkingstelling OCMW
      1.00 Deskundige technische dienst Bv Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker omgeving Cx Cont  
      1.00 Hoofdadministratief medewerker publieke ruimte Cx Cont  
      1.00 Administratief medewerker omgeving Cv Cont  
      1.00 Administratief medewerker publieke ruimte Cv Cont  
      1.00 Teamcoach construct Dx Cont  
      1.00 Teamcoach eco Dx Cont  
      1.00 Teamcoach support Dx Cont  
      0.80 Teamcoach poetsdienst Dx Cont  
      15.00 Technisch medewerker technische dienst Dv Cont  
      2.00 Technisch medewerker recyclagepark Dv Cont  
      16.00 Technisch assistent technische dienst Ev Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking teamcoach construct Cv in statutair verband

      4.14

      Technisch assistent poetsvrouw Ev Cont

      Detaillering:

      • 2.13 VTE - administratief centrum
      • 0.80 VTE - bibliotheek
      • 0.46 VTE - ontmoetingscentrum
      • 0.12 VTE - wijkpost politie
      • 0.13 VTE - magazijn
      • 0.50 VTE - sporthal Scaldis

      9.61

      Technisch assistent poetshulp Ev Cont
      1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking technisch assistent Ev in statutair verband
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Cont

       
      1.00 Teamcoach sociaal huis Bx Cont  
       1.00 Teamcoach burgerzaken Bx Cont  
      1.00 Teamcoach opgroeien Bx Cont 0.25 VTE Sociale Maribel

      4.80

      Maatschappelijk werker sociaal huis

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Coördinator sociaal beleid en zorg

      Bv

      Cont

       

      1.00

      Deskundige burgerzaken

      Bv

      Cont

       

      0.75

      Deskundige onthaalgezinnen

      Bv

      Cont

       
       1.00 Deskundige opgroeien Bv Cont  

      1.00

      Administratief medewerker sociaal huis

      Cv

      Cont

       

      2.50

      Administratief medewerker burgerzaken

      Cv

      Stat

       

      0.50

      Administratief medewerker onthaalgezinnen

      Cv

      Cont

       

      3.00

      Kinderbegeleider onthaalgezinnen

      Ev

      Cont

      1.00 VTE = 50u/week (statuut huisarbeider)

      2.79

      Assistent voor- en naschoolse opvang

      Ev

      Cont

      Detaillering:

      • 0.94 VTE - GBS Asper
      • 0.94 VTE - GBS Gavere
      • 0.53 VTE - GBS Baaigem
      • 0.40 VTE - GBS Vurste

      geen prestaties in juli en augustus

       

       

       

       

       

      VTE

      Beleving Niveau
      Rang
      Cont/
      Stat
      Opmerking
      1.00 Afdelingshoofd beleving

      Av

      Stat  
      1.00 Hoofdbibliothecaris Bx Stat  
      1.00 Deskundige cultuur en toerisme Bv Cont  
      2.00 Deskundige sport en beweging Bv Cont 1.00 VTE geblokkeerd door de betrekking deskundige sport en beweging Bv in statutair verband
      1.00 Bibliothecaris Bv Cont  

      2.50

      Administratief medewerker beleving Cv Cont 1.00 VTE Sociale Maribel
      3.00 Bibliotheekmedewerker Cv Cont  

      2.50

      Polyvalent vrijetijdsmedeweker

      Dv Cont  
               

      Art. 3:

      De uitdovende personeelsomkadering als volgt vast te stellen:

      VTE

      Interne zaken

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Boekhouder

      Bv

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige financiële organisatie. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

      1.00

      Administratief hoofdmedewerker

      Cx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige ICT. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Ruimte

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige milieu

      Bx

      Stat

       

      1.00

      Teamcoach construct

      Cv

      Stat

       

      1.00

      Technisch assistent poetshulp

      Ev

      Stat

       
               

      VTE

      Mens

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Afdelingshoofd mens

      Av

      Stat

       

      1.00

      Afdelingshoofd sociaal huis

      Bx

      Stat

      Ter beschikking gesteld aan de gemeente in de graad van deskundige patrimonium. Op termijn te vervangen door gemeentepersoneel.

               

      VTE

      Beleving

      Niveau
      Rang

      Cont/
      Stat

      Opmerking

      1.00

      Deskundige sport en beweging

      Bv

      Stat

       
      1.00

      Deskundige jeugd

      Bv

      Cont

       
               

      Art. 4:

      Onderhavige beslissing treedt in werking op heden en vervangt integraal:

      • het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen gemeenteraadsbesluit van 220 november 2023).
      • het OCMW-raadsbesluit van 18 december 2023 houdende organogram en personeelsomkadering - vaststellen (vervangen OCMW-raadsbesluit van27 juni 2023).

      Art. 5:

      De nodige aanpassingen van de personeelskredieten worden opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Art. 6:

      Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de afdeling Interne Zaken (dienst Administratieve Organisatie en dienst Financiële Organisatie) en aan alle diensten.

    • Kennisname briefwisseling bestemd voor de raad voor maatschappelijk welzijn en kennisname beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 29 en 484 §4.
      • OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019), artikel 50.
      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 21 september 2015).

      motivering

      De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt dat de beslissingen van de algemene vergadering van de welzijnsverenigingen ter kennisname worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen

      Aanwezig: Jean-Pierre Sprangers, voorzitter van de OCMW-raad
      Denis Dierick, voorzitter van het vast bureau
      Peter Declercq, Christophe De Boever, Dirk Martens, Peggy Demoor, leden van het vast bureau
      Dieter De Mets, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      Hugo Leroy, Karel Hubau, Jef Vermaere, Wim Malfroot, Luc Goemaere, Ankie D'Hollander, Veronique Dedeyne, Roland De Bosscher, Christine De Cooman, Isabelle Tuypens, Peter De Rycke, Stany Schamp, Davy Tuytens, Pascale Bottequin, Sara De Mulder, raadsleden
      Serge Ronsse, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Nadine De Stercke, OCMW-raadslid
      bevoegdheid

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 31.

      juridisch kader

      OCMW-raadsbesluit van 25 oktober 2021 houdende huishoudelijk reglement en deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn (vervangen OCMW-raadsbesluit van 28 januari 2019).

      motivering

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2024 om 21:02.

Namens OCMW-raad,

Serge Ronsse
algemeen directeur

Jean-Pierre Sprangers
voorzitter van de OCMW-raad