Terug
Gepubliceerd op 08/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 07/07/2025 - 14:00

Tijdelijk politiereglement op het wegverkeer tijdens de LWU wielerwedstrijd te Vurste op 24 augustus 2025

Aanwezig: Karel Hubau, burgemeester-voorzitter
Ankie D'Hollander, Tim Renshofer, Jef Vermaere, Nadine De Stercke, schepenen
Serge Ronsse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Davy Tuytens, tweede schepen
bevoegdheid

Nieuwe gemeentewet, artikel 130 bis.

juridisch kader
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286, 287 en 288.
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 135 § 2.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende gemeentelijke administratieve sancties – bekrachtigen protocolakkoord betreffende inbreuken verkeer.
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 betreffende retributie voor de tijdelijke inname van het openbaar domein (vervangen gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019).
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties – vaststellen van het reglement (vervangen van gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019).
  • Burgemeesterbesluit van 25 april 2025 betreffende een vergunning bij het organiseren van een LWU wielerwedstrijd te Vurste op 24 augustus 2025.
motivering

De organisator vraagt toelating voor het organiseren van een LWU wielerwedstrijd tijdens het kermisweekend te Vurste. Deze wielerwedstrijd zal doorgaan op 24 augustus 2025. Het is aangewezen hierbij verkeersveilige maatregelen te treffen.

besluit

Art. 1:

Op 24 augustus 2025 van 10u00 tot 18u30 zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn aan beide kanten van de rijweg in de straten die deel uitmaken van het parcours met name in een deel van de Leenstraat, Gentweg, Wannegatstraat, Hullestraat, Ten Edestraat, Opperweg, Dorpstraat, Palmstraat, Kriephoekstraat, Peperstraat, Ten Stroom, Borgwalstraat, Oude Gaverweg (Merelbeke), Scheldekaai (Merelbeke), Gaversesteenweg (Merelbeke).

Dit zal aangeduid worden met de borden E3 met onderbord type V en type X(a) en X(b).

Art. 2:

Op 24 augustus 2025 van 10u tot 18u30 zal er een stilstaan- en parkeerverbod zijn in de Dorpstraat van huisnr. 19 - 39 en Ten Edestraat 2 - 8.

Art. 3:

Op 24 augustus 2025 van 11u30 tot 18u zal het verkeer in één enkele richting toegelaten worden nl. in de rijrichting van de renners, in de volgende straten die deel uitmaken van parcours: deel van de Leenstraat, Gentweg, Wannegatstraat, Hullestraat, Ten Edestraat, Opperweg, Dorpstraat, Palmstraat, Kriephoekstraat, Peperstraat, Ten Stroom, Borgwalstraat, Oude Gaverweg (Merelbeke), Scheldekaai (Merelbeke), Gaversesteenweg (Merelbeke).

Dit zal aangegeven worden met de borden C1, F19, C31a en C31b.

Art. 4:

Op 24 augustus 2025 van 11u30 tot 18u zullen bijkomende maatregelen genomen worden tijdens de wielerwedstrijd. 

  • De Borgwalstraat zal ter hoogte van het kruispunt met de Leenstraat afgesloten worden voor alle verkeer d.m.v. nadar. Dit zal eveneens aangeduid worden met een bord C3, UPV en F45 ter hoogte van het kruispunt Borgwalstraat/Peperstraat. 
  • Ganzendam zal ter hoogte van het kruispunt met de Leenstraat afgesloten worden voor alle verkeer d.m.v. nadar. Dit zal aangeduid worden met een bord C3, UPV en F45 op het kruispunt Ganzendam/Koedreef en Ganzendam/Ganzendam. Het verkeer zal er lokaal omgeleid worden. 
  • Het verkeer komende van de Grenadierslaan zal afgeleid worden via Dorpstraat en Ten Edestraat uitgezonderd bussen van De Lijn. Dit zal aangeduid worden met een C1 op hek en F41 en signaalgever.  

Art. 5:

De signalisatie zal stipt aangebracht worden:

  • de borden parkeerverbod en signalisatie worden geplaatst door de aanvrager-inrichter van de wielerwedstrijd, in samenwerking met de gemeentelijke technische dienst. De gemeente stelt hiervoor het materiaal en 2 arbeiders ter beschikking. De aanvrager-inrichter stelt zoveel medewerkers ter beschikking als nodig voor een vlotte en efficiënte werking. De aanvrager-inrichter neemt hiervoor contact op met dhr. Guy De Coninck (tel: 09 389 29 93) of via guy.deconinck@gavere.be. 
  • de signalisatieborden dienen door de aanvrager-inrichter te worden opgesteld bij aanvang van de wielerwedstrijd.

Art. 6:

De aanvrager dient de bewoners op het parcours schriftelijk en minstens 5 dagen voor aanvang van de wielerwedstrijd op de hoogte brengen van het éénrichtingsverkeer in hun straat.

Art. 7:

De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Art. 8:

Onderhavig politiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en treedt in werking op heden.

Art. 9:

Afschrift van dit besluit zal toegezonden worden aan:

  • Lokale politie Gavere.
  • De Lijn.
  • Brandweerzone Centrum, dienst 112.
  • De aanvrager.